Bine ai venit,
Vizitator
|
|
Buna seara,
Deschid acest topic intr-o problema care ma intereseaza personal. Nu stiu daca sunt la rubrica corecta ... am vazut cuvintele Juridic si pensionare ... si mi-am zis ca mai bine incerc, poate reusesc sa aflu concret ceea ce ma intereseaza. Sunt o persoana activa cu grad I de handicap. Am in campul muncii (daca se mai spune asa) 18 ani vechime, fara intrerupere. Ma intereseaza care este procedura pentru pensionare, prevazuta de legea in vigoare, a unei persoane cu handicap gradul I. Acum urmeaza sa pun o intrebare, care nu stiu daca va fi inteleasa, nu ma prea pricep la termeni juridici ... sau daca cineva s-a mai confruntat cu asa ceva. La pensionare vechimea de 18 ani, cat am eu acum, ramane de 18 ani sau are un alt echivalent (5 sau 10 ani in plus la calcularea pensiei)?. Nu stiu daca voi fi inteleasa, dar n-am reusit defel sa formulez intrebarea mai clar. Multumesc! |
|
Ultima editare: by daniel. Motiv: add icon
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
Symy , pe pagina forumului Prostemcell exista acest subiect;
" Cadru Juridic Legislatie, proiecte, ordonante, decrete si hotarari ale guvernului. Moderatori: Petru Legea 448/2006 coroborata cu Legea 263/2010 Subiect de discutie inceput 11 luni, 2 saptamani in urma de catre daniel" Gasesti acolo toate lamuririle necesare ! In principiu in fiecare judet exista Comisia de expertiza medicala in cadrul Inspectoratului pentru persoane cu handicap. Ajuns acolo vei primii toate informatiile necesare. Pensie de invaliditate vei primii pentru ca persoanele cu gradul I de handicap au capacitatea de munca pierduta in totalitate. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Buna Symy
Intrebarea ta despre calculul pensiei nu este usor de clarificat. Calculul pensiei de invaliditate este complicat si stufos, vechimea in munca fiind doar unul dintre criterii. De exemplu, doua persoane cu o vechime indentica vor avea pensii diferite in functie de salariile pe care le-au avut. Incearca sa demarezi , ai ceva birocratie de rezolvat dar merita. Obtine de la medici spacialisti referate care sa dovedeasca afectiunea dumitale si ca nu poti munci. Adaugi actele medicale pe care le ai - in original - nu conteaza cat sunt de vechi (ex. spitalizari) La dosar adaugi si copie a certificatului de handicap. Cererea şi documentele medicale se depun la cabinetul de expertiză medicală a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii. Succes. |
|
Ce este, este.
Ce nu este, nu este. Asta este!
Ultima editare: by Petru.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: daniel, Mona si Dan
|
Pe Comunitatea Prostemcell am gasit intrebarea colegului nostru Ovidiu40;
"Ovidius40 este ieşit la pensie pe caz de boală gradul 3 de invaliditate pe 15 Ianuarie 2001.Sunt născut pe 31 Octombrie 1966 deci în 2001 aveam 34 de ani.Conform Legii 19/2000 stagiu de cotizare era de 11 ani.Ovidius40 suferă de boală epilepsie şi se duce la Cabinetul de Expertiză Medicală a Capacităţii de Muncă.Cu boala mea de epilelsie pot să mă încadrez(transfer) la persoană cu handicap?? Cum trebuie procedat ?..." Eu, Dan ii raspund astfel; Epilepsia este o boala. Un diagnostic medical. Ovidiu40 are cel putin un act medical din care sa rezulte ca el sufera de aceasta boala. In aceasta situatie trebuie sa se prezinte, sa mearga la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului din judetul in care locuieste. Acolo depune o cerere de luare in evidenta. Comisia de Expertiza Medicala si de Recuperare a Capacitatii de Munca constata ca Ovidiu40 are boala/ suferinta de epilepsie si se incadreaza in gradul ? de handicap. I se elibereaza Certificatul de incadrare in grad de handicap. Odata obtinut acest Certificat... primeste toate drepturile legale aferente . |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Prietenul nostru VASILESCU a pus urmatoarea intrebare ;
[quoteDRAGILOR MONA SI DAN AM O NELAMURIRE, EU SUNT PENSIONAR DE INVALIDITATE GR 1 CU INSOTITOR. IN OCTOMBRIE IMPLINESC 65 DE ANI TREBUIE SA DEPUN LA CASA DE PENSII SI CERTIFICATUL DE HANDICAP ? CU MULT RESPECT][/quote] VASILESCU ; Ai cateva variante si numai tu vei decide cum este mai avantajos pentru tine ! Legea in vigoare prevede cam asa ; In cazul persoanei care are pensie de invaliditate, in cazul barbatilor, la implinirea varstei standard de pensionare, ( 65 de ani ), pensia de invaliditate se transforma, (devine automat )Pensie pentru limita de varsta . Dar persoana in cauza are dreptul de a depune Cerere pentru Recalculare a pensiei. Astfel vei aduce dovezi, acte, certificate medicale In urma unei astfel de Cereri de recalculare ai sansa sa primesti bani in plus. Se mareste punctajul de pensie. Poti de asemenea sa mergi in Audienta si sa vorbesti cu personalul de acolo despre Dosarul tau de pensie. Daca nu faci nimic in acest sens vei primii in continuare aceiasi pensie. Citeste si tu noua LEGE A PENSIILOR , Capitolul pensie de invaliditate ! |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Legea 127 din 8 iulie 2019
ART. 74 (1) La data îndeplinirii condiţiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia de invaliditate devine pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin adăugarea perioadei asimilate prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi, după caz, a perioadelor de stagiu de cotizare realizat, conform legii, pe durata pensionării de invaliditate. (2) Transformarea pensiei de invaliditate în pensie pentru limită de vârstă, în condiţiile prevăzute la alin. (1), se face din oficiu şi se acordă cuantumul cel mai avantajos. (3) Indemnizaţia pentru însoţitor prevăzută la art. 69 se menţine şi pe durata acordării pensiei pentru limită de vârstă. (4) Pensionarii de invaliditate nu pot opta pentru pensie anticipată. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Petru
|
CCR: Sintagma „înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este cons
Curtea Constituțională a afirmat că excluderea unor beneficiari de pensii de invaliditate de la aplicarea indicelui de corecţie „nu este justificată în mod obiectiv şi raţional”. „Curtea observă că la data stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, potrivit Legii nr.263/2010, atât pentru persoanele care au obţinut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr. 19/2000, cât şi pentru cele care au obţinut acelaşi tip de pensie în temeiul Legii nr. 263/2010, se va avea în vedere stagiul complet de cotizare prevăzut de această din urmă lege. Aşa fiind, persoanele care au obţinut pensie de invaliditate potrivit legislaţiei anterioare nu beneficiază de niciun avantaj obţinut în temeiul Legii nr. 19/2000, astfel încât excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corecţie prevăzut de art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu este justificată în mod obiectiv şi raţional”, se arată în Decizia nr. 702 din 31 octombrie 2019. Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția fost ridicată de opt persoane cu prilejul soluționării unor cauze în care au solicitat recalcularea pensiei, cu includerea indicelui de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010. Extras din DECIZIA nr. 702 din 31 octombrie 2019 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei „la înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice: Curtea Constituțională constată că, în realitate, criticile de neconstituționalitate privesc sintagma „la înscrierea iniţială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, care, în redactarea sa integrală,are următorul cuprins: „Indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie.” Prin Încheierea din 17 decembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.3457/108/2017, Curtea de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.170 alin.(1) și (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de o persoană cu prilejul soluționării unei cauze în care a solicitat recalcularea pensiei.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorii acesteia arată, în esență, că dispozițiile art.170 din Legea nr. 263/2010, care prevăd că indicele de corecție a punctajului mediu anual în funcție de care se calculează pensia se acordă la „înscrierea iniţială la pensie”, sunt neconstituționale în măsura în care se interpretează că se aplică și persoanelor care au obținut pensie de invaliditate înaintea intrării în vigoare a Legii nr.263/2010, cu efectul excluderii acestora de la acordarea acestui indice cu prilejul calculării pensiei pentru limită de vârstă în condițiile acestei din urmă legi. În acest sens, precizează că pensia de invaliditate nu poate fi apreciată ca o înscriere inițială la pensie, având în vedere atât caracterul aleatoriu al acesteia, cât și principiul egalității prevăzut de dispozițiile art.2 lit.d) din Legea nr.263/2010, potrivit cărora tuturor participanților la sistemul public de pensii, contribuabili și beneficiari, aflați în aceeași situație juridică, trebuie să li se asigure un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege. În caz contrar, este încălcat principiului egalității în drepturi a cetățenilor, deoarece elementul aleatoriu al pierderii capacității de muncă nu justifică un tratament diferit între persoanele pentru care Legea nr.263/2010 prevede aceleași condiții de pensionare pentru limită de vârstă. […] Autorii excepției amintesc că rațiunea instituirii indicelui de corecție afost aceea de atenuare a efectelor negative generate de modul inițial de calcul al pensiei, care determinăpentru toate persoanele care intră sub incidența noii legi un punctaj mediu anual mai mic prin creșterea stagiului complet de cotizare. Totodată, autorii excepției susțin că pensia pentru limită de vârstă este una de sine stătătoare și nu decurge din pensia de invaliditate, modul de stabilire intrând sub incidența art.95 din Legea nr.263/2010. De asemenea, autorii invocă cele reținute de Curtea Constituțională prin Decizia nr. 680 din 26 iunie 2012, în sensul că legiuitorul nu poate impune condiții nerezonabile pentru persoanele care și-au pierdut total sau parțialcapacitatea de muncă din cauza bolilor obișnuite și a accidentelor care nu au legătură cu munca în privința acordării pensiei de invaliditate. […] Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă, în Dosarele nr.6342/109/2017, nr.8068/109/2017, nr.8212/109/2017 și nr.8332/109/2017, consideră că excepția de neconstituționalitate este întemeiată, textul de lege criticat fiind contrar art.16 alin.(1) din Constituție în măsura în care nu se interpretează în sensul că se aplică tuturor categoriilor de beneficiari ale căror drepturi de pensie pentru limită de vârstă se stabilesc potrivit Legii nr.263/2010. Astfel, arată că interpretarea sintagmei „înscrierea inițială la pensie” ca referindu-se la înscrierea pentru prima oară la orice categorie de pensie tinde să discrimineze persoanele care, datorită atingerii vârstei cerute de legea nouă, sunt supuse calculării drepturilor lor potrivit regulilor reglementate de aceasta, însă sunt exceptate de la a beneficia de corecția adusă cuantumului rezultat, prin aplicarea art.170, deși se află în situația egală de a ajunge la un calcul defavorizant pentru a cărui înlăturare acest text a fost edictat. Aceleași reguli de calcul al pensiei nu pot fi aplicate diferit pensionarilor pentru simplul fapt că au mai beneficiat anterior de drepturi de pensie, fie de invaliditate, fie anticipată, stabilite sub imperiul altor reguli, cele ale Legii nr.19/2000, căci scopul legii este acela de a reface diferența de punctaj, și nu de a acorda indicele de corecție doar după criteriul vârstei sau al datei pensionării. În caz contrar, s-ar introduce un criteriu de diferențiere constând în data inițială a pensionării, cu consecința exceptării de la norma de protecție, contrarvoinței legiuitorului. […] În consecință, Curtea constată că se creează o diferență de tratament juridic între persoanele care au obținut inițial o pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 în raport cu persoanele care au obținut același tip de pensie în temeiul Legii nr.263/2010,din perspectiva condițiilor de calcul al pensiei pentru limită de vârstă stabilită, care se acordă, în ambele situații, în condițiile Legii nr.263/2010. […] În concluzie, având în vedere cele mai sus reținute, Curtea constată că, în ceea ce privește persoanele care au obținut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000, interpretarea sintagmei „la înscrierea iniţială la pensie”,cuprinsă în conținutul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, în sensul că acestora nu li se acordă indicele de corecție prevăzut la alin.(1) al aceluiași articol de lege cu prilejul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă în condițiile de stagiu de cotizare și vârstă legală de pensionare prevăzute de Legea nr.263/2010 creează un tratament juridic diferit, care nu este susținut de o justificare obiectivă și rezonabilă, fiind astfel contrar prevederilor constituționale care consacră egalitatea în drepturi a cetățenilor. Prin urmare, Curtea apreciază că această sintagmă legală este constituțională doar în măsura în care se interpretează că pentru persoanele care au obținut pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 înscrierea inițială la pensie se referă la momentul când stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condițiile Legii nr.263/2010, respectiv atunci când a fost acordată pensia pentru limită de vârstă. […] CURTEA CONSTITUŢIONALĂ admite excepția de neconstituționalitate ridicată de petenți și constată că sintagma „înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constituțională, în ceea ce privește beneficiarii pensiilor de invaliditate, în măsura în care se interpretează că se referă la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă prin aplicarea, pentru prima oară, a condițiilor de vârstă legală de pensionare și stagiu complet de cotizare prevăzute de Legea nr.263/2010. Definitivă şi general obligatorie. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
DECIZIA nr.702 din 31 octombrie 2019
DECIZIA nr.702 din 31 octombrie 2019 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a sintagmei „la înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice Publicată în Monitorul Oficial nr.96 din 10.02.2020 Valer Dorneanu - preşedinte Cristian Deliorga - judecător Marian Enache - judecător Daniel-Marius Morar - judecător Mona-Maria Pivniceru - judecător Gheorghe Stan - judecător Livia Doina Stanciu - judecător Elena-Simina Tănăsescu - judecător Varga Attila - judecător Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispozițiilor art.170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Nicolae Gheorghiță, de Stela Sandu, de Maria Chioc, de Florea Miu, de Emilian Gheorghiță, de Aurică Costache, de Marin Ciculescu și de Niculina Bănuță în Dosarele nr.4210/109/2017, nr.4696/109/2017, nr.5425/109/2017, nr.6984/109/2017, nr.6342/109/2017, nr.8068/109/2017, nr.8212/109/2017 și nr.8332/109/2017 ale Curții de Apel Pitești – Secția I civilă, respectiv de Eva Hanciuța în Dosarul nr.3457/108/2017 al Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale. Aceste excepții de neconstituționalitate constituie obiectul Dosarelor Curții Constituționale nr.706D/2018, nr.890D/2018, nr.1353D/2018, nr.1354D/2018, nr.1696D/2018, nr.1795D/2018, nr.1855D/2018, nr.2225D/2018 și nr.2351D/2018. 2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 29 octombrie 2019, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când Curtea, în temeiul art.53 alin.(5) din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a dispus conexarea Dosarelor Curții Constituționale nr.890D/2018, nr.1353D/2018, nr.1354D/2018, nr.1696D/2018, nr.1795D/2018, nr.1855D/2018, nr.2225D/2018 și nr.2351D/2018 la Dosarul nr.706D/2018, care a fost primul înregistrat, iar apoi, în temeiul dispoziţiilor art.57 şi al art.58 alin.(3) din Legea nr.47/1992, a amânat pronunţarea asupra cauzei pentru data de 31 octombrie 2019, când a pronunţat prezenta decizie. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele: 3. Prin Încheierea din 3 mai 2018, pronunțată în Dosarul nr.4210/109/2017, Încheierea din 31 mai 2018, pronunțată în Dosarul nr.4696/109/2017, Încheierile din 13 septembrie 2018, pronunțate în Dosarele nr.5425/109/2017 și nr.6984/109/2017, Încheierea din 9 octombrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.6342/109/2017, Încheierea din 6 noiembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.8068/109/2017, Încheierea din 7 noiembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.8212/109/2017 și Încheierea din 29 noiembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.8332/109/2017, Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția fost ridicată de Nicolae Gheorghiță, Stela Sandu, Maria Chioc, Florea Miu, Emilian Gheorghiță, Aurică Costache, Marin Ciculescu și Niculina Bănuță cu prilejul soluționării unor cauze în care au solicitat recalcularea pensiei, cu includerea indicelui de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010. 4. Prin Încheierea din 17 decembrie 2018, pronunțată în Dosarul nr.3457/108/2017, Curtea de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.170 alin.(1) și (3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Excepția a fost ridicată de Eva Hanciuța cu prilejul soluționării unei cauze în care a solicitat recalcularea pensiei. 5. În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorii acesteia arată, în esență, că dispozițiile art.170 din Legea nr.263/2010, care prevăd că indicele de corecție a punctajului mediu anual în funcție de care se calculează pensia se acordă la „înscrierea iniţială la pensie”, sunt neconstituționale în măsura în care se interpretează că se aplică și persoanelor care au obținut pensie de invaliditate înaintea intrării în vigoare a Legii nr.263/2010, cu efectul excluderii acestora de la acordarea acestui indice cu prilejul calculării pensiei pentru limită de vârstă în condițiile acestei din urmă legi. În acest sens, precizează că pensia de invaliditate nu poate fi apreciată ca o înscriere inițială la pensie, având în vedere atât caracterul aleatoriu al acesteia, cât și principiul egalității prevăzut de dispozițiile art.2 lit.d) din Legea nr.263/2010, potrivit cărora tuturor participanților la sistemul public de pensii, contribuabili și beneficiari, aflați în aceeași situație juridică, trebuie să li se asigure un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește drepturile și obligațiile prevăzute de lege. În caz contrar, este încălcat principiului egalității în drepturi a cetățenilor, deoarece elementul aleatoriu al pierderii capacității de muncă nu justifică un tratament diferit între persoanele pentru care Legea nr.263/2010 prevede aceleași condiții de pensionare pentru limită de vârstă. 6. Autorii excepției amintesc că rațiunea instituirii indicelui de corecție a fost aceea de atenuare a efectelor negative generate de modul inițial de calcul al pensiei, care determină pentru toate persoanele care intră sub incidența noii legi un punctaj mediu anual mai mic prin creșterea stagiului complet de cotizare. 7. Totodată, autorii excepției susțin că pensia pentru limită de vârstă este una de sine stătătoare și nu decurge din pensia de invaliditate, modul de stabilire intrând sub incidența art.95 din Legea nr.263/2010. 8. De asemenea, autorii invocă cele reținute de Curtea Constituțională prin Decizia nr.680 din 26 iunie 2012, în sensul că legiuitorul nu poate impune condiții nerezonabile pentru persoanele care și-au pierdut total sau parțial capacitatea de muncă din cauza bolilor obișnuite și a accidentelor care nu au legătură cu munca în privința acordării pensiei de invaliditate. 9. Autorii excepției consideră că cele reținute de Înalta Curte de Casație și Justiție - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017 și Decizia nr.29 din 14 mai 2018 sunt neconstituționale, întrucât interpretează dispozițiile art.170 din Legea nr.263/2010 în sensul care produce efectele neconstituționale criticate. 10. În sfârșit, invocă dispozițiile art.49 alin.(1) din Legea nr.263/2010 care asimilează stagiului de cotizare perioada în care asiguratul a primit pensia de invaliditate, considerând că aceasta este un argument în plus în favoarea faptului că acordarea acestei pensii nu poate fi considerată ca înscriere inițială la pensie. 11. Curtea de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale și Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă, în Dosarele nr.4210/109/2017, nr.4696/109/2017, nr.5425/109/2017, nr.6984/109/2017 și nr.8212/109/2017, apreciază că dispozițiile de lege criticate nu sunt contrare prevederilor constituționale invocate de autorul excepției. 12. Curtea de Apel Pitești – Secția I civilă, în Dosarele nr.6342/109/2017, nr.8068/109/2017, nr.8212/109/2017 și nr.8332/109/2017, consideră că excepția de neconstituționalitate este întemeiată, textul de lege criticat fiind contrar art.16 alin.(1) din Constituție în măsura în care nu se interpretează în sensul că se aplică tuturor categoriilor de beneficiari ale căror drepturi de pensie pentru limită de vârstă se stabilesc potrivit Legii nr.263/2010. Astfel, arată că interpretarea sintagmei „înscrierea inițială la pensie” ca referindu-se la înscrierea pentru prima oară la orice categorie de pensie tinde să discrimineze persoanele care, datorită atingerii vârstei cerute de legea nouă, sunt supuse calculării drepturilor lor potrivit regulilor reglementate de aceasta, însă sunt exceptate de la a beneficia de corecția adusă cuantumului rezultat, prin aplicarea art.170, deși se află în situația egală de a ajunge la un calcul defavorizant pentru a cărui înlăturare acest text a fost edictat. Aceleași reguli de calcul al pensiei nu pot fi aplicate diferit pensionarilor pentru simplul fapt că au mai beneficiat anterior de drepturi de pensie, fie de invaliditate, fie anticipată, stabilite sub imperiul altor reguli, cele ale Legii nr.19/2000, căci scopul legii este acela de a reface diferența de punctaj, și nu de a acorda indicele de corecție doar după criteriul vârstei sau al datei pensionării. În caz contrar, s-ar introduce un criteriu de diferențiere constând în data inițială a pensionării, cu consecința exceptării de la norma de protecție, contrar voinței legiuitorului. 13. În conformitate cu dispoziţiile art.30 alin.(1) din Legea nr.47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate. 14. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate. CURTEA, examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.47/1992, reţine următoarele: 15. Curtea Constituţională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispoziţiilor art.146 lit.d) din Constituţie, precum şi ale art.1 alin.(2), ale art.2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. 16. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit unora dintre încheierile de sesizare, dispozițiile art.170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.852 din 20 decembrie 2010, cu modificările și completările ulterioare, în timp ce, potrivit altora, doar dispozițiile alin.(1) și (3) din acest articol de lege. Analizând motivarea excepției de neconstituționalitate, Curtea constată că, în realitate, criticile de neconstituționalitate privesc sintagma „la înscrierea iniţială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, care, în redactarea sa integrală, are următorul cuprins: „Indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie.” 17. Autorii excepției consideră că acest text de lege este contrar următoarelor prevederi din Constituție: art.1 alin.(3) privind statul de drept, art.15 alin.(2) privind neretroactivitatea legii civile, art.16 alin.(1) care consacră egalitatea în drepturi a cetățenilor, art.21 privind dreptul de acces la justiție și art.47 alin.(2) referitor la dreptul la pensie. 18. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că autorii excepției sunt persoane care au beneficiat de pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.140 din 1 aprilie 2000, dar au îndeplinit condițiile pentru obținerea pensiei pentru limită de vârstă după intrarea în vigoare a Legii nr.263/2010. Potrivit art.82 alin.(1) din Legea nr.263/2010, „la data îndeplinirii condițiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia de invaliditate devine pentru limită de vârstă”. Dispozițiile art.94 alin.(1) și ale art.95 alin.(1) din Legea nr.263/2010 prevăd, ca regulă, că determinarea cuantumului pensiei se realizează prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie, iar punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare, prevăzut în anexa nr.5 la această lege. 19. Critica de neconstituționalitate pe care autorii excepției o formulează are în vedere interpretarea sintagmei „la înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, interpretare potrivit căreia data înscrierii inițiale la pensie este considerată nu doar aceea când se solicită acordarea pensiei pentru limită de vârstă, dar și aceea când o persoană solicită pensionarea anticipată, anticipată parțială ori acordarea pensiei de invaliditate. Efectul acestei interpretări pentru autorii excepției este acela că, obținând o pensie de invaliditate în temeiul legislației anterioare Legii nr.263/2010, nu mai pot beneficia de acordarea indicelui de corecție prevăzut de art.170 alin.(1) din acest din urmă act normativ cu prilejul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, în condițiile Legii nr.263/2010. 20. Cu privire la aceste susțineri, Curtea observă că, prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017 referitoare la pronunţarea unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept: „Dacă se aplică, la momentul emiterii deciziei de pensie pentru limită de vârstă, indicele de corecţie conform art.170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, în contextul emiterii unei decizii de pensionare anticipată sub imperiul Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, decizie care nu a fost niciodată pusă în plată?”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.953 din 4 decembrie 2017, paragrafele 62-68, Înalta Curte de Casație și Justiție - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a reținut: „Din interpretarea sistematică şi teleologică a textelor de lege menţionate rezultă că data înscrierii iniţiale la pensie este cea care rezultă din prima decizie de pensionare anticipată, că plata acesteia se suspendă pe perioada în care asiguratul se află în una dintre situaţiile prevăzute de lege şi că la împlinirea vârstei de pensionare pentru limită de vârstă pensia anticipată se transformă în pensie pentru limită de vârstă prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare. Altfel spus, recalcularea cuantumului pensiei anticipate prin adiţionarea altor stagii de cotizare realizate după pensionarea anticipată nu conduce la naşterea unui alt drept iniţial la pensie, ci doar la recalcularea cuantumului acesteia, ca urmare a transformării pensiei dintr-o categorie în alta.[…] În situaţiile în care dreptul iniţial la pensie s-a născut anterior intrării în vigoare a dispoziţiilor art.170 din Legea nr.263/2010, indicele de corecţie nu este aplicabil, fiind fără relevanţă juridică nepunerea în plată a deciziei de pensionare sub aspectul stabilirii datei la care s-a născut dreptul iniţial la pensie întrucât, potrivit textelor sus-menţionate, a operat doar suspendarea efectelor deciziei de pensionare cu privire la plata drepturilor băneşti.” 21. Prin Decizia nr.29 din 14 mai 2018 privind pronunţarea unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea dispoziţiilor art.170 alin.(1) şi (3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.568 din 5 iulie 2018, paragraful 71, Înalta Curte de Casație și Justiție - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a decis că „nu se poate reţine niciun argument pentru care Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, să nu se aplice în ceea ce priveşte modul de interpretare a art.170 alin.(1) şi (3) din Legea nr.263/2010 tuturor categoriilor de pensii, deci şi pensiilor de invaliditate.” 22. Față de cele mai sus arătate, Curtea Constituțională reține că, prin dispozițiile art.170 din Legea nr.263/2010, legiuitorul a prevăzut aplicarea unui indice de corecție la punctajul mediu anual pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi. Din expunerea de motive la Legea nr.263/2010 nu reies în mod evident motivele care au justificat această soluție legislativă. Acestea sunt însă clarificate în expunerea de motive la Legea nr.3/2013 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.93 din 14 februarie 2013, în care s-a reținut că: „Articolul 170 din Legea nr.263/2010 cuprinde reglementări privind stabilirea unui indice de corecție pentru categoriile de pensionari ale căror drepturi au fost stabilite începând cu 1 ianuarie 2011. Indicele de corecție este determinat în raport de anumiți indicatori ce urmează a fi comunicați de Institutul Național de Statistică. Conform legislației anterioare, punctajul mediu anual se determină prin împărțirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare; stagiul complet de cotizare conform legislației în vigoare în perioada 1 aprilie 2001-1 ianuarie 2011 era cuprins între 25-28 ani pentru femei și între 30-32 ani pentru bărbați. Conform legislației în vigoare, punctajul mediu anual se determină în mod similar cu precizarea că, stagiul complet de cotizare, conform legislației în vigoare, este cuprins între 28-35 de ani pentru femei și între 32-35 ani pentru bărbați. Raportând numărul de puncte realizate de asigurat la un stagiu complet de cotizare mai mare rezultă un punctaj mediu anual mai mic și, pe cale de consecință un cuantum al pensiei mai mic.” 23. Prin urmare, Curtea reține că indicele de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010 reprezintă o măsură prin care legiuitorul a urmărit să compenseze consecințele negative în ceea ce privește cuantumul pensiei pe care condițiile referitoare la stagiul complet de cotizare reglementate de Legea nr.263/2010 le au în raport cu cele stabilite prin Legea nr.19/2000. 24. Intrarea în vigoare a dispoziţiilor art.170 din Legea nr.263/2010 a avut loc la data de 1 ianuarie 2013. Astfel, art.193 alin.(2) din Legea nr.263/2010 a prevăzut intrarea în vigoare a art.170 din aceeași lege la 1 ianuarie 2012, iar, ulterior, termenul de intrare în vigoare a fost prorogat la data de 1 ianuarie 2013, prin dispoziţiile art.II art.16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr 80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.636 din 10 septembrie 2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.283/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.887 din 14 decembrie 2011, cu modificările ulterioare. La data de 23 ianuarie 2013 a intrat în vigoare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.53 din 23 ianuarie 2013, care a modificat prin art.I pct.3 modul de calcul al indicelui de corecţie prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010, în sensul că acesta se obţine „ca raport între 43,3% din câştigul salarial mediu brut realizat şi valoarea unui punct de pensie în vigoare la data înscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a inflaţiei pe anul 2011”. Ulterior, prin acte normative distincte, avându-se în vedere formula de calcul astfel stabilită, s-au stabilit periodic diferite valori ale indicelui de corecție. 25. Dispozițiile art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 prevăd că aplicarea indicelui de corecție se face o singură dată, „la înscrierea inițială la pensie”, subliniindu-se faptul că acest beneficiu nu se poate acorda de mai multe ori, în mod cumulat. Astfel, persoanele care s-au pensionat anticipat, anticipat parțial sau au obținut o pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.263/2010, beneficiind de dispozițiile art.170 din acest act normativ, nu pot solicita aplicarea încă o dată a indicelui de corecție cu prilejul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, atunci când îndeplinesc condițiile legale pentru acordarea acesteia. 26. În ceea ce îi privește pe autorii excepției însă, Curtea observă că aceștia au obținut o pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000, dar îndeplinirea condițiilor pentru obținerea pensiei pentru limită de vârstă a avut loc după intrarea în vigoare a Legii nr.263/2010, fiind supuși condițiilor de stagiu complet de cotizare prevăzute de această lege. Prin urmare, aceștia nu beneficiază de aplicarea indicelui de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010, întrucât înscrierea inițială la pensie sa făcut potrivit legislației anterioare, care nu prevedea acordarea acestui beneficiu. 27. În consecință, Curtea constată că se creează o diferență de tratament juridic între persoanele care au obținut inițial o pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 în raport cu persoanele care au obținut același tip de pensie în temeiul Legii nr.263/2010, din perspectiva condițiilor de calcul al pensiei pentru limită de vârstă stabilită, care se acordă, în ambele situații, în condițiile Legii nr.263/2010. 28. În jurisprudența sa, Curtea Constituțională a statuat în mod constant că situațiile în care se află anumite categorii de persoane trebuie să difere în esență pentru a justifica deosebirea de tratament juridic, iar această deosebire de tratament trebuie să se bazeze pe un criteriu obiectiv și rațional. În acest sens sunt, spre exemplu, Decizia nr.86 din 27 februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.207 din 31 martie 2003, Decizia nr.476 din 8 iunie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.599 din 11 iulie 2006, sau Decizia nr.573 din 3 mai 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.363 din 25 mai 2011. 29. Referitor la interzicerea discriminării, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în Hotărârea din 4 noiembrie 2008, pronunțată în Cauza Carson și alții împotriva regatului Unit, a reținut că „articolul 14 oferă protecție împotriva oricăror discriminări în exercițiul drepturilor și libertăților garantate de Convenție, dar orice diferență nu semnifică, în mod automat, încălcarea sa. Pentru ca o asemenea încălcare să se producă, trebuie stabilit că persoane aflate în situații analoage sau comparabile beneficiază de un tratament preferențial și că distincția nu își găsește nicio justificare obiectivă și rezonabilă. În acest sens, statele părți beneficiază de o anumită marjă de apreciere pentru a determina dacă și în ce măsură diferențele între situații analoage sau comparabile sunt de natură să justifice distincțiile de tratament juridic aplicabile, întinderea acestei marje depinzând de circumstanțele concrete ale fiecărei situații. O distincție de tratament privitoare la un drept prevăzut de Convenție nu trebuie numai să urmărească un scop legitim, trebuie în același timp să existe un raport rezonabil de proporționalitate între mijloacele folosite și scopul urmărit.” 30. Prin urmare, având în vedere aceste repere jurisprudențiale, Curtea Constituțională urmează să analizeze dacă a existat un scop legitim pentru instituirea unui tratament juridic distinct și dacă se poate constata un raport rezonabil de proporționalitate între mijloacele folosite și scopul urmărit. 31. În consecință, Curtea amintește că reglementarea art.170 din Legea nr.263/2010 privitoare la aplicarea unui indice de corecție s-a realizat ca o măsură compensatorie pentru persoanele care se pensionează în temeiul acestei legi în raport cu cele care s-au pensionat în temeiul Legii nr.19/2000, care au beneficiat de condiții mai favorabile, existând, prin urmare, o justificare obiectivă a faptului că acest indice de corecție nu se aplică și persoanelor aflate în ultima ipoteză. De altfel, și Curtea Constituțională, în jurisprudența sa, a statuat că situația diferită în care se află cetățenii în funcție de reglementarea aplicabilă potrivit principiului tempus regitm actum nu poate fi privită ca o încălcare a dispozițiilor constituționale care consacră egalitatea în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și discriminări. În acest sens este, spre exemplu, Decizia nr.1541 din 25 noiembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.30 din 13 ianuarie 2011. 32. Cu toate acestea, Curtea observă că, în ceea ce privește situația particulară a autorilor excepției, respectiv cea a persoanelor care au obținut o pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000, dar au îndeplinit condițiile pentru obținerea pensiei pentru limită de vârstă după intrarea în vigoare a Legii nr.263/2010, rațiunile mai sus amintite nu își păstrează valabilitatea. Astfel, Curtea constată, în primul rând, că acordarea pensiei de invaliditate este justificată de apariția unor elemente obiective, aleatorii, ce nu sunt supuse voinței ori alegerii asiguratului. În acest sens, prin Decizia nr.680 din 26 iunie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.566 din 9 august 2012, Curtea a arătat că „în privinţa pensiei de invaliditate, raţiunile care stau la baza reglementării unei vârste standard de pensionare sau a unui stagiu de cotizare minim ori complet nu mai subzistă. Pierderea totală sau cel puţin a jumătate din capacitatea de muncă din cauza bolilor obişnuite şi a accidentelor care nu au legătură cu munca este un eveniment aleatoriu ce nu poate fi controlat de persoana în cauză, astfel încât stabilirea unei vârste şi a unui stagiu minim de cotizare de la care poate fi acordată pensia de invaliditate nu se justifică. Condiţiile pe care legiuitorul trebuie să le impună în acest caz trebuie să vizeze strict stagiul de cotizare deja realizat, astfel încât, indiferent de vârsta asiguratului, acesta să poată beneficia de o pensie de invaliditate potrivit contribuţiei realizate. În acest fel, pensia de invaliditate îşi păstrează natura juridică a unei prestaţii de asigurări sociale, nefiind transformată întruna socială.” 33. Prin urmare, Curtea reține că solicitarea acordării pensiei de invaliditate înaintea împlinirii condițiilor de stagiu și vârstă necesare acordării pensiei pentru limită de vârstă nu a reprezentat o manifestare de voință a asiguratului pentru obținerea dreptului la pensie în condiții mai favorabile, ci este consecința unor evenimente imprevizibile, cu efecte negative asupra capacității de muncă a persoanei în cauză. 34. Mai mult, Curtea observă că la data stabilirii pensiei pentru limită de vârstă, potrivit Legii nr.263/2010, atât pentru persoanele care au obținut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000, cât și pentru cele care au obținut același tip de pensie în temeiul Legii nr.263/2010, se va avea în vedere stagiul complet de cotizare prevăzut de această din urmă lege. Așa fiind, persoanele care au obținut pensie de invaliditate potrivit legislației anterioare nu beneficiază de niciun avantaj obținut în temeiul Legii nr.19/2000, astfel încât excluderea acestora de la aplicarea indicelui de corecție prevăzut de art.170 din Legea nr.263/2010 nu este justificată în mod obiectiv și rațional. 35. În concluzie, având în vedere cele mai sus reținute, Curtea constată că, în ceea ce privește persoanele care au obținut pensie de invaliditate în temeiul Legii nr.19/2000, interpretarea sintagmei „la înscrierea iniţială la pensie”, cuprinsă în conținutul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010, în sensul că acestora nu li se acordă indicele de corecție prevăzut la alin.(1) al aceluiași articol de lege cu prilejul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă în condițiile de stagiu de cotizare și vârstă legală de pensionare prevăzute de Legea nr.263/2010 creează un tratament juridic diferit, care nu este susținut de o justificare obiectivă și rezonabilă, fiind astfel contrar prevederilor constituționale care consacră egalitatea în drepturi a cetățenilor. Prin urmare, Curtea apreciază că această sintagmă legală este constituțională doar în măsura în care se interpretează că pentru persoanele care au obținut pensie de invaliditate potrivit Legii nr.19/2000 înscrierea inițială la pensie se referă la momentul când stabilirea pensiei a avut loc pentru prima oară în condițiile Legii nr.263/2010, respectiv atunci când a fost acordată pensia pentru limită de vârstă. 36. Pentru considerentele expuse, în temeiul art.146 lit.d) şi al art.147 alin.(4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art.11 alin.(1) lit.A.d) şi al art.29 din Legea nr.47/1992, cu unanimitate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii Decide : Admite excepția de neconstituționalitate ridicată de Nicolae Gheorghiță, Stela Sandu, Maria Chioc, Florea Miu, Emilian Gheorghiță, Aurică Costache, Marin Ciculescu și Niculina Bănuță în Dosarele nr.4210/109/2017, nr.4696/109/2017, nr.5425/109/2017, nr.6984/109/2017, nr.6342/109/2017, nr.8068/109/2017, nr.8212/109/2017 și nr.8332/109/2017 ale Curții de Apel Pitești – Secția I civilă, respectiv de Eva Hanciuța în Dosarul nr.3457/108/2017 al Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale și constată că sintagma „înscrierea inițială la pensie” din cuprinsul art.170 alin.(3) din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constituțională, în ceea ce privește beneficiarii pensiilor de invaliditate, în măsura în care se interpretează că se referă la stabilirea pensiei pentru limită de vârstă prin aplicarea, pentru prima oară, a condițiilor de vârstă legală de pensionare și stagiu complet de cotizare prevăzute de Legea nr.263/2010. Definitivă şi general obligatorie. Decizia se comunică președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, Curții de Apel Pitești – Secția I civilă și Curții de Apel Timișoara – Secția litigii de muncă și asigurări sociale și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pronunţată în şedinţa din data de 31 octombrie 2019. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
INDICE DE CORECTIE SE CALCULEAZA NUMAI LA CEI CU VECHIME COMPLECTA?
DE PERIOADA ASIMILATA SE TINE CONT |
|
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Legea pensiilor actualizată 2020. Legea 263/2010
APITOLUL IX Dispoziţii tranzitorii Art. 170 (1)Pentru persoanele înscrise la pensie începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, la punctajul mediu anual determinat în condiţiile art. 95 se aplică un indice de corecţie calculat ca raport între 43,3% din câştigul salarial mediu brut realizat şi valoarea unui punct de pensie în vigoare la data înscrierii la pensie, actualizată cu rata medie anuală a inflaţiei pe anul 2011. (2)Începând cu anul 2013, câştigul salarial mediu brut realizat, prevăzut la alin. (1), este cel definitiv, cunoscut în anul precedent celui în care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul Naţional de Statistică. (3)Indicele de corecţie se aplică o singură dată, la înscrierea iniţială la pensie. (4)Punctajul mediu anual rezultat în urma aplicării indicelui de corecţie reprezintă punctajul mediu anual realizat de asigurat, care se utilizează la determinarea cuantumului pensiei. Legea pensiilor actualizată prin: OUG 1/2013 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice din 22 ianuarie 2013, Monitorul Oficial nr. 53/2013; OUG 80/2010 - pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar din 8 septembrie 2010, Monitorul Oficial nr. 636/2010; Detalii: https://legeaz.net/legea-pensiilor/art-170-lege-263-2010 |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
VASILESCU pune aceste intrebari;
INDICE DE CORECTIE SE CALCULEAZA NUMAI LA CEI CU VECHIME COMPLECTA? DE PERIOADA ASIMILATA SE TINE CONT Nu stiu sa raspund la prima intrebare. Insa din cate cunosc legea si atat cat inteleg eu, vechimea complecta in munca inseamna stagiu de cotizare la asigurarile sociale. Asta insemnand 35 de ani vechime in munca, in cazul barbatilor. Acesti 35 de ani vechime sunt calculati la implinirea varstei de 65 de ani. Perioada asimiilata este calculata/considerata vechime. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
VA MULTUMESC MULT PENTRU AJUTOR
BUNUL DUMNEZEU SA VA DEA SANATATE SI TOT CE VA DORITI |
|
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Domnule Vasilescu, pentru a ma intelege mai corect mi-am propus sa vin cu cateva exemple ;
1. O persoana s-a angajat in munca in anul 1975. Aceasta persoana are dizabilitate/handicap inca de cand s-a nascut, sau sa presupunem ca in acel an are o dizabilitate accentuate sau grava. Grad de invaliditate de gradul 2 sau gradul 1. Asadar s-a angajat in munca avand dizabilitate/handicap. Asta se numeste dizabilitate/handicap preexistent/a. In anul 2003, a facut cerere si a iesit la pensie de invaliditate. Din 1975 si pana in 2003 rezulta ca are o vechime in munca de 28 de ani. Aceasta persoana in anul 2003 avea varsta de 48 de ani. Femeia are dreptul sa solicite pensie pentru limita de varsta la implinirea de 61 de ani, acum in anul 2020. Fiind nascuta in anul 1955, a implinit varsta de 61 de ani in anul 2016. Si de aici rezulta urmatoare situatie; perioada 1975-2003 este vechime in munca. Acei 28 de ani de munca. Din anul 2003 si pana in anul 2016, perioada in care femeia a avut pensie de invaliditate sunt 13 ani de stagiu de asimilare. 28 + 13 =41 de ani vechime in munca. Deci femeia are pensie pentru limita de varsta din anul 2016. Pe aceasta baza se poate solicita o recalculare a pensiei. Insa in cazul barbatului care are aceaiasi varsta si vechime in munca el iese sau trece la pensia pentru limita de varsta in anul 2020 pentru ca barbatul are dreptul de iesire la pensie la implinirea varstei de 65 de ani. De aici rezulta ca are 28 de ani de vechime in munca. Din anul 2003 si pana in anul 2020 sunt 18 ani in care barbatul s-a aflat in pensie de invaliditate. 28 + 18 = 46 de ani vechime. Asadar cu 11 ani peste stagiul de 35 de ani cerut de lege. De aici rezulta ca in anul 2020 barbatul are dreptul sa solicite recalcularea pensiei. Insa nu stiu cum se face aceasta recalculare. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Tuturor cititorilor acestui mesaj va scriu cu drag Hristos a inviat !
Mi-as dorii ca mesajul meu sa va provoace la comunicare intre noi pentru ca aveti cuvantul meu, avem multe multe de comentat . Noi, membrii acestui forum Prostemcell suntem in majoritate covarsitoare persoane cu handicap, indiferent daca handicapul/dizabilitatea este preexistenta sau dobandita. Cunosc foarte bine situatia persoanelor care au dizabilitate/ handicap preexistent. Acest fapt denota de la bun inceput ca noi am lucrat, am muncit avand de la inceput acest handicap. In cazul nostru, din pacate pensia o avem tocmai pentru ca suntem in incapacitate de munca din cauza handicapului/dizabilitatii. Cuantumul pensiei de invaliditate este mic pentru ca beneficiem de o calculare absolut aberanta. Legislatia este mult nedreapta ! |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Drept pentru care am sa va etalez multe aspecte pe acest subiect. Legislatia s-a inasprit aberant pentru noi, deoarece nu avem un avocat care sa ne apere cat de cat.
In primul rand toate persoanele cu gradul de invaliditate 1 (unu) sau gradul de invaliditate 2 (doi) nu au capacitate de a muncii. In concluzie, orice vechime in munca este de fapt munca grea. Si nu se reflecta in cuantumul pensiei de invaliditate . Ba mai mult decat atat, pur si simplu, multora dintre noi ne-au diminuat valoarea pensiei. Si va voi aduce dovezile concrete. Sa va spun si de ce s-a imtamplat asta. Pentru ca multi dintre noi am muncit, am acumulat o oarecare vechime in munca si ne-am obtinut dreptul de a avea pensie de invaliditate. Nu conteaza ca am iesit la pensie in anii 1990 si ceva, noi am indeplinit conditia de a avea pensie de invaliditate. |
|
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra ! Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
|