Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Protectia persoanelor cu dizabilitati

Rasp: Protectia persoanelor cu dizabilitati #47147

Angajații care au grijă de rude grav bolnave vor avea dreptul la un concediu de îngrijitor

De curând, Consiliul European (CE) a adoptat o directivă care introduce drepturi noi pentru angajații care au în îngrijire rude cu probleme medicale grave. Schimbările prevăzute de directivă vor trebui transpuse în legi și în România, în cel mai scurt timp. Printre altele, directiva oferă dreptul la concediu de îngrijire persoanelor care au grijă de rudele grav bolnave.

Schimbările sunt prevăzute în Directiva Parlamentului European și a Consiliului privind echilibrul dintre viața personală și cea privată a părinților și îngrijitorilor. Pe lângă dreptul la concediu al îngrijitorilor și formulele de lucru flexibile, directiva aduce modificări la nivel european și în ceea ce privește concediul de paternitate și concediul de creștere a copilului.

Directiva a fost adoptată de CE pe 13 mai și va intra în vigoare la douăzeci de zile de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. După intrarea în vigoare, statele membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a adopta acte cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma directivei.

Astfel, prin această directivă se introduce un concept nou la nivelul Uniunii Europene (UE), anume cel de concediu de îngrijitor. Acesta se oferă angajaților care au în grijă rude ce necesită îngrijire sau sprijin din cauza unor probleme medicale grave. UE nu reglementează ce înseamnă „probleme medicale grave”, lăsând definirea acestui termen la latitudinea fiecărui stat membru.

Prin urmare, cei care sunt îngrijitori pentru rude (copiii, părinții sau soțul/soția) vor beneficia de un concediu de cinci zile lucrătoare pe an.

Pe lângă acest nou tip de concediu, directiva UE mai oferă lucrătorilor care sunt îngrijitori și posibilitatea de a-și adapta programul de lucru prin formule flexibile, sub forma lucrului de la distanță, a programelor flexibile de muncă sau a programelor cu timp redus de lucru.

Practic, această directivă obligă statele membre să ia măsurile necesare pentru ca nu doar angajații cu copii de până în opt ani, ci și îngrijitorii să aibă „dreptul de a solicita formule flexibile de lucru în scopuri de îngrijire”, după cum se specifică în textul actului normativ.

Atenție! Prezenta directivă a Parlamentului European va intra în vigoare la douăzeci de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. După ce se va aplica, statele membre vor avea la dispoziție trei ani pentru a reglementa în legislație modificările aduse de acest act normativ.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 5924
  • Thank you received: 724
  • Karma: 13
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Protectia persoanelor cu dizabilitati #47174

Cat ar aduce PSD la buget daca ar lua din banii persoanelor cu handicap

27c95ce664d9c15318f748b064d9f08d-1063x560-00-86.jpg


Printre cei loviti de masurile de austeritate pe care le-ar lua in calcul ministrul Finantelor pentru a face rost de bani la buget s-ar numara si persoanele cu dizabilitati. O masura care, chiar si la nivel de intentie, starneste consternarea reprezentantilor acestei categorii defavorizate.

„Intentia lui Teodorovici este ca persoanele cu dizabilitati sa nu mai primeasca si ajutorul de handicap, si banii pentru hrana. Vrea sa mareasca ajutorul de handicap daca se renunta la cea de-a doua suma. Sunt discutii in acest sens, dar sunt probleme si cu banii pentru primarii. La rectificare, primarii asteapta mai multi bani pentru a acoperi aceste cheltuieli sociale, iar la buget nu sunt bani. De la ministerul de Finante li s-a transmis ca vor primi bani, dar trebuie sa se descurce cu sumele care vin pana la sfarsitul anului. Fiecare se gospodareste cum stie”, au spus, pentru Europa Libera, surse PSD care au participat la intalnirea din padure, din Teleorman.

Cu alte cuvinte, cei care vor fi afectati vor fi persoanele care sufera de HIV/SIDA. Potrivit legii, indemnizatia lunara pentru hrana se acorda persoanelor, adulti si copii, infectati cu HIV sau bolnavi de SIDA si inseamna 13 lei pe zi pentru adulti si 11 lei pe zi pentru copii. Un raport de la jumatatea lui iunie 2018 al Institutului National de Boli Infectioase Matei Bals estima ca numarul celor infectati cu HIV si bolnavi de SIDA din Romania era de peste 23.000 de persoane.

Nu este clar insa care ar putea fi „economia” pe care ar putea sa o faca ministrul de Finante printr-o astfel de masura, daca va fi in cele din urma confirmata, mai ales ca ar fi vorba de o comasare a celor doua beneficii – ajutorul de handicap si indemnizatia pentru hrana. De asemenea, nu este inca clar nici daca intentia este de a transfera integral sau doar partial indemnizatia pentru hrana in ajutorul de handicap.

Totusi, potrivit unui calcul jurnalistic, indemnizatia de hrana pentru cele circa 23.000 de persoane infectate cu HIV sau bolnave de SIDA ar insemna aproximativ 21 de milioane de euro pe an, o suma care ar echivala cu pierderile CFR Marfa pentru 2019, asa cum reies din bugetul companiei.

In functie de gradul de handicap, pentru adulti, indemnizatia lunara este de 265 de lei sau de 350 de lei, la care se adauga un buget personal complementar care variaza de la 60 de lei pe luna pana la 150 de lei.

„In 2018, a fost ultima modificare a indemnizatiei pentru persoanele cu dizabilitati”, a precizat pentru Europa Libera, Francisc Simon, presedintele Federatiei Organizatia Nationala a Persoanelor cu Handicap din Romania (ONPHR), organism care reprezinta interesele a peste 150.000 de persoane cu dizabilitati.

In prezent, potrivit lui Francisc Simon, daca o persoana este incadrata in categoria celor cu handicap grav atunci primeste indemnizatia lunara si, in plus, poate avea un asistent personal, iar acela este remunerat cu salariul minim brut pe economie. Practic, doua persoane, dintre care una cu dizabilitati, ar trebui sa se descurce lunar cu mai putin de 2.000 de lei.

Pentru un trai decent o persoana cu handicap ar avea nevoie insa de circa 2.500-2.800 de lei lunar.

„Suma depinde si de nevoile familiei. Sunt persoane cu handicap care au familie, sunt persoane care sunt singure si stau prin centre de asistenta. Majoritatea au insa familie. Exista studii, ultimul e din 2017, conform carora pentru o persoana cu dizabilitati care are si o anumita boala sau mai multe boli, care are nevoie de dispozitive medicale, proteze, scaun rulant sau alte dispozitive, caruia ii trebuie si medicamente, e nevoie de 2.500 pana la 2.800 de lei, ca sa nu se zica apoi ca traieste prea bine”, spune cu amaraciune in glas presedintele ONPHR.

n Romania, cele mai recente date ale Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Dizabilitati arata ca sunt 826.000 de persoane cu handicap, atat copii cat si adulti, adica circa 4,2% din populatie. Dintre acestea, copiii reprezinta circa 8%, iar restul sunt adulti. Tot statisticile arata ca, in cazul adultilor, opt din zece sunt incadrati la categoria handicap „grav” sau „accentuat”.

La inceputul anului, sute de oameni, atat persoane cu dizabilitati cat si sustinatori ai acestora, au iesit in strada in toata tara, nemultumiti de faptul ca Guvernul a decis sa treaca integral in sarcina autoritatilor locale finantarea asistentei sociale. Ei se temeau ca, in acest mod, vor fi intarzieri in plata salariilor pentru persoanele care ii ajuta pe cei cu dizabilitati.

„Ne nemulţumeşte faptul ca vor sa aloce fondurile din bugetele locale şi asta poate sa afecteze salariile pe care le primesc asistenţii personali ai persoanelor cu dizabilitaţi şi ai copiilor cu dizabilitaţi. Dorim sa fie date tot de la bugetul de stat, sa fim siguri ca nu o sa ramanem fara aceşti bani lunar”, spunea atunci mama unei fetite cu dizabilitati, citata de Mediafax.

Astfel de intarzieri au avut loc in acest an, subliniaza presedintele ONPHR, care aminteste ca printre judetele unde s-au inregistrat aceste situatii au fost Vaslui, Iasi si Dolj. „Salariile asistentilor personali au intarziat chiar si 2-3 luni”, a mai spus Francisc Simon, marturisind ca spera ca la rectificare bugetara de la finalul lunii, sa se tina cont si de nevoiele persoanelor cu dizabilitati.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 5924
  • Thank you received: 724
  • Karma: 13
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Protectia persoanelor cu dizabilitati #47175

SCRISOARE DESCHISĂ către Guvernul României și Ministerul Finanțelor Publice

full_vLhSvwvB.jpg


SCRISOARE DESCHISĂ către Guvernul României și Ministerul Finanțelor Publice

”Fiecare se gospodărește cum știe”* – soluția dumneavoastră NU este acceptabilă
Stimată doamnă prim-ministru, Viorica DĂNCILĂ

Stimate domnule ministru al Finanțelor, Eugen Orlando TEODOROVICI,

Urmare a informațiilor vehiculate în spațiul public cu privire la rectificarea bugetară planificată pentru data de 31 iulie 2019, vă atragem atenția asupra următoarelor aspecte, pe care dorim să le aveți în vedere cu prioritate, în luarea deciziilor în ceea ce privește comunitatea persoanelor cu dizabilități din România:

1. Așa cum arătam în luna februarie 2019, măsurile Bugetului ZERO pentru dizabilitate se reflectă astăzi la nivel național ca un risc iminent în ceea ce privește supraviețuirea copiilor și adulților cu dizabilități. În ciuda semnalului de alarmă ridicat de comunitatea noastră și a demersurilor civice desfășurate la acea dată, nu ați considerat temeinice și oportune îngrijorările noastre referitoare la plata asistenților personali ai persoanelor cu dizabilități și a indemnizațiilor de handicap. Mai mult, v-ați asumat public corectarea eventualelor incapacități sau disfuncționalități de plată la nivel local prin reechilibrare bugetară.

2. În prezent, conform informațiilor publice existente, există două direcții de acțiune avute în vedere pentru rectificarea bugetară din luna iulie 2019:

- reechilibrarea bugetelor locale cu o sumă insuficientă acoperirii obligațiilor de plată față de persoanele cu dizabilități și familiile acestora, în ciuda garanțiilor publice exprimate în luna februarie 2019,

- ”ajustări” ale indemnizației pentru persoanele cu handicap.

3. La nivel național sunt înregistrate sute de cazuri în care însoțitorii persoanelor cu dizabilități sunt trimiși în șomaj și notificați în vederea desfacerii contractului de muncă sau li se refuză dreptul de a fi angajați ca asistenți personali din cauza lipsei fondurilor. Astfel, doar la nivelul organizației noastre, avem cartografiate 12 județe (Suceava, Dâmbovița, Ilfov, Cluj, Botoșani, Brăila, Caraș-Severin, Bacău, Iași, Timișoara, Alba, Galați) în care însoțitorii persoanelor cu dizabilități se confruntă cu: desfacerea contractului de muncă, notificarea în vederea desfacerii contractului de muncă, refuzul de angajare și presiuni de intrare în șomaj.

Precizăm faptul că drepturile bănești aferente angajării ca asistent personal al copilului/adultului cu dizabilități plătite prin intermediul primăriilor și a drepturilor conexe (concediu plătit, tichete de transport etc) nu pot face obiectul economiilor/restrângerilor bugetare ale autorităților locale sau centrale deoarece restrângerea, limitarea sau încălcarea acestor drepturi reprezintă o încălcare a unei forme minimale de protecție garantate de legislația în vigoare în raport cu persoanele cu dizabilități, în absența serviciilor necesare și disponibile în comunitate.

Dimensiunea situației
Aceste măsuri, care mențin și agravează derapajele din februarie 2019, pun în pericol viața și dezvoltarea a cel puțin 315.296 persoane cu dizabilități grave din care 39.054 sunt copii. De asemenea, reforma dezinstituționalizării și incluziunea în comunitate a 50.000 beneficiari, minori si adulți cazați în centrele rezidențiale este compromisă prin anularea mecanismului de constrângere a alocării bugetare de la centru.

Aproximativ 673.476 de persoane beneficiază de indemnizații de însoțitori pentru că au în grijă persoane cu dizabilități de văz sau cu dizabilități grave si accentuale; în jur de 300.000 de părinți au fost obligați să renunțe la carierele lor profesionale pentru a-și îngriji membrii familiei cu dizabilități și a-i duce în brațe la terapii în mediul privat, din cauza lipsei acestora în sistemul public.

În cele doua rapoarte speciale (2011, 2013), când legea prevedea plata de la local, Avocatul Poporului a arătat că viața acestor oamenii era în pericol. O mamă ceruse să fie eutanasiată cu fiica ei, pentru că mureau în casă și nu mai suportau umilințele la care erau supuse din lipsa fondurilor.

Nelegalitatea
Astfel, prin aceste măsuri avute în vedere, se ignoră prevederi legale speciale în materia interesului superior al copilului și a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Astfel, contrar prevederilor Legii nr. 448/2006 (art. 50, art 40), Legii nr. 272/2004 și H.G. nr. 978/2015 (art. 4 alin 2), Constituției României (art 139 alin 3) această lege încalcă norme de drept care au fost introduse de legiuitor ca protecţie în scopul respectării drepturilor copiilor și adulților cu dizabilități: “(…) Sumele se asigură în proporţie de cel mult 90% de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unităţile administrativ-teritoriale”.

Începând cu acest an bugetar, cheltuielile sunt lăsate integral în sarcina primăriilor, a consiliilor locale și a consiliilor județene, care, chiar și în anii anteriori, cu buget asigurat central, adesea nu efectuau plățile invocând lipsa banilor.

Principiul transparenței decizionale, prevăzut de Legea 52/2003, este grav încălcat, deoarece mai mult de un milion de oameni ce vor fi afectați de aceste măsuri nu sunt consultați și informați cu privire la măsurile avute în vedere, pe care noi suntem obligați să le aflăm ”pe surse” și din aleator din spațiul mediatic.

Convenția Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități (CRPD) ratificată prin Legea nr. 221/2010 prevede că persoanele cu dizabilități au dreptul egal la protecție socială. Bugetul central constituie o măsură de siguranță in asigurarea protecției sociale persoanelor cu dizabilități. Astfel, in “Raportul mondial privind dizabilitatea”, Organizația Mondială a Sănătății (ONU) a statuat că: “persoanele cu dizabilități pot avea costuri suplimentare rezultate din dizabilități - cum ar fi costurile asociate asistenței medicale sau dispozitivele de asistență sau nevoia de a fi sprijin si asistenta personala - și, astfel, de multe ori necesită mai multe resurse pentru a obține aceleași rezultate spre deosebire de persoanele fără dizabilități. Din cauza costurilor mai mari, persoanele cu dizabilități și gospodăriile lor sunt mai sărace decât persoanele fără handicap cu venituri similare. Gospodăriile cu un membru cu dizabilitate au mai multe șanse de a experimenta dificultăți materiale - incluzând insecuritatea alimentară, lipsa locuinței sau o stare de locuire sărăcăcioasă, lipsa accesului la apă și canalizare, și accesul necorespunzător la asistența medicală.”

Solicitări
Având în vedere cele mai sus prezentate, considerăm că aplicarea soluției ”fiecare se gospodărește cum poate”, emisă de către domnul ministru al Finanțelor Publice reprezintă un atentat la supraviețuirea persoanelor cu dizabilități din România și nu este acceptabilă.

Considerăm faptul că principiul descentralizării nu poate fi aplicat cu încălcarea unor drepturi fundamentale și pentru a masca deficitele bugetare rezultate din gestionarea ”necorespunzătoare” a banilor publici, fapt care se traduce prin deresponsabilizarea integrală a autorităților centrale față de comunitatea persoanelor cu dizabilități din România.

În concluzie, solicităm Guvernului României și Ministerului Finanțelor Publice să aibă în vedere argumentele de mai sus în programarea rectificării bugetare prevăzute pentru data de 31 iulie 2019. În caz contrar, ne rezervăm dreptul să facem apel la toate mijloacele legale și civice pentru a contracara războiul declanșat împotriva a aproximativ 1 milion de cetățeni români vulnerabili și familiile acestora.

Maria Madalina TURZA

Președinte CEDCD
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 5924
  • Thank you received: 724
  • Karma: 13
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Protectia persoanelor cu dizabilitati #47177

66702395_2348081255311137_6561243760812883968_n.jpg
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 5924
  • Thank you received: 724
  • Karma: 13
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .