elena21 a scris:
pai paralizia cerebrala nu este tetrapareza spastica / parapareza spastica
Istoria acestei maladii a demonstrat ca exista mari diferente de concept si abordare cu implicatii evidente asupra evolutiei si a prognosticului, pe termen lung sau scurt. S-a incercat in mai multe randuri sa se ajunga la un acord general al modului de definire si a abordarii acestei maladii. Unificarea modului de abordare trebuie sa inceapa de la gasirea si folosirea unei terminlogii comune, a unor cuantificarilor clinice generale valabile la nivel mondial.
Paralizia cerebrala (PC) descrie un grup de tulburari permanente ale dezvoltarii motricitatii si posturii, ce determina limitarea activitatii, care sunt atribuite unor disfunctii nonprogresive ce apar in dezvoltarea encefalului fetal sau al copilului mic. Aceste tulburari motorii ale paraliziei cerebrale sunt adesea acompaniate de tulburari senzoriale, de perceptie, cognitive, de comunicare si comportament, epilepsie si afectari musculoscheletale secundare.
Paralizia cerebrala descrie un grup de tulburari permanente ale dezvoltarii motricitatii si posturii ce determina sau cauzeaza limitari ale activitatii care sunt atribuite unor non-progresive disfunctii ce apar in dezvoltarea encefalului fetal sau la copilului mic. Tulburarile motorii ale paraliziei cerebrale sunt adesea acompaniate de tulburari senzoriale, de perceptie, cognitive, de comunicare si comportament, epilepsie si afectari musculoscheletale secundare.
Clasificarea pacientilor cu PC in clase si gupe.
Scopul clasificarii include:
1.
Descrierea: oferirea unui grad aprofundat de detalii despre individul cu PC care va delimita clar natura problemei si severitatea acesteia.
2.
Predictia: ofera detalii care pot informa pe cei care ofera servicii de sanatate despre nevoia curenta si viitoare de servicii la indivizii cu PC.
3.
Comparatia: ofera informatii suficiente pentru a permite o comparatie rationala a seriilor cazurilor cu PC adunate in diferite locuri.
4.
Evaluarea modificarii: ofera informatii care vor permite comparatia unui individ cu PC in diverse momente de timp.
Etiologia PC este diversa si multifactoriala. Majoritatea cazurilor de PC apar prin afectarea cerebrala in perioadele prenatala (in cursul sarcinii), perinatala (la nastere), postnatala (dupa nastere).
FORME CLINICE DUPA TOPOGRAFIA PARALIZIILOR CEREBRALE
1.
Hemipareza (hemiplegia) - afectare unilaterala a membrului superior si inferior de aceeasi parte.
2.
Paraplegia - afectare motorie a membrelor inferioare, uneori cu afectare usoara a celor superioare.
3.
Triplegia - trei membre afectate.
4.
Tetraplegia - afectare concomitenta a tuturor celor patru membre cu afectare functionala a intregului corp.
Sistemul de
Clasificare a Functiei Motorii Grosiere (GMFCS) a fost realizat ca raspuns la nevoia de a avea un system standardizat pentru clasificarea severitatii dizabilitatii de miscare in randul copiilor cu PC.
Sistemele descriptive anterioare au inclus trei nivele, precum: usor, moderat-mediu si sever sau sistemul Evans: nu merge, stil de viata limitat, functional dar nu independent, sau merge independent. O descriere cu cinci nivele a abilitatii de mers a copilului a fost raportata de catre Hutton et al. in studiul lor despre factorii ce afecteaza speranta de viata, desi, pentru a face analiza lor, ei au impartit datele obtinute in doar doua categorii: de subiecti care merg si de subiecti care nu merg. Totusi, nu a existat o evaluare a validitatii si increderii privind nici unul dintre aceste sisteme pana la dezvoltarea GMFCS.
DUPA SEVERITATE: SISTEMUL DE CLASIFICARE AL FUNCTIEI MOTORII
GROSIERE – mobilitate, mers – pentru copii intre 6-12 ani;
Nivelul I – Mers independent, limitari ale abilitatii avansate ale deplasarii;
Nivelul II – Mers fara ajutor, limitari la mersul in mediul exterior sau pe teren variat;
Nivelul III – Mers cu sustinatoare de mers, limitari la deplasarea in exterior sau comunitate;
Nivelul IV – Mobilitate diminuata, copilul este transportat sau necesita alte mijloace de deplasare in exterior sau comunitate;
Nivelul V – Mobilitatea independenta este sever limitata chiar cu suport tehnic.
Diagnosticul de paralizie cerebrala se face pe baza:
1. intarzierilor in dezvoltarea neuro-motorie;
2. semnelor neurologice anormale ce indica fie o leziune de neuron motor superior sau o tulburare de miscare, sau ambele, deobicei cu persistenta reflexelor primitive;
3. excluderea unei afectiuni neurologice tranzitorii sau progresive.
S-a produs o schimbare de la a incerca sa se vindece sau sa se normalizeze afectiunea, la a considera nevoile persoanei in contextul activitatilor sale zilnice si de rutina in relatie cu participarea in familie si la viata comunitatii. Scopul individualizat personal este principala strategie curent folosita pentru dezvoltarea programelor interventionale pentru persoanele cu PC, pentru ca scopurile personale ofera o reflexie directa a nevoilor individului. Scopurile dezvoltate trebuie sa fie realiste si destul de solicitante sau provocatoare pentru a permite persoanei sa isi atinga telul personalul maxim. Pentru a atinge aceste scopuri si pentru a atinge rezultate optime este nevoie de o diversitate de profesionisti din domeniul sanatatii care sa se ocupe de individ, iar grupul cheie este considerat cel al fiziokinetoterapeutilor.
Scopurile terapiei sunt sa dezvolte, sa imbunatateasca si sa mentina starea de bine si participarea activa a individului la viata societatii si a comunitatii din care face parte. Terapia poate sa fie privita ca o paleta de interventii variate, aplicate sau prescrise, in scopul atingerii scopurilor individualizate, indiferent de profesionistul care a prescris sau care realizeza terapia.
Se poate defini terapia ca orice interventie executata sau prescrisa de catre terapeut pentru a promova independenta, imbunatatirea abilitatilor functionale si minimizarea impactului dizabilitatii.
Pentru o implementare eficienta a serviciilor de recuperare sunt necesare studii de evaluare a statusului functional, a serviciilor oferite actual copilului cu paralizie cerebrala infantila, concomitent cu estimarea nevoilor reale de reabilitare, precum si elaborarea unui program si a unui sistem de pregatire profesionala corespunzatoare.
Mai multe informatii gasiti in
aceasta lucrare de licenta