Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Dezbatem Legea Sanatatii

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #28683

Introducerea coplatii in sistemul de sanatate a fost amanata

Introducerea coplatii in sistemul de sanatate a fost amanata, autoritatile romane nu s-au angajat la niciun termen fata de Fondul Monetar International, a declarat sambata ministrul Sanatatii, Vasile Cepoi, dupa discutiile cu misiunea FMI, transmite Agerpres.

"Coplata urmeaza sa fie negociata cu asociatiile de pacienti, asociatiile profesionale. Legea zice ca nivelul coplatii se stabileste in urma negocierilor. O majoritate a asociatiilor pacientilor se impotriveste coplatii. Probabil ca vor dura foarte mult. Negocierile vor demara saptamana viitoare. Discutiile anterioare (n.r. - cu delegatia FMI) erau ca in toamna sa fie introdusa coplata. Acum nu ne-am angajat la niciun termen, pentru ca din Parlament legea a iesit cu aceasta prevedere, si anume ca nivelul taxei si serviciile se stabilesc prin negociere si, prin urmare, nu ne putem asuma niciun termen", a explicat ministrul Sanatatii, la finalul discutiilor cu misiunea FMI.

Oficialul a vorbit si despre taxa clawback, precizand ca nu a constituit o tema pentru discutiile de a sambata de la sediul Ministerului Finantelor, insa nivelul acesteia va scadea comparativ cu estimarile initiale.

"Despre taxa de clawback nu s-a discutat deloc. Proiectul de ordonanta, care a fost stabilit impreuna cu producatorii de medicamente, Ministerul de Finante, Casa Nationala si Ministerul Sanatatii, a fost agreat de catre reprezentantii FMI si a Comisiei Europene. Ramane forma proiectului asa cum a fost agreata la ultima intalnire cu producatorii. Nivelul taxei clawback va scadea. Banii care se colecteaza de la clawback se folosesc pentru plata arieratelor. A fost o tendinta de crestere a arieratelor pana in luna aprilie, iar din luna mai incoace inregistram o tendinta de scadere", a explicat ministrul Sanatatii, Vasile Cepoi.

Misiunea comuna a Comisiei Europene, FMI si Bancii Mondiale, aflata in aceasta perioada la Bucuresti, are ca obiectiv evaluarea modului de respectare a angajamentelor din acordul cu aceste trei institutii la data de 30 iunie 2012. Pentru 30 septembrie va fi o noua misiune, undeva in jurul sfarsitului lunii noiembrie - inceputului lunii decembrie, cand se vor discuta in detaliu structura si politicile aplicabile in bugetul pe 2013.

La aceasta runda de negocieri, discutiile au vizat ceea ce s-a realizat pana la finalul primului semestru din 2012 si obiectivele pe care si le asuma autoritatile pana la data de 30 septembrie 2012.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #29191

Coplata a fost redusa. Noile tarife variaza intre 2 si 75 de lei

Ministerul Sanatatii a modificat, din nou, legea privind coplata in sanatate. Tarifele au fost practic injumatatite, in unele cazuri chiar micsorate cu doua treimi. Astfel, pentru o consultatie la medicul de familie se va plati intre 2 si 3 lei, de la 4-5 lei, in timp ce pentru un RMN, taxa suplimentara va fi intre 50 si 75 lei, fata de 150-250 lei, cat era initial.

Modificarile aduse la mecanismul de coplata reprezinta rezultatul negocierile care au avut loc in luna august (13-16) intre reprezentantii Ministerului si reprezentantii Colegiilor profesionale, patronatelor, furnizorilor de servicii medicale, asociatiilor de pacienti, precum si cei ai sindicatelor din sanatate.

Desi cea mai mare parte dintre organizatiile prezente la negocieri se opune in continuare coplatii, s-a decis ca, in cazul in care institutiile financiare internationale vor insista pentru intorducerea coplatii, aceasta sa reprezinta o suma simbolica. Concret, coplata va avea un procent fix, maxim 10% din tariful de decontare al investigatiilor de inalta performanta.

Pacientii cu boli cronice - scutiti de coplata

O alta concluzie a fost ca implementarea sistemului de coplata sa fie amanata pana dupa implementarea noii Legi a Sanatatii. De asemenea, pacientii cu boli cronice vor fi scutiti de la coplata, atat cei inclusi in programele de sanatate, cat si acei pacienti ale caror boli nu sunt incluse dar care necesita o accesare repetitiva a sistemului. Totodata, pentru pacientii cu boli cronice care se prezinta la medicul de familie se propune 1 consultatie pe trimestru.

De asemenea, pentru stimularea masurilor preventive, se considera ca pentru controlul anual la medicul de familie al asiguratilor cu varsta de peste 18 ani, sa nu se perceapa coplata.

Pentru celelalte servicii se vor identifica mecanisme non-financiare de control al serviciilor, atat pentru pacienti dar si pentru medici. Pentru pacientii scutiti de coplata se vacauta o sursa alternativa de finantare astfel incat sa nu existe discriminari intre cei care platesc si cei care sunt scutiti.

In ceea ce priveste pacientii diabetici, internarile se vor limita la un numar de doua de lunga durata, iar pentru procesarea prescriptiilor medicale la nivelul farmaciilor, s-a propus coplata.

Singurele organizatii care au formulat observatii in scris cu privire la proiectul de act normativ au fost Uniunea nationala a organizatiilor persoanelor afectate de HIV/SIDA (UNOPA), care nu este de acord cu introducerea coplatii in acest moment, si Federatia „Solidaritatea Sanitara” din Romania, care a propus, ca alternativa la introducerea coplatii, cresterea contributiilor la sanatate la 14% (angajat-angajator), plata contributiei la sanatate pentru persoanele scutite de la bugetul de stat si/sau redefinirea pachetului de baza, cu acoperirea serviciilor eliminate, precum si a coplatii prin asigurari complementare.

Noile tarife ale coplatii pentru servicii medicale:
  • - intre 2 si 4 lei consultatia la medic
  • - 2 lei biletul de trimitere;
  • - 5 lei cura de tratament de acupunctura;
  • - 10 de lei cura de tratament de recuperare reabilitare a sanatatii;
  • - 2 lei pentru efectuarea unui set de 5 analize medicale; 5 lei pentru efectuarea unui set de pana in 10 analize si 10 de lei pentru efectuarea a peste 10 analize medicale;
  • - 50 lei pentru un RMN nativ;
  • - 75 lei pentru un RMN cu substanta de contrast;
  • - 30 lei pentru un CT;
  • - 50 lei pentru un CT cu substanta de contrast;
  • - 25 lei pentru o angiografie;
  • - 30 lei pentru o scintigrafie;

Tarife spitalizare zi:
  • 30 lei, intr-un spital de categoria I si IM;
  • 25 lei, intr-un spital de categoria II si IIM;
  • 20 lei, spital categoria III;
  • 15 lei, spital categoria IV;
  • 10 lei, spital categoria V, spitale neclasificabile si unitati autorizate de MS sa acorde spitalizare de zi.

Tarife spitalizare continua:
  • 40 lei, intr-un spital de categoria I si IM;
  • 35 lei, intr-un spital de categoria II si IIM;
  • 30 lei, spital categoria III;
  • 25 lei, spital categoria IV;
  • 20 lei, spital categoria V, spitale neclasificabile.

Coplata nu se aplica serviciilor medicale de urgenta, se mai arata in proiectul de lege, care poate fi descarcat si consultat AICI ;)

Reamintim ca pe 3 august, Ministerul Sanatatii a pus in dezbatere publica proiectul de ordin privin modificarea coplatii, la mai mult de jumatate de an de la data in care aceasta masura trebuia sa intre in vigoare. Documentul a stranit atat nemultumirea asociatiilor de pacienti, cat si a medicilor.

Legea privind introducerea coplatii a fost publicata in Monitorul Oficial, la finalul lunii noiembrie 2011, la mai bine de un un si jumatate de la primele dezbateri publice. Desi trebuia sa intre in vigoare in ianuarie 2012, a fost amanata pentru luna februarie din lipsa normelor de aplicare. Nu a putut intra in vigoare nici atunci pentru ca autoritatile si reprezentantii Fondului Monetar International si-au dat seama ca mecanismul este foarte greu de aplicat, iar legea trebuia modificata.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #30680

Nicolăescu: Coplata va fi plătită de românii care se internează şi va avea o valoarea modica



Coplata în spitalele de stat va avea o valoarea modică şi va trebui plătită de românii care se internează, în momentul în care pleacă din unitatea sanitară, explicat, luni, ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu.

"Ne-am angajat că din 1 martie 2013 să intre în vigoare această măsură (a coplăţii - n.r.), ea se referă la o coplată pe caz externat, adică pe cine iese din spital, şi nu pe cine se adresează spitalului ca sa obţină un act medical. Valoarea va fi modică şi va fi stabilită la contractul-cadru", a declarat, luni, ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu.

Potrivit şefului de la Sănătate, măsura va fi aplicată pe o perioadă limitată.

"Acum am ajuns la concluzia că putem să introducem numai limitat şi pentru o perioadă de timp, o coplată care aşa cum am convenit cu FMI să aibă o valoare modică şi să fie utilizată strict pentru controlul costurilor", a adăugat Nicolăescu.

Legea coplăţii trebuie să intre în vigoare de anul trecut, a spus demnitarul.

Pacienţii vor plăti din luna martie a acestui an o sumă modică (co-plata) pentru servicii asigurate în spitale, cu excepţia celor de urgenţă, conform scrisorii de intenţie convenită de Guvern cu FMI, şi obţinută de Mediafax.

"În vederea rezolvării dezechilibrelor financiare din sectorul de sănătate, suntem hotărâriţi să aplicăm următoarele măsuri: în martie 2013, vom începe introducerea co-plăţii, reprezentând o sumă fixă modestă în funcţie de serviciile furnizate, în sectorul spitalicesc, exceptând serviciile de urgenţă; vom continua să revizuim lista medicamentelor compensate şi vom introduce mecanisme pentru reducerea perioadei de spitalizare şi creşterea gradului de utilizare a serviciilor ambulatorii", se arată în document.

De asemenea, managerii spitalelor vor fi înlocuiţi dacă unitatea acumulează datorii trei luni consecutiv.

Coplata va fi de maxim 10 lei, a declarat, luni, premierul Victor Ponta.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6112
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #30701

COPLATA - Nivelul maxim va fi de 10 lei

In urma discutiilor purtate cu delegatia Fondului Monetar International (FMI), nivelul maxim al coplatii a fost stabilit la 10 lei, a anuntat premierul Victor Ponta, citat de Mediafax. Conform sursei citate, pana in martie va fi stabilita si procedura de colectare a banilor. Totodata, primul ministru a explicat ca vor fi oferite si informatii legate de pachetul de baza, ele urmand a fi furnizate la momentul potrivit de catre ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu.

"Eu un singur lucru am vrut sa ma asigur si asta am discutat cu cei de la FMI, ca valoarea coplatii in primul rand nu priveste consultatiile, nu priveste medicii de familie, nu priveste tot ceea ce e in afara internarii si in al doilea rand ca nu va depasi o suma de 10 lei. Sigur, pentru cei care nu au resurse financiare conteaza, dar de principiu nu e o suma imposibil de suportat", a declarat Victor Ponta.

COPAC: Coplata este inoportuna in acest moment

Pe de alta parte, reprezentantii Coalitiei Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice (COPAC) sunt de parere ca angajamentul Guvernului Romaniei contravine anuntului facut de ministrul Nicolaescu, cel care anunta la inceputul acestui an ca "Romania nu este pregatita pentru o trecere la un alt sistem care sa cuprinda coplata".

COPAC sustine ca desi suma este mica, ea inseamna renuntarea la ceva ce este necesar, medicamente sau alimente.

"Consideram ca orice forma de coplata este inoportuna in acest moment pentru pacientii din Romania, care au un grad mare de nemultumire fata de calitatea serviciilor oferite de sistemul public, fiind nevoiti sa contribuie cu medicamente si consumabile pe perioada spitalizarii. Ar fi poate mai potrivit daca Guvernul ar anunta mai intai ca a crescut nivelul alocatiilor de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare, fapt care s-ar impune cu prioritate, acestea nemaifiind actualizate din aprilie 2008. E nefiresc sa propui coplata in conditiile in care masa oferita pacientilor in spital este insuficienta", a declarat Gheorghe Tache, presedintele COPAC.

Potrivit unui anunt facut ieri de Ministerul Sanatatii, coplata va fi introdusa incepand cu luna martie 2013, masura regasindu-se in scrisoarea de intentie convenita de Guvern cu FMI-ul. Mecanismul va fi introdus doar la nivelul spitalului, pentru a controla internarile nejustificate, fictive, dar si raportarile false.

Vor fi exceptate de la coplata diverse categorii precum copiii, gravidele, pensionarii sub 740 lei/luna, bolnavii inclusi in programele nationale in conditiile in care nu realizeaza venituri din munca si veteranii de razboi.

"In urma discutiilor cu FMI, am ajuns la concluzia ca putem sa introducem numai limitat si pentru o perioada de timp, ca sa putem sa controlam costurile din sectorul cel mai cheltuitor, si anume sectorul spitalicesc, o coplata care, asa cum am convenit cu FMI, sa aiba o valoare modesta, in sensul in care ea sa fie utilizata strict pentru controlul costurilor. Adica, sa stim cum se intra, cum se utilizeaza si cum se iese din sistem", a declarat ieri ministrul sanatatii Eugen Nicolaescu.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #30705

Doar 10 leila coplata,10 lei la electrica 10lei la gaz nu stiu cat la impozitesau benzina sau mai stiu eu ce si tot asa........................Dar la pensie de ce nu pun numai 10 lei lunar?ce-i aia?Onimica toata.Asa de proba.:silly:
  • IOAN
  • Avatarul lui IOAN
  • Deconectat
  • Senior Member
  • Posts: 54
  • Thank you received: 9
  • Karma: 0
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #31216

Ministerul Sanatatii va posta pe site modificarile legislative

Ministerul Sanatatii va posta pe site-ul sau incepand de vineri noapte propuneri de modificare legislativa care vizeaza reorganizarea sistemului de sanatate, a anuntat ministrul Eugen Nicolaescu, prezent joi, 14 martie,la dezbaterile organizate de Societatea Academica Romana.

"Daca o structura se reorganizeaza, se restructureaza - nu se desfiinteaza. Dar daca o structura devine dintr-una foarte mare, una foarte mica, putem spune ca se desfiinteaza partial. Deci, depinde ce termen folosim. Lasand jocul semantic la o parte, e clar ca drumul pe care am plecat e fara intoarcere in sensul de reorganizare si restructurare atat a serviciilor deconcentrate de la minister, cat si a caselor judetene de asigurari de sanatate", a declarat Eugen Nicolaescu, potrivit Agerpres.

"Formula pe care o propunem o veti vedea probabil incepand de maine noaptea, pentru ca de maine noapte pe site-ul ministerului vor incepe sa apara in cateva zile, una dupa alta, propunerile de modificare legislativa care sa ne poata permite sa facem aceste miscari", a explicat ministrul.

Intrebat cand va fi dezbatut proiectul in Guvern, Nicolaescu a declarat ca trebuie asigurata o perioada minima de zece zile de dezbateri publice, in vederea transparentei decizionale. El a adaugat ca saptamana viitoare va discuta cu reprezentantii sindicatelor, ai asociatiilor profesionale si ai asociatiilor de pacienti despre propunerile legislative.

Eugen Nicolaescu a sustinut ca in USL nu exista o discutie pe tema cresterii CAS si a adaugat ca programul de guvernare prevede, dimpotriva, o diminuare pana in 2016.

Detalii privind procesul de reorganizare-restructurare a sistemului sanitar

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) nu se va desfiinta, insa sistemul de sanatate va fi reorganizat astfel incat casele judetene de sanatate sa isi reduca cheltuielile de personal si de bunuri si servicii, a anuntat joi premierul Victor Ponta. El a dat asigurari ca banii economisiti prin aceasta reorganizare vor ramane la Sanatate.

Intr-un interviu acordat Agerpres, ministrul sanatatii, Eugen Nicolaescu a estimat ca economiile care se vor face prin restructurarea-reorganiyarea sistemului sanitar se vor ridica la aproape 50 de milioane de euro.Procesul ar putea fi finalizat pana pe 15 mai.

"Noi am facut niste estimari - inca nu am terminat toate discutiile cu Casa Nationala, dar avem niste estimari - economiile vor duce undeva catre 50 de milioane de euro, bani pe care vrem sa ii directionam strict catre programele nationale de sanatate. Stim ca in ultimii ani au fost prost finantate programele, stim ca in ultimii ani cetateni tot mai multi au fost nemultumiti, si atunci, daca acest lucru il stim, evident ca banii pe care poti sa ii obtii suplimentar ii duci acolo unde este nevoie. si, ca sa inchid ideea aceasta pana la capat, restructurarea si reorganizarea vizeaza anularea tuturor procedurilor birocratice care incurca sistemul, care face sistemul neprietenos cu cetateanul, cu pacientul si mai ales economiile obtinute sa fie dirijate inauntrul sistemului pentru pacient", a spus Nicolaescu.

In continuare ministrul a explicat ce inseamna aceasta restructurare si reorganizare: "Restructurarea si reorganizarea inseamna sigur incetarea activitatii unor structuri judetene si preluarea activitatii de catre alte structuri sau sa spunem altfel departajarea acelor activitati catre mai multe tipuri de structuri. Una inseamna continuarea descentralizarii si anume preluarea unei parti din aceste activitati de catre consiliile judetene sau poate chiar consiliile locale".

Doar 4-5% dintre angajatii DSP-urilor ar putea pleca in somaj

"O alta parte din activitati cu personal se preia la structura pe care o sa o facem la nivel regional si acum vreau sa va spun si dvs ceea ce poate altii stiu, dar nu recunosc: in cadrul Directiilor Judetene de sanatate publica in prezent stiti foarte bine ca functioneaza medici si asistenti medicali. O parte dintre ei, care nu se vor regasi nici la nivel regional si nici la nivel de transfer catre judet, au capacitatea profesionala si au optiunea personala de a se duce sa se angajeze intr-un spital, la alt furnizor de servicii medicale sau chiar sa isi faca in nume personal cabinete medicale pe specialitatile medicale pe care le au", a propus Nicolaescu.

"Numai putini - eu am facut un calcul, poate 4, 5, 6% din tot personalul care s-ar supune acestui proces de reorganizare, restructurare - ar putea pleca efectiv in somaj. Si pentru asta suntem in discutii cu Ministerul Muncii ca sa gasim toate procedurile legale, astfel incat oamenii sa fie cat mai mult aparati de lege, sa poata beneficia eventual de salarii compensatorii, deci tot ceea ce legea prevede. Mi-as dori ca oamenii sa primeasca absolut toate drepturile pe care legislatia din domeniul muncii astazi le prevede in acest sens", sustine ministrul.

Se pot gasi solutii si pentru angajatii CJAS

"Pentru casele judetene, discutia inca nu am incheiat-o din punct de vedere al modului de finalizare. Pentru ca acolo cred ca lucrul cel mai important este - ca si acolo sunt multi medici si asistenti, dupa cum toata lumea stie si care iarasi isi vor putea gasi de lucru in serviciile medicale de pe plan local, unde toata lumea stie ca este penurie, este lipsa de medici si de asistenti medicali. Deci eu nu stiu de ce unii sunt atat de speriati", a spus ministrul.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #34101

Ce contine pachetul de baza propus de catre Ministerul Sanatatii

Iata o scurta prezentare a pachetului de baza aflat in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Sanatatii pana pe 11 octombrie 2013.

Pachet Asistenta Medicala Primara


Se doreste furnizarea serviciilor medicale de baza in special pentru grupurile vulnerabile (servicii pentru mama si copil, monitorizarea pacientilor cu boli transmisibile, evaluarea de boli netransmisibile etc.).

Pachetul de asistenta primara include servicii generale si servicii speciale.

a. Din serviciile generale fac parte:

• imunizare copii in cadrul programului national de vaccinari;
• supraveghere a starii de sanatate a sugarului si copilului mic;
• supravegherea starii de sanatate a copilului mare si adolescentului;
• asistenta femeii gravide;
• servicii preventive pentru adulti;
• prevenirea si combaterea tuberculozei si a altor boli cu potential epidemic;
• ingrijirea in comunitatea a pacientilor cu boli cronice;
• asistenta persoanelor aflate in dificultate sau in situatii de risc din punct de vedere medico-social.

b. La servicii speciale intra:

• sanatate mintala si comunitara adult si copil;
• ingrijiri terminale;
• activitati administrative.

Ministerul Sanatatii isi propune sa asigure serviciile esentiale si sa promoveze flexibilitatea in furnizarea serviciilor aditionale, sa creasca accesul populatiei la asistenta medicala primara, sa creasca accesul la servicii cu accent pe serviciile de prevenire, sa optimizeze utilizarea resurselor, sa acorde servicii medicale pentru boli prioritare (diabet, boli cardio-vasculare, BPOC, cancer).

In acest sens vor exista servicii medicale esentiale, precum:

• consultatii preventive pentru supravegherea starii de sanatate a copilului si adolescentului simptomatic;
• imunizari copii;
• asistenta prenatala;
• consultatii preventive de evaluare a riscului individual la adultul asimptomatic;
• consultatii de monitorizare activa in cadrul programelor de management integrat al factorilor de risc/bolilor cu impact major asupra poverii imbolnavirilor;
• consultatii in programul national de control al Tuberculozei;
• consultatii pentru ingrijirea generala a pacientilor cu boli cronice (altele decat cele specificate la punctul 5);
• consultatii in cabinet pentru probleme de sanatate nou aparute;
• consultatii la domiciliu acordate de catre medicul de familie pacientilor inscrisi pe lista propire;
• eliberarea de documente administrative privind starea de sanatate a pacientilor.

Servicii aditionale:

• proceduri diagnostice instrumentale oferite la nivel de CMI (exclusiv pentru lista proprie), grup/retea de practica (populatia inscrisa pe minimum 3 liste), participarea la sisteme organizate de asigurare a asistentei de urgenta in afara orelor de program; servicii de consiliere specializata pentru domenii ca dependenta de substante si dietetica si nutritie.

In ceea ce priveste Pachetul Spital, vor exista doua tipuri de notiuni – specializare de zi (cu internare diurna si de maximum 12 ore) si spitalizare continua, pe o perioada mai mare de 24 de ore.

Astfel, programul va arata in felul urmator:

• internarea in spitalizarea de zi este alcatuita din una sau mai multe intrari de scurta durata (cateva ore). Intrarea este folosita cu sensul de acces in spitalizare de zi pentru a beneficia de diverse servicii medicale. Aceasta se poate repeta de mai multe ori in interval de cateva zile sau poate avea cadente periodice si, in principiu, este programabila. Intrarea poate fi facuta de orice structura functionala cu paturi, cu profil medical sau chirugical sau in structurile specializate de tip „spitalizare de zi”. Internarea este exclusiv diurnă și fiecare intrare acopera maximum 12 ore.

• in cazul spitalizarii continue, au fost selectate o serie de diagnostice principale care in prezent pot fi diagnosticate si tratate in afara spitalizarii continue. Unitatile sanitare cu paturi vor trebui sa reduca gradual internarile in spitalizare continua pentru pacientii cu diagnosticele principale prevazute. Insa, pentru orice boala exista optiunea internarii, daca ea pune in pericol sanatatea pacientului.

Printre criteriile generale de internare se numara: caracterul plurispecializat al serviciilor necesare pentru diagnosticarea/tratarea/monitorizarea pacientului; si/sau caracterul multidisciplinar, invaziv al acestor servicii; posibilele reactii corelate cu acestea pe timpul efectuarii lor sau corelate cu starea de sanatate a pacientului impun supraveghere medicala care nu poate fi efectuata in ambulatoriu; serviciile cu un posibil risc de urgenta; dar si prestatiile pentru care este necesara folosirea unor medicamente a caror administrare necesita timpi diferiti, modalitati de administrare si controale de durata specifica.

Din Pachetul Ambulator fac parte urmatoarele tipuri de servicii:

  • consultatii pentru o gama larga de specialitati medicale si chirurgicale: de la alergologie si imunologie clinica, boli infectioase, cardiologie, chirurgie cardiovasculara, chirurgie plastica, pana la nefrologie, chirurgie pediatrica, reumatologie, chirurgie vasculara sau urologie, in total depasindu-se numarul de 35 de specialitati;
  • proceduri diagnostice si terapeutice/ explorari functionale;
  • investigatii paraclinite ambulatorii;
  • imagistica medicala;
  • servicii de medicina dentara;
  • servicii medicale de recuperare/recrutare;
  • dispozitive medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau functionale in ambulatoriul.

Consultatiile
vor fi de tipul:

- scurte, de tip A, pentru o problema certa, in relatie cu una sau mai multe boli pentru care este deja un plan de management (caracterizat prin sarcini simple ca: scurta istorie a evolutiei bolii pacientului, examinarea clinica limitata, management limitat al bolii, inregistrarea informatiilor clinite in dosarul pacientului, durata medie a consultatiei de cinci minute si consultatie la cabinet sau la domiciliu); durata acestora este de 5 minute;
- standard, de tip B, in caul in care problema care nu este certa, in relatie sau nu cu una sau mai multe boli preexistente (B1); in cazul in care ingrijirea pentru monitorizarea pacientului cu una sau mai multe afectiuni cronice de lunga durata pentru care exista o periodicitate mentionata (B2); durata acestora este de 20 de minute;
- lungi sau complexe, de nivel C, in cazul in care problema care nu este certa se afla in relatie cu mai multe boli preexistente si se inlcud anamneza detaliata, examinarea clinica specifica specialitatii/specialitatilor, stabilirea planului de investigatii si interpretare, pana la inregistrarea detaliilor clinice; acestea dureaza 40 de minute.

Acest pachet de baza care include Pachetul Asistenta Medicala, Pachetul Spital si Pachetul Ambulator se afla pe site-ul Ministerului Sanatatii in dezbatere publica si ar putea fi funtional pana la 1 februarie 2014.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #35983

Noile retete de la medicii de familie, bete in roate si pentru pacienti, si pentru doctori

Noile retete eliberate de medicii de familie sunt criticate de acestia, ei afirmand ca afectati ar putea fi si pacientii si doctorii.

Astfel, retetele ce vor fi prescrise incepand cu luna februarie, in conformitate cu o directiva europeana, i-au nemultumit pe reprezentantii Asociatiei Medicilor de Familie Bucuresti-Ilfov, scrie Mediafax.

"Ordinul comun al Ministerului Sanatatii si CNAS care modifica formatul retetelor electronice va ingradi si mai mult practicarea medicinei ca profesie liberala, si nu ma refer doar la medicina familiei.

Intr-o profesie liberala, nu poti discuta de o munca normata, limitarea timpilor de consultatie, de o directionare a prescriptiilor, de limitarea dreptului medicului de a alege ce considera ca este cel mai bun pentru pacientii sai, de a restrictiona prescrierile doar pentru anumite specialitati medicale, daca nu sunt in concordanta cu competentele obtinute si cu ghidurile moderne de practica medical", spune Sandra Alexiu, medic si secretar al Asociatiei.

De la 1 februarie, reteta eliberata de medicul de familie va cuprinde o noua sectiune - "Justificare medicala prescriere Denumire comerciala". Aici vor fi mentionate situatiile pentru care medicamentul a fost prescris pe "Denumire comerciala", deci medicii vor trebui sa explice de ce au ales medicamentul prescris daca il vor prescrie pe denumire comerciala, respectiv numele sub care medicamentul se regaseste la raft.

Pana acum, justificarea alegerii unui medicament trebuia sa fie trecuta doar in fisa pacientului sau in registrul de consultatii, iar in prezent va fi implementata si in formularul de reteta.

Medicii sustin insa ca noua reglementare ar putea face ca pacientii sa primeasca medicamente diferite, din aceeasi clasa, de fiecare data cand merg la farmacie, in functie de banii disponibili. Totodata, cadrele medicale cred ca este "o gluma" sa se scrie pe retete justificari pentru alegerea medicamentelor.

Noua indatorire a medicilor de familie: Sa informeze pacientul despre pretul medicamentelor


De asemenea, noul tip de reteta mai contine si mentiunea "Foloseste-ti drepturile! Alege sa fii corect informat! La intocmirea retetei, solicita medicului precizari privind preturile medicamentelor recomandate". Cu alte cuvinte, medicii ar trebui sa cunoasca preturile medicamentelor, care difera de la o farmacie la alta. Insa, incepand cu 1 februarie, in Monitorul Oficial figureaza deja masura potrivit careia doctorii trebuie sa consilieze pacientii in ce priveste pretul retetei eliberate.

"Directiva europeana invocata de fiecare data cand apare o noua idee de 'eficientizare' este, in realitate, un document extrem de flexibil, care permite adaptarea la realitatile nationale, insa este folosita de fiecare data ca nota de fundamentare pentru orice noua aberatie gandita din birouri pentru practicienii din cabinete si spitale.

Mai mult, directiva citata ca referinta - nr. 52/2012 - are rolul specific de a facilita recunoasterea prescriptiilor medicale in orice stat al Uniunii Europene, prin urmare cuprinde o lista de elemente obligatoriu de inclus in orice prescriptie medicala, elemente care permit verificarea autenticitatii documentului si autoritatea emitatorului acesteia", mai sustin reprezentantii Asociatiei Medicilor de Familie.

Nu in ultimul rand, formularul de reteta electronica - dar care este in varianta pe hartie, cunoscuta ca "dublu exemplar" - urmeaza sa cuprinda si numarul de telefon al doctorului, cu tot cu prefixul tarii, dar si adresa de mail, desi directiva europeana prevede ca aceste date se aplica doar retetelor prescrise pentru uzul transfrontalier.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #36666

Pachetul de servicii medicale de baza, varianta 2014

LISTA investigatiilor de care romanii pot beneficia gratuit

Consultatii si investigatii de preventie, dar si servicii dentare, toate vor fi incluse in pachetul de servicii de baza de care va avea parte, gratuit, orice asigurat.



Astfel, de la 18 ani in sus, romanii vor fi chemati periodic la evaluare, de catre medicul de familie pentru depistarea din timp a bolilor de inima, a cancerului, ori a depresiei. O data pe an, pentru fiecare asigurat, statul va deconta si o consultatie la stomatolog.

Pachetul de baza ramane axat pe preventie. Evaluarile se vor face la medicul de familie si numai aceia care au suferinte grave vor mai ajunge in spital.

COPII
In cazul copiilor, medicii vor trebui sa depisteze daca risca sa devina obezi si daca au semnele pubertatii precoce. In plus, dupa implinirea virstei de 12 ani, pana la majorat, adolescentii vor fi verificati si de eventuale semne ale unei depresii. De asemenea li se vor face analize care sa depisteze eventualele infectii cu transmitere sexuala.



ADULTI
Adultii vor trebui evaluati periodic pentru glicemie, colesterol si tensiune arteriala. Medicul va trimite femeile la analize pentru depistarea cancerului de col uterin, de san si colorectal. In plus, atit barbatii cit si femeile de peste 18 ani vor intra in programul de screening pentru depresie.



BATRANI
Se merge pe preventie si in cazul persoanelor trecute de 50 de ani. In cazul lor va fi introdusa colonoscopia obligatorie o data la 5 ani, la fel ca in america sau in tarile europene. Iar la asiguratii trecuti de 65 de ani, vor fi testari si pentru depistarea fracturilor, a problemelor de auz ori a osteoporozei.



Ramin in pachetul de baza si sedintele de consiliere pentru cei cu vicii precum alcoolul si fumatul.
Pe hartie lucrurile par bune. In realitate insa: "Sunt o serie de investigatii pentru depistarea riscurilor, cine acopera costurile", spune Marina Parcalabu, patronatul medicilor de familie.

In privinta stomatologiei, s-a extins numarul actelor terapeutice care pot fi decontate de stat. Fiecare asigurat are parte de o consultatie, o data pe an, in cabinetele care au contract cu casa.

Aici, tot gratuite, ar fi si o parte din extractiile dentare. Cat despre proteze, varstnicii au dreptul la una o data la 10 ani.
Pachetul de baza va intra in vigoare posibil din luna iunie, cu doua luni intirziere.

VIDEO ;)
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: ciresaru, Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #37116

Pachetul de baza si contractul cadru 2014-2015 au fost aprobate de Guvern

Executivul a aprobat marti, 13 mai, proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea pachetelor de servicii medicale, de baza si minimal, si a Contractului-cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2014 – 2015. Prin acest proiect de act normativ, in conformitate cu angajamentele asumate prin Programul de Guvernare si in cadrul acordului cu institutiile financiare internationale, se propune redefinirea pachetului minimal de servicii medicale si pachetului de servicii de baza, se arata intr-un comunicat de presa al Ministerul Sanatatii (MS).



“Este o masura importanta pentru sistemul de sanatate si pentru toti romanii. Putem acum vorbi de o redefinire a pachetului minimal de servicii si a pachetului de servicii de baza in interesul pacientului. Pachetul de baza aduce ca noutate preventia, care va fi efectuata prin completarea unei riscograme. Vom putea astfel face preventie, lucru care va ajuta atat starea de sanatate a cetatenilor acestei tari, dar si intreg sistemul de sanatate”, a declarat ministrul Sanatatii, Nicolae Banicioiu.

Pentru asigurarea sustenabilitatii implementarii pachetelor de servicii medicale a crescut finantarea pentru segmentul de asistenta medicala primara si ambulatoriul de specialitate pentru specialitatile clinice si paraclinice, astfel incat acestea sa furnizeze servicii medicale in regim ambulatoriu, la costuri reduse fata de cele acordate in regim de spitalizare, concomitent cu degrevarea spitalelor prin reducerea internarilor.

Contractul-cadru va aduce modificari in sensul debirocratizarii sistemului

In primul rand, se va reduce birocratia prin introducerea reglementarilor privind utilizarea biletelor de trimitere in format electronic, de la data implementarii acestora, introducerea facturii electronice si utilizarea dosarului electronic de sanatate al pacientului, de la data implementarii acestuia.

De asemenea, contractul introduce obligatia, la nivelul furnizorilor – de a nu incasa sume de la pacienti pentru serviciile medicale prevazute in pachetele de servicii.

In ceea ce priveste asistenta medicala primara, atat in pachetul minimal cat si in pachetul de baza, in cazul supravegherii gravidei s-a introdus si testarea pentru hepatita de etiologie virala cu virus B si C, in plus fata de testarea HIV.

De asemenea, in pachetul de baza au fost introduse consultatii de monitorizare activa prin plan de management integrat pentru bolile cronice cu impact major asupra poverii imbolnavirilor privind: riscul cardiovascular inalt - HTA, dislipidemie, diabet zaharat tip 2; astm bronsic; boala cronica respiratorie obstructiva; boala cronica de rinichi.

Preventia se va face prin completarea riscogramei

Importante de mentionat sunt consultatiile preventive de evaluare a riscului individual la adultul asimptomatic - fara semne de boala - finalizate prin completarea riscogramei pentru grupa de varsta si sex corespunzatoare se va realiza astfel:
  • toate persoanele asimptomatice cu varsta intre 18 si 39 ani – o data la 3 ani (pentru persoanele asimptomatice cu varsta intre 18 si 39 de ani depistate cu risc inalt, consultatiile preventive de evaluare se vor acorda anual)
  • toate persoanele asimptomatice cu varsta > 40ani - anual.
Pentru cresterea accesului asiguratilor internati la medicamente si cresterea eficientei in utilizarea sumelor contractate de spitale cu casa de asigurari de sanatate, a fost creata posibilitatea ca medicii de familie si medicii specialisti din specialitatile clinice sa poata elibera pentru pacientii internati cu boala cronica confirmata, prescriptie medicala pentru medicamentele si materialele sanitare.

“Punem un accent important, in premiera, pe preventie. Introducem pentru pacientii asimptomatici pana la 39 de ani o vizita obligatorie la medicul de familie, cel putin o data la trei ani, iar pentru cei dupa 40 de ani - prezenta anuala la medicul de familie”, a mai spus ministrul Sanatatii.

Ambulatoriul de specialitate va include noi investigatii

In ceea ce priveste asistenta medicala ambulatorie de specialitate, a fost revizuita lista procedurilor diagnostice si terapeutice, astfel incat pacientul sa beneficieze de o serie de investigatii suplimentare, pentru care nu va mai fi nevoie internarea in spital.

Nu se mai regasescin pachetul de baza serviciile de homeopatie si fitoterapie (aceste servicii pot face obiectul asigurarilor private).

Pentru protectia si asigurarea accesului la servicii medicale in ambulatoriu pentru asigurati, a fost revizuita lista investigatiilor medicale paraclinice din pachetul de baza (au fost introduse o serie de investigatii noi, precum ATPO, sodiu seric, potasiu seric, transferina, angiografie RMN/segment, testosteron etc).

Noul contract-cadru prevede si noi masuri la asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitatea de medicina dentara - au fost redefinite atat pachet minimal cat si pachet de baza de servicii de medicina dentara.

In pachetul de servicii de baza se regasesc consultatii, servicii profilactice, tratamente protetice si ortodontice precum si alte tratamente (inclusiv serviciile de medicina dentara de urgenta).

In pachetul minimal se regasesc serviciile de medicina dentara de urgenta.

Asistenta medicala spitaliceasca


Referitor la Asistenta medicala spitaliceasca au fost evidentiati factorii de care trebuie sa se tina cont cumulativ in luarea deciziei de internare in regim de spitalizare continua si au fost introduse criterii de internare specifice pentru spitalizarea de zi.

In vederea scaderii numarului de internari, au fost precizate afectiunile care pot fi diagnosticate si tratate in regim de spitalizare de zi: afectiunile care vor fi prevazute in norme, afectiuni pentru care se acorda servicii de chimioterapie, radioterapie, brahiterapie, litotritie, implant de cristalin, intrerupere de sarcina cu recomandare medicala, amniocenteza, biopsie de vilozitati coriale, administrarea tratamentului pentru profilaxia rabiei, afectiuni care necesita administrare de medicamente pentru care este necesara aprobarea comisiilor de experti constituite la nivelul CNAS, HIV/SIDA care necesita monitorizarea bolnavilor.

Pentru completarea finantarii spitalelor, acestea pot contracta servicii de ingrijiri la domiciliu/ingrijiri paliative la domiciliu, finantate din fondul alocat pentru servicii de ingrijiri la domiciliu/ingrijiri paliative la domiciliu;

Spitalele sunt obligate sa suporte pentru asiguratii internati in regim de spitalizare continua si in regim de spitalizare de zi toatecheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente.

La capitolul dispozitive medicale a fost revizuita lista dispozitivelor medicale acordate in ambulatoriu, astfel: a fost introdus in lista dispozitivul necesar pentru copii pana la 18 ani cu mucoviscidoza (inhalator salin particule uscate de sare cu flux de aer sau oxigen), a fost introdus in lista dispozitivul pentru protezarea femeilor cu mastectomie totala, incepand cu anul 2015.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #39018

Guvernul a modificat cateva ​prevederi aplicabile pentru calculul concediilor si indemnizatiilor respectiv celor care beneficiaza de ele. Noua formula a taxei clawback si majorarea salariilor personalului din sistemul medical au fost publicate in Monitorul Oficial

​In Monitorul Oficial din datele de 4,5 si respectiv 6 noiembrie au fost publicate 3 ordonante de urgenta ce afecteaza partial activitatea financiar contabila. Acestea cuprind prevederi punctuale aplicabile pentru calculul de concedii si indemnizatii respectiv persoane ce beneficiaza de aceste concedii si indemnizatii, o noua formula de calcul pentru taxa clawback aferenta medicamentelor si o usoara majorare de salarii pentru personalul public din sistemul medical. Consulta in text documentele asa cum au aparut ele in Monitorul Oficial si vezi care sunt noutatile aduse.

Sa analizam aceste prevederi, particularizand modificarile aferente fiecarui act normativ.

OUG nr. 68/2014 instituie urmatoarele masuri:
1. Se exonereaza la plata sumele datorate de unele institutii publice cand acestea au angajat personal neclerical iar curtea de conturi a considerat aceasta activitate ca un prejudiciu bugetar.

2. In Legea administratiei se modifica procedura de transfer a responsabilitatii de la primar catre inlocuitorii de drept cand acesta este suspendat sau intervine vacantarea functiei. Inlocuitorul va fi viceprimarul desemnat de consilierii locali prin vot secret.

3. Una dintre modificarile importante vizeaza OUG nr. 158/2005 ce aduce cateva precizari privind contributia si concediile sau indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Dintre modificarile punctuale amintim:
a)Nu pot fi asigurati in sistemul de concedii si indemnizatii sotul sau sotia persoanei fizice ce desfasoara o activitate in mod independent, ce participa in mod obisnuit la activitatea unei intreprinderi individuale sau persoane fizice autorizate. Nota: se coreleaza deja prevederi normative existente in acest sens din punctul de vedere al sotului/sotiei titularului unui PFA.

b) Pentru persoanele ce realizeaza venituri de natura salariala sau similare salariilor contributia pentru concedii si indemnizatii este de 0,85% din veniturile supuse impozitului pe venit. Pentru persoanele ce desfasoara activitati independente sau profesii libere, respectiv persoanele ce doresc sa se asigure la sistemul de concedii si indemnizatii medicale, cum ar fi asociati/actionari, contributia este de 0,85% din contractul asigurat.

c) noutatea consta in faptul ca sotul sau sotia titularului de intreprindere individuala sau PFA are dreptul sa declare un venit asupra caruia achita contributia de 0,85% pentru a beneficia de concedii medicale decontate de catre Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate. Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, aceste persoane vor depune declaratie de asigurare pentru concedii si indemnizatii la Casa de Sanatate unde sunt luati in evidenta.

d) persoanele asigurate au dreptul la concediu pentru sarcina si lauzie cu o durata de 126 zile calendaristice pentru care se acorda indemnizatie de maternitate. Noutatea adusa de actul normativ consta in faptul ca beneficiaza de concediu pentru sarcina si lauzie si doamnele care nu sunt asigurate din motive neimputabile lor daca nasc in termen de 9 luni de la data pierderii calitatii de asigurat. Legiuitorul precizeaza ca pierderea calitatii de asigurat din motive neimputabile beneficiarelor de indemnizatii de maternitate se justifica prin acte oficiale eliberate de angajatori sau persoane asimilate acestora.

e) in cazul in care angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau isi inceteaza existenta prin lichidare, reorganizare, faliment, drepturile de concedii medicale pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatii de maternitate etc. se platesc in continuare din Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate daca aceste drepturi s-au nascut anterior ivirii acestei situatii.

f) se reitereaza faptul ca drepturile de plata ale unor concedii si indemnizatii pot fi solicitate in termen de 90 zile de la data la care aceste persoane erau indreptatite sa le solicite.


OUG nr. 69/2014 privind taxa pentru punerea pe piata a medicamentelor decontate de la buget in tratamentul ambulatoriu aduce urmatoarele precizari:
1. Detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor sau reprezentantii legali ai acestora au obligatia de a plati trimestrial pentru medicamentele incluse in programele nationale de sanatate, precum si pentru medicamentele cu sau fara contributie personala, folosite in tratamentul ambulatoriu pe baza de prescriptie medicala prin farmaciile cu circuit deschis, in tratamentul spitalicesc si pentru medicamentele utilizate in cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele de dializa, suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii, o contributie trimestriala.

2. Contributia trimestriala se calculeaza prin aplicarea unui procent "p" asupra valorii consumului de medicamente, suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii, consum aferent vanzarilor fiecarui platitor de contributie. Procentul "p" se calculeaza astfel:
p= [(CTt - BAt)/CTt] x 100,
unde: CTt = consumul total trimestrial de medicamente, suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii; BAt = bugetul aprobat trimestrial, aferent medicamentelor suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii, calculat prin impartirea la 4 a bugetului anual aprobat initial prin legea bugetului de stat.

Taxa este in administrarea ANAF si se plateste trimestrial pana pe data de 25 a lunii urmatoare trimestrului.

Interesanta este abordarea, respectiv din baza de calcul a taxei se exclude TVA, aceasta fiind modificarea majora fata de reglementarile anterioare. Administrarea taxei este supusa Codului de procedura fiscala iar neplata la termen conduce la calculul de dobanzi si penalitati de intarziere similare tuturor obligatiilor de plata catre bugetul de stat.

OUG nr. 70/2014 introduce o majorare de salarii pentru persoanele ce isi desfasoara activitatea in sistemul sanitar. Incepand cu 1 ianuarie 2015, personalul din sistemul public de sanatate beneficiaza de o marire de salariu in suma bruta de 100 lei. Aceasta majorare de 100 lei va avea ca baza de calcul salariul brut existent in luna decembrie din anul 2014. Material reazlizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #39111

AM O NELAMURIRE
CE REPREZINTA VALOAREA PUNCTULUI DE PENSIE?
SE CALCULEAZA DIN SALATIUL MINIM PE ECONOMIE?
  • VASILESCU
  • Avatarul lui VASILESCU
  • Deconectat
  • Elite Member
  • SUNT UN SIMPLU MURITOR. DE UN LUCRU-MI PARE RAU CA
  • Posts: 212
  • Thank you received: 102
  • Karma: 0
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #39112

Punct de pensie 2014

Valoarea punctului de pensie a crescut cu aproape 30 de lei de la inceputul acestui an, a anuntat Casa Nationala de Pensii Publice intr-un document publicat pe pagina sa de internet.

Potrivit documentului, valoarea unui punct de pensie in 2014 este de 790,7 lei, comparativ cu 762,1 lei, cat a fost anul trecut.

Majorarea punctului de pensie a fost anuntata inca din luna noiembrie, cand Ministerul de Finante a publicat in proiect bugetul pe 2014. Cresterea ia in calcul 3,33% rata medie anuala a inflatiei si 0,43% care reprezinta 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut.

Casa Nationala de Pensii mai precizeaza ca indicele de corectie acordat persoanelor care isi deschid drepturile de pensie incepand cu data de 1 ianuarie 2014 este de 1,07.

Cat va fi ajutorul pentru insotitor in 2014

CNPP subliniaza ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2014, cuantumul indemnizatiei pentru insotitor, in cazul pensionarilor de invaliditate incadrati in gradul I de invaliditate, este de 633 de lei.

Va reamintim ca aceasta indemnizatie se calculeaza ca 80% din valoarea unui punct de pensie.

Mai multe detalii AICI ;)

Daca nu te multumeste informatia, poti intreba un consultant in pensii ori poti vedea intrebarile frecvente
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #43006

Pachetele medicale propuse pentru perioada 2016-2017 au fost actualizate

Pachetele de servicii şi Contractul-cadru cu condiţiile acordării asistenţei medicale în sistemul sanitar, propuse pentru perioada 2016-2017, au fost actualizate recent după ce iniţial au fost lansate în dezbatere publică în octombrie 2015. Practic, proiectul de act normativ conţine serviciile medicale de care vor putea beneficia cetăţenii în baza pachetului minimal şi pachetului de bază.

Proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2016-2017 a fost lansat în dezbatere publică, de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), în octombrie 2015, însă a fost actualizat şi republicat recent pe site-ul instituţiei.

Documentul stabileşte, în esenţă, ce servicii medicale vor putea fi acordate în sistemul sanitar autohton, în perioada 2016-2017, persoanelor asigurate şi neasigurate.

Pachetul minimal va fi destinat persoanelor neasigurate şi va cuprinde servicii de îngrijire a sănătăţii, medicamente şi materiale sanitare acordate doar pentru urgenţele medico-chirurgicale şi bolile cu potenţial endemoepidemic (boli infecţioase regionale care pot provoca izbucniri epidemice). De asemenea, pachetul va include monitorizarea evoluţiei sarcinii şi lăuzei, servicii de planificare familială si servicii de prevenţie.

Pachetul de bază va fi destinat asiguraţilor şi va cuprinde serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sănătăţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi alte servicii la care au dreptul aceste persoane.

În nota de fundamentare a propunerii de act normativ este precizat că printre principalele schimbări faţă pachetele de servicii medicale disponibile în prezent se numără următoarele:

  • vor fi introduse prevederi referitoare la eliberarea avizelor epidemiologice pentru intrarea sau reintrarea preşcolarilor şi a elevilor în colectivitate;
  • copiii cu vârsta de până la 18 ani vor beneficia la dentist de două consultaţii în interval de un an, faţă de una singură în momentul de faţă;
  • în cadrul asistenţei medicale din spital, atât pentru internarea continuă, cât şi pentru spitalizarea de zi, nu va fi necesară prezentarea biletului de internare în cazul pacienţilor cu scrisoare medicală la externare cu indicaţie de revenire pentru internare;
  • pentru a putea încheia contracte cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de dispozitive medicale vor trebui să depună o listă a tuturor preţurilor de vânzare cu amănuntul şi a sumelor de închiriere ale dispozitivelor medicale ofertate atât la casa de asigurări de sănătate, cât şi la CNAS.

De reţinut este că, deşi autorităţile propuseseră iniţial ca medicii de familie să poată încheia contracte cu casele de asigurări indiferent câţi asiguraţi au înscrişi pe listele proprii, această posibilitate a fost eliminată din forma revizuită a proiectului pachetelor medicale pentru anii 2016-2017.

Notă: Valabilitatea pachetelor medicale pentru anii 2014-2015 a fost prelungită până la 31 martie 2016.

Serviciile principale care vor fi incluse în pachetul minimal

Pachetul minimal va cuprinde, înainte de toate, servicii pentru situaţiile de urgenţă medico-chirurgicală.

Asistenţa medicală de urgenţă va consta în anamneză (datele pe care le obţine medicul interogând bolnavul cu privire la apariția și evoluția bolii de care suferă), examen clinic şi tratament. Aceasta va fi acordată, de exemplu, în caz de inconştienţă, febră şi erupţii cutanate, suspiciune de arsuri severe, paralizie, fracturi sau reacţii alergice. Fiecare persoană va putea să beneficieze de o singură consultaţie pentru fiecare situaţie de urgenţă.

În cadrul monitorizării evoluţiei sarcinii şi lăuziei, pacientele vor beneficia la medicul de familie de supraveghere din luna a şaptea până în luna a noua (de două ori pe lună), testare pentru HIV, hepatită B şi C, precum şi de urmărirea lăuziei la domiciliu. La cabinetul medical vor fi acordate o consultaţie pentru fiecare trimestru de sarcină şi o consultaţie în primul trimestru de la naştere.

Serviciile de planificare familială la medicul de familie vor consta în consiliere şi indicarea unei metode contraceptive. Consultaţiile vor fi în număr de două pe an pentru fiecare persoană. În acelaşi timp, persoanele neasigurate vor primi o consultaţie preventivă şi vor putea cere examinarea pentru constatarea unui deces (cu sau fără eliberarea certificatului de constatare a decesului).

Atât la medicul de familie, cât şi la cabinetul medical, pacienţii vor putea să primească o consultaţie pentru supravegherea şi depistarea bolilor cu potenţial endemoepidemic.

În altă ordine de idei, pachetul minimal va mai include consultaţii la domiciliu pentru urgenţele medico-chirurgicale, transport sanitar neasistat şi anumite servicii medicale dentare (de exemplu, tratamentul paradontitelor, repararea protezei sau repararea aparatului ortodontic).

Important! Persoanele neasigurate vor suporta integral costurile investigaţiilor paraclinice recomandate şi tratamentul prescris de medici.

Serviciile principale care vor fi incluse în pachetul de bază

În ceea ce priveşte pachetul de bază, asiguraţii vor beneficia de mai multe servicii în asistenţa medicală primară. Aici vor fi incluse serviciile medicale curative pentru urgenţe medico-chirurgicale, afecţiuni acute, subacute, acutizările unor afecţiuni cronice şi pentru afecţiuni cronice, servicii de prevenţie şi profilaxie, servicii la domiciliu, servicii adiţionale, activităţi de suport şi servicii de administrare de medicamente.

În asistenţa medicală ambulatorie vor exista, de asemenea, consultaţii pentru urgenţe şi alte situaţii, depistarea de boli cu potenţial endemoepidemic, servicii de planificare familială, servicii diagnostice şi terapeutice, servicii de sănătate conexe actului medical, dar şi servicii de supraveghere a sarcinii şi lăuziei.

În spitale, serviciile oferite în cadrul pachetului de bază vor cuprinde consultaţii de specialitate, investigaţii, tratamente medicale şi/sau chirurgicale, îngrijire, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare şi masă.

În acelaşi timp, persoanele asigurate în sistemul sanitar vor avea parte de consultaţii de urgenţă la domiciliu, transport sanitar neasistat, precum şi de îngrijiri medicale şi paliative la domiciliu.

Serviciile medicale dentare vor consta, printre altele, în consultaţii, tratamentul cariilor simple, tratamentul gangrenei pulpare, extracţia dinţilor permanenţi şi reconstituirea coroanei radiculare.

Important! Asiguraţii vor beneficia şi de servicii de recuperare medicală în sanatorii balneare, analize de laborator, radiologie, imagistică, medicină nucleară, explorări funcţionale, medicamente cu şi fără contribuţie personală sau dispozitive medicale.

Atenţie! Proiectul de hotărâre NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Dezbatem Legea Sanatatii #43608

Guvernul a aprobat un nou contract cadru pentru acordarea asistentei medicale

Guvernul a aprobat in sedinta de astazi noul Contract Cadru care reglementeaza conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anii 2016- 2017, se arata intr-un comunicat al Ministerului Sanatatii. Potrivit acestuia, Prin noul Contract Cadru se vor asigura mai multe servicii pentru asigurati. La acestea se adauga un cadru de reglementare pentru gestionarea mai buna a sistemelui SIUI si a cardurilor de asigurati asa incat acestia sa nu mai fie afectati de disfunctionalitati tehnice.

De asemenea, se are in vedere suplimentarea valorii platilor pentru medicina de familie si tratamentul ambulator asa incat aceste categorii de personal medical sa se armonizeze cu prevederile Ordonantei de Urgenta privind salarizarea in sectorul bugetar.

Hotararea de Guvern prevede si obligativitatea ca toti actorii din sistemul sanitar (Ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Casele Judetene, Directiile de Sanatate Publica si furnizorii de servicii) sa aiba intalniri trimestriale in care vor analiza calitatea serviciilor furnizate asiguratilor si vor putea aduce si pe parcurs imbunatatiri la functionarea sistemului, daca acestea vor fi considerate necesare.

Actul normativ intareste obligatia generala a furnizorilor de servicii medicale de a informa asiguratii despre consecintele nerespectarii indicatiilor terapeutice. Totodata, se clarifica obligatia furnizorilor de respectare a protocoalelor terapeutice in vigoare.

Pentru asistenta medicala primara:
  • se reglementeaza acordarea gratuita a avizelor epidemiologice pentru re(intrarea) in colectivitate si a adeverintelor medicale pentru prescolari si elevi;
  • situatiile in care asiguratii se pot transfera de pe o lista de pacienti pe lista altui medic de familie mai devreme de o data la sase luni se completeaza cu cazurile in care domiciliul asiguratului se schimba dintr-o localitate in alta, asiguratul este in arest preventiv, executa o pedeapsa privativa de libertate, precum si la incetarea starii respective;
  • se elimina serviciul spirometrie dintre cele furnizate de medicii de familie, avand in vedere ca abilitatile necesare pentru acest serviciu intra in sfera de competenta a medicului pneumolog.

Pentru asistenta medicala ambulatorie clinica de specialitate:
  • se introduc noi proceduri diagnostice (electromiograma si evaluarea cantitativa a raspunsului galvanic al pielii);
  • se introduce tratamentul fracturii amielice fara deplasare a coloanei vertebrale.

Pentru medicina dentara:
  • minorilor li se vor putea acorda consultatii decontate de CNAS o data la sase luni, fata de o data la 12 luni in prezent
  • se introduce un nou serviciu decontat, obturatia dintelui dupa tratamentul afectiunilor pulpare sau al gangrenei;

Pentru asistenta medicala ambulatorie paraclinica:
  • se introduce printre serviciile decontate efectuarea de RMN de sani cu sau fara substanta de contrast;
  • se renunta la decontarea examenului fungic de urina, considerat de specialisti ca irelevant pentru patologia pacientului;
  • se revizuiesc reglementarile referitoare la situatiile in care casa de asigurari de sanatate sesizeaza neconcordante intre investigatiile medicale efectuate si cantitatea de reactivi achizitionati de laboratoarele de analize medicale.

Pentru asistenta medicala spitaliceasca:
  • se introduce conditia ca, in cazul furnizorilor de servicii de spitalizare de zi care nu au si spitalizare continua, sa se asigure obligatoriu prezenta unui medic de specialitate pentru un program de activitate de minim 7 ore/zi;
  • pentru pacientii carora la externarea din spital li se indica prin scrisoare medicala sa revina pentru internare, precum si pentru pacientii cu hemofilie din programul national respectiv nu va mai fi necesara prezentarea biletului de trimitere de la medicul din ambulatoriu;
  • decontarea serviciilor efectuate in sectiile spitalicesti de paliatie se va efectua similar cu cea a serviciilor acordate in sectiile/spitalele de bolnavi cronici.

Pentru furnizorii de servicii de consultatii de urgenta la domiciliu si de transport sanitar neasistat se introduce obligativitatea prezentarii, la contractare, a avizelor de utilizare sau a buletinelor de verificare periodica pentru dispozitivele medicale aflate in dotarea unitatilor mobile de interventie, dupa caz.

Pentru farmacii se revizuiesc reglementarile referitoare la situatiile in care casa de asigurari de sanatate sesizeaza neconcordante intre cantitatea de medicamente/materiale sanitare eliberata si cea achizitionata.

Asiguratilor li se vor putea acorda doua noi proteze decontate din bugetul CNAS: proteza modulara de gamba cu manson de silicon, precum si proteza de deget functionala simpla (pentru copiii cu malformatii congenitale avand varsta peste 3 ani). In situatia in care furnizorii de dispozitive medicale nu transmit CNAS toate preturile de vanzare cu amanuntul si sumele de inchiriere ale dispozitivelor medicale contractate, casa de asigurari de sanatate va putea denunta unilateral contractul respectiv.

La ora actuala se afla pe circuitul institutional de avizare un proiect de act normativ de completare a noului Contract-Cadru, care are ca principal scop crearea fundamentului legal pentru renuntarea la raportarea bilunara/lunara/trimestriala a serviciilor efectuate de furnizori, dupa caz, in favoarea raportarii on-line in timp real. Perioada de raportare in platforma informatica a serviciilor medicale acordate urmeaza sa fie extinsa de la 72 de ore la 3 zile lucratoare dupa data acordarii serviciului respectiv, pentru evitarea problemelor create de zilele nelucratoare/sarbatorile legale.

Actul normativ mai vizeaza optimizarea informarii asiguratilor prin introducerea obligativitatii afisarii la furnizori a informatiilor privind pachetele de servicii medicale si a tarifelor corespunzatoare, in formatul stabilit de CNAS;
  • revizuirea sanctiunilor aplicabile furnizorilor de servicii medicale;
  • implementarea unui sistem de management a listelor de prioritate la nivelul asistentei medicale paraclinice din ambulatoriu si a asistentei spitalicesti, in vederea optimizarii transparentei in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • punerea in aplicare a OUG nr. 20/2016 privind cresterile salariale in sistemul sanitar.

Tot pe circuitul institutional de avizare se afla si proiectul normelor de aplicare a Contractului-Cadru, in care au fost incluse mai multe propuneri ale organizatiilor reprezentative ale furnizorilor de servicii medicale, cum ar fi, de exemplu, cea a medicilor de familie referitoare la redefinirea grupelor de varsta pentru examinarea si inregistrarea parametrilor de dezvoltare pentru pacientii minori, sau cea referitoare la modificarea unor servicii medicale preventive si profilactice.

Hotararea de Guvern va intra in vigoare la data de 1 iulie 2016.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15990
  • Thank you received: 5151
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .