Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Deschizatori de drumuri

Deschizatori de drumuri #35283

Asa cum spune si titlul, in acest topic ne vom "ocupa" de cei care au fost "deschizatori de drumuri" = initiatori, inovatori, pionieri in domeniul lor de activitate.

Si pentru ca astazi aniversam 110 ani de cand primul avion se inalta in aer, dezvolt acest subiect ;)

Poate ca pasagerului de astazi, instalat confortabil in fotoliul sau care il transporta nu numai in orice colt al Europei, dar chiar si in orice parte a globlui, nu-i vine sa creada ca primul aparat care s-a inaltat de la sol n-are o vechime mai mare de 110 ani.

Ziua de 17 decembrie 1903 ramane memorabila in istoria aviatiei: in acea zi, s-a inaltat pentru prima oara in aer un avion cu motor, reusind sa se detaseze de sol si sa zboare timp de 12 secunde, pe o distanta de 37 metri. Performanta ii apartinea americanului Orville Wright din Ohio, SUA.

In aceeasi zi, Wilbur Wright, fratele lui Orville Wright, cel impreuna cu care Orville isi construise aparatul zburator, a facut si el o incercare, reusind sa se inalte de la sol si sa parcurga 260 metri, zburand timp de 59 secunde. Peste un sfert de kilometru, in aproape un minut! Era mai mult decat o performanta.

Pana la acea memorabila zi de 17 decembrie 1903, niciun aparat actionat de un motor nu se urcase in aer. In anul 1886, aceiasi frati construisera un planor nemotorizat. Dar demonstratia practica au putut-o face abia in 1902, lansandu-se cu planorul de pe proeminentele reliefului si reusind sa parcurga in acest fel distanta de 622,5 metri.

Aceasta performanta i-a incurajat in ideea de a-si dota aparatul cu un motor de 12 CP, echipat cu patru cilindri si racire cu apa, avand geutatea de 110 kg. Este motorul cu care vor realiza primul zbor din istoria aviatiei, in ziua de 17 decembrie 1903.

Contemporanii nu s-au gandit atunci ca acesta ar putea fi principalul mijloc de transport al viitorului. Dimpotriva, opinia generala era ca ei asista la crearea unei ingenioase jucarii, capabila sa distreze lumea la balciuri, dar fata de care autoritatile ar trebui sa instituie restrictii, pentru a evita posibilitele accidente foarte gave.

Aveau si motive: presa amintea de accidetul din ziua de 9 august 1896, cand germanul Otto Lilienthal si-a gasit moartea, prabusindu-se cu planorul sau de la o inaltime de 15 metri.

In Europa, pionierul zborului cu motor a ramas incontestabil romanul Traian Vuia, care a zburat la Paris pe o distanta de 12 metri in ziua de 18 martie 1906, in fata unei numeroase asistente, care insa si de randul acesta privea specacolul ca pe o performanta neobisnuita si nu ca pe un mijloc de transport al viitorului.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16162
  • Thank you received: 5263
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Deschizatori de drumuri #35304

In 1956 Justin Capra a realizat Rucsacul zburator - Aparat portativ pentru zbor individual si a fost arestat, banuit ca l-a facut pentru a fugi din tara. Inventia a fost furata si brevetata de americani dupa 3 ani si jumatate, in Romania nefiind niciodata inclusa in productia de serie.



Abia in anul 2002 americanii au recunoscut oficial ca ideea i-a apartinut romanului Justin Capra, Rucsacul zburator a fost folosit, de cosmonauti, la deplasarile intercapsulare.



Compania din Noua Zeelanda Martin Aircraft in plina desfasurare se misca spre lansarea productiei in scara mică a aparatului zburator - un dispozitiv de zbor Martin Jetpack https://www.martinjetpack.com/gallery/videos
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16162
  • Thank you received: 5263
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Deschizatori de drumuri #36385

Istoria telefonului: detalii pe care nu le stiai

In urma cu 138 de ani, la 7 martie 1876, americanul Alexander Graham Bell a inregistrat un brevet pentru convorbiri de la distanta, cu ajutorul unui fir. La acea data, aparatul inventat nu avea inca un nume si nici prototipul nu fusese prezentat. Pur si simplu, s-a brevetat o documentatie.



Ideea insa de a se putea comunica de la distanta era pasionanta si facea valva. In acelasi an, la Expozitia Mondiala penru Progresul Tehnologic, organizata la Philadelphia, a fost prezentat primul aparat in stare de functiune, noteaza Infoniac.

Cu acest prilej, inventatorul a avut ocazia sa-l cunoasca pe Dom Pedro al II-lea, imparatul Braziliei, care i-a cerut o demonstratie, iar Bell i-a recitat la telefon monologul lui Hamlet, "To be or not to be", impresionandu-l pe imparat. Sprijinit de acesta, a pus bazele companiei de telefonie "Bell".

Ca sa functioneze instalatia, Bell a trebuit insa sa aduca unele imbunatatiri fata de proiectul brevetat, fapt care a creat numeroase controverse cu privire la prioritatea noului sistem de comunicatii, studiat intre timp si de alti specialisi, cu pretentii.

In anul urmator, modesta companie devenea "Bell Telephone Company", iar prestigiul si afacerile se globalizau rapid.

Cinci ani mai tarziu, o expozitie similara ce a avut loc la Paris, a fost asaltata de o multime imensa, dornica sa vada "minunea secolului". Numele lui Bell devenea printre cele mai populare de pe planeta.

Succesul era atat de rasunator, incat nimeni nu mai lua in seama pretentiile unor inaintasi ai lui: Charles Paige si Philipp Reis, care incercasera si ei aparate de transmis la distanta, dar esecul primelor experimentari i-a facut necredibili, chiar daca Philipp Reis pretinde ca aparatul lui functionase cu doua ore inainte de a fi prezentat Bell cererea de licenta, pe baza unei documentatii.

Inca si astazi, unii memorialisti continua controversa cu privire la prioritatea lui Bell, desi publicul larg n-o pune la indoiala nicio clipa.

Cine era Alexander Graham Bell

Alexander Graham Bell era un american naturalizat, nascut in Scotia, care a copilarit in Canada si a devenit pe parcurs cetatean al SUA. Din copilarie, avea unele aplicatii catre tehnica, dar manifesta acelasi interes pentru natura, literatura si muzica, reusind sa devina un bun pianist autodidact.

Poate ca ar fi evoluat ca pianist talentat in cariera lui, daca nu intervenea un fapt, care i-a tulburat anii adolescentei: cand avea 12 ani a aflat ca mama sa nu mai aude. A asurzit, iar el a inceput sa caute mijoace prin care s-o ajute sa auda din nou.

Mijloacele n-au prea reusit, insa Bell a evoluat fulminant intr-un domeniu care l-a facut celebru si i-a creat un prestigiu cum rareori se intalneste in viata.

Celebritatea i-a crescut neintrerupt, pana cand o boala fara leac in acele vremuri, dar care astazi cunoaste un tratament adecvat, l-a rapus la 2 august 1992, la varsta de 75 de ani.

Era diabetul zaharat, despe care atunci se vorbea cum se discuta astazi despre SIDA sau cancer. Complicatiile bolii erau fatale.

La inmormantarea lui Alexander Graham Bell, in intreaga America au fost intrerupte toate convorbirile telefonice timp de un minut, ca binemeritat omagiu, in timp ce corpul neinsufletit era coborat la locul de veci.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16162
  • Thank you received: 5263
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Deschizatori de drumuri #41597

Stiati ca ?!

1855 -Răzbioul din Crimeea (1853-1856). Fortăreaţa rusească de la Sevastopol a fost cucerită după un lung asediu de forţele aliate (Franţa, Marea Britanie, Turcia) (27.08/8.09).

Războiul din Crimeea a prilejuit instalarea primei linii telefonice în Moldova şi Ţara Românească, folosită de trupele aliate.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6811
  • Thank you received: 732
  • Karma: 15
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.