Bine ai venit,
Vizitator
|
Spre deosebire de alte miscari religioase, miscarea baptista nu isi poate identifica un intemeietor unic, asemenea unui Martin Luther, Zwingli, John Calvin sau John Wesley. Unii istorici il socotesc pe John Smith un astfel de intemeietor. Nu se cunoaste data si locul nasterii lui in Anglia. A studiat la Christ College, Cambridge, intre 1594-1598, dupa care a slujit ca preot in Biserica Anglicana pâna in anul 1606, când a trecut de partea puritanilor separatisti. In 1608 s-a mutat in Olanda, din cauza persecutiei declansate de casa regala impotriva separatistilor. A fost primul care s-a autobotezat in 1609 si apoi i-a botezat si pe alti 36, cu care a intemeiat prima Biserica Baptista. A murit in Amsterdam in 1612.
Numele de baptisti a aparut ca o porecla data in batjocura de cei carora li se parea caraghios ca oamenii in toata firea sa faca atâta caz de importanta botezului. Exista trei teorii cu privire la sursa din care s-a desprins miscarea baptista: teoria succesiunii neintrerupte, teoria inrudirii anabaptiste si teoria derivarii din separatistii englezi. 1. Succesiunea neintrerupta Una din cele mai populare teorii istorice este aceea ca bisericile baptiste au existat in toata istoria bisericii, de la botezarea lui Isus in Iordan de catre Ioan Botezatorul-Baptistul si pâna astazi. Aceasta teorie sustine ca doar baptistii poseda adevarata mostenire de credinta si ca ei au pastrat-o de la inceput. Desi ei n-au folosit numele de baptisti, membrii acestor grupari ar fi fost identice cu bisericile baptiste de astazi. Aceasta teorie poseda doua defecte majore. Intâi, ea nu poate fi atestata cu date istorice. Marturiile de credinta specifice montanistilor, novatienilor, donatistilor, paulicienilor, valdenzilor, albigenzilor (catharilor), lolarzilor si husitilor contin o intreaga serie de doctrine si practici care nu pot fi identificate cu specificul credintei practicate de baptisti. Desi unele din aceste grupari au impartasit convingeri baptiste (autoritatea suprema a Bibliei, credinta personala necesara primirii botezului, autonomia bisericii locale, preotia universala etc), celelalte articole de crez si unele practici nu pot fi incadrate in specificul baptist. In al doilea rând, teoria succesiunii neintrerupte, declara tot restul crestinatatii istorice drept o miscare apostata, lucru inadmisibil. Sustinuta la sfirsâtul sec.19 si la inceputul sec.20, teoria succesiunii neintrerupte a fost astazi abandonata. 2. Inrudirea anabaptista O a doua teorie sustine ca baptistii se trag, direct sau indirect, din anabaptisti (aripa radicala a Reformei din sec.16). Din gruparea anabaptista au facut parte fratii elvetieni, huteritii si menonitii (adeptii lui Menno Simon). Teoria are o puternica confirmare in dovezile istorice. Desi n-au preluat in intregime doctrinele teologiei anabaptiste (mai ales in ceea ce priveste pacifismul si non-rezistenta, depunerea juramântului, interdictia de a ocupa un oficiu public si anumite detalii legate de natura intruparii), baptistii sec.17 au continuat teologia credinciosilor care au primit botezul doar ca urmare a unei marturisiri personale de credinta in Isus Cristos, a preotiei celor din banci si a libertatii religiei scoase de sub controlul statului si reasezata sub autoritatea unica a constiintei. 3. Separatistii din Anglia Cea mai raspândita teorie este ca baptistii se trag din separatistii englezi exilati in Olanda. Acesti puritani separatisti ajunsesera la convingerea ca biserica anglicana este dincolo de posibilitatea unei intoarceri la credinta si practica crestina adevarata si ca este mai bine ca cei ce cred Biblia sa se separe de viata bisericii oficiale patronata de rege. In felul acesta, miscarea baptista este definita peste tot ca o dorinta de separare a celor ce vor sa se intoarca la invatatura Noului Testament, de bisericile traditionale, anchilozate in forme si datini eclesiastice. Separarea s-a facut atunci când biserica istorica a refuzat apelul de intoarcere la Biblie si a emis acte normative care i-au declarat pe baptisti eretici. Separatistii baptisti au aparut pe fondul unei alte separari. Anglicanii se separasera de Biserica romano-catolica pe vremea lui Henry VIII, cel care a avut sase neveste. Când s-a despartit de prima dintre ele, Caterina de Aragon, papa de la Roma l-a excomunicat pentru divort. Scos din fire, Henry VIII a poruncit Parlamentului sa taie legaturile care legau Biserica Angliei de papalitate (1543). Aceasta despartire a Bisericii Angliei (anglicana) de Biserica Romano-Catolica trebuia sa fie doar o iesire de sub autoritatea eclesiastica, nu si o renuntare la practica sau invatatura catolica. Henry VIII s-a autodeclarat singurul suveran al Bisericii Angliei, dar a incredintat conducerea administrativa a Bisericii Angliei in mâinile arhiepiscopului de Canterbury. In campania sa anticatolica, Henry a desfintat toate manastirile si a confiscat toate averile Bisericii Romano-Catolice. Moralitatea si spiritualitatea crestinismului din Anglia nu s-au imbunatatit insa cu nimic, ci chiar au decazut. Dupa câteva incercari de reformare din interior, puritanii englezi, adepti ai unei intoarceri la spiritul si litera Noului Testament, au devenit separatisti. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Care este legatura baptistilor cu biserica primelor saisprezece secole?
Baptistii nu trebuie sa se grabeasca sa condamne drept apostate bisericile crestine istorice care au amestecat crezul scriptural autentic cu credinte si practici din sfera pagânismului. O analiza a celor sapte biserici amintite in cartea Apocalipsei (socotite de exegeti drept ilustratii ale perioadelor istorice caracteristice prin care trece biserica pâna la revenirea lui Cristos) ne va ajuta sa vedem ca Dumnezeu nu renunta chiar asa de usor la biserici care nu mai sunt cum le-a vrut el. O simpla lectura a crezurilor bisericilor crestine de-a lungul veacurilor va dovedi ca, in ceea ce priveste continutul biblic, ele sunt aproape la fel cu marturiile de credinta ale baptistilor de astazi. In loc sa le antagonizam, ar fi mult mai bine daca am vedea biserica baptista si bisericile istorice raspândind astazi concomitent cunostinta despre Cristos in istorie. Ar fi folositor sa remarcam ca nici Cristos si nici apostolii nu ne-au lasat o invatatura clara despre limita peste care o biserica trebuie considerata apostata. Nu stim cât de mult trebuie sa se indeparteze o grupare crestina de la idealurile si practica Noului Testament pentru ca sa fim indreptatiti sa nu o mai consideram biserica. Credem ca orice biserica unde este proclamata Evanghelia, are in ea samânta necesara pentru dobândirea vietii divine prin nastere din nou. Avem mult mai multe lucruri comune cu celelalte biserici crestine, decât au ele comun cu ateismul, iudaismul, mahomedanismul, hinduismul sau confucianismul. In ce consta specificul credintei crestine baptiste? In esenta convingerilor lor, baptistii isi trag seva din crestinismul istoric, cu ajustarile pe care le-a adus Reforma. Cu toate ca au fost influentati de curente teologice contemporane, baptistii si-au facut un titilu de cinste din a se numi popor al cartii, adoptând Biblia drept unica si absoluta sursa de autoritate in crez si practica. Un al doilea principiu preluat de la Reformatori este preotia universala a credinciosilor, supranumit si responsabilitatea individuala in fata lui Dumnezeu. Tabelul de mai jos contine carta celor patru libertati cardinale ale separatistilor (puritanilor), deveniti baptisti (prin etapa olandeza si prin sosirea lor pe meleagurile Americii). Libertatea sufletului Noi credem in preotia universala a tuturor credinciosilor, in libertatea si responsabilitatea oricarui om de a sta direct in fata lui Dumnezeu, fara impunerea unui anumit crez si fara interpunerea vreunui cleric sau guvern. Libertatea Bibliei Noi credem in autoritatea Bibliei. Credem ca Biblia, sub directa autoritate a lui Isus Cristos, este esentiala in viata fiecarui credincios si in viata bisericii. Sustinem libertatea fiecarui crestin de a interpreta si aplica biblia dupa calauzirea personala pe care o primeste din partea Spiritului Sfânt. Libertatea bisericii Noi credem in autonomia bisericii locale. Credem ca bisericile baptiste sunt libere, sub autoritatea lui Isus Cristos, sa hotarasca cine poate fi primit in biserica si cine sa fie cei care o conduc, sa hotarasca formele de inchinare si metodele de lucru, sa ordineze pe aceia pe care-i crede inzestrati de Spiritul Sfânt cu daruri pentru slujire si sa decida când si cu cine sa colaboreze in activitatea largita a trupului spiritual al bisericii lui Cristos. Libertatea religioasa Noi credem in libertatea religioasa, libertatea pentru religie si in libertatea fata de religie. Orice om este liber sa imbratiseze si sa practice o anumita religie sau sa refuze orice forma de credinta religioasa. Suntem adeptii unei totale separari intre Biserica si Stat. In ciuda asemanarilor cu protestantismul reformei, baptistii sunt astazi o miscare distincta si, istoric, separata. Una din cauzele pentru care baptistii s-au despartit de protestanti a fost refuzul de a-si insusi invatatura despre magistratii bisericii. In general, protestantii Reformei sunt avocati ai bisericilor teritoriale, suportate si protejate de Stat, incorporând sub disciplina lor intreaga populatie si aducându-i pe noii nascuti intre membrii ei, prin botezul copiilor. In contrast cu practicile protestante, dar in acord cu convingerile anabaptistilor si menonitilor, baptistii insista asupra faptului ca in Biserica nu se poate intra decât in mod voluntar, negând astfel valoarea botezului copiilor, autoritatea bisericii asupra intregii populatii dintr-un anumit teritoriu si orice forma de constrângere a constiintei care s-ar putea naste din unirea Bisericii cu Statul. Aceasta pozitie ii aseaza pe baptisti ca precursori si gruparii asa-numitelor biserici de credinciosi sau de pocaiti. In acelasi timp, aceasta pozitie a fost samânta din care s-au nascut toate formele moderne de civilizatie. Toate statele lumii civilizate nu mai au biserici de Stat, ci ingaduie cetatenilor sa-si manifeste dreptul la libera alegere a convingerilor in domeniul religiei. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Practici specifice crestinilor baptisti
B - Botezul credintei personale A - Autonomia Bisericii locale P - Preotia universala a credinciosilor T - Transformarea vietii prin sfintirea Spiritului I - Inspiratia literala a Bibliei S - Separarea totala a Bisericii de Stat T - Trimiterea Evangheliei pâna la marginile lumii De ce exista mai multe feluri de baptisti? Chiar daca au atâtea lucruri comune, multimea de biserici baptiste raspândite in toate tarile lumii civilizate cunoaste o mare varietate in specificul crezului si in manifestare. Miscarea baptista contemporana poate fi impartita in trei curente majore: baptistii ecumenici, baptistii evanghelici conservatori si baptistii fundamentalisti. 1. Baptistii ecumenici tolereaza un mare spectru de convingeri, mergând de la cele mai conservative pâna la cele mai liberale. Ei accepta membralitatea deschisa (fara frecventarea consecventa a serviciilor divine), manifesta un interes deosebit pentru pace si pentru respectarea drepturilor omului in tarile lumii, au tendinta de a fi mai degraba liberali in probleme legate de moralitate si de ordine sociala si, asa cum le arata si numele, sunt foarte militanti pentru unirea tuturor bisericilor crestine din lume si a tuturor celorlalte forme de spiritualitate religioasa in miscarea ecumenica. 2. Baptistii evanghelici conservatori sunt grupul cel mai numeros si activeaza sub un cadru de referinta teologic conservator, proclamând imperativul unui inalt standard de moralitate, atât individual, cât si in sfera publica. In problematica sociala, ei sunt aliati fortelor conservatoare care pun accent pe responsabilitatea individului in fata societatii si pe valorile muncii, cinstei si harniciei. Cu toate ca multe astfel de biserici coopereaza in plan local sau international cu alte biserici cu convingeri asemanatoare, baptistii evanghelici se pronunta impotriva ecumenismului mondial, pe care-l denunta drept o periculoasa forma de compromitere a adevarului crestin. 3. Baptistii fundamentalisti, militeaza activ impotriva teologiei liberale, au tendinta de a fi dispensationalisti si premilenisti in teologie, adopta un standard inalt de moralitate, si sunt gata sa duca spiritul separatist la extrem, trecând de la separarea de Stat la o anumita nuanta de separare fata de societate. Ei au vederi profund conservatoare in sfera activitatii publice si nu sunt gata de colaborare decât cu alte biserici fundamentaliste sau cu biserici evanghelice conservatoare. In cazul din urma insa, fundamentalistii rup orice fel de cooperare in clipa in care simt ca o astfel de biserica intretine legaturi si cu biserici considerate liberale. Baptistii aflati in cea de a doua si cea de a treia categorie pun un accent deosebit pe activitati misionare, atât in tara de bastina, cât si peste hotare. Bineinteles ca exista biserici baptiste care se incadreaza undeva intre gruparea evanghelica si gruparea fundamentalista. Totusi, majoritatea bisericilor baptiste din lume se incadreaza distinct intr-una din cele trei categorii mentionate. Tendinte contemporane Paradoxal, cea mai mare amenintare la adresa identitatii distincte a baptistilor nu vine nici de la miscarea ecumenica si nici din cauza persecutiei din partea bisericilor nationale majoritare (cu exceptia bisericilor baptiste aflate in fostele tari comuniste, unde, in democratiile imature, bisericile istorice cauta sa-si recapete statutul de biserica nationala, cu statut privilegiat si cu pretentii de protectie si suport din partea Statului). In tarile democratice si pluraliste, pericolul care-i paste pe baptisti este acela ca incep sa nu se mai deosebeasca de alte biserici evanghelice conservatoare. Si iata de ce: samânta pusa de Reforma si de separatistii secolului 17 a incoltit in secolele care au urmat si a dus la aparitia unor biserici profund evanghelice in crez si in manifestare. Din dorinta de a colabora masiv cu aceste biserici la evanghelizarea comunitatii si a lumii, pe alocuri, bisericile baptiste au inceput sa scoata din numirea lor oficiala numele de baptista. In conditiile unei extraordinare mobilitati sociale, populatia secolului 20 tinde sa creieze un sat global, in care multe din distinctiile traditionale, daca nu vor dispare cu desavârsire, cel putin se vor estompa, pierzându-si din semnificatia initiala. Marele numar de crestini care au iesit din structurile bisericilor istorice formeaza, in acest secol informatic, biserici ale comunitatii, in care Biblia este studiata si respectata cu aceiasi ardoare care a caracterizat crestinismul primelor secole. Tradusa in majoritatea limbilor de circulatie, Biblia nu mai este astazi apanajul exclusiv al clericilor, ci a iesit din nou in arena publica, adunând in jurul ei o noua generatie. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Biserica baptista a aparut ca miscare crestina in perioada Reformei, in Europa de Est. Aceasta reforma a fost initiata de catre Martin Luther in Germania si a fost continuata de mai multi reprezentanti, precum Jean Calvin. Biserica baptista s-a format la Amsterdam, in anul 1606, fiind la inceput o grupare de englezi condusi de John Smith. In Anglia, unul dintre ei a fondat prima Biserica Baptista in 1611, la Londra.
Amploare a capatat in secolul XIX, cand pastorul german Johann Oncken a contribuit la raspandirea acestei confesiuni in intreaga Europa. In Romania, aparitia bisericii baptiste este strans legata de sosirea la Bucuresti a unei familii germane, in anul 1856. Acestia au fondat prima biserica baptista din tara noastra. In Transilvania, biserica baptista a ajuns prin intermediul sasilor si maghiarilor din regiune si s-a raspandit treptat. Romania este cunoscuta drept o tara ortodoxa, in care, desi se impletesc mai multe confesiuni, cea predominanta ramane cea amintita anterior. Religia ortodoxa, insa, nu ar trebui sa fie declarata nationala. S-a vorbit in repetate randuri de o libertate a religiei, asa cum suntem tentati sa cerem libertate pentru orice. Si pentru ca nu mai suntem un popor asuprit si ar trebui sa fim deschisi noului, nu ar trebui data atata importanta numarului de religii, cat dorintelor oamenilor care le-au ales fara sa faca diferente intre ei si cei care au luat de la inceput alte decizii. Mereu vor fi oameni impotriva diverselor religii, caci in cadrul unor confesiuni se si cere sa fii contra pentru a demonstra ca esti devotat alegerii tale. Sa discuti, asadar, despre drepturile baptistilor intr-o tara ca Romania, ar trebui sa fie un lucru absolut normal. Insa nu mereu a fost asa. Romania nu mai trebuie sa fie un stat cu o singura religie, caci democratia contemporana nu este asociata cu autoritatea asupra spiritelor oamenilor. Epoca totalitara a disparut deja de ceva vreme, dar mentalitatile oamenilor sunt inchise de aceste metehne eronate. In fiecare loc de pe glob unde au ajuns reprezentatii confesiunii baptiste, acestia au incercat sa insufle o libertate de constiinta si un climat destul de democratic pentru a se putea trai in pace si liniste. Sunt multe personalitati baptiste care au contribuit la formarea tipului de libertate specific Statelor Unite. Acest model ne este prezentat si noua de catre baptistii veniti si stabiliti in acest teritoriu. De asemenea, cativa dintre presedintii Americii au fost baptisti. De asemenea, in lume nu exista nicio tara baptista, pentru ca acestia s-au axat pe exprimarile individuale, fara a incerca sa monopolizeze prin confesiunea lor, chiar daca au atras foarte multi membri. Dupa 1918, numarul baptistilor din tara noastra a inceput sa creasca, in 19922 erau 22.228 membri, iar in 1930 se numarau 60.562, numarul fiind in crestere de la an la an. S-a organizat o Uniune Baptista din Romania, care functioneaza dupa un statut proprii, prin intermediul caruia credinciosii isi sustin convingerile. Baptistii considera ca Sfanta Scriptura reprezinta autoritatea suprema cand vine vorba de credinta si de spirit, cartea care ii indeamna pe crestini sa il asculte si sa-l iubeasca pe Isus Hristos. De asemenea, acestia afirma crezul crestin si considera ca sinoadele si dezbaterile teologice sunt importante. Asadar, in bisericile baptiste, concentrarea cade pe predicarea si citirea Sfintei Scripturi, care, impreuna cu rugaciunea, cantarile si inchinarea, ajuta crestinii sa duca o viata mai calma si sa se gandeasca cu mai mult curaj la mantuire. Totodata, ca si la penticostali, si la baptisti se da o mare importanta botezului care se realizeaza tot in apa, prin primirea Domnului Isus in suflet. La fel, botezul nu se face la nastere precum la ortodocsi, ci cand este omul pregatit, de preferat, inainte de casatorie, fiind si tanar, dar si capabil de a lua o decizie foarte importanta. Biserica baptista mai practica inca un ritual, Cina Domnului. Duminica, fiecare crestin care nu a pacatuit, este impartasit, primind vin si paine. Insa aceste randuieli specifice baptistilor nu sunt considerate taine, precum spun membrii bisericii ortodoxe. Tot ca la penticostali, ei numesc duminica zi de adunare, bineinteles, voluntara, a celor care l-au ales drept mantuitor personal pe Fiul Domnului. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Cum s-a format comunitatea baptista din Romania
In secolul al XIX-lea, in Bucuresti, vestul Transilvaniei, sudul Basarabiei, Bucovina si Dobrogea colonisti si emigranti germani au raspandit doctrina potrivnica tainei botezului la nou-nascuti, scrie istoricul Florin Mihai pentru Adevarul. Conform recensamantului general al populatiei din 2002, 0,6 % dintre cetatenii romani (adica 129.937 locuitori) sunt adeptii credintei baptiste. Foarte numerosi in vestul Romaniei (judetele Bihor, Arad, Timis, Caras-Severin, Salaj si Hunedoara), baptistii au aparut in Romania inca din secolul al XIX-lea. Atunci s-a raspandit printre romani doctrina care considera ca botezul trebuie sa fie acordat numai adultilor crestini ce se caiesc de pacatul originar. Muntenia, Transilvania, Dobrogea Dupa propriile socoteli, primii baptisti au sosit la Bucuresti in 1856. Tamplarul Karl Johann Scharschmidt fusese botezat la Hamburg, de un anume Onken. Impreuna cu cativa apropriati, meseriasul a practicat credinta din Germania natala. Si, alaturi de alti conationali, a intemeiat o comunitate in „orasul lui Bucur". Din 1865, in Tara Romaneasca, le-au fost recunoscute drepturile religioase. Moment din care au putut intocmi si tine registre de stare civila. La inceputul secolului al XX-lea, in „Micul Paris" au sosit doi predicatori americani. Dintre care unul, Beniamin Schlipf, foarte zelos, a ramas in misiune pana in 1922. Intre timp, baptismul aparuse, pe o alta filiera, si in Transilvania. Infiltrarea a fost mai puternica in partile Bihorului, Aradului, Timisoarei si Clujului. Prima biserica baptista peste Carpati a fost infiintata in anul 1875, fiind opera croitorului maghiar Novak Antal. Prin convertirea unui grup de reformati maghiari, Salonta a devenit un centru baptist important. In fine, tot in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, baptisti germani s-au stabilit in Dobrogea (la Cataloi) si in Basarabia (la Tarutino). Biserica germana din sudul Basarabiei a fost „cartierul general" al misionarilor baptisti. Adorian, primul bucurestean baptist In Bucuresti, primul pastor al Bisericii Baptiste Romane a fost Constantin Adorian (1882-1954), un tanar sarac, cunoscator al limbii germane, angajat al unei farmacii. Fusese convertit in 1902, prin intermediul lui F.W. Schuller, care i-a devenit si cumnat. In 1908, Adorian a fost trimis la un congres european al baptistilor. Era o modalitate prin care se incuraja convertirea populatiei romane. Iata cum povesteste Adorian acest moment important din viata sa si a comunitatii: „In anul 1908 se tinea, la Berlin, Congresul Baptist European. Comunitatea germana trebuia sa trimita unul, cel mult doi delegati care sa reprezinte Comunitatea si sa prezinte interesele Comunitatii. (...) Congresul a fost interesant pentru motivul ca erau toate natiunile europene reprezentate; englezi erau foarte multi. In prima duminica am fost la adunarea din Gubmerstrasse unde am fost prezentati. Am vorbit cu atata ardoare, ca plangeam cu hohot si ii rugam sa ne vie in ajutor sa aducem Evanghelia poporului roman care sade in mare intuneric". Cand sa-ti tina discursul, de emotie, tanarul Adorian s-a poticnit. „Improvizai cateva crampeie din ce doream sa le spui si ma repezii intr-un foc de a le spune ce doream pe scurt. Rushbrooke ma trase de haina caci el voia sa traduca ce spuneam. Eu nu mai tinui seama de nimic si vorbii inainte si terminai. Rushbrooke incepu sa rada. (...) Se tinu in fine marele concert si ultima adunare de adio. Splendida si impozanta adunare de adio - ne deteram cu totii mana si ne strecuraram acasa. Eu plecam cu cele mai frumoase impresii din Berlin si cu un ghiozdan plin cu referate germane si engleze, cu cocarde cu insigne si mici cadouri" (Constantin Adorian, Jurnalul comunitatii baptiste romane). Si in Bucovina, tot germanii O imagine a metodelor de raspandire a credintei baptiste in Romania ne ofera lucrarea memorialistica a „fratelui" Loghin Motrescu (Istoria baptistilor din Bucovina). Acesta relateaza evenimente din viata comunitatii din Bucovina, intre anii 1911 si 1943. In provincia din nordul Romaniei, primii baptisti proveneau din familiile de colonisti germani, stabilite in secolul al XIX-lea. Buni meseriasi - cizmari, dulgheri, tamplari, taietori de lemne - colonistii s-au imprietenit si amestecat cu populatia romaneasca. Astfel au aparut biserici organizate la Cernauti si in comuna Fratautii Vechi. Un misionar baptist important a fost Iohan Malisevschi, colportor de Biblii de origine poloneza se pare. Prin 1905, Societatea de Biblii Britanica din Transilvania l-a trimis in Bucovina. „Cu rucsacul plin de Biblii romanesti, germane, ucrainiene si poloneze, in toate zilele, iarna si vara, pe vreme buna si pe vreme rea, ani de-a randul, neabatut si neobosit", Malisevschi a cutreierat provincia, raspandind credinta baptista, scrie Motrescu. „Incepea satul sau orasul de la o margine, din casa in casa si din poarta-n poarta, oferind cu un pret mic o carte sfanta". Romanii au preluat invatatura baptista prin intermediul a doi muncitori plecati la lucru peste Carpati. Tinerii Paduche si Calancea, originari din comuna Straja, au fost botezati in comuna Nadeci (jud. Cluj), de un pastor originar din Taut (Bihor). Pe de alta parte, mai multi baptisti bucovineni au lucrat la o fabrica de cherestea din Marasesti, in Vechiul Regat. Dupa ce au predicat Evanghelia printre munteni, ei au atras cativa adepti la credinta lor. Iar in Bucovina, din 1913, dateaza prima biserica baptista romana, la Patrautii de Jos. Reguli pentru „frati" Din 1919, bisericile baptiste au format Uniunea Comunitatilor Crestine Baptiste din Romania, condusa de un presedinte, un vicepresedinte, un secretar, un casier, 5 controlori si 73 membri consilieri. Libertatea cultului a fost recunoscuta prin lege. Iar Uniunea a redactat un statut, din care aflam regulile sale de organizare. O comunitate baptista se forma in jurul unui predicator, a unei case de rugaciuni si unei „scoli de duminica pentru copii". Membrii, care-si spuneau intre ei „frati", erau primiti doar prin botez. Doar comunitatea decidea cine putea fi hirotonisit ca „pastor". Inainte de a fi ales, cel „ordinat" (numit) era cercetat. Daca trecea bine testul, devenea „serv al confesiunii", intr-una din categoriile: premergator (care conducea comunitatea), predicator (pastorul sufletesc al comunitatii), batran (cel care avea grija de membrii simpli), evanghelist (cel care lucra ca „vestitor" al Evangheliei), diacon (care manipula averea comunitatii sau ajuta orfanii si vaduvele) si diaconeasa (care ajuta familiile vaduvelor si orfanilor, saracii, bolnavii). Botezul noilor membri urma un ritual. Cel botezat venea in straie albe, simbol al neprihanirii sale. Pastorul purta in schimb vestminte negre. Botezul se oficia in „ape curgatoare, statatoare sau in baptiseriu (cladire folosita pentru taina botezului, n.r.)". Barbatii si femeile se imbracau si se dezbracau in locuinte separate, „eventual corturi". Se canta, se citeau predici, se inaltau rugi, iar cel botezat era scufundat, o singura data, in apa. La final se tinea „cina Domnului", unde credinciosii imparteau paine si vin. Resping botezul nou-nascutilor Cine si cand a intemeiat doctrina baptista nu este clar nici acum istoricilor religiilor. Numeroase tratate de specialitate il crediteaza pe englezul John Smyth (1570-1612), stabilit in Amsterdam (Olanda), printre primii pastori ai comunitatii. S-a remarcat prin contestarea botezului nou-nascutilor. Apoi practicile baptiste s-au raspandit in Anglia, in doua variante: generala (conform careia ispasirea lui Iisus Hristos salveaza intreaga omenire) si particulara (ii salveaza doar pe cei alesi). Prima congregatie baptista a aparut in coloniile nord-americane, la initiativa lui Roger Williams (1638). Dupa care, in secolele urmatoare, comunitatile s-au inmultit cu repeziciune pe ambele parti ale Oceanului Atlantic. Printre cele mai importante puncte ale doctrinei baptiste trebuie amintite: absolutizarea Bibliei ca singura autoritate in materie de credinta, convingerea ca botezul adultilor trebuie facut printr-o „marturie publica", respingerea Traditiei crestine, a posturilor Bisericii, a obiectelor si simbolurilor liturgice. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|