Oameni buni...ce facem, ce fac eu vizavi de faptul ca intrînd în vigare noul cod rutier îmi trebuie permis pentru moped?
De peste doi ani conduc mopedul (local) fara permis si-acum...ni se cere permis pentru moped
In 2009 mi-am cumparat
de la unguri mopedul din atasament (vezi date tehnice)
Revoltator este faptul ca se trîntesc legi fara a tine cont de situatiile concrete (situatia pers. cu handicap, de exp).
Cînd Codul Rutier era in faza de proiect, postat apoi pe site-ul Ministerului pentru dezbaterea publica, am trimis si eu e-mail; iata ce-am sugerat/sesizat:
către
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
30 mai 2011, 12:47
Modificarea Codului Rutier - Persoana cu handicap conducatoare de MOPED
Buna ziua,
Ma numesc [...] întrucît M.A.I. doreste modificarea Codului Rutier, aduc in atentia dvs, prin situatia mea concretă, aspecte referitoare la circulatia persoanelor cu handicap pe drumurile publice (drept ce NU trebuie a fi îngradit/obstrucţionat...ci, dincontră ar trebui facilitat).
Desigur in situatia persoanelor nedeplasabile sau greu deplasabile pot intra si persoanele vîrsnice sau persoanele cu imobilizari temporare (membre gipsate, etc)
Asadar:
a) Sunt persona cu handicap, [...] . Nu ma pot deplasa fizic independent (sunt utilizator de fotoliu rulant).
Deţin un moped triciclu, pe benzină (vezi ataşamentul); mopedul este conform normelor europene în ceea ce priveşte siguranta si deplasarea personelor cu handicap.
NU am detinut şi nu detin permis. (cunosc f bine reglementarile rutiere intrucit ma deplasez numai cu autoturismul condus de soferul însotitor)
b) In oras, unde locuiesc, traficul nu-mi permite (ţin la siguranta mea) sa folosesc mopedul triciclu, în schimb în rural (unde locuiesc pe timp de vara) mopedul imi este indispensabil pentru deplasare.
Prin modificarea Codului Rutier va rog sa ţineţi seama de urmatoarele propuneri/sugestii:
1) Ar fi bine să cereti avizul/consultarea si la A.N.P.H. (Autoritatea Natională pentru Persoanele cu Handicap)
2) Daca este necesar permis pentru conducerea mopedelor atunci sa se asigure accesibilitatea obtinerii permisului; anume:
- examinarea teoretica sa poată fi sustinuta pe internet sau examinatorul sa se deplaseze la domiciliu personei cu handicap
- examinarea practică să poată fi sustinută în proximitatea domiciliului (persoanei cu handicap) sau în altă locaţie propusă de persona cu handicap (astfel încît solicitarea fizica a persoanei cu handicap DAR si autonomia mopedului să permită accesul/prezenţa facilă la examen)
- Politia Comunală să poata examina (practic macar) personele ce doresc permis pentru mopede = multe persone au domiciliul/locuiesc temporar în zona rurală
* în multe cazuri (si in cazul meu) mopedele sunt folosite pentru deplasari rurale - pe plan local; din punctul meu de vedere as regementa necesitatea permisului numai pe Drumurile Nationale şi Europene şi in zonele urbane (orase) de peste 100 000 locuitori (orase cu trafic intens)
În speranţa că veţi avea în vedere aceste aspecte vă multumesc pentru înţelegere.
Iata si raspunsul Ministerului (Iunie 2010):
Domnului [...]
La scrisoarea dumneavoastră transmisă Direcţiei Generale Juridice din Ministerul Administraţiei şi Internelor, privind proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările ulterioare, în contextul dezbaterii publice derulate în cadrul procedurii de transparenţă decizională, vă mulţumim pentru propunerile efectuate şi vă comunicăm următoarele:
Obiectivul proiectului de lege îl constituie sporirea nivelului siguranţei rutiere a participanţilor la trafic în condiţiile armonizării normelor interne cu dispoziţiile legislaţiei europene în domeniu, reprezentată de Directiva 2006/126/CE a Parlamentului şi Consiliului Uniunii Europene privind permisele de conducere, adoptată la 20 decembrie 2006.
Din această perspectivă, începând cu data de 19 ianuarie 2013, mopedele, astfel cum sunt definite la art.4 alin.(2) din directiva menţionată, sunt considerate autovehicule din categoria „AM” şi, pe cale de consecinţă, vor putea fi conduse pe drumurile publice numai de deţinători ai permisului de conducere, cu menţiunea că acest autovehicul va fi singurul care poate fi condus şi cu orice altă categorie a permisului de conducere.
Noua prevedere nu reprezintă un dezavantaj pentru persoanele cu un handicap fizic, în condiţiile în care, potrivit dispoziţiilor art.5 alin.(2) din aceeaşi directivă, testul de verificare a aptitudinilor şi a comportamentului va fi susţinut pe un vehicul adaptat unei asemenea situaţii. Mai mult, condiţionarea conducerii unui autovehicul pe drumurile publice de deţinerea unui permis de conducere obţinut în urma admiterii la un examen specific, va fi garanţia creşterii nivelului disciplinei rutiere în trafic.
În ceea ce priveşte susţinerea probei teoretice a examenului pentru obţinerea permisului de conducere, serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor teritoriale au dotările necesare accesului persoanelor cu handicap fizic în sălile de examen.
Am reţinut, însă, propunerile dumneavoastră privind facilitarea, într-o mai mare măsură, a accesului persoanelor cu handicap fizic la examenul pentru obţinerea permisului de conducere, pe care le vom lua considerare la proxima modificare a procedurii de examinare în vederea dobândirii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
Cu stimă,
DIRECTOR,
Comisar-şef de poliţie [...]