Bine ai venit,
Vizitator
|
|
Model unic de permis de conducere pentru UE
Uniunea Europeana introduce cerinte minime pentru obtinerea permisului de conducere si un model armonizat al acestuia. Masurile sunt menite sa incurajeze un comportament responsabil la volan, indiferent de locul in care se sustine examenul. Noile cerinte nu va vor afecta drepturile - veti putea conduce in continuare aceleasi vehicule ca si inainte. Cerinte europene standard Incepand cu data de 19 ianuarie 2013, toate tarile UE vor elibera acelasi format de permis. Noile permise vor fi tiparite pe un card de plastic, de marimea si forma unui card de credit. Siguranta si securitate Va fi introdusa durata de valabilitate administrativa armonizata pentru permisul de conducere. Pentru motociclete si autoturisme, aceasta este cuprinsa intre 10 si 15 ani. Astfel, autoritatile au posibilitatea de a actualiza, cu regularitate, permisul de conducere, adaugand elementele de siguranta menite sa impiedice falsificarea acestuia. Soferilor fara permis sau celor carora le-a fost retras permisul le va fi mai greu sa pacaleasca autoritatile din tara sau de pe teritoriul UE. Noul permis european de conducere va proteja si categoriile mai vulnerabile de participanti la trafic, prin introducerea accesului progresiv la motociclete si la alte tipuri de vehicule motorizate cu doua roti. Prin "acces progresiv" se intelege ca, inainte de a putea conduce vehicule cu capacitate mai mare, motociclistii vor trebuie sa conduca mai intai vehicule cu doua roti mai putin puternice. Mopedurile vor constitui o categorie separata, denumita AM. Examenele medicale UE a armonizat si normele referitoare la frecventa controalelor medicale pentru soferii de camion si autobuz. Acestia trebuie sa se prezinte pentru un examen medical ori de cate ori li se reinnoieste permisul de conducere. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Validitatea in tarile din UE
Daca va mutati in alta tara din UE, probabil va puneti cateva intrebari: Pot conduce folosind permisul actual? Trebuiesa il inlocuiesc cu unul local? Permisul meu va avea aceeasi perioada de valabilitate in tara in care ma mut? Cum pot dovedi ca am avut permis de conducere in tara de origine, in caz de pierdere sau furt? Care este situatia dumneavoastra? Sunt turist Incepand cu 19 ianuarie 2013, toate permisele noi eliberate in UE vor avea forma unui "card de credit" din plastic si vor respecta un model european standard, cu elemente de securitate imbunatatite. Permisele existente nu sunt afectate, dar vor fi inlocuite cu noul format in momentul reinnoirii lor sau cel tarziu pana in 2033. Inainte de plecare, asigurati-va ca permisul nu a expirat. Nu puteti conduce in alta tara daca aveti doar un permis sau un certificat provizoriu. Permise de conducere europene Daca permisul v-a fost eliberat de o tara din UE, il puteti folosi peste tot in UE. Categoriile recunoscute in Europa sunt: AM, A1, A2, A, B, BE, B1, B1E, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D si DE. Permise UE (eliberate in schimbul unui permis dintr-o tara terta) Daca ati inlocuit permisul eliberat de o tara terta cu un permis european din tara in care locuiti in prezent, il puteti utiliza pentru a conduce peste tot in UE. Permise de conducere eliberate de tari din afara UE Daca doriti sa conduceti in UE cu un permis eliberat de o tara terta, contactati autoritatile din tara pe care o vizitati sau contactati ambasada sau consulatul tarii dumneavoastra. Ministerul Administraţiei si Internelor Ministry of Administration and Interior Sos. Pipera nr.49, sector 2, Bucuresti. Tel.: 021.301.95.70 Fax: 021.232.16.61 E-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. Website Caz real In atentia adolescentilor: Varsta de la care puteti conduce in UE difera de la o tara la alta Sofia are 14 ani si a obtinut in Italia un permis pentru moped. Ea ar dori sa mearga cu mopedul si in Belgia, dar acolo varsta minima este de 16 ani. Prin urmare, Sofia va trebui sa mai astepte inca doi ani inainte de a circula cu mopedul in Belgia. In ziua in care va implini 16 ani, permisul sau italian va fi valabil in Belgia, iar Sofia va putea conduce mopedul fara sa mai treaca un test. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Care este situatia dumneavoastra? Locuiesc in alta tara din UE
Permise de conducere europene Inainte de a va muta in alta tara, asigurati-va ca permisul nu a expirat. Permisele sau certificatele provizorii eliberate in tara de origine nu vor fi recunoscute in alte tari din UE. Daca va mutati in alta tara, puteti conduce utilizand permisul actual, atata timp cat acesta ramane valabil. Categoriile recunoscute peste tot in Europa sunt: AM, A1, A2, A, B, BE, B1, B1E, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D si DE. Tarile UE trebuie sa se asigure ca toate permisele aflate in circulatie respecta formatul european, pana cel tarziu in 2033. Daca aveti un permis eliberat pe viata, veti afla de la autoritatile din tara de resedinta cand trebuie sa il preschimbati. Reinnoirea/ preschimbarea permiselor Permisul de conducere poate fi reinnoit (sau inlocuit cu un permis eliberat de alta tara) doar de catre autoritatile din tara in care sunteti inregistrat ca rezident. Acestea vor inlocui permisul original cu unul local. Va trebui apoi sa va supuneti acelorasi reguli privind termenele de valabilitate, controalele medicale etc. ca si cetatenii acestei tari. Permis UE eliberat in schimbul unui permis dintr-o tara terta Daca aveti un permis european de conducere care v-a fost eliberat de tara in care locuiti in schimbul unui permis emis de o tara terta si doriti sa va mutati in alta tara cu permisul preschimbat, nu trebuie sa porniti de la ideea ca acesta va fi recunoscut de tara in cauza. Contactati autoritatile locale din tara in care va mutati pentru a afla ce conditii se aplica pentru recunoasterea permiselor eliberate de tari terte. Permisul european pe care l-ati primit in schimbul permisului provenind din afara UE trebuie sa contina un cod care indica ce tara l-a emis initial (de exemplu: 70.0123456789.NL). Caz real Angeles este din Chile, dar s-a mutat in Spania in urma cu cativa ani. Intrucat Spania recunoaste permisele eliberate de Chile, Angeles a putut obtine un permis spaniol, dupa indeplinirea catorva formalitati administrative. Cu noul permis Angeles poate conduce peste tot in UE. Totusi, daca se muta din Spania in alta tara din UE, ea va trebui sa contacteze autoritatile pentru a afla daca acestea ii vor recunoaste permisul spaniol. Daca si tara in care se muta recunoaste automat permisul original, eliberat in Chile, Angeles va putea folosi in continuare permisul preschimbat in Spania. Daca nu, va trebui probabil sa solicite recunoasterea oficiala a permisului din Chile sau sa il preschimbe in noua tara. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Pierdere, furt si reinnoire
Care este situatia dumneavoastra? Sunt turist Permis pierdut sau furat Daca v-ati pierdut sau vi s-a furat permisul de conducere in timpul unei calatorii in strainatate, contactati politia locala si consulatul sau ambasada tarii dumneavoastra pentru a afla ce trebuie sa faceti in continuare. Este posibil sa vi se elibereze un document provizoriu care sa va permita sa conduceti pe termen scurt in tara in care va aflati. Permisele si certificatele provizorii eliberate pentru a inlocui temporar permisele pierdute sau furate nu vor fi in mod automat recunoscute in alte tari din UE. La intoarcerea in tara de resedinta, va trebui sa le cereti autoritatilor locale sa va elibereze un nou permis de conducere. Reinnoirea permiselor Permisele care expira pe durata unei calatorii in strainatate isi pierd automat valabilitatea si s-ar putea sa nu fie recunoscute in alte tari. Intrucat va puteti reinnoi permisul doar in tara in care locuiti, asigurati-va inainte de plecare ca permisul ramane valabil pe toata durata calatoriei. Caz real Verificati daca tarile in care calatoriti accepta un permis provizoriu Henrik locuieste in Danemarca si si-a planificat o vacanta in Germania, Franta si Italia. Din pacate, si-a pierdut portofelul si permisul in Germania, chiar la inceputul calatoriei. Intrucat nu are permis, politia l-ar putea amenda. Henrik a contactat ambasada daneza din Germania, iar aceasta l-a sfatuit sa mearga la sectia locala de politie pentru a declara pierderea permisului. In acelasi timp, ambasada i-a eliberat un certificat care atesta ca este posesorul legal al unui permis de conducere danez. Ulterior, Henrik a trebuit sa contacteze autoritatile italiene si franceze pentru a verifica daca acestea vor recunoaste certificatul provizoriu eliberat de autoritatile daneze. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Care este situatia dumneavoastra? Locuiesc in alta tara din UE
Permis pierdut sau furat Daca va pierdeti sau vi se fura permisul de conducere, trebuie sa solicitati unul nou in tara in care locuiti. Reinnoirea unui permis Permisul de conducere poate fi eliberat doar de autoritatile din tara in care locuiti. Acestea vor inlocui permisul original cu unul local. Va trebui apoi sa va supuneti acelorasi reguli privind termenele de valabilitate, controalele medicale etc. ca si cetatenii tarii respective. Caz real Inlocuirea unui permis expirat cu unul local Monica locuieste in Belgia si are un permis de conducere italian care este pe punctul de a expira. Ea va trebui sa schimbe permisul italian cu unul belgian. Acesta va fi valabil pe o perioada de 15 ani, spre deosebire de permisul eliberat in Italia care expira dupa 10 ani. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Care sunt pasii de urmat si actele necesare pentru obtinerea permisului de conducere in Romania
In Monitorul Oficial nr. 267 bis/2013 a fost publicat Ordinul nr. 733/2013 al ministrului Transporturilor pentru aprobarea Normelor privind autorizarea scolilor de conducatori auto si a instructorilor auto, a Normelor privind atestarea profesorilor de legislatie rutiera si a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare si desfasurare a cursurilor de pregatire teoretica si practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, a Programei de scolarizare, precum si privind conditiile si obligatiile pentru pregatirea teoretica si practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere. In cadrul Metodologiei de organizare si desfasurare a cursurilor de pregatire teoretica si practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere se arata: Dispozitii generale Metodologia de organizare si desfasurare a cursurilor de pregatire teoretica si practica in vederea obtinerii permisului de conducere reprezinta ansamblul activitatilor de pregatire a cursantilor in vederea obtinerii permisului de conducere auto. Scolile de conducatori auto efectueaza la cerere, cursuri de pregatire in conducerea autovehiculelor, precum si cursuri de conducere preventiva, conducere ecologica si prim ajutor dupa caz, si in scopul actualizarii/perfectionarii pregatirii persoanelor care detin permis de conducere, sau a persoanelor care au permisul de conducere retinut de catre organele in drept, ori al caror permis de conducere a fost anulat. Activitatile desfasurate in cadrul unei scoli de conducatori auto sunt urmatoarele: activitati de secretariat, inregistrarea cursantilor, primirea documentelor cursantilor, incheierea contractului de scolarizare, eliberarea catre cursant a documentelor scolare, arhivarea documentelor si activitati de pregatire teoretica si practica. Pregatirea unei persoane in vederea obtinerii permisului de conducere este obligatorie si se realizeaza intr-o scoala de conducatori auto autorizata, in baza programei de scolarizare prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, in conditiile incheierii unui contract de scolarizare unic intre persoana care solicita pregatirea si scoala respectiva. Scoala de conducatori auto tine evidenta activitatilor desfasurate in Registrul National al Cursantilor. Pentru efectuarea pregatirii in vederea obtinerii permisului de conducere solicitantul depune la sediul autorizat al scolii de conducatori auto urmatoarele documente:
Registrul National al Cursantilor este o aplicatie informatica a Autoritatii Rutiere Romane – A.R.R. privind inscrierea in format electronic a datelor de catre scolile de conducatori auto care contine date privind scolile de conducatori auto, instructorii auto, profesorii de legislatie rutiera, cursantii, vehiculele utilizate la pregatirea practica, precum si alte date stabilite de catre Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.; Registrul National al Cursantilor nu va permite inregistrarea activitatii unui instructor auto/profesor de legislatie rutiera angajat cu contract individual de munca cu norma intreaga ce depasesc 210 ore/luna, sau activitatile unui instructor auto/profesor de legislatie rutiera angajat cu contract individual de munca cu timp partial ce depasesc 60 ore/luna. Contractul de scolarizare prevazut la art. 3 contine cel putin urmatoarele prevederi:
Cursantul care efectueaza pregatirea in scopul obtinerii permisului de conducere are obligatia sa instiinteze in scris conducerea scolii de conducatori auto despre orice modificare aparuta, cu privire la documentele prevazute la alin. (1), in perioada cuprinsa intre data depunerii documentelor si data finalizarii pregatirii. Documentele prevazute la alin. (1) in copie, sunt semnate de catre solicitantul pregatirii teoretice si practice, avand inscris in mod expres: „Subsemnatul ………., declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale privind falsul in declaratii, ca prezentul act este conform cu originalul. Odata cu semnarea contractului de scolarizare, cursantilor li se vor inmana, urmatoarele documente:
|
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Organizarea pregatirii teoretice si practice
Pregatirea teoretica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere se organizeaza pe serii. O serie este alcatuita din una sau mai multe grupe de cursanti care incep pregatirea teoretica la aceeasi data. Seriile se formeaza periodic de catre managerul activitatii scolii de conducatori auto, pe baza contractelor de scolarizare. Grupa este unitatea organizatorica de baza a activitatilor de pregatire teoretica, formata din cel mult 40 de persoane, care solicita pregatirea in vederea obtinerii uneia si aceleasi categorii de permis de conducere. Grupele de cursanti se vor forma astfel incat sa nu se depaseasca capacitatea salii/salilor de pregatire teoretica mentionata pe autorizatia scolii de conducatori auto. Managerul activitatii scolii de conducatori auto formeaza seria/grupa prin completarea cursantilor in Registrul National al Cursantilor, stabileste orarul fiecarei serii/grupe constituite si intocmeste catalogul acestora. Persoanele care se adreseaza scolii de conducatori auto printr-o cerere de pregatire dupa data inceperii pregatirii unei serii/grupe, sunt cuprinse in programul de pregatire organizat pentru seriile/grupele formate ulterior acestei date. Cursantii cuprinsi in programul de pregatire sunt informati, inainte de inceperea pregatirii teoretice, cu privire la conditiile de scolarizare, precum si asupra continutului programei de scolarizare si a orarului de desfasurare a cursului. Persoanele care fac dovada absolvirii unei institutii de invatamant superior tehnic in specialitatea autovehicule rutiere, sunt scutite la pregatirea teoretica de la frecventarea disciplinei „cunoasterea si intretinerea autovehiculelor“. Persoanele care fac dovada ca sunt cadre medicale calificate, absolvente ale unui institut de studii superioare de lunga durata, sunt scutite la pregatirea teoretica de la frecventarea disciplinei „prim ajutor“. Persoanele beneficiare de scutirile aferente pregatirii teoretice prevazute la alin. (1) si (2), depun la sediul scolii de conducatori auto copii ale documentelor doveditoare in acest sens. In cazurile prevazute la art. 10, managerul activitatii scolii de conducatori auto consemneaza motivul scutirii in Registrul National al Cursantilor, precum si in caietul cursantului. Pregatirea practica a unui cursant in vederea obtinerii permisului de conducere auto poate incepe numai dupa ce acesta a finalizat pregatirea teoretica in cadrul unei scoli de conducatori auto autorizate si a depus toate documentele prevazute la art. 5 alin. (1). Pregatirea practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere valabil pentru categoriile C1, C, D1 si D se efectueaza numai dupa finalizarea pregatirii practice pentru vehicule din categoria B. Pregatirea practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere valabil pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE se efectueaza numai dupa finalizarea pregatirii practice pentru vehicule din categoria B, CI, C, D1 si D. Durata unei ore didactice de pregatire teoretica sau practica este de 50 minute. Dupa fiecare ora didactica de pregatire teoretica, se va lua o pauza de 10 minute. Dupa fiecare ora didactica de pregatire practica, se va lua o pauza de 10 minute. Cu acordul cursantilor, se pot efectua 2 ore didactice de pregatire practica consecutive, urmate de o pauza de 20 de minute. Durata zilnica a pregatirii teoretice programate pentru o grupa de cursanti, indiferent de numarul disciplinelor prevazute in orar, nu poate depasi 5 ore didactice. Durata zilnica a pregatirii practice programate pentru o persoana, nu poate depasi 2 ore didactice. Pe parcursul derularii activitatilor de pregatire practica in conducerea autovehiculelor, fiecare cursant trebuie sa parcurga cu autovehiculul din categoria pentru care solicita pregatirea, cel putin distanta in km. prevazuta in planul de invatamant. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Modificari la sustinerea examenului auto - Afla ce s-a schimbat
Modificarile sunt cuprinse in Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 82/2013 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 340, din 11 iunie 2013, adica la putin peste 3 luni de la lansarea in dezbatere publica de catre Ministerul Afacerilor Interne, pe pagina proprie de internet. Actul normativ publicat marti nu include, insa, toate modificarile propuse de MAI in luna martie. Astfel, o schimbare majora se referea la modalitatea de sustinere a examenului pentru obtinerea permisului de conducere. Concret, institutia propunea atunci ca proba de traseu sa poata fi sustinuta de cate ori va fi nevoie pe parcursul unui an fara a mai repeta, in prealabil, proba teoretica. "Calificativul <<admis>> la proba teoretica permite, pentru o perioada de un an de la data absolvirii cursurilor de pregatire teoretica si practica, accesul la sustinerea probei practice", se arata in varianta lansata in consultare publica de MAI. De asemenea, MAI propunea ca, in cazul in care candidatul este respins la proba de traseu, el poate relua proba dupa cel putin 15 zile de la data obtinerii calificativului cu doua conditii: sa prezinte dovada efectuarii a 6 ore de pregatire practica si sa nu depaseasca termenul de un an de la data absolvirii cursurilor de pregatire teoretica si practica. Aceste prevederi nu au fost incluse in varianta finala, publicata in 11 iunie in Monitor. Mai precis, referitor la modalitatea de desfasurare a examinarii, documentul citat precizeaza urmatoarele: „Art. 31. - (1) Examinarea se desfasoara prin sustinerea, succesiv, a probei teoretice si a probei practice, in zile diferite (2) Probele teoretice pentru mai multe categorii pot fi sustinute in aceeasi zi, exceptand situatia in care obtinerea unei categorii este conditionata de detinerea prealabila a unei alte categorii" Totusi, comparativ cu vechile reglementari, Ordinul MAI nr. 82/2013 aduce cateva modificari in domeniu. Astfel, examinarea se va efectua dupa indeplinirea, de catre candidat, a formalitatilor necesare, la sediul serviciului public comunitar competent, formalitati constand in: verificarea dosarului de examen, preluarea imaginii faciale si inregistrarea in aplicatia informatica de examinare. O noutate introdusa prin actul normativ este faptul ca, de-acum, examinarea candidatilor se va realiza in aceeasi zi in care acestia se inscriu pentru sustinerea examinarii. "Candidatii vor sustine proba teoretica in aceeasi zi in care sunt inregistrati in aplicatia informatica de examinare. In caz contrar, inregistrarea isi pierde valabilitatea", se precizeaza in actul normativ. In plus, conform documentului citat, solicitarea si datele necesare inregistrarii in aplicatia informatica de examinare se pot transmite si de catre scolile de conducatori auto in care acestia au urmat cursurile de pregatire teoretica si practica, prin utilizarea unei aplicatii informatice puse la dispozitie gratuit de catre DRPCIV. In aceasta situatie, candidatii aflati la prima examinare se vor prezinta in vederea verificarii dosarului de examen, preluarii imaginii faciale, precum si sustinerii probei teoretice, in cel mult 3 zile lucratoare de la data transmiterii solicitarii de catre scoala de conducatori auto. In caz de neprezentare, solicitarea isi pierde valabilitatea. Ca si pana acum, candidatii declarati «admis» la proba teoretica se programeaza pentru sustinerea probei practice, in limita locurilor disponibile si in ordinea solicitarii ---- Modificarile mentionate au intrat deja in vigoare la data publicarii, adica in 11 iunie 2013. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Cum se va obtine permisul pentru mopede?
Potrivit noilor reglementari rutiere, aplicabile de la 19 ianuarie 2013, mopedele sunt considerate autovehicule, ceea ce inseamna ca pentru a le conduce este nevoie de permis de conducere. Motiv pentru care in Codul Rutier s-a introdus categoria de permis AM, care poate fi obtinut numai de persoane cu varsta minima de 16 ani impliniti. Actul normativ publicat recent intregeste, practic, procedura de examinare in vederea obtinerii permisului de conducere din categoria AM (mopede), ca urmare a includerii acestora in categoria autovehiculelor, respectiv procedura de examinare in traseu a conducatorilor de vehicule din categoria A, A1, si A2. In acest sens, Articolul 10 al Ordinului MAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere se va completa cu noua categorie AM, dupa cum urmeaza: "a) pentru categoriile AM, A1, A2 si A, testul cuprinde 20 intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 17 intrebari". In plus, potrivit prevederilor cuprinse de actul normativ, testul va cuprinde si notiuni specifice categoriilor pentru care se sustine examinarea, astfel ca pentru categoriile AM se va tine cont si de urmatoarele:
In ceea ce priveste sustinerea probei practice, noile reglementari stabilesc ca aceasta se va realiza astfel:
Atentie! Conform Ordinului MAI nr. 82/2013, pana la data de 19 ianuarie 2014, candidatii la obtinerea unui permis de conducere din categoria AM, care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislatie rutiera specific conducerii mopedelor pe drumurile publice in cadrul unei scoli de conducatori auto, se pot programa la examen fara sa mai faca dovada absolvirii unei scoli de soferi, adica doar in baza urmatoarelor documente:
In plus fata de documentele de mai sus, candidatul va prezenta si documentul care atesta ca este apt din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din grupa I, eliberat de o unitate de asistenta medicala autorizata, si documentul care atesta ca este apt din punct de vedere psihologic pentru a conduce autovehicule pe drumurile publice, eliberat de un laborator de specialitate autorizat. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
|
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Comportamentul la volan
Conducatori auto - aptitudini fizice si psihice In Europa, pentru a obtine permisul de conducere, viitorii conducatori auto trebuie sa indeplineasca anumite standarde minime privind aptitudinile fizice si psihice, dar regulile difera de la o tara la alta. Insa, in 2013, odata cu introducerea noilor prevederi europene privind permisul de conducere unic, situatia va fi cu totul alta. Legislatia UE a fost revizuita pentru a permite persoanelor care sufera de epilepsie, diabet si alte boli care pot influenta capacitatea de a conduce sa se poata in continuare urca la volan, atata timp cat starea lor poate fi controlata. Soferii profesionisti sunt supusi unor controale mai stricte privind aptitudinile lor fizice si psihice. In baza noilor reguli, acestia vor fi nevoiti sa se supuna unui control medical periodic, o data la cinci ani. Consumul de alcool si droguri la volan Anual, in Europa, 25% din accidentele rutiere si circa 10 000 de accidente rutiere mortale sunt puse pe seama alcoolului sau a drogurilor. In multe din aceste accidente, de vina este consumul de alcool, insa alte substante (medicamente sau droguri ilegale) devin o problema din ce in ce mai grava. Toate tarile din UE prevad o limita maxima pentru alcoolemia admisa la volan. Pentru droguri nu exista inca limite legale, in mare parte deoarece riscurile nu sunt foarte bine cunoscute. Evaluarea pericolului devina o sarcina si mai complicata atunci cand sunt utilizate diferite substante psihoactive, ceea ce pare sa se intampla din ce in ce mai des. Oboseala Oboseala este cauza producerii a 10-20% din accidentele rutiere. In special, soferii de camion sunt expusi riscului de a produce un accident din acest motiv. Legislatia UE prevede limite maxime pentru timpul de condus autorizat. O modalitate de a reduce accidentele de acest gen ar fi echiparea vehiculelor cu sisteme de monitorizare care sa-i alerteze pe conducatorii auto atunci cand acestia dau semne de oboseala. Centura de siguranta Portul centurii de siguranta este o modalitate eficienta de a evita ranirea grava in caz de accident. Nu necesita o tehnologie speciala si este prevazuta in toate autovehiculele. Incepand din 2006, in UE, portul centurii de siguranta este obligatoriu in toate vehiculele. In baza legislatiei europeane, conducatorii auto si pasagerii dintr-un vehicul trebuie sa utilizeze centura de siguranta, indiferent de locul pe care il ocupa. Neutilizarea centurii de siguranta este cea de-a doua cauza de deces in accidentele rutiere, dupa viteza excesiva si inaintea condusului in stare de ebrietate. Airbagul nu poate inlocui centura de siguranta! Utilizati centura de siguranta, chiar daca vehiculul in care calatoriti este echipat cu acest dispozitiv. Copiii • pentru copiii cu o inaltime sub 1,35m sau care calatoresc in vehicule/camioane echipate cu dispozitive de securitate trebuie utilizat un sistem de fixare adaptat inaltimii lor • copiii care masoara peste 1,35m pot utiliza centura de siguranta prevazuta pentru adulti • este interzisa instalarea scaunului copilului pe scaunul din fata al masinii, orientat cu spatele spre directia de mers, cu exceptia cazului in care airbagul este dezactivat.
Programarea aprinderii automate a luminilor de intalnire pe timp de zi (DRL) la pornirea motorului contribuie la imbunatatirea vizibilitatii vehiculelor in trafic. In multe tari, este obligatoriu sa se circule cu farurile aprinse numai pe timp de noapte. Insa luminile de intalnire pe timp de zi (DRL) sunt concepute pentru a fi utilizate si pe timp de zi. Rolul lor nu este de a-i ajuta pe conducatorii auto sa lumineze drumul, ci sa le permita celorlalti participanti la trafic sa observe autovehiculul respectiv. Luminile de intalnire pe timp de zi consuma numai 25-30% din energia necesara pentru functionarea farurilor pentru faza scurta. Viteza excesiva Viteza excesiva este una din cele mai mari probleme in siguranta rutiera, marind cu mult riscul producerii unui accident - este cauza principala in aproximativ 30% din accidentele de circulatie mortale. Controalele de politie si radarele descurajeaza conducatorii auto sa circule cu viteze excesive. In viitor, ar putea fi aplicate limite de viteza in orice loc si in orice moment, datorita noilor tehnologii - identificarea electronica a vehiculelor, sistemul de asistenta pentru viteza (ISA) sşi cutia neagra. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Codul rutier a fost modificat. Care sunt noutatile?
Codul rutier a fost modificat printr-o ordonanta a Guvernului, publicata recent in Monitorul Oficial, ce a intrat deja in vigoare. Documentul introduce noutati privind recoltarea probelor biologice si stabileste ca cei care au permisul anulat pentru o fapta care acum nu mai exista in Codul penal pot obtine un nou permis. In acelasi timp, sunt transpuse in legislatia autohtona reglementarile europene privind utilizarea obligatorie a centurilor de siguranta si a sistemelor de siguranta pentru copii in vehicule. Codul rutier stabileste, la art. 23, ca dreptul de a conduce un autovehicul il are numai persoana care poseda permis de conducere valabil, corespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada inlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie. Mai departe, actul normativ prevede ca permisul de conducere poate fi obtinut doar de persoanele cu domiciliul sau resedinta in Romania ori care dovedesc ca se afla la studii in Romania pentru o perioada de cel putin 6 luni. Totusi, avand in vedere ca dispozitiile la acest capitol sunt usor neclare, Ministerul Afacerilor Interne a elaborat recent o ordonanta ce modifica Codul rutier, cu scopul de a reglementa si clarifica unele aspecte privind modalitatea de stabilire a domiciliului in Romania. Este vorba despre Ordonanta Guvernului nr. 21/2014 pentru modificarea si completarea OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial nr. 635, din 29 august, pe care o puteti consulta in sectiunea noastra de legislatie. Concret, potrivit notei de fundamentare, actul normativ, in vigoare din 1 septembrie, redefineste si detaliaza criteriile care stabilesc regimul juridic al "resedintei normale", stabilind situatiile concrete care pot prezuma existenta domiciliului/resedintei in Romania a persoanelor, in vederea solicitarii obtinerii permisului de conducere. Asadar, au domiciliul sau resedinta in Romania doar persoanele care se afla intr-una din urmatoarele situatii:
Potrivit prevederilor, dovada domiciliului, precum si a studiilor in Romania se face cu documente: a) prevazute de actele normative care reglementeaza domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene sau regimul strainilor in Romania, b) emise de institutia/institutiile de invatamant, acreditata/acreditate in conditiile legii, care sa ateste ca persoana urmeaza studii in Romania de cel putin 6 luni; c) alte documente justificative, dupa caz. Solutia urmeaza a fi aplicata doar in cazul procedurilor aferente permisului de conducere, nu si in cazul inmatricularii autovehiculelor si a remorcilor, dupa cum sustine MAI in expunerea de motive. Recoltarea probelor biologice se va putea face si in ambulante Conform legislatiei rutiere, in cazul furtului, pierderii sau deteriorarii, permisele de conducere se elibereaza fara sustinerea unui nou examen. OG nr. 21/2014 completeaza, insa, aceasta prevedere, deja existenta in Codul rutier, evidentiind faptul ca eliberarea permiselor de conducere pierdute, furate, deteriorate sau a caror valabilitate administrativa expira este conditionata de domiciliul, resedinta, situatia persoanelor aflate la studii in Romania. "[…] Eliberarea permiselor de conducere respective se realizeaza fara sustinerea unui nou examen, la cererea persoanelor care au domiciliul, resedinta ori se afla la studii in Romania", se arata in ordonanta. O alta clarificare operata de MAI se refera la valabilitatea permiselor de conducere eliberate pentru unele categorii. Astfel, potrivit normelor valabile pana acum, permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D erau valabile pentru categoriile A1, A2, B1, C1, respectiv D1. Documentul, intrat deja in vigoare, clarifica modul in care este stabilita echivalarea intre categorii. Mai precis, se evidentiaza in mod concret echivalenta in cazul fiecarei categorii de permis de conducere, dupa cum urmeaza: "Permisele de conducere eliberate pentru categoria A sunt valabile si pentru categoriile A1 si A2, cele eliberate pentru categoria B sunt valabile si pentru categoria B1, cele eliberate pentru categoria C sunt valabile si pentru categoria C1, iar cele eliberate pentru categoria D sunt valabile si pentru categoria D1." Ordonanta aduce noutati si in ceea ce priveste recoltarea mostrelor biologice. Mai exact, conform noilor reglementari, recoltarea se va face doar in conditiile art. 190, alin. 8 din Codul de procedura penala, care stipuleaza urmatoarele: "In cazul conducerii unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante, recoltarea de probe biologice se efectueaza din dispozitia organelor de constatare si cu consimtamantul celui supus examinarii, de catre un medic, asistent medical sau de o persoana cu pregatire medicala de specialitate, in cel mai scurt timp, intr-o institutie medicala, in conditiile stabilite de legile speciale." In plus, este completata si lista institutiilor medicale unde se recolteaza mostre biologice. Concret, daca, pana in prezent, recoltarea se realiza doar in unitatile de asistenta medicala autorizate sau in unitatile medicolegale, potrivit normelor elaborate de MAI operatiunea se va putea realiza si in ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta. Recoltarea mostrelor biologice se face numai in prezenta unui politist rutier, in conditiile art. 190 alin. ( din Codul de procedura penala, in urmatoarele categorii de institutii medicale: a) unitati de asistenta medicala autorizate; b) ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta; c) unitati medico-legale. Potrivit ordonantei, medicul, asistentul medical sau persoana cu pregatire medicala de specialitate din echipajul ambulantei sau autospecialei, care intervine la evenimentele in legatura cu traficul rutier, poate recolta mostre biologice in masura in care prin aceasta nu se afecteaza acordarea asistentei medicale de urgenta sau de prim ajutor. De asemenea, mostrele vor fi colectate si in situatia in care persoana implicata intr-un accident de circulatie refuza transportul de urgenta la o unitate sanitara sau starea sa de sanatate nu impune acest transport. "Transportul mostrelor biologice [...] la unitatea medico-legala in vederea realizarii analizei toxicologice, va fi efectuat de catre politistul rutier", se precizeaza in actul normativ citat. Reglementarile privind recoltarea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei soferilor implicati in accidente rutiere ar putea fi modificate, intrucat Ministerul Sanatatii a lansat in 20 august in dezbatere publica un proiect de act normativ in acest sens. AvocatNet.ro a scris aici pe larg despre noile propuneri. Din 28 septembrie, soferii vor fi penalizati daca nu pun centuri de siguranta minorilor Codul rutier nu este foarte clar in ceea ce priveste folosirea centurii de siguranta de catre pasageri si, in special, de catre pasagerii minori. "Conducatorii de autovehicule si persoanele care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri sau dispozitive de siguranta omologate trebuie sa le poarte in timpul circulatiei pe drumurile publice", se mentioneaza in reglementarile inca in vigoare. Din 28 septembrie, insa, regulile se vor schimba, caci OG nr. 21/2014 instituie noi obligatii pentru soferi. Mai precis, acestia vor trebui, in primul rand, sa-si informeze pasagerii cu privire la obligatia legala de a le purta in timpul circulatiei pe drumurile publice. Totodata, soferii vor avea obligatia sa se asigure ca, pe timpul conducerii vehiculului, minorii poarta centurile de siguranta sau sunt transportati numai in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate. Este vorba despre scaune speciale prevazute cu sisteme de fixare si asigurare gandite pentru confortul si siguranta celui mic. Scaunelele se fixeaza de bancheta din spate, cu ajutorul unor centuri speciale sau a celei de siguranta a masinii. Scaunele destinate copiilor sunt de mai multe tipuri, fiind adaptate in functia de varsta si greutatea celor mici. Mai mult chiar, din 28 septembrie va fi interzis transportul copiilor in varsta de pana la 3 ani in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta. Exceptie de la aceasta regula vor face autovehiculele destinate transportului public de persoane, precum si taxiurile, daca in acestea din urma ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata. "Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata", se mai arata in documentul citat. Soferii care nu se vor asigura ca persoanele minore poarta centuri de siguranta sau sunt transportate in dispozitive de fixare in scaune pentru copii omologate vor primi 3 puncte de penalizare. Aceeasi sanctiune se va acorda si pentru nerespectarea dispozitiilor privind transportul copiilor in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta. Nota: Desi Codul rutier nu contine aceste mentiuni, unele dintre ele exista, totusi, in Regulamentul sau de aplicare. AvocatNet.ro a scris aici despre ce reguli trebuie sa respecte soferii cand transporta copii. Cei care au permisul anulat pentru o fapta inexistenta in Codul penal pot obtine un nou permis OG nr. 21/2014 reglementeaza, in acelasi timp, si situatia in care masura anularii permisului de conducere a fost dispusa in baza hotararii judecatoresti definitive de condamnare pentru o fapta care nu mai este prevazuta de legea penala. Concret, daca fapta nu mai exista in Codul penal (amintim ca o noua legislatie penala a intrat in vigoare la 1 februarie, n.r.), atunci titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de indata la examen pentru obtinerea unui nou permis de conducere. "Persoana careia i-a fost anulat permisul de conducere, ca urmare a condamnarii pentru o infractiune care a fost dezincriminata, in conditiile art. 4 din Codul penal, se poate prezenta la autoritatea competenta pe raza careia isi are domiciliul sau resedinta, pentru eliberarea unui nou permis de conducere [...] fara a mai sustine examen si cu prezentarea documentului care atesta o astfel de situatie", se mentioneaza in documentul citat. In plus, conform dispozitiilor propuse, daca titularul permisului de conducere depune o cerere de restituire ca urmare a hotararii definitive a instantei prin care se constata aplicarea legii penale de dezincriminare potrivit art. 4 din Codul penal, iar masura anularii nu a fost dispusa pana la data depunerii cererii, atunci seful serviciului rutier competent dispune restituirea permisului de conducere. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
GHID complet privind eliberarea unui permis de conducere categoria B
Iata ce au de facut (ce acte trebuie sa depuna) viitorii soferii care un permis de conducere, categ. B: 1. Cerere TIP ce trebuie in mod obligatoriu sa fie completata prin dactilografiere. Poate fi downloadata de AICI 2. Fisa medicala TIP pentru permis auto Aveti nevoie sa obtineti o fisa medicala de la o unitate medicala autorizata care sa spuna ca sunteti apt din punct de vedere medical pentru condus autoturisme( 150 lei - cam asta este pretul in mai 2015 la majoritatea unitatilor autorizate). Este vorba de mai multe mici examinari (psiho, ORL, EKG etc). Fisa tip o puteti downloada de AICI Lista cu unitatile medicale autorizate din Bucuresti, care va pot face examinarile pentru permisul auto si va pot da fisa, se gaseste pe site-ul Directiei de Sanatate Bucuresti, actualizata 12 mai 2015 – AICI Pentru lista mai noua intrati pe link-ul ACESTA si apasati pe "UNITATI SANITARE AUTORIZATE DE CATRE DSP-MB PENTRU ELIBERAREA CERTIFICATELOR MEDICALE PENTRU OBTINEREA PERMISELOR AUTO”. Trebuie sa treceti mai intai pe la medicul de familie, cu fisa printata, pe care el trebuie sa completeze la partea B. ANTECEDENTELE PERSONALE – lista cu bolile relevante de care suferiti sau sa completeze "nu sufera de boli cronice si neuropsihice” si sa puna parafa – semnatura si stampila. Daca unitatea medicala in care activeaza medicul dvs de familie este pe lista celor autoritzate, puteti face toata fisa medicala acolo (vedeti cat costa). Daca nu (sau daca pretul e prea mare) de la medicul de familie trebuie sa mergeti cu fisa la o unitate autorizata care are un pret decent. Sigur, trebuie luat in calcul si statul la cozi pentru examinari (probabil in unele unitati medicale aglomerate dureaza mai mult). In general, fisa medicala dureaza cam o ora - o ora jumate cu totul (trebuie semnata si de conducerea unitatii medicale). 3. Avizul psihologic - 50 lei. Vezi Norme minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul Valabilitatea avizului psihologic pentru obtinerea permisului de conducere este 1 an. Examenul psihologic pentru scoala de soferi presupune in principal aplicarea unor teste psihologice creion-hartie (atentie concentrata, atentie distributiva, memorie topografica, echilibru emotional, rezistenta la stres) si a unor probe de reactivitate, care masoara vigilenta, timpul de reactie, coordonarea oculomotorie, eficienta perceptiva, etc. De asemenea, se va emite la cerere, si o fisa individuala de evaluare psihologica, in care se mentioneaza nivelul aptitudinilor testate si prin care beneficiarul serviciilor psihologice va constientiza propriile capacitati si limite, avand la dispozitie un prognostic corect in calitate de viitor conducator auto sau o apreciere optima asupra gradului de dezvoltare,conservare si perfectionare in timp a capacitatilor sale in functie de experienta si solicitari. Finalitatea testarii psihologice auto trebuie sa ia in consideratie capacitatea persoanei de a compensa un nivel mai slab de reprezentare a abilitatilor necesare formarii anumitor deprinderi prin afirmarea altor calitati care il recomanda favorabil pentru activitatea de conducere auto (capacitate de control si autocontrol, simtul raspunderii, constientizarea riscului, motivatie, orientare atitudinala etc). 4. Copie dupa actul de identitate. Pentru schimbarea permisului trebuie sa te prezinti cu o copie xerox dupa C.I./buletin si cu originalul (sa te vada ca esti tu). 5. Cazierul judiciar - 10 lei 6. Dovada platii contravalorii permisului de conducere – achitata la orice unitate CEC, BCR sau BRD = 68 de lei. 68 de lei este taxa pentru eliberarea unui nou permis de conducere. Se achita in urmatorul cont bancar: RO52CECEB50333RON0009450 Beneficiar: RA-APPS 7. Daca aveti "dosarul” complet, mergeti la coada pentru depus dosar si facut poza. De asemenea, pe spate sa fie lipit timbrul care a fost eliberat odata cu fotografiile. 8. Semnezi electronic si revii peste minim 2 ore sau in alta zi pentru ridicarea permisului. Noul permis este valabil inca 10 ani pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl şi BE. (Suspiciuni/probleme legate de acest nou tip de permis auto in articolul de AICI.) Costuri totale: aprox. 220 lei (fisa medicala + taxa permis la CEC + xerox). Cand Expira Scoala de Soferi? Scoala de soferi este valabila 12 luni de la data absolvirii, adica de la data efectuarii ultimei ore de conducere (data este inscrisa in fisa de scolarizare). Este recomandat sa se sustina acest examen de permis imediat dupa terminarea scolii, deoarece cunostintele asimilate sunt proaspete iar in perioada de un an se pot schimba multe din punct de vedere legislativ la regimul rutier. Daca pe parcursul unui an de la absolvirea scolii dvs. nu reusiti sa promovati examenul organizat de Serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, atunci dupa un an trebuie sa reluati procesul de pregatire, pregatirea teoretica si toate orele de conducere minim obligatorii, inclusiv intocmirea din nou a dosarului pentru permis (cu toate actele necesare). Valabilitatea restului de documente din dosarul pentru permis:
Atentie: taxa are valoarea de 6 lei pentru examinarea la categoriile A si B si 28 lei pentru categoriile C, CE si D, doar pentru primele 3 examene (teoretice sau practice). De la al 4-lea examen taxa creste la 86 lei, indiferent de categorie. Linkuri utile: |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
NOUTATI LEGISLATIVE DIN DOMENIUL PERMISELOR DE CONDUCERE
Ordinul nr. 64/2015 pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 75/2014 privind reglementarea activităţii de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial nr. 97 din 6 februarie 2015 La data de 19 ianuarie 2013, a intrat in vigoare si Legea nr.203 din 9 noiembrie 2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002privind circulatia pe drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial nr.760 din 12 noiembrie 2012, care a asigurat transpunerea ultimului set de prevederi ale Directivei 126/2006/CE privind permisele de conducere. Potrivit noilor norme legale, sintagma “subcategorii de vehicule” se inlocuieste cu sintagma “categorii de vehicule”. Cu privire la examinarea pentru obtinerea permisului de conducere, potrivit art.23 alin.(9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, modificata prin Legea nr.203/2012, denumita in continuareordonanta de urgenta, aceasta va consta in sustinerea unei probe teoretice de verificare a cunostintelor si a unei probe practice de verificare a aptitudinilor si comportamentului, corespunzator categoriei de permis solicitat, conditiile de obtinere a permisului de conducere urmand a fi stabilite prin regulament. Actul normativ mentionat introduce noi categorii ale permisului de conducere, respectiv categoriile AM si A2. Astfel, categoria AM este destinata mopedului - vehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric. Este asimilat mopedului cvadriciclul usor, astfel cum este definit la pct.6 partea A din anexa nr.1 la sectiunea 4 din Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Intrucat mopedele sunt considerate autovehicule, potrivit prevederilor art.20 alin.(1) dinordonanta de urgenta, acestea pot fi conduse pe drumurile publice numai in baza unui permis de conducere corespunzator. Conform dispozitiilor art.20 alin.(4) din ordonanta de urgenta, varsta minima pentru obtinerea permisului de conducere pentru categoria AM este de 16 ani impliniti, iar examenul pentru obtinerea permisului de conducere consta in sustinerea unei probe teoretice de verificare a cunostintelor si a unei probe practice de verificare a aptitudinilor si comportamentului, in poligoane special amenajate, in conformitate cu prevederile art.23 alin.(9) din acelasi act normativ.Ramane, in continuare, valabila regula potrivit careia mopedele pot fi conduse de catre detinatorii oricarei categorii a permisului de conducere. In ceea ce priveste categoria A2, aceasta este definita in anexa nr.1 la ordonanta de urgenta,cuprinzand motocicletele cu puterea maxima de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depaseste 0,2 kW/kg si care nu sunt derivate dintr-un vehicul avand mai mult de dublul puterii sale. Conform dispozitiilor art.20 alin.(4) din ordonanta de urgenta, varsta minima pentru obtinerea permisului de conducere pentru categoria A2 este de 18 ani impliniti. La art.6 alin. 321 din ordonanta de urgenta, este definit si triciclul cu motor – autovehicul cu trei roti dispuse simetric, a carui viteza maxima prin constructie depaseste 45 km/h, care este echipat cu un motor avand o cilindree de peste 50 cmc, in cazul unui motor cu ardere interna, sau cu un motor electric cu putere nominala continua ce depaseste 4 kW. Daca puterea motorului este de cel mult 15 kW, triciclul cu motor poate fi condus cu permis de conducere categoria A1; daca puterea motorului depaseste 15 kW, acest autovehicul poate fi condus cu permis de conducere categoria A. Triciclurile cu motor avand o putere de peste 15 kW pot fi conduse si de catre detinatorii permiselor de conducere categoria B, cu conditia ca acestia sa aiba varsta de 21 de ani impliniti. Un element de noutate il reprezinta si reglementarea conducerii pe drumurile publice a ansamblului de vehicule a caror masa totala maxima autorizata nu este mai mare de 4.250 kg dar depaseste 3.500 kg, format dintr-un autovehicul tragator din categoria B si o remorca a carei masa totala maxima autorizata depaseste 750 kg, care, potrivit prevederilor art. 241 alin.(3) dinordonanta de urgenta, pot conduse de catre detinatorii permisului de conducere categoria B, numai daca fac dovada ca au absolvit un curs de formare in cadrul unei unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de vehicule. Un alt set de modificari pe care le regasim in ordonanta de urgenta vizeaza varsta minima de la care se pot obtine unele din categoriile actuale ale permisului de conducere, acestea fiind prevazute la art.20 alin.(4) lit. c), d) si e). Astfel, categoria A se poate obtine de la varsta de 20 de ani impliniti, daca persoana are o experienta de cel putin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau de la 24 de ani impliniti. In ceea ce priveste categoriile de vehicule C, CE, D1 si D1E, varsta minima s-a majorat de la 18 la 21 de ani impliniti, in timp ce pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb si Tv, varsta minima a sporit de la 21 la 24 de ani impliniti. Referitor la permisele de conducere, apar noi reglementari privind valabilitatea administrativa a acestora. Astfel, potrivit prevederilor art.24 alin.(5) din ordonanta de urgenta, valabilitatea administrativa a permiselor de conducere, pe categorii de vehicule, este urmatoarea: a) 5 ani, pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv; b) 10 ani, pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl si BE. In situatia in care titularul unui permis de conducere detine categorii din ambele grupe de valabilitate mentionate, valabilitatea administrativa a permisului de conducere va fi egala cu valabilitatea administrativa cea mai mare a categoriilor detinute. La art.24 alin.(51), ordonanta de urgenta introduce un alt element de noutate reprezentat deduplicatul permisului de conducere, care se elibereaza in cazul pierderii, furtului sau al deteriorarii permiselor de conducere ori al schimbarii numelui titularului. De remarcat faptul ca, potrivit tezei a II-a a aceluiasi alineat, valabilitatea duplicatului nu poate depasi valabilitatea administrativa a documentului inlocuit sau alt permis de conducere. Articolul 24 alin.(51) din ordonanta de urgenta reitereaza regula potrivit careia eliberarea unui nou permis de conducere cu o noua valabilitate administrativa se realizeaza la expirarea valabilitatii documentului, dupa efectuarea examinarii medicale prevazute la articolul 22 din acelasi act normativ. Totodata, la alin.(53) al aceluiasi articol, se face precizarea ca, in cazurile prevazute la alineatele (51) si (52) ale articolului in discutie, eliberarea permiselor de conducere respective se realizeaza fara sustinerea unui nou examen. Procesul de perfectionare a legislatiei in domeniul permiselor de conducere va continua pe parcursul anului curent, in contextul in care Directiva 36/2012/UE de modificare a Directivei 126/2006/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere, va trebui transpusa de catre statele membre UE in legislatiile nationale, pana la data de 31 decembrie 2013. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Codul Rutier, actualizat
Codul Rutier a fost modificat in 2015 prin Hotararea Guvernului nr. 11/2015 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 35 din 15 ianuarie 2015. Chestionare auto DRPCIV cu raspunsuri explicate |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
|