Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Stiri si informatii crestine

Rasp: Re:Stiri si informatii crestine #34984

  • VASILESCU
  • Avatarul lui VASILESCU
  • Deconectat
  • Elite Member
  • SUNT UN SIMPLU MURITOR. DE UN LUCRU-MI PARE RAU CA
  • Posts: 210
  • Thank you received: 101
  • Karma: 0
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Re:Stiri si informatii crestine #34985

ASTAZI E SF ARSENIE BOCA

  • VASILESCU
  • Avatarul lui VASILESCU
  • Deconectat
  • Elite Member
  • SUNT UN SIMPLU MURITOR. DE UN LUCRU-MI PARE RAU CA
  • Posts: 210
  • Thank you received: 101
  • Karma: 0
Ultima editare: by daniel. Motiv: add foto
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #35468

Taierea Imprejur cea dupa trup a Domnului; Sfantul Vasile cel Mare (Anul Nou)



Taierea imprejur cea dupa trup a Domnului nostru Iisus Hristos se praznuieste pana astazi pentru a arata ca Domnul intru toate a luat trup asemenea noua si S-a supus randuielilor Legii si ca nimic nu a stricat din cele vechi, ci doar a implinit toate. Mantuitorul Hristos a primit aceasta pentru a implini si desavarsi randuiala Legii Vechi, astfel incat sa sa puna in loc taierea imprejur cea dupa Duh, a inimii.

Ca sa astupe gurile ereticilor, care indraznesc a zice ca Domnul n-a luat trup, ci ca S-a nascut ca o nalucire, El a indeplinit si aceasta randuiala la Templu. Caci, de n-ar fi luat trup, cum S-ar fi taiat imprejur? Ba mai mult, El a inchis si gurile iudeilor celor rau credinciosi, care il acuzau ca strica Legea.

Astfel, dupa opt zile de la Nasterea Lui din Fecioara Maria, a binevoit sa fie adus in locul unde, dupa obicei, iudeii se taiau imprejur. Asa a fost taiat imprejur si I s-a dat numele Iisus, precum Arhanghelul Gavriil a vestit Fecioarei Maria la Buna Vestire.

Sfantul Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei

Sfantul Vasile cel Mare a trait pe vremea imparatului Valens, cand Biserica era tare prigonita de necredinta lui Arie. Sfantul ierarh Vasile a aparat cu toata puterea dreapta credinta si a indraznit sa mustre chiar in fata pe imparatul Valens, cazut si el in erezia lui Arie.

Tatal lui Vasile era din Pont si se numea tot Vasile, iar mama sa era din Capadocia si se numea Emilia. Sfantul Vasile a intrecut in stiinta pe cei din timpul sau si pe cei din vechime, caci invatase toata filozofia si toate stiintele din vremea aceea. Apoi, a fost sfintit arhiereu al Arhiepiscopiei din Cezareea Capadociei.

Sfantul Vasile a fost “un om foarte inalt la stat si drept ca o faclie, uscativ si slabit de ajunare si de veghere, oaches la fata, dar obrazul ingalbenit, nasul lunguiet, sprancenele cercuite si plecate, asemenea omului ganditor, fruntea incretita, umerii obrajilor iesiti, tamplele adancite, cam plesuv la par, cu barba destul de lunga, carunta pe jumatate”.

Sfantul Vasile a dus lupte grele pentru credinta ortodoxa. Prin cuvantarile sale, sfantul a lovit in credintele ereticilor, apoi a dat invataturi si indemnuri pentru buna intocmire a vietii de zi cu zi, a luminat tainele cele adanci ale fapturii, a pastorit turma lui Hristos, invatand pe toti si ajutand pe saraci, pe bolnavi si pe batrani, in asezamantul sau vestit, numit Vasiliada.

Sfantul Vasile cel Mare a trecut catre Domnul in anul 379, cand nu implinise inca 50 de ani.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15983
  • Thank you received: 5142
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Stiri si informatii crestine #35504

Ajunul Bobotezei, zi de post negru



In Ajunul Bobotezei (5 ianuarie) se tine post negru, nu se mananca si nu se bea nimic. Canoanele Bisericii invata ca in Ajunul Bobotezei se ajuneaza total, (Canonul 1 al Sf. Teofil al Alexandriei), iar a doua zi se ia agheasma pe nemancate. In Tipicul Sfantului Sava se spune ca, daca Ajunul cade duminica sau sambata, nu se tine post negru. Postul din ziua de 5 ianuarie este pastrat din perioada secolele IV-VI, cand catehumenii se pregateau prin post si rugaciune timp de 40 de zile, sa primeasca botezul in seara acestei zile. Dupa ce primeau botezul, puteau sa participe pentru prima data la liturghia credinciosilor si sa se impartaseasca. Astazi, crestinii postesc in aceasta zi, pentru a putea gusta cu vrednicie din apa sfintita - Agheasma Mare.

In unele regiuni, in special in Moldova, crestinii ortodocsi gusta pe nemancate din Agheasma Mare timp de opt zile, de la Ajunul Bobotezei (5 ianuarie), pana la 14 ianuarie - odovania praznicului. Se intampla ca cei opriti de la Sfanta Impartasanie sa primeasca de la duhovnic binecuvantarea de a lua Agheasma Mare. Insa, trebuie sa fim cu luare aminte la faptul ca Agheasma Mare nu poate inlocui Sfanta Impartasanie.

Alti preoti ii opresc pe credinciosi sa ia Agheasma Mare. In acest sens, Sfantul Sava spune: "acestia nu fac bine pentru ca prin darul lui Dumnezeu s-a dat spre sfintirea lumii si a intregii fapturi... Deci de unde este socotinta acestora pentru ca sa nu guste apa aceasta, deoarece trebuie sa stim ca nu pentru aceasta Apa este necuratia in noi, ci devenim necurati prin lucrurile noastre cele spurcate, iar noi ca sa ne curatim de acestea, bem fara de indoiala aceasta Sfanta Apa".

Cu Agheasma Mare se stropesc casele credinciosilor si locuitorii acestora, in Ajunul Bobotezei. Tot cu ea se stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar fi de pilda, la binecuvantarea si sfintirea prapurilor, la sfintirea crucii si a troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, la sfintirea icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.

Slujba de la Agheasma Mare

Daca Agheasma Mica se poate savarsi ori de cate ori credinciosii doresc acest lucru, Agheasma Mare se oficiaza de doua ori pe an, pe 5 ianuarie, in Ajunul Botezului Domnului si pe 6 ianuarie, in ziua praznicului Bobotezei.

In cadrul slujbei de sfintire a apei se citesc trei paremii, toate din prorocia lui Isaia (cap. XXV, 1-10; LV, 1-13 si XII, 3-6), apoi Apostolul (din I Cor. X, 1-4) si Evanghelia (de la Mc. I, 9-12), in care se prezinta in rezumat Botezul Domnului. Dupa ectenia mare se rosteste rugaciunea de sfintire a apei, compusa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului, adresata Sfintei Treimi: ("Treime mai presus de fire..."). Preotul slujitor Il invoca de trei ori pe Sfantul Duh pentru sfintirea apei ("Tu Insuti, dar, Iubitorului de oameni Imparate, vino si acum prin pogorarea Sfantului Tau Duh si sfinteste apa aceasta") si binecuvanteaza de fiecare data apa cu mana, afundandu-o crucis in vasele cu apa. Apoi rosteste o noua formula de invocare a Sfantului Duh ("Insuti si acum, Stapane, sfinteste apa aceasta, cu Duhul Tau cel Sfant"), pe care preotul o rosteste tot de trei ori, binecuvantand de fiecare data apa, cu mana crucis.

La finalul slujbei, preotul slujitor afunda de trei ori crucea si busuiocul in apa cantand troparul Praznicului. "In Iordan botezandu-Te Tu Doamne ..."

In casele credinciosilor, agheasma se pastreaza la loc de cinste, in vase curate si dintr-insa se gusta pe nemancate, in zilele de post si ajunare. Potrivit invataturii Sfintilor Parinti, "firea apei celei sfinte este ca sa spele si trupul si sufletul, sa-l sfinteasca, sa-l innoiasca si sa-l faca fiu al lui Dumnezeu".

Adrian Cocosila
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #35535

SUPERSTIŢII BOBOTEAZĂ. Fetele care pun busuioc sub pernă îşi visează alesul

Sărbătoarea Botezului Domnului cuprinde, pe lângă sfinţirea apei, o serie de obiceiuri populare, printre care spectaculoasa întrecere înot a bărbaţilor pentru a scoate din apă o cruce aruncată de preot şi cel practicat de fete, care pun busuioc sub pernă pentru a-şi visa alesul.




Botezul Domnului sau Boboteaza din 6 ianuarie, alături de ziua Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului, prăznuită în 7 ianuarie, marchează sfârşitul sărbătorilor de iarnă şi, totodată, al celor dedicate naşterii lui Iisus Hristos.

Boboteaza este una dintre cele mai importante sărbători, atât pentru creştinii ortodocşi, cât şi pentru cei catolici. La români, ziua de Bobotează cuprinde motive specifice sărbătorilor de Crăciun. Astfel, în unele zone se colindă, se fac şi se prind farmecele şi descântecele, se află ursitul, se fac prorociri despre noul an.
La Bobotează se sfinţesc toate apele, iar preotul se duce la o apă unde va arunca o cruce.

Mai mulţi bărbaţi se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care reuşeşte să ajungă primul la ea primeşte binecuvântarea preotului şi se consideră că va avea noroc tot anul. În vechime, cel care găsea primul crucea şi o aducea la mal primea şi daruri de la domnitorul ţării şi era ţinut la mare cinste de către ceilalţi.

Iordănitul femeilor este un alt obicei. În trecut, în satele din nordul ţării, femeile se adunau în grupuri mari acasă la cineva şi duceau alimente şi băutură. După ce serveau masa, ele cântau şi jucau toată noaptea. Dimineaţa ieşeau pe stradă şi luau pe sus bărbaţii care apăreau întâmplator pe drum, îi luau cu forţa la râu, ameninţându-i cu aruncatul în apă. În unele regiuni avea loc integrarea tinerelor neveste în comunitatea femeilor căsătorite prin udarea cu apă din fântână sau dintr-un râu.

Se spune că, în noaptea de Bobotează, tinerele fete îşi visează ursitul. Ele îşi leagă pe inelar un fir roşu de mătase şi o rămurică de busuioc şi pun busuioc sub pernă. Fetele care cad pe gheaţă în ziua de Bobotează pot fi sigure că se vor mărita în acel an, spune tradiţia populară.

De asemenea, potrivit tradiţiei, în ajunul Bobotezei, în casele românilor se pregăteşte o masă asemănătoare cu cea din Ajunul Crăciunului. Astfel, sub faţa de masă se pune fân sau otavă, iar pe fiecare colţ al acesteia se pune câte un bulgăre de sare. Apoi, pe masă se aşază 12 feluri de mâncare: colivă, bob fiert, fiertură de prune sau perje afumate, sarmale umplute cu crupe, borş de "burechiuşe" sau "urechiuşele babei" (fasole albă cu colţunaşi umpluţi cu ciuperci), borş de peşte, peşte prăjit, plăcinte de post umplute cu tocătură de varză acră, plăcinte cu mac.

Nimeni nu se atinge de bucate până nu soseşte preotul cu Iordanul sau Chiralesa, pentru a sfinţi masa. "Chiralesa" provine din neo-greacă şi înseamnă "Doamne, miluieşte!". Exista credinţa că, strigând "Chiralesa", oamenii capătă putere, toate relele fug şi anul va fi curat până la Sfântul Andrei (30 noiembrie). După sfinţirea alimentelor, o parte din mâncare se dă animalelor din gospodărie, pentru a fi fertile şi protejate de boli.
Se crede că, dacă în dimineaţa Ajunului de Bobotează, pomii sunt încărcaţi cu promoroacă, aceştia vor avea rod bogat. De asemenea, se crede că animalele din grajd vorbesc la miezul nopţii dinspre ziua de Bobotează despre locurile unde sunt ascunse comorile.

Tradiţia mai spune că la Bobotează nu se spală rufe. În această zi sunt interzise certurile în casă şi nu se dă nimic cu împrumut.

De Sfântul Ioan Botezatorul (7 ianuarie) există un alt obicei, numit "Udatul Ionilor", întâlnit mai ales în Transilvania şi Bucovina. În Bucovina, la porţile tuturor care au acest nume se pune un brad împodobit, iar aceştia dau o petrecere cu lăutari. Mai mult, în Transilvania cei care au acest nume sunt purtaţi cu mare alai prin sat până la râu, unde sunt botezaţi sau purificaţi.

Catolicii celebrează pe 6 ianuarie Epifania, care simbolizează anunţarea naşterii lui Hristos regilor magi, care au venit să-l vadă pe pruncul abia născut, aducându-i daruri, aur, smirnă şi tămâie.

În Franţa, cu această ocazie se serveşte un fel de plăcintă numită "la galette des rois", care pe vremuri era împărţită în tot atâtea felii câţi comeseni erau, plus una. Felia suplimentară, denumită "a Bunului Dumnezeu" sau "a Fecioarei", era oferită primului sărac care apărea în faţa familiei.

Un obicei actual constă în ascunderea unei figurine, reprezentând un rege mag, în interiorul plăcintei, iar cel dintre meseni care va descoperi figurina în porţia sa va fi regele zilei. În Belgia şi în Olanda există, de asemenea, tradiţia preparării unui desert cu cremă de migdale, similar celui pregătit în Franţa. Cel mai tânăr dintre membrii familiei se ascunde sub masă pentru a alege feliile pentru fiecare, iar cel desemnat regele zilei îşi alege o regină. În timpul acestei zile, copiii străbat străzile intonând cântecul stelei şi intră în case pentru a primi mandarine şi bomboane, tradiţie pe cale de dispariţie în Belgia, dar păstrată încă în regiunile de provincie flamande. În Spania sau în unele regiuni din Italia, copiii aşteaptă cadouri de la regii magi pe 6 ianuarie, zi dedicată petrecerii.



SFANTUL ION: Ce trebuie să facă fiecare creştin pe 7 ianuarie


SFANTUL ION: Aproape două milioane de români poartă numele Sfântului Ioan și își sărbătoresc ziua onomastică luni de Soborul Sf. Proroc Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului.




SFANTUL ION: Potrivit statisticilor Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, 1.957.468 de cetățeni români, dintre care 1.429.887 bărbați și 527.581 femei, poartă numele Sfântului Ioan Botezătorul.

Din totalul româncelor, 369.219 se numesc Ioana, 140.333 — Ionela, 11.323 — Nela, iar 6.706 — Ionelia. Majoritatea bărbaților se numesc Ioan — 521.561, Ion — 418.448, Ionuț — 317.270, Ionel — 146.035, Nelu — 21.847 sau Ionică — 4.726.

Pe 7 ianuarie, Biserica îl prăznuieşte pe Sfântul Prooroc Ioan Botezătorul. De ce acum? Pentru că, după fiecare sărbătoare importantă, se sărbătoreşte şi sfântul care a participat la ea. În aceast caz, a doua zi după Bobotează, îl sărbătorim şi pe cel care L-a botezat pe Hristos în Iordan.

SFANTUL ION: Un copil mult aşteptat

Sfântul a fost vărul după trup al Mântuitorului, născut în chip minunat din Elisaveta şi Zaharia, pe când aceştia nu mai sperau că vor avea copii, fiind prea bătrâni. A tresăltat în pântecele mamei sale, atunci când aceasta s-a întâlnit cu Fecioara Maria care-L purta pe Iisus.

A dus o viaţă sfântă şi s-a retras în pustie postind şi rugându-se. Oamenii veneau la el pentru a-i cere sfatul, iar Sfântul Ioan le spunea să se pocăiască, îi îndruma să ducă o viaţă curată şi-i boteza pentru iertarea păcatelor. Nu dădea nimănui să facă mai mult decât poate: vameşilor, care nu erau iubiţi pentru că luau mită şi erau în slujba romanilor, le spunea doar să fie corecţi. Tot aşa, ostaşilor le spunea să se mulţumească cu leafa lor.

SFANTUL ION: Martir pentru neprihănire

Totuşi, nu era indulgent şi şi-a atras duşmănia Irodiadei, soţia lui Irod, pentru că i-a mustrat că trăiau împreună pe când primul soţ al acesteia mai era încă în viaţă. Se ştie că a fost omorât la cererea ei, după ce fiica ei, Salomeea a dansat în faţa lui Irod la ospăţul de ziua lui. Când regele i-a spus fetei că poate să-i ceară orice drept răsplată, aceasta, la sugestia mamei, i-a cerut capul lui Ioan Botezătorul.

SFANTUL ION: Rugăciune către Sfântul Ioan Botezătorul

„Sfinte Ioane Botezătorule, tu ai fost chemat de Dumnezeu încă dinainte de naştere să-i pregăteşti pe oameni pentru venirea Fiului Său, iar mulţimile atrase de faima sfinţeniei tale şi de puterea Duhului Sfânt, asemănător cu al profetului Ilie, primeau botezul pocăinţei în semn de convertire la Dumnezeu. Tatăl ceresc ţi-a destăinuit pe Fiul Său Om-Dumnezeu când a voit să fie botezat de tine şi tu l-ai făcut cunoscut ucenicilor tăi zicând "Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii". Tu ai voit să-ţi jertfeşti viaţa pentru a apăra sfinţenia căsătoriei, înfruntându-l pe regele Irod. Te rugăm mijloceşte la Dumnezeu, ca să-L urmăm tot timpul vieţii noastre, iar la sfârşit să-L preamărim pentru toată veşnicia. Amin.”

Ziua Sfântului Ion Botezătorul reprezintăîncheierea oficială a sărbătorilor de iarnă deschise la Sfântul Nicolae, pe 6 decembrie.

Sărbătoarea de Sfântul Ion mai este cunoscută și sub numele de “Sânt-Ion”,“Înaintemergătorul Domnului” sau“Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul”.

Se știe din tradiția populară că Sfântul Ioan este protectorul pruncilor și se mai ține pentru ca pruncii să se nască sănătoși, fără malformații sau diformi. Totodată, ziua de Sfântul Ion este o zi de bucurie, iar cine nu se veselește în această zi va fi trist tot timpul anului.

Unii oameni serbează ziua de Sfânt Ion pentru ca Dumnezeu să le ferească gospodăriile de foc și animalele de fiarele sălbatice.

În ziua de Sfânt Ion există obiceiul “Iordănitul femeilor”, care este, de fapt, o petrecere a nevestelor. Femeile se adună la o gazdă, unde aduc fiecare alimente și băutură, apoi petrec până dimineața, spunând că se “iordănesc”.

Un alt obicei întâlnit în ziua de Sfântul Ion este “Iordăneala”. Mai mulți tineri care au luat de la preot, în ajunul Sfântului Ion, agheasmă de la Bobotează, merg în dimineața zilei de Sfântul Ion la biserică și după terminarea slujbei stropesc fiecare om care iese, apoi îl urează. Oamenii “iordăniți” trebuie să-i răsplătească pe urători cu bani, cu care seara chefuiesc.

Tradiția ne spune că în dimineața zilei de Sfântul Ion fiecare om trebuie să se stropească cu agheasmă nouă, pentru a fi feriți de boli în decursul anului.

Se spune conform tradiției populare că după Sfânt-Ion se botează gerul, adică se înmoaie frigul și începe să se facă mai cald.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #37298

Religia in scoli: Valorile si simbolurile religioase ortodoxe, respectate obligatoriu

Ministerul Educatiei Nationale, Patriarhia Romana si Secretariatul de Stat pentru Culte au semnat, joi, un protocol de colaborare care vizeaza predarea disciplinei religie - cultul ortodox in invatamantul preuniversitar.

De asemenea, in protocol se mai specifica si elemente legate de organizarea invatamantului teologic ortodox preuniversitar si universitar, potrivit unui comununicat remis Ziare.com.

Protocolul stipuleaza ca unitatile de invatamant preuniversitar au obligatia legala de a asigura respectarea convingerilor, a valorilor si a simbolurilor religioase.

De asemenea, programele scolare pentru disciplina religie - cultul ortodox sunt elaborate de catre Ministerul Educatiei Nationale in colaborare cu Patriarhia Romana si cu Secretariatul de Stat pentru Culte si sunt aprobate potrivit legii. In plus, manualele de religie - cultul ortodox sunt avizate de Patriarhia Romana si se aproba conform legii.

In comunicat se mai precizeaza ca facultatile de teologie ortodoxa si departamentele de teologie ortodoxa (din cadrul altor facultati cu domenii inrudite) se infiinteaza, se restructureaza in alte forme de invatamant superior, isi restrang activitatea sau intra in lichidare potrivit prevederilor legale in vigoare.

Totodata, reprezentantii Patriarhiei Romane sau ai centrelor eparhiale pot participa ca invitati la activitatile de inspectie scolara.

De asemenea, protocolul prevede ca personalul didactic sa fie incadrat pe catedre de religie - cultul ortodox in unitatile de invatamant preuniversitar cu avizul scris al chiriarhului (binecuvantare), in timp ce retragerea motivata a acestui aviz duce la incetarea de drept a contractului individual de munca, conform legislatiei in vigoare.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15983
  • Thank you received: 5142
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Stiri si informatii crestine #37361

  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #38407

Biserica oferă credite clericilor şi mirenilor

Eşti credincios şi ai nevoie de bani? Biserica are o soluţie pentru tine. În Iaşi şi în Craiova, există Case de Ajutor Reciproc (CAR), înfiinţate de mitropolii pentru a veni în ajutorul clericilor şi mirenilor. Cu dobânzi preferenţiale de doar 6%, respectiv 9%, condiţiile pentru ca un credincios să acceseze fondurile pentru un împrumut nu sunt foarte restrictive. Minimum doi giranţi, o cotizaţie lunară de câteva zeci de lei şi, astfel, enoriaşii pot lua credite de până la 15.000, respectiv 10.000 de lei, pe un an sau doi ani. Cei mai mulţi care apelează la astfel de credite sunt chiar preoţii, după cum susţin preşedinţii celor două CAR-uri. Dacă în Craiova la fondul de întrajutorare au acces toţi mirenii din Mitropolia Olteniei, la Iaşi, părintele Grigore Timoftescu susţine că nu toţi ortodocşii au acest privilegiu. Deşi sunt autorizaţi ca CAR pentru clerici şi mireni, în Iaşi creditele sunt disponibile doar pentru angajaţii bisericilor şi soţiile acestora.

Gândul vă face o radiografie a „godporaţiei” clericilor şi mirenilor şi vă arată cât trebuie să dea înapoi o persoană care împrumută 10.000 de lei de la Biserică, BCR, BRD şi Banca Transilvania.

Dobânzile sunt mai mici decât la bănci, la fel şi presiunea resimţită când vine ziua de plată a ratei. Ba mai mult, şi condiţiile pentru aprobarea creditului sunt mai puţine. Asta pune la dispoziţie biserica, prin intermediul a două Case de Ajutor Reciproc (CAR), una a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei- Arhiepiscopia Iaşilor, a doua a Mitropoliei Olteniei-Arhiepiscopia Craiovei.

Biserica versus Banca

Credincioşii care apelează la aceste case de ajutor reciproc vor plăti împrumutul cu o dobândă de 6%, respectiv 9%. La bănci, sunt dobânzi mai mari, plus comisioanele de administrare.

De exemplu, pentru un credit de nevoi personale în valoare de 10.000 de lei, luat pe un an de zile, la CAR-ul pentru Clerici şi Mireni din Iaşi, un credincios ar avea de înapoiat 10.600 de lei (dobânda fiind de 6%), iar la acelaşi tip de CAR din Craiova, 10.900 de lei. La bancă, fără a avea cont sau asigurare de viaţă, suma de rambursat este ceva mai ridicată.

De exemplu, la BCR, pentru un astfel de credit dobânda este de 11.5%, iar suma de rambursat ar fi de 11.003 lei. La BRD, la o dobândă de 8.33%, oamenii ar fi obligaţi să returneze suma de 10.709 lei, iar la Banca Transilvania, pentru acelaşi tip de credit, ar trebui să ramburseze 10.789 de lei.

În plus, în cazul în care se întârzie cu plata ratei, se aplică şi penalităţi.

Pe lângă cele două CAR-uri pentru clerici şi mireni, singurele listate în registrele BNR, mai există încă trei astfel de case de ajutor reciproc doar pentru clerici şi salariaţii bisericilor (în Arhiepiscopia Buzăului şi a Vrancei, Arhiepiscopia Târgoviştei şi Arhiepiscopia Bucureştilor).



Precizăm că dobânzile afişate la bănci sunt calculate pe baza simulatoarelor de credit disponibile pe site-urile oficiale ale băncilor în cauză.

Dobânda din tabel este dobânda anuală, nu DAE (dobânda anuală efectivă). Ea se aplică soldului din fiecare lună. Pe măsură ce clientul rambursează din credit, soldul asupra căruia se aplică dobânda scade, rezultând astfel costuri mai mici la acest capitol.

”Calculatorul de pe site promovează dobânda cea mai mică pe care o poate obţine un client cu istoric de creditare relevant şi comportament de rambursare bun, venituri în cont, vechime în muncă”, au precizat pentru gândul reprezentanţii BCR, adăugând că valoarea totală plătibilă este calculată conform legislaţiei în vigoare şi include atât valoarea totală a creditului cât şi costurile legate de dobândă, comisioane sau alte taxe.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15983
  • Thank you received: 5142
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Stiri si informatii crestine #38412

Foarte interesant !

Daniele, din cate stiu eu, mai exista o posibilitate rezonabila. Si anume;

Omul simplu sa cotizeze la Casa de Ajutor Reciproc al Pensionarilor.

Fiecare judet cred ca are asa ceva.

Omul are dreptul sa solicite un imprumut. Suma sa fie de 3 ori mai mare decat cotizatia.

Dobanda este la retituire este mica.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #38472

Mitropolitul Banatului, Înalt Prea Sfințitul Nicolae Corneanu, s-a stins din viaţă



Mitropolitul Banatului, Înalt Prea Sfinţitul Nicolae Corneanu, s-a stins din viaţă în această noapte, la vârsta de 90 de ani. Cel mai longeviv mitropolit al ortodoxiei din întreaga lume ocupa funcția de 52 de ani. Trupul va fi depus la Catedrala Mitropolitană din Timișoara.
O viaţă dedicată lui Dumnezeu. Nicolae Corneanu s-a născut la 21 noiembrie 1923, la Caransebeş
Înaltpreasfinţitul Mitropolit Nicolae Corneanu a marcat istoria Bisericii Ortodoxe Române, în ultimii 50 de ani care au trecut de la instalarea sa în fruntea Mitropoliei Banatului. La 21 noiembrie, ar fi împlinit 91 de ani.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #40204

Tatăl Nostru în limba celtă, asemănare izbitoare cu limba română



La sfârșitul secolului al XIX-lea, Bogdan Petriceicu Hașdeu descoperea, într-o lucrare a a unui istoric britanic, rugăciunea Tatăl nostru în dialectul celtic din Provincia Wales din Anglia.


Iată textul acelei rugăciuni:

“Poerinthele nostru cela ce esti en cheri / Svintzas case numele Teu / Vie emperetzia Ta / Facoesa voe Ta en tzer ase si pre poement / Poene noastre tzafoetzioace doe noaoe astezi / Si lase noaoe datorii le noastre, cum si noi se loesoem datornicilor nostri. / Si nu dutze pre noi la ispitire / Tze ne mentueste pre noi de vilclianul. Amin”.

Un contemporan al lui Hașdeu, istoricul maghiar Samuil Kölescri, citind și el lucrarea istoricului englez, a fost șocat de asemănarea dialectului celtic cu limba română. El i-a trimis o epistolă medicului englez Woodward, comunicându-i, emoționat, marea lui descoperire: ,,Românii de la Dunăre și Celții din Wales vorbesc una și aceeași limbă”, potrivit certitudinea.ro.

Numele istoricului britanic descoperit de B.P. Hașdeu și Samuil Kölescri este John Chamberlayne (1666-1723), scriitor, traducător și membru al Societății Regale. Lucrarea sa, în care a fost descoperită rugăciunea „Tatăl nostru” în limba celtă, se numește „Oratio Dominica In Diversas Omnium Fere Gentium Linguas Versa Et Propriis Cujusque Linguae Characteribus Expressa” și a fost publicată la Amsterdam, în 1715.

Cartea însumează peste 400 de pagini, dintre care 6 pagini de dedicații (nenumerotate), o prefață de 43 de pagini (nenumerotate), 256 de pagini de dizertații (numerotate), o culegere de 94 de pagini, numerotate separat și intitulate „SILLOGES ORRATIONUM DOMINICARUM scriptae ad Joannem Chamberlaynium”, care cuprind rugăciunea Tatăl nostru în zeci de limbi și dialecte (aici, la pagina 47 se află Tatăl nostru în dialectal celtic) și, în sfârșit, un APPENDIX de 5 pagini.

Recomandându-ne să vedem Principie Filologia comparativa asio-europee, Bucureşti, 1879, p. 91 şi următoarele, Valeriu D. Popovici-Ursu reproduce în volumul "Adevărata obârţie a poporului român", p. 46-47, Editura Gedo, Cluj, 2012, după B.P. Haşdeu, "Tatăl nostru", în două texte româneşti, prezentate şi în lucrarea din 1715 a englezului Chamberlayn:
Tatăl nostru csinye ieşti in eseruj
Szvinczai esze numelye toă
Sze vii impăraczia ta
Fii voja ta cum in eserui, asha ahi pe pământul
Punya nostru de toate zilelye de noi asztezi
Iartă gresheley lye nostr cum shi noi jertăm a greshiţilor noştri
Shi nu duce pe noi inka la iszpite
Shi mentujesthte pe noi rau Amin.

Şi a doua variantă din limba română:
Părintye nostru csel ese jesti în cieri
Svencznisze numelye Tuo
Vii imaraczia ta
Facsaa sze voja ta cum in cseri asha shi pe pământ
Punye nostru cssaszecsio da noo asztesz
Shi lasza noo datorilye nostre cum shi noi leszam datornicsilor nostri
Shi nu ducs pe noi la ispitiva
Shix menrujeste pe noi de hitlyunul Amin.

Potrivit Vorniceanul.ro una dintre variantele rugăciunii Tatăl nostru, scrisă într-un dialect celt al provinciei Wallace din Anglia, după istoricul Chamberlayn, în cartea "Adevărata obârşie a poporului român" de Valeriu D. Popovici-Ursu, Paris:
Poerithele nostru cele ce eşti en cheri
Svintzascoese numele teu
Vie emperetzioe ta
Facoesa ve ta, cum en tzer ase şi pre poementu
Poene noastre datorii le nostre, cum şi noi se loesoem datorniczilor nostri
Si nu dutze pre voi la ispitire
Tze ne mentueste prenoi de vicleanil. Amin.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #41600

182 de ani de la nasterea Mitropolitului Primat Iosif Gheorghian

Mitropolitul ortodox Iosif Gheorghian s-a nascut la data de 29 august 1829, intr-o familie de preot, a fost Mitropolit Primat al Bisericii Ortodoxe Romane, in perioada 1886-1893 si 1896-1909. Dupa ce a studiat la Iasi, si-a continuat studiile la Sorbona.

A detinut mai multe functii, slujind initial ca diacon la Husi, la Iasi, chiar la Paris, iar, mai tarziu, a ajuns ieromonah si episcop, mai intai ierarh la Dunarea de Jos si apoi mitropolit primat.

Mitropolitul Iosif Gheorghian a tradus lucrari teologice din limba franceza si din literatura patristica. De asemenea, Mitropolitul Iosif Gheorghian a fost membru de onoare al Academiei Romane si a ramas in istoria Bisericii ca un foarte bun teolog.

Sursa: Radio Reintregirea
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #41667

Ce n-ai voie să faci de Înălțarea Sfintei Cruci

Înălţarea Sfintei Cruci este singura sărbătoare creştină în care se ţine post, credincioşilor fiindu-se interzis de religie să consume alimente de origine animală luni, 14 septembrie.



Spre deosebire de alte sărbători, Înălţarea Sfintei Cruci se cinsteşte în ziua de 14 septembrie cu post pentru că aduce aminte de patimile şi moartea Mântuitorului pe Golgota. Astfel, Crucea a devenit un simbol al victoriei asupra morţii şi păcatului. Credincioşii nu au voi să mănânce de dulce în această zi.

Pentru că e un moment de pocăinţă, în această zi mare se ţine de preferat post negru. Cel ce se roagă şi ţine post negru se vindecă de boli. Nu este bine să mănânci usturoi, nuci, prune și pește.

Ziua Crucii este consideară dată ce vesteste sfârşitul verii şi începutul toamnei. Calendarul popular consemnează aceasta zi şi sub alte denumiri, cum ar fi Cârstovul Viilor şi Ziua Şarpelui. Sub prima denumire, ziua este cunoscută mai ales în zonele deluroase şi sudice, în zonele viticole, marcând începutul culegerii viilor. A doua denumire este legată de faptul că, din această zi, se crede că şerpii şi alte reptile încep sa se retragă în ascunzişurile subterane, hibernând până în primăvară.

La sate, încă se mai crede că şerpii, înainte de a se retrage, se strâng mai mulţi la un loc, se încolăcesc şi produc o margică numită "piatra nestemată", ce ar folosi pentru vindecarea tuturor bolilor.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15983
  • Thank you received: 5142
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Stiri si informatii crestine #43000

  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Stiri si informatii crestine #43029

Întâlnire istorică. Mesajul comun transmis de Papa Francisc și Patriarhul Kirill

13 Februarie 2016

S-a scris istorie aseară, la Havana, unde a avut loc prima întâlnire dintre un papă şi un patriarh al Bisericii Ortodoxe Ruse, cea mai mare biserică autocefală ortodoxă. Papa Francisc şi Patriarhul Kirill au discutat în privat, iar mesajul de la finalul întrevederii a fost clar: persecuţia creştinilor în Orientul Mijlociu trebuie să înceteze. Cei doi au semnat o declaraţie pentru unitatea celor două confesiuni, despărţite de aproape o mie de ani, de la Marea Schismă din 1054.

kiril-papa-francisc.jpg


„În sfârşit”, a spus Papa Francisc în timp ce se apropia de patriarhul rus, într-un salon de protocol de pe aeroportul din Havana. „Suntem fraţi, aceasta este voia Domnului”, a adăugat el în timp ce îl îmbrăţişa pe Patriarhul Kirill. Întâlnirea celor doi lideri religioşi a avut loc la doar o săptămână după ce a fost anunţată oficial, dar a fost rodul multor ani de negocieri în spatele uşilor închise.

După întâlnirea plină de emoţie şi o discuţie în privat de aproape două ore şi jumătate, Papa şi Patriarhul au semnat o declaraţie comună în care şi-au exprimat regretul pentru pierderea unităţii creştinilor, acum aproape o mie de ani, pe care au catalogat-o drept „consecinţa slăbiciunii umane şi păcatului”.

„Am vorbit ca fraţii. Suntem botezaţi în aceeaşi religie. Suntem amândoi episcopi. Am vorbit despre Bisericile noastre. Am fost de acord amândoi că unitatea se obţine mergând înainte”, a spus Papa Francisc.

Papa şi Patriarhul rus au cerut încetarea persecuţiilor creştinilor în Orientul Mijlociu şi Africa de Nord, dar au făcut apel şi la respectarea libertăţii religioase în Europa, în faţa unui „secularism adesea agresiv”.

În privinţa Ucrainei şi Siriei, ţări în care Rusia joacă un rol controversat, înalţii prelaţi au cerut tuturor părţilor implicate să dea dovadă de prudenţă şi să se aşeze la masa negocierilor.

„Am vorbit timp de două ore şi am avut o discuţie deschisă”, a declarat Patriarhul Kirill.

Această întâlnire are o mare încărcătură simbolică pentru creştinii din toată lumea, însă analiştii spun că nici implicaţiile politice nu pot fi ignorate.

„Vladimir Putin este izolat pe scena internaţională şi îşi doreşte un triumf diplomatic. S-a întâlnit de două ori cu Papa, care a fost prietenos cu el. Iar Kirill n-ar face asta fără permisiunea lui Putin. Aşa că întâlnirea este un semn de schimbare în relaţiile dintre Biserici din ultima mie de ani, dar şi de schimbare pe planul relaţiilor internaţionale, pe termen mai scurt”, a comentat Paul Vallely, biograf al Papei Francisc.

În avionul care îl ducea spre Mexic, Papa a povestit ce impresie i-a lăsat întrevederea.

„Am simţit că am în faţă un frate şi el mi-a spus acelaşi lucru. Vă spun sincer, am simţit în interior o bucurie care venea de la Dumnezeu. A vorbit foarte deschis şi eu, la fel. Şi se simţea bucuria”, a mărturisit Papa.

Azi-noapte, Papa a ajuns în Mexic, unde a fost întâmpinat de preşedintele Enrique Pena Nieto şi soţia lui, actriţa Angelica Rivera. Suvernul Pontif a fost primit cu mariachi. Mii de oameni s-au adunat pentru a-l vedea pe Papă pe traseul de la aeroport la Nunţiatură.
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 6075
  • Thank you received: 730
  • Karma: 14
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .