Calatoriile gratuite pe calea ferata pentru persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa se efectueaza pe baza biletului de calatorie gratuita de transport interurban acordat in baza Legii nr. 448/2006, bilet care este valabil pentru o singura calatorie cu tren InterRegio (IR), clasa a ll-a.
"Persoana cu dizabilitati" si "persoana cu mobilitate redusa" inseamna orice persoana care are o deficienta fizica, mentala, intelectuala sau senzorială permanenta sau temporara care, in interactiune cu diferite bariere, ii poate impiedica utilizarea deplina si eficienta a transportului pe o egalitate cu alti pasageri sau a caror mobilitate la utilizarea transportului este redusa din cauza varstei.
Facilitati de transport CFR Calatori pentru persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa
Legea nr. 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede pentru persoanele cu dizabilitati cu grad grav si accentuat GRATUITATE la transportul feroviar cu trenul, in limita costului unui bilet de tren InterRegio clasa a II-a, potrivit dispozitiilor art, 24 din lege. Calatoria la clasa I, la vagonul de dormit/ cuseta se poate face numai cu plata integrala a diferentelor tarifare si, dupa caz, a tarifului de rezervare.
Persoanele cu dizabilitati cu grad grav beneficiaza de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, in limita costului unui bilet de tren lnterRegio (IR) cu regim de rezervare la clasa a II-a, pentru 24 de calatorii pe an calendaristic, iar cele cu dizabilitati cu grad accentuat pentru 12 calatorii pe an calendaristic, fiind astfel inlocuite calatoriile dus-intors pe an calendaristic cu calatorii pe an calendaristic. De asemenea, beneficiaza de aceste prevederi si insotitorii persoanelor cu dizabilitati cu grad grav, numai in prezenta acestora, precum si asistentii personali ai persoanelor cu dizabilitati cu grad grav.
Persoanele cu dizabilitati cu grad grav si accentuat pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuitatii la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului necesar deplasarii cu autoturismul aflat in proprietatea acestora, familiei, asistentului personal, insotitorului sau furnizorului de servicii sociale, corespunzator costurilor drepturilor prevazute, dupa caz, fara a depasi suma de 1.500 lei, anual, pentru persoanele cu dizabilitati cu grad grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu dizabilitati cu grad accentuat.
Persoanelor cu dizabilitati nu li se mai poate refuza transportul interurban gratuit, chiar daca au bilete emise in alt judet (HG 1.073/2024).
Conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 43/2024, beneficiaza de transport interurban gratuit persoanele cu dizabilitati cu gradul grav sau accentuat, reprezentantii legali ai acestora, parintele, tutorele sau persoana care se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului cu dizabilitati cu grad grav sau accentuat in baza unei masuri de protectie speciala, stabilita in conditiile legii.
Biletul de calatorie gratuita este tiparit si distribuit beneficiarilor Legii nr. 448/2006 de catre directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene si sectoriale (DGASPC) de apartenenta. Conform legislatiei in vigoare, la distribuirea biletelor de calatorie, DGASPC aduce la cunostinta, sub semnatura, posesorului biletelor de calatorie gratuita INSTRUCTIUNILE DE UTILIZARE ale biletelor de calatorie gratuita acordate in baza Legii nr. 448/2006.
Persoanele cu afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de domiciliu beneficiaza de gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, in limita costului unui bilet la tren InterRegio (IR) cu regim de rezervare la clasa a II-a si peste numarul de calatorii prevazut, in functie de recomandarea centrului de dializa. De aceste drepturi, beneficiaza si asistentii personali sau insotitorii persoanelor cu dizabilitati care necesita hemodializa.
Biletul de calatorie gratuita poate fi folosit pentru calatoria cu un singur operator de transport interurban.
Persoana cu dizabilitati poate calatori singura sau impreuna cu un singur insotitor ori cu asistentul personal, dupa caz. Insotitorul care calatoreste cu persoana cu dizabilitati poate fi orice persoana.
Asistentii personali pot calatori singuri, fara titular, in baza biletelor de calatorie gratuita acordate in baza Legii nr. 448/2006.
Pentru a fi admis la transport calatorul prezinta, inainte de inceperea calatoriei, urmatoarele documente la casele de bilete ale statiilor sau agentiilor de voiaj CFR Calatori:
- Biletul de calatorie gratuita (pentru persoana cu dizabilitati, pentru insotitorul acestuia, respectiv asistentul personal, dupa caz) care va fi completat de beneficiar cu cerneala sau pasta, la rubricile: "De la statia ……" - cu statia de plecare; "La statia ……" - cu statia de destinatie, dupa consultarea prealabila a personalului de la casele de bilete;
- Legitimatia emisa persoanelor cu dizabilitati de catre DGASPC sau, in lipsa acesteia, cartea de identitate in original pentru titularul calatoriei (in cazul copiilor cu varsta de pana la 14 ani - copie dupa certificatul de nastere) si pentru asistentului personal;
- In cazul calatoriei cu insotitor, datele de pe biletul de calatorie al titularului trebuie sa corespunda cu datele de pe biletul de calatorie al insotitorului, respectiv: nume si prenume persoana cu dizabilitati, relatia de calatorie, data calatoriei. Dupa verificarea documentelor prezentate de catre beneficiarul Legii nr. 448/2006, casierul va elibera o legitimatie de calatorie conform solicitarii si conform datelor inscrise pe biletul de calatorie gratuita. Se va elibera legitimatie de calatorie gratuita numai pentru distanta care este completata pe bilet.
In cazul in care in statia de plecare nu exista posibilitatea procurarii legitimatiilor de calatorie, beneficiarii Legii nr. 448/2006 pot obtine legitimatii de calatorie gratuita din tren, de la personalul de tren, cu conditia sa se prezinte la personalul de tren imediat dupa urcarea in tren.
Nu se primesc la transport biletele de calatorie gratuita care prezinta modificari, stersaturi sau care nu au prevazut filigranul DGASPC.
La controlul in tren a legitimatiilor de calatorie beneficiarii Legii nr. 448/2006 vor prezenta legitimatia de calatorie obtinuta de la casele de bilete si urmatoarele documente:
- Persoana cu dizabilitati - biletul propriu de calatorie gratuita si legitimatia emisa persoanei cu dizabilitate emisa de catre DGASPC sau, in lipsa acesteia, documentul de identitate in original, respectiv certificatul de nastere in cazul copiilor cu varsta pana la 14 ani, in original sau copie; in cazul in care calatoreste impreuna cu un insotitor, persoana cu dizabilitati va mai prezenta un bilet de calatorie gratuita pentru insotitor, avand completate acelasi date de calatorie cu biletul de calatorie gratuita al persoanei cu dizabilitati.
- Asistentul personal - biletul propriu de calatorie gratuita si documentul de identitate propriu, in original.
Persoanele care utilizeaza un bilet de calatorie gratuita, pentru insotitor si nu insotesc pe titular, sunt considerate ca fiind fara legitimatie de calatorie si vor fi tratate conform prevederilor legale in vigoare.
Persoanele care utilizeaza bilete de calatorie gratuita fara a prezenta actele de identitate prevazute anterior sau care au termen de valabilitate depasit sunt considerate ca fiind fara legitimatie de calatorie si vor fi tratate conform prevederilor legale.
Calatoria cu tren InterCity (IC), la clasa l, la vagonul de dormit/ cuseta se poate face numai cu plata integrala a diferentelor tarifare.
CFR Calatori asigura asistenta gratuita persoanelor cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa
Pentru persoanele cu mobilitate redusa (PRM) CFR Calatori asigura gratuit, in anumite statii si in anumite trenuri in trafic intern si international, urmatoarele tipuri de servicii:
- Asistenta in statiile de plecare, de destinatie si in statiile de schimbare a trenurilor, dupa caz, adaptat dizabilitatii fiecarui calator.
- Servicii suplimentare necesare PRM:
- imbarcarea si debarcarea persoanelor in scaun cu rotile pliabil sau nu, cu sau fara calator, prin solutii diferite in functie de greutatea acestuia;
- insotirea in incinta statiei CF si pana la imbarcarea in tren a persoanelor nevazatoare, cu deficiente de vedere sau de auz si a persoanelor cu dizabilitate mentala;
- insotirea de la coborarea din tren pana la iesirea din statie a persoanelor nevazatoare, cu deficiente de vedere sau de auz si a persoanelor cu dizabilitate mentala.
- Rezervarea locurilor speciale in trenurile in care exista locuri dedicate transportului PRM (pentru transportul persoanelor cu dizabilitate motorie in scaun cu rotile)
- Asistenta la bordul trenurilor in circulatie.
CFR Calatori ofera servicii de asistenta la toate trenurile de rang superior (InterRegio), numai intre statiile deschise acestui tip de transport, pentru toate categoriile PRM cu exceptia persoanelor cu dizabilitate motorie in scaun cu rotile nepliabil.
Pentru persoanele cu dizabilitate motorie in scaun cu rotile nepliabil, se asigura servicii de asistenta numai la clasa a II-a, numai intre statiile deschise acestui tip de transport si doar la anumite trenuri.
- Statiile pentru care se asigura servicii PRM, lista valabila de la 25.01.2025;
- Trenurile la care se asigura servicii PRM pentru persoanele cu dizabilitate motorie in scaun cu rotile nepliabil, lista valabila de la 25.01.2025.
Serviciile mentionate mai sus sunt asigurate pentru urmatoarele categorii de persoane cu mobilitate redusa:
a) persoane cu dizabilitate motorie:
- cu dizabilitate ce necesita transport fara scaun rulant, care se deplaseaza greoi, eventual cu echipamente ajutatoare pentru mers (cadru metalic, triciclu, carje, etc.);
- cu dizabilitate cu scaun rulant nepliabil;
- cu dizabilitate cu scaun rulant pliabil;
b) persoane cu dizabilitate auditiva;
c) persoane cu dizabilitate vizuala, inclusiv pentru persoanele insotite de caine ghid;
d) persoane cu dizabilitate mentala;
e) persoane varstnice care necesita asistenta la imbarcarea/ debarcarea la/de la tren.
Pentru a beneficia de serviciile specifice aferente dizabilitatii dvs. pentru calatoria pe calea ferata, este necesar sa le solicitati cel mai tarziu cu 36 ore inainte de data calatoriei, cu precizarea tuturor detaliilor necesare (date de identificare, dizabilitate, servicii necesare, etc.) astfel:
- prin completarea formularului tipizat disponibil in punctele de vanzare ale CFR Calatori sau alti distribuitori autorizati;
- prin completarea on-line a cereriii de servicii PRM - click AICI
In cazul in care veti completa formularul tipizat in punctele de vanzare ale CFR Calatori, sau alti distribuitori autorizati, statii CF sau agentii de voiaj, sub indrumarea personalului din ghiseu trebuie sa tineti cont de urmatoarele:
- Cererea dvs. de asistenta va fi inregistrata sub un numar unic ce va va fi comunicat la depunerea cererii.
- Legitimatiile de calatorie necesare calatoriei dvs. trebuie achizitionate incepand din ziua urmatoare in maxim 3 zile calendaristice, dar nu mai tarziu de 24 ore inainte de data si ora de plecare a primului tren din ruta aleasa de dvs. La achizitionarea legitimatiilor de calatorie vi se va inmana "Formularul tip de confirmare a asigurarii serviciilor solicitate", ce va contine toate detaliile necesare calatoriei dvs.
- In cazul in care nu achizitionati legitimatiile de calatorie in termenul precizat, solicitarea dvs. va fi anulata.
!!! Este important sa stiti ca puteti solicita servicii de asistenta si in cazul in care detineti legitimatii de calatorie si rezervari in trafic international cu urcare, schimbare de tren sau coborare intr-o statie de pe teritoriul Romaniei. In acest caz, va rugam sa prezentati aceste legitimatii la depunerea cererii de asistenta si sa completati formularul tipizat corespunzator sub indrumarea personalului din ghiseu.
In situatia in care dupa achizitionarea legitimatiilor de calatorie doriti anularea acesteia si restituirea tarifelor achitate, este necesar sa va prezentati in orice punct de vanzare al CFR Calatori sau alti distribuitori autorizati, statii CF sau agentii de voiaj inainte de plecarea primului tren din ruta aleasa de dvs. unde veti completa un formular de renuntare la serviciile specifice solicitate si anulare a calatoriei.
Prezentarea certificatului nominal ce atesta dizabilitatea este obligatorie in urmatoarele situatii:
- La solicitarea serviciilor specifice intr-un punct de vanzare al CFR Calatori, sau alti distribuitori autorizati, statii CF sau agentii de voiaj pentru completarea formularului tipizat;
- La prezentarea in statia de plecare daca solicitarea dvs. a fost efectuata on-line.
Informatii suplimentare puteti solicita de la Birourile Relatii cu Publicul sau la telefon 0731.990.987, de luni pana duminica in intervalul orar 8.30 - 19.30. Pentru a vizualiza lista statiilor in care exista Birouri Relatii cu Publicul si programul de functionare al acestora, click AICI
Telefonul calatorului (TelVerde):
La numarul de telefon 0800 88 44 44, pot fi solicitate informatii cu privire la eventualele probleme deosebite pe care calatorii le intampina in parcurs.
➜ CFR Calatori - Intrebari frecvente
Conditii civilizate de transport pentru persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa
In lumina Conventiei Natiunilor Unite cu privire la drepturile persoanelor cu dizabilitati si pentru a oferi persoanelor cu dizabilitati si persoanelor cu mobilitate redusa oportunitati de calatorie pe calea ferata comparabile cu cele ale altor cetateni, ar trebui sa fie aplicate reguli de nediscriminare si asistenta in timpul calatoriei lor. Persoanele cu dizabilitati si persoanele cu mobilitate redusa au aceleasi drepturi ca toti ceilalti cetateni la libera circulatie si la nediscriminare. Discriminarea pe motive de nationalitate sau loc de resedinta este interzisa.
➜ Regulamentul 782/29-APR-2021 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar
Regulamentul intra in vigoare de la 7 iunie 2023. Pana la 7 iunie 2026, Comisia raporteaza Parlamentului European si Consiliului cu privire la punerea in aplicare si rezultatele prezentului regulament.
Guvernul Romaniei adopta Hotararea nr. 527/2023 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea aplicarii Regulamentului (UE) 2021/782 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar si desemneaza Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana ca organism responsabil cu aplicarea si supravegherea respectarii prezentului Regulament.
Constatarea contraventiilor precum si aplicarea sanctiunilor aferente se fac, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare, de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii de Siguranta Feroviara Romane - ASFR.
Asistenta din partea personalului statiei si a trenului este obligatorie si gratuita. Personalul ar trebui sa fie pregatit corespunzător pentru a raspunde nevoilor persoanelor cu dizabilitati si ale persoanelor cu mobilitate redusa, in special atunci cand ofera asistenta. Pentru a asigura conditii egale de calatorie, ar trebui sa se acorde asistenta acestor persoane in statii si la bord sau, in absenta personalului de insotire instruit la bordul trenului si la gara, ar trebui depuse toate eforturile rezonabile pentru a permite accesul la calatorii pe calea ferata.
CFR Calatori, ar trebui sa acorde o atentie deosebita furnizarii de informatii persoanelor cu dizabilitati si persoanelor cu mobilitate redusa cu privire la accesibilitatea serviciilor feroviare, conditiile de acces la materialul rulant si la facilitatile de la bord. Pentru a oferi pasagerilor cu deficiente senzoriale cele mai bune informatii despre intarzieri, ar trebui utilizate sisteme vizuale si sonore, dupa caz. Persoanelor cu dizabilitati ar trebui sa li se permita sa cumpere bilete la bordul unui tren fara taxe suplimentare acolo unde nu exista mijloace accesibile pentru a cumpara un bilet inainte de urcarea in tren.
Obligatorie este si dotarea statiilor si trenurilor cu sisteme vizuale si sonore pentru informarea celor cu probleme senzoriale. Noile norme permit calatorului cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa sa fie insotit de un caine de asistenta certificat in conformitate cu normele nationale relevante, fara costuri suplimentare.
Compensatii pentru echipamentele de mobilitate, dispozitivele de asistenta si cainii de asistenta
In cazul in care intreprinderile feroviare si administratorii de gara cauzeaza pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate, inclusiv scaune cu rotile si dispozitive de asistenta, sau pierderea sau ranirea cainilor de asistenta utilizati de persoane cu dizabilitati si persoane cu mobilitate redusa, acestea va fi raspunzator pentru acea pierdere, daune sau vatamare si va oferi despagubiri fara intarzieri nejustificate. Aceasta compensatie cuprinde:
- Costul inlocuirii sau reparatiei echipamentelor de mobilitate sau a dispozitivelor de asistenta pierdute sau deteriorate;
- Costul inlocuirii sau al tratamentului ranirii unui caine de asistenta care a fost pierdut sau ranit;
- Costuri rezonabile de inlocuire temporara a echipamentelor de mobilitate, a dispozitivelor de asistenta sau a cainilor de asistenta, in cazul in care o astfel de inlocuire nu este asigurata de intreprinderea feroviara sau de administratorul garii.
Despagubiri CFR intarzieri de tren
In cazul unei intarzieri mai mari de 60 de minute a sosirii la destinatia finala, calatorii au dreptul la:
- rambursarea intregului cost al legitimatie de transport pentru partea de calatorie care nu a fost efectuata; sau
- continuare sau redirectionare, in conditii de transport comparabile, in cel mai scurt timp posibil sau la o data ulterioara, la alegerea calatorului.
Legislatia UE privind drepturile calatorilor din transportul feroviar vor asigura faptul ca persoanele cu dizabilitati si persoanele cu mobilitate redusa vor putea calatori intr-un mod comparabil cu ceilalti cetateni. Astfel, regulamentul le confera urmatoarele drepturi:
- dreptul la acces nediscriminatoriu la transport, fara taxe suplimentare;
- la cerere, dreptul de a fi informati cu privire la accesibilitatea serviciilor feroviare si a garilor;
- dreptul la asistenta gratuita la bordul trenurilor si in garile dotate cu personal (calatorii trebuie să isi comunice nevoile de asistenta cu 36 de ore inaintea plecarii);
- dreptul la despagubire, daca intreprinderea feroviara este responsabila pentru pierderea sau avarierea echipamentului lor de mobilitate.
Regulamentul 949/27-Mar-2024 de stabilire a formularului comun pentru cererile de rambursare si de despagubire a calatorilor din transportul feroviar pentru intarzieri, legi pierdute si anulari ale serviciilor feroviare in conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/782 al Parlamentului European si al Consiliului.
CFR Calatori obligata sa modernizeze statiile si trenurile la standarde occidentale
Articolul 64 din Legea nr. 448/2006, specifica accesul neingradit al persoanelor cu dizabilitati la transport si calatorie, precum si adaptarea tuturor statiilor mijloacelor de transport in comun conform prevederilor legale. De asemenea, administratorii infrastructurii feroviare si operatorii de transport feroviar trebuie sa adapteze cel putin un vagon si statiile principale de tren, pentru a permite accesul persoanelor cu dizabilitati care utilizeaza fotoliul rulant, cat si sa marcheze prin pavaj tactil contrastant caile spre peroanele de imbarcare, ghisee sau alte utilitati.
Comisia Europeana actualizeaza normele europene privind drepturile calatorilor din transportul feroviar. Conform Regulamentului (UE) 1300/2014 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar, persoanele cu dizabilitati si persoanele cu mobilitate redusa, indiferent daca sunt cauzate de handicap, varsta sau orice alt factor vor avea la dispozitie in statii rampe si ascensoare mobile pentru scaunele rulante pentru a facilita accesul pe peroane si urcarea sau coborarea din garnitura de tren.
➜ Regulamentul (UE) nr. 1300/2014 al Comisiei privind specificatiile tehnice de interoperabilitate referitoare la accesibilitatea sistemului feroviar al Uniunii pentru persoanele cu dizabilitati si persoanele cu mobilitate redusa.
I. Accesibilizarea garilor de calatori
Datele privind accesibilitatea constau in informatiile referitoare la accesibilizarea garilor de calatori care trebuie colectate, mentinute si partajate, si anume intr-o descriere a caracteristicilor si a echipamentelor garilor de calatori.
Traseu fara obstacole
Un traseu fara obstacole este o legatura intre doua sau mai multe zone publice dedicate transportului de calatori. Acesta poate fi parcurs de toate persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa. Pentru a se realiza acest lucru, traseul poate fi impartit astfel incat sa raspunda mai bine nevoilor tuturor persoanelor cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa. Combinatia dintre toate partile traseului fara obstacole constituie traseul accesibil pentru toate persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa.
Traseu fara trepte
Un traseu fara trepte este o diviziune a unui traseu fara obstacole care raspunde nevoilor persoanelor cu mobilitate redusa. Modificarile de nivel sunt evitate sau, acolo unde nu pot fi evitate, sunt acoperite cu ajutorul unor rampe sau al unor ascensoare.
Semne tactile si butoane tactile
"Semnele tactile" si "butoanele tactile" sunt semne sau butoane, inclusiv pictograme in relief, caractere in relief sau scriere Braille.
Acces la nivel
Un acces la nivel este un acces de la un peron la usa de intrare intr-un material rulant pentru care se poate demonstra ca:
- spatiul gol dintre pragul usii respectiv (sau al puntii de legatura a extinsei usii respective) si peron nu depaseste 75 mm pe orizontala si 50 mm pe verticala;
- materialul rulant nu are nicio treapta interioara intre pragul usii si vestibul.
Fotoliu rulant interoperabil
Fotoliu rulant interoperabil care poate fi transportat pe tren. Caracteristicile unui fotoliu rulant interoperabil care poate fi transportat pe tren se incadreaza in limitele specificate in apendicele M.
Spatii de parcare pentru persoanele cu dizabilitati si pentru persoanele cu mobilitate redusa
Daca gara este prevazuta cu propria zona de parcare, trebuie sa existe spatii de parcare suficiente si adaptate rezervate pentru persoanele cu dizabilitati sau pentru persoanele cu mobilitate redusa care sunt eligibile sa le utilizeze, in cel mai apropiat loc posibil al zonei de parcare de o intrare accesibila.
Toate traseele fara obstacole, pasarelele si pasajele subterane trebuie sa aiba o latime libera de cel putin 160 cm.
Pardoseala si solul traseelor fara obstacole trebuie sa aiba proprietati de reflexie scazuta.
Circulatia pe orizontala
In cazul in care pe un traseu orizontal sunt instalate praguri, acestea trebuie sa contrasteze cu podeaua din jur si nu trebuie sa fie mai inalte de 2,5 cm.
Circulatia pe verticala
In cazul in care un traseu fara obstacole include o modificare de nivel, trebuie sa existe un traseu fara trepte care sa ofere o alternativa la scari pentru persoanele cu mobilitate redusa.
Treptele si scarile de pe traseele fara obstacole trebuie sa aiba o latime minima de 160 cm, masurata intre mainile curente.
Cel putin prima si ultima treapta a unei scari trebuie semnalate cu o banda contrastanta. Aceasta cerinta se aplica si in cazul unei singure trepte.
Ca cerinta minima, inainte de prima treapta descendenta a unei scari cu cel putin trei trepte trebuie instalate benzi podotactile.
Acolo unde nu pot fi puse la dispozitie ascensoare trebuie instalate rampe pentru persoanele cu dizabilitati si pentru persoanele cu mobilitate redusa care nu pot utiliza scarile. Acestea trebuie sa aiba o panta moderata. O panta abrupta este permisa numai pentru rampele pe distante scurte.
Atunci cand sunt utilizate ca o completare a scarilor, rampele pot avea o latime de 120 cm masurata la nivelul podelei.
Scarile cu cel putin trei trepte si rampele trebuie prevazute cu maini curente pe ambele parti si pe doua niveluri.
Acolo unde nu sunt disponibile rampe trebuie puse la dispozitie ascensoare.
Identificarea traseului
Informatiile privind traseul fara obstacole trebuie puse la dispozitia persoanelor cu deficiente de vedere cel putin prin benzi podotactile contrastante.
Benzile podotactile pot fi omise atunci cand traseul este indicat fara ambiguitate prin elemente construite sau naturale, cum ar fi margini si suprafete care pot fi urmarite in mod tactil si vizual.
Suplimentar sau ca alternativa, se permite utilizarea de solutii tehnice care folosesc aplicatii pe telefon sau dispozitive acustice telecomandate. In cazul in care acestea sunt destinate sa fie folosite ca alternativa, trebuie tratate ca solutii inovatoare.
Daca de-a lungul traseului fara obstacole pana la peron exista maini curente sau pereti la indemana, pe acestea (acestia) trebuie trecute informatii succinte (de exemplu, numarul peronului sau informatii privind directia). Informatiile trebuie sa fie scrise in Braille sau in litere ori numere volumetrice. Informatiile trebuie sa fie amplasate pe mana curenta sau pe perete la o inaltime de 145-165 cm.
Usi si intrari
Usile trebuie sa aibă o latime libera utila de cel putin 90 cm si trebuie sa poata fi actionate de persoane cu dizabilitati si de persoane cu mobilitate redusa.
Este permisa utilizarea de usi manuale, semiautomate sau automate.
Dispozitivele de actionare a usilor trebuie sa se afle la o inaltime de 80-110 cm.
Pardoseli
Toate pardoselile, solurile si suprafetele pe care se calca ale treptelor trebuie sa fie antiderapante.
In cladirile garii nu trebuie sa existe denivelari mai mari de 0,5 cm in niciun punct din zonele cu trafic pietonal, cu exceptia pragurilor, a canalelor de scurgere si a benzilor podotactile.
Mobilier si dispozitive amovibile
Toate piesele de mobilier si dispozitivele amovibile din gari trebuie sa contrasteze cu fundalul si sa aiba margini rotunjite.
In incinta garii, mobilierul si dispozitivele amovibile (inclusiv articolele suspendate si montate in console) trebuie pozitionate astfel incat sa nu constituie un obstacol pentru persoanele nevazatoare sau cu deficiente de vedere sau trebuie sa poata fi reperate de o persoana care utilizeaza un baston lung.
Pe fiecare peron unde se permite asteptarea trenurilor de catre calatori si in fiecare zona de asteptare trebuie sa existe cel putin o zona cu scaune si un spatiu pentru un fotoliu rulant.
Atunci cand aceasta zona este protejata impotriva intemperiilor, ea trebuie sa poata fi accesata de un utilizator de fotoliu rulant.
Emiterea biletelor, birouri de informatii si puncte de asistenta pentru client
In cazul in care sunt prevazute ghisee de vanzare manuala a biletelor, birouri de informatii si puncte de asistenta pentru clienti, cel putin un birou trebuie sa fie accesibil utilizatorilor de fotolii rulante si persoanelor mici de statura si cel putin un birou trebuie sa fie echipat cu un sistem cu bucle de inductie pentru aparate auditive.
Daca intre calatori si vanzatorul de la casa de bilete exista o bariera din sticla, aceasta trebuie sa fie amovibila sau, in caz contrar, trebuie sa fie prevazuta cu un interfon. Orice astfel de bariera trebuie sa fie din sticla transparenta.
Daca sunt instalate dispozitive electronice care afiseaza informatii despre pret pentru vanzator, aceste dispozitive trebuie prevazute si pentru persoana care cumpara biletul.
In cazul in care in incinta unei gari exista distribuitoare automate de bilete, cel putin unul dintre aceste aparate trebuie sa aiba o interfata accesibila unui utilizator de fotoliu rulant sau unei persoane mici de statura. Aceasta cerinta se aplica fiecarui vanzator de bilete care furnizeaza distribuitoare automate in incinta garii.
Informatii vizuale: semne, pictograme si informatii imprimate sau dinamice
Trebuie furnizate urmatoarele informatii:
- informatii privind siguranta si instructiuni de siguranta;
- semne de avertizare, de interdictie si de obligativitate;
- informatii privind plecarea trenurilor;
- identificarea serviciilor din gara, daca este cazul, si a cailor de acces la aceste servicii.
Caracterele, simbolurile si pictogramele utilizate pentru informatiile vizuale trebuie sa contrasteze cu fundalul pe care sunt aplicate.
Trebuie instalate semne in toate punctele in care calatorii trebuie sa ia o decizie privind traseul, precum si la anumite intervale de-a lungul traseului. Semnele, simbolurile si pictogramele trebuie aplicate in mod consecvent pe intreg traseul.
Informatiile privind plecarea trenurilor (inclusiv destinatia, opririle intermediare, numarul peronului si ora) trebuie sa fie disponibile si adecvate pentru a fi citite de la o inaltime de 160 cm in cel putin un loc din gara.
Toate semnele de siguranta, de avertizare, de obligativitate si de interdictie trebuie sa contina pictograme.
Semne cu informatii tactile trebuie amplasate in:
- toalete, pentru informatii functionale si pentru apelul de urgenta, daca este cazul;
- ascensoare conforme.
Informatiile orare prezentate in cifre trebuie sa fie in formatul de 24 de ore.
Urmatoarele pictograme si simboluri grafice specifice trebuie sa prezinte simbolul fotoliului rulant:
- informatii directionale catre trasee special amenajate pentru fotoliile rulante;
- indicarea toaletelor cu acces pentru fotoliile rulante si a altor amenajari, daca este cazul;
- daca pe peron exista informatii privind configuratia trenurilor, indicarea locului de imbarcare pentru fotoliile rulante.
Este permis ca simbolurile sa fie combinate cu alte simboluri (de exemplu: ascensor, toaleta etc.).
In toaletele accesibile fotoliilor rulante, acolo unde sunt instalate bare de mana articulate, trebuie aplicat un simbol grafic care sa indice bara atat in pozitie verticala, cat si in pozitie coborata.
Dispozitivele de afisare trebuie dimensionate pentru a reda numele fiecarei gari (numele pot fi prescurtate) sau cuvinte din mesaje. Fiecare nume de gara sau cuvant din mesaje trebuie sa ramana afisat timp de cel putin 2 secunde. Prin termenul "dispozitiv de afisare" se intelege orice suport de informatii dinamice.
Daca se utilizeaza un dispozitiv de afisare cu derulare (fie pe orizontala, fie pe verticala), fiecare cuvant complet trebuie sa ramana afisat timp de cel putin 2 secunde, iar viteza de derulare pe orizontala nu trebuie sa depaseasca 6 caractere pe secunda.
Dispozitivele de afisare trebuie proiectate pentru o distanta maxima de vizualizare in conformitate cu urmatoarea formula:
- distanta de citire in mm impartita la 250 = inaltimea caracterelor (de exemplu: 10 000 mm/250 = 40 mm).
Trecere pentru calatori peste calea ferata catre peroane
Se permite utilizarea trecerilor la nivel cu calea ferata ca parte a unui traseu fara trepte sau a unui traseu fara obstacle.
Daca se utilizeaza treceri la nivel cu calea ferata ca parti ale unor trasee fara trepte, in plus fata de alte trasee, acestea trebuie:
- sa aiba o latime minima de 120 cm (o lungime mai mica de 10 m) sau de 160 cm (o lungime de 10 m sau mai mult);
- sa prezinte pante moderate; o panta abrupta este permisa numai pentru rampele pe distante scurte;
- sa fie astfel proiectate incat sa nu existe nicio posibilitate ca roata cea mai mica a unui fotoliu rulant, conform definitiei din apendicele M, sa se blocheze intre suprafata de trecere si sina;
- acolo unde caile de acces spre trecerile la nivel sunt echipate cu sicane de siguranta pentru a impiedica persoanele sa traverseze in mod neintentionat/ necontrolat calea ferata, latimea minima a pasarelelor in linie dreapta si in sicana poate fi mai mica de 120 cm, cu un minimum de 90 cm; aceasta latime trebuie sa fie suficienta pentru ca o persoana in fotoliu rulant sa poata face manevre.
Daca se utilizeaza treceri la nivel cu calea ferata ca parti ale unor trasee fara obstacole si ca solutie unica pentru toti calatorii, acestea trebuie:
- sa respecte toate specificatiile de mai sus;
- sa prezinte marcaje vizuale si tactile pentru a identifica inceputul si sfarsitul suprafetei de traversare;
- sa fie supravegheate sau, pe baza normelor nationale, trebuie prevazute echipamente pentru traversarea in siguranta de catre persoanele nevazatoare sau cu deficiente de vedere si/sau trecerea la nivel cu calea ferata trebuie sa fie exploatata in asa fel incat sa asigure o traversare in siguranta a persoanelor cu deficiente de vedere.
II. Accesibilizarea trenului cu vagon adaptat destinat persoanelor cu dizabilitati
Locuri prioritare
Trebuie sa fie desemnate ca locuri prioritare destinate utilizarii de catre persoanele cu dizabilitati si de catre persoanele cu mobilitate redusa nu mai putin de 10 % din scaune per clasa in fiecare garnitura de tren fixa sau vagon individual.
Locurile prioritare trebuie amplasate in salonul pentru calatori si in imediata apropiere a usilor exterioare. In vagoanele sau garniturile de tren etajate, locurile prioritare pot fi amplasate la ambele etaje.
Daca locurile prioritare sunt dispuse fata in fata, distanta dintre marginile frontale ale pernelor scaunelor trebuie sa fie de cel putin 600 mm.
Daca intre locurile prioritare dispuse fata in fata este prevazuta o masa, intre marginea frontala a pernei scaunului si marginea cea mai apropiata a mesei trebuie sa existe o distanta libera pe orizontala de cel putin 230 mm.
Spatii pentru fotolii rulante
Pe intreaga sa lungime, spatiul pentru fotolii rulante trebuie sa aiba o latime de 700 mm, de la nivelul podelei la o inaltime minima de 1.450 mm, cu o latime suplimentara de 50 mm pentru maini pe fiecare parte adiacenta oricarui tip de obstacol care ar impiedica folosirea mainilor de catre ocupantii fotoliilor rulante (de exemplu, perete sau structura), de la o inaltime de 400-800 mm peste nivelul podelei (daca o parte a fotoliului rulant este adiacenta culoarului, nu trebuie indeplinita cerinta de 50 mm suplimentara pentru partea respectiva a fotoliului rulant, deoarece acest spatiu este deja liber).
Langa spatiile pentru fotolii rulante sau in fata acestora trebuie sa fie disponibil cel putin un scaun, pentru ca persoana in fotoliu rulant sa poata calatori impreuna cu un insotitor. Acest scaun trebuie sa ofere acelasi nivel de confort ca celelalte scaune pentru calatori si poate, de asemenea, sa fie situat de cealalta parte a culoarului de trecere.
Spatiul pentru fotolii rulante trebuie prevazut cu un dispozitiv de solicitare a ajutorului, care, in caz de pericol, trebuie sa permita utilizatorului de fotoliu rulant sa informeze o persoana ce poate lua masuri corespunzatoare.
Dispozitivul de solicitare a ajutorului trebuie plasat in asa fel incat sa poata fi accesat in mod confortabil de persoana aflata in fotoliul rulant.
In imediata apropiere a spatiului pentru fotolii rulante sau in interiorul acestuia trebuie amplasat un semn, pentru a identifica spatiul ca spatiu pentru fotolii rulante.
Usi
Aceste cerinte se aplica numai usilor care asigura accesul la o alta parte publica a trenului, cu exceptia usilor de toaleta.
Pentru a incuia sau a descuia o usa actionata manual in vederea utilizarii de catre public, dispozitivul de comanda trebuie sa poata fi actionat cu palma mainii, prin exercitarea unei forte de cel mult 20 N.
Daca dispozitivele de comanda pentru inchiderea si deschiderea usii sunt plasate unul deasupra celuilalt, dispozitivul de deschidere trebuie sa fie intotdeauna cel de sus.
Usi exterioare
Toate usile exterioare pentru calatori trebuie sa aiba o latime libera utila de minimum 800 mm atunci cand sunt deschise.
Usile exterioare desemnate ca accesibile pentru fotoliile rulante trebuie sa fie usile cele mai apropiate de spatiile desemnate pentru fotoliile rulante.
Usile care urmeaza sa fie utilizate pentru accesul fotoliilor rulante trebuie marcate in mod clar cu un semn.
Atunci cand usile sunt actionate sau urmeaza sa fie actionate, trebuie emise semnale de alerta care sa poata fi auzite si vazute de persoanele din interiorul si din exteriorul trenului.
Usa trebuie activata fie de personalul de tren, fie in mod semiautomat (de exemplu, prin apasarea unui buton de catre calatori) sau automat.
Dispozitivul de comandă al usii trebuie amplasat fie langa usa, fie pe panoul usii.
Usi interioare
Usile interioare semiautomate si automate trebuie prevazute cu dispozitive care sa impiedice blocarea calatorilor intre usi in timpul functionarii usilor.
Usile interioare puse la dispozitie utilizatorilor de fotolii rulante trebuie sa aiba o latime libera utila de cel putin 800 mm.
Centrul dispozitivelor de comanda a usilor interioare nu trebuie pozitionat la mai putin de 800 mm si la mai mult de 1.100 mm pe verticala de la nivelul pardoselii vagonului.
Toalete
Daca in tren sunt instalate toalete, trebuie prevazuta o toaleta universala care sa fie accesibila din spatiul pentru fotolii rulante.
Daca in tren sunt instalate toalete, trebuie prevazut un spatiu pentru schimbarea scutecelor bebelusilor.
Daca nu sunt prevazute spatii speciale pentru bebelusi sau daca acestea sunt prevazute, dar nu sunt accesibile utilizatorilor de fotolii rulante, in toaletele universale trebuie instalata o masa.
Culoare de trecere
In aceste spatii se accepta o inaltime redusa ca urmare a unor constrangeri de ordin structural (gabarit, spatiul fizic).
Un spatiu de intoarcere, cu un diametru de cel putin 1.500 mm, trebuie prevazut in apropierea spatiului pentru fotolii rulante si in alte locuri in care fotoliile rulante trebuie sa se intoarca cu 180°. Spatiul pentru fotolii rulante poate fi inclus in cercul de intoarcere.
Semne, pictograme si informatii tactile
Toate semnele de avertizare, de obligativitate si de interdictie trebuie sa contina pictograme.
Nu trebuie sa existe mai mult de cinci pictograme, impreuna cu o sageata directionala care sa indice un singur sens, pozitionate una langa alta intr-un singur loc.
Urmatoarele pictograme specifice trebuie sa prezinte simbolul fotoliului rulant:
- informatiile de directie catre amenajarile accesibile fotoliilor rulante;
- indicarea amplasarii usii accesibile fotoliilor rulante in afara trenului;
- indicarea spatiului pentru fotolii rulante in interiorul trenului;
- indicarea toaletelor universale.
Simbolurile pot fi combinate cu alte simboluri (de exemplu: numarul vagonului, toaleta etc.).
In toaletele universale, acolo unde sunt instalate bare de mana articulate, trebuie aplicata o pictograma care sa arate bara atat in pozitie verticala, cat si in pozitie coborata.
Daca intr-un vagon sunt prevazute locuri rezervate, atunci numarul sau litera vehiculului respectiv (conform sistemului de rezervare) trebuie afisat (a) in exterior, pe sau in apropierea fiecarei usi de acces ale vehiculului. Numarul sau litera trebuie sa fie inscris (a) cu caractere de cel putin 70 mm inaltime si trebuie sa fie vizibil(a) atunci cand usa este deschisa si inchisa.
Semne cu informatii tactile trebuie amplasate in:
- toalete si cusetele accesibile fotoliilor rulante, pentru informatii functionale si pentru dispozitivul de solicitare a ajutorului, daca este cazul;
- materialul rulant, pentru butonul de deschidere/ inchidere a usilor accesibile calatorilor si pentru dispozitivele de solicitare a ajutorului.
Informatii vizuale dinamice
Destinatia finala sau ruta trebuie afisate in exteriorul trenului, pe partea dinspre peron, in apropierea a cel putin uneia dintre usile de acces pentru calatori, pe cel putin unul din fiecare doua vehicule adiacente ale trenului.
Destinatia finala sau ruta trenului trebuie afisata in interiorul fiecarui vagon.
Urmatoarea oprire a trenului trebuie afisata in asa fel incat sa poata fi citita din cel putin 51% dintre scaunele pentru calatori din interiorul fiecarui vagon, inclusiv din 51% dintre locurile prioritare, precum si din toate spatiile pentru fotolii rulante.
Sistemul de informare vizuala dinamica trebuie sa poata afisa urmatoarea oprire a trenului cu cel putin doua minute inainte de sosirea in gara respectiva. Daca urmatoarea gara se afla la mai putin de doua minute distanta, sistemul trebuie sa o poata afisa imediat dupa plecarea din gara anterioara.
Sistemul de informare vizuala dinamica poate afisa informatiile privind urmatoarea oprire pe acelasi suport ca cel pentru destinatia finala.
Fiecare nume de gara (numele garilor pot fi prescurtate) sau cuvant de mesaj trebuie sa ramana afisat timp de cel putin 2 secunde.
Informatii acustice dinamice
Trenul trebuie prevazut cu un sistem de sonorizare care trebuie utilizat pentru anunturile de rutina sau pentru anunturile urgente facute de mecanicul de locomotiva sau de alt membru al personalului de tren care are o responsabilitate specifica in ceea ce priveste calatorii.
Sistemul de sonorizare trebuie sa fie capabil sa anunte destinatia si urmatoarea oprire a trenului la fiecare oprire sau la plecarea din fiecare gara.
Sistemul de sonorizare trebuie sa fie capabil sa anunte urmatoarea oprire a trenului cu cel putin doua minute inainte de sosirea trenului in gara respectiva. Daca urmatoarea gara se afla la mai putin de doua minute distanta, aceasta trebuie anuntata imediat dupa plecarea din gara anterioara.
Cuseta cu acces pentru fotoliile rulante
Daca un tren are cusete pentru calatori, acesta trebuie sa includa un vagon care contine cel putin o cuseta accesibila fotoliilor rulante.
Daca un tren are mai multe vagoane in care exista cusete pentru calatori, in trenul respectiv trebuie sa existe cel putin doua cusete accesibile fotoliilor rulante.
Daca un vagon feroviar ofera cusete accesibile fotoliilor rulante, partea exterioara a usii vagonului respectiv si a usii cusetei accesibile fotoliilor rulante trebuie sa fie marcata cu un semn.
Cuseta trebuie prevazuta cu cel putin doua dispozitive de solicitare a ajutorului care, atunci cand sunt actionate, transmit un semnal la o persoana ce poate lua masuri corespunzatoare; nu este necesar ca acestea sa initieze o comunicare.
Un dispozitiv de solicitare a ajutorului trebuie amplasat la cel mult 450 mm de la nivelul podelei, distanta masurata vertical de la suprafata podelei la centrul butonului dispozitivului. Acesta trebuie pozitionat astfel incat o persoana intinsa pe podea sa poata ajunge la buton.
Celalalt dispozitiv de solicitare a ajutorului trebuie amplasat la cel putin 600 mm si cel mult 800 mm de la nivelul podelei, distanta masurata vertical pana la centrul butonului.
Trepte de intrare/iesire
Toate treptele de intrare si de iesire trebuie sa fie antiderapante si sa aiba o latime libera efectiva egala cu latimea usii.
Treptele interioare pentru accesul in exterior trebuie sa aiba o adancime de cel putin 240 mm intre marginile verticale ale treptei si o inaltime maxima de 200 mm. Inaltimea fiecarei trepte poate fi marita la cel mult 230 mm daca se poate demonstra faptul ca astfel se obtine o reducere cu o treapta a numarului total de trepte necesare.
Toate treptele trebuie sa aiba aceeasi inaltime una fata de cealalta.
Cel putin prima si ultima treapta trebuie semnalate printr-o banda contrastanta cu o adancime de 45-55 mm care sa se intinda pe cel putin 80% din latimea treptelor, pe partea superioara a muchiei treptei.
O treapta de acces in exterior, fixa sau escamotabila, trebuie sa aiba o inaltime de cel mult 230 mm intre trepte si o adancime de cel putin 150 mm.
Materialul rulant care este prevazut sa opreasca, in conditii de exploatare normala, la peroane existente cu o inaltime mai mica de 380 mm si care are usile de intrare pentru calatori situate deasupra boghiurilor nu trebuie sa se conformeze cu punctele de mai sus, daca se poate demonstra faptul ca astfel se obtine o repartizare mai uniforma a inaltimii treptelor.
Dispozitive de asistenta la imbarcare
Trebuie prevazut un sistem de depozitare sigur pentru a se asigura faptul ca dispozitivele de asistenta la imbarcare, inclusiv rampele mobile, nu reprezinta un obstacol pentru fotoliul rulant sau pentru dispozitivul de mobilitate al unui calator si nu reprezinta niciun pericol pentru calatori in cazul unei opriri bruste.
Treapta escamotabila si punte de legatura
O treapta escamotabila este un dispozitiv retractabil integrat intr-un vagon, sub nivelul pragului usii, complet automat si actionat in conjunctie cu secventele de deschidere/ inchidere a usii.
Treapta escamotabila sau puntea de legatura trebuie sa fie complet desfasurata inainte ca deschiderea usii sa permita calatorilor sa treaca si, invers, retragerea treptei sau a puntii poate incepe numai atunci cand deschiderea usii nu mai permite trecerea calatorilor.
Rampa la bord
O rampa la bord este un dispozitiv care se afla intre pragul usii vagonului si peron. Aceasta poate fi manuala, semiautomata sau automata.
Ascensor la bord
Ascensorul la bord este un dispozitiv integrat in zona usii unui vagon, care trebuie sa poata depasi diferenta maxima de inaltime dintre podeaua vagonului si peronul garii atunci cand este folosit.
Oferta de transport feroviar de pasageri a CFR Calatori pentru persoanele cu dizabilitati
Persoanele cu dizabilitati sau cu mobilitate redusa care vor sa mearga cu trenul nu au nicio sansa sa se descurce singuri. Doar 10% din vagoane sunt dotate cu rampe speciale. In restul, pot urca doar daca sunt ajutaţi de angajatii CFR sau de ceilalti calatori.
Regula spune ca persoanele cu dizabilitati trebuie sa depuna, cu cel putin 36 de ore inainte de ora plecarii un formular la casa de bilete in care sa precizeze, pe langa informatiile personale, ziua plecarii si statia la care vor sa coboare. Si asta pentru ca numai patru gari din tara sunt dotate cu echipament special: Bucuresti, Constanta, Timisoara si Targu-Jiu.
Pentru a oferi accesibilitate la transportul pe calea ferata unei categorii cat mai largi de calatorie, oferta de transport feroviar de pasageri a CFR Calatori este adaptata cererii pietei, atat prin optimizarea tipului de serviciu oferit calatorilor, cat si a programului si a capacitatii de transport, in limita resurselor disponibile.
Trenurile InterRegio sunt folosite pentru distante lungi si medii si opresc (in general) numai in orase. La trenurile InterRegio sunt folosite garnituri moderne si au o viteza medie mai mare (67 km/h). Garnitura trenurilor InterRegio consta numai din vagoane de tip salon, clasa I sau a II-a.
Toate cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca un anumit tip de tren pot fi consultate AICI
Compunerea trenurilor InterCity (IC) este asigurata cu un numar de peste 40 vagoane de calatori (vagoane clasa I, vagoane clasa a II-a si vagoane clasa a II-a cu spatiu destinat serviciului de alimentatie publica). Toate vagoanele sunt modernizate si au dotari la nivelul standardelor actuale, cu instalatie de climatizare, toalete ecologice, usi de acces si intermediare semiautomate, prize electrice pentru incarcare telefon mobil sau laptop, instalatie de sonorizare, afisaj digital, rastel pentru bagaje voluminoase in fiecare capat al salonului. In aceste trenuri, calatorii beneficiaza de internet in regim wi-fi, vagoanele avand montat echipamentul adecvat si sunt apte pentru circulatie cu viteza maxima de 160 km/h si chiar 200 km/h unele dintre ele.
Transportul animalelor de companie in trenuri
Anumite animale sunt antrenate sa ajute persoanele cu dizabilitati pentru a le permite sa fie mobile in mod independent. Pentru o astfel de mobilitate, este esential ca aceste animale sa poata fi luate la bordul trenurilor.
Este permis transportul micilor animale domestice vii (pana la marimea unei pisici domestice) care nu sunt periculoase si sunt transportate intr-o cusca, ca bagaj de mana. Cusca trebuie sa fie confectionata astfel incat sa excluda orice prejudiciu pentru calatori si bagaje. Animalele domestice mici precum si cainii ghizi pentru persoane nevazatoare sunt transportati gratuit si nu au nevoie de botnita sau lesa.
Transportul cainilor care nu sunt sau nu pot fi transportati in custi, ca bagaje de mana, este permis cu conditia sa fie tinuti in lesa si sa poarte botnita. Pentru aceasta categorie de caini trebuie sa se plateasca o legitimatie de calatorie.
Un animal luat intr-un tren este in grija proprietarului sau. El este responsabil pentru eventualele daune cauzate de acesta.
Transportul bicicletelor in trenuri
In toate trenurile CFR Calatori se accepta numai biciclete pliabile ca bagaj de mana, daca pot fi depozitate in spatiul disponibil bagajelor si nu deranjeaza sau afecteaza alti calatori.
Bicicletele nepliabile pot fi transportate in tren in spatii amenajate in vagoanele dedicate acestui scop.
Pentru transportul bicicletelor nepliabile in tren este obligatorie procurarea biletului international pentru bicicleta. Pretul biletului pentru bicicleta este de 5 euro/bicicleta.
Bicicletele sunt in responsabilitatea calatorilor, in statia de plecare, in statia de corespondenta si in statia de destinatie, precum si in timpul calatoriei.
Baza legislativa
- Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, republicata si actualizata;
- Hotararea nr. 268/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati;
- Hotararea nr. 527/2023 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea aplicarii Regulamentului (UE) 2021/782 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2021 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar;
- ORDIN nr. 2.133/2020 pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 153/2011 privind modificarea si completarea Regulamentului pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare - nr. 005
- REGULAMENT nr. 005 pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare.
COMMENTS
Postat la
%b %24, %2011Postat de
PetruFoarte intereant. E drept ca numarul statiilor si trenurilor este foarte mic dar macar e un inceput care sper ca va fi dezvoltat pe masura ce va afla lumea si va creste numarul solicitatilor.
Postat la
%b %10, %2012Postat de
CosteaRaspuns D-lui Petru:
Un inceput spuneti? In anii 2010? Cand lumea civilizata bebeficiaza de conditii optime de calatorie pentru toti, handicapati inclus, de zeci de ani. Vorbim fara indoiala de o "intarziere" total inacceptabila, care trebuie demascata mai degraba. Directorii generali si ceilalti directorasi, au avut timp doar sa-si revizuiasca salarile lor astronomice, fara sa le pese de starea lamentabila si dezastroasa in care se gaseste CFR-ul de astazi si lipsa infrastructuril or destinate calatorului handicapat, infrastructuri pentru care s-au luat bani grei de la Europa - bani care au aterizat direct in buzunarele "lor".
Voi reveni cu un comentariu amanuntit privind experienta mea trista pe Caile Ferate Romanesti.
Salutari
Costea
Postat la
%b %21, %2013Postat de
MariaBuna seara, am grad de handicap grav cu insotitor, si am bilete de tren cu insotitor, se poate merge si alta persoana care nu este asistentul meu persoanal?
de ex.cu un vecin, se poate?
Va multumesc frumos, as aprecia f mult daca ati putea sa ma ajutati!
Postat la
%b %22, %2013Postat de
PetruBuna ziua
Daca aveti bilete pe care este bifata mentiunea insotitor puteti sa le complectati cu numele oricarei persoane care va insoteste ex ruda, vecin, prieten.
Postat la
%b %12, %2015Postat de
Gidea AndreiBuna ziua ,
Am grad de handicap accentuat. Am certificat. As vrea sa stiu cat costa diferenta pentru tranurile IR?
Va rog daca se poate sa mi raspundeti pana in aceasta seara.
MULTUMESC