Incadrarea in grad de handicap a copiilor cu dizabilitati si/sau CESIncadrarea in grad de handicap a copilului cu dizabilitati are in vedere doua componente: pe de o parte diagnosticul medical (afectarea functionala), iar pe de alta parte limitarea activitatii si restrictiile de participare la o viata normala (afectare psihosociala).

CUPRINS:

Incadrarea copiilor cu dizabilitati in grad si tip de handicap se face in conformitate cu dispozitiile art. 85-86^1 din Legea nr. 448/2006, a criteriilor biopsihosociale aprobate prin Ordinul nr. 1306/1883/2016 si a reglementarilor din Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea si interventia integrata in vederea incadrarii copiilor cu dizabilitati in grad de handicap, a orientarii scolare si profesionale a copiilor cu cerinte educationale speciale, precum si in vederea abilitarii si reabilitarii copiilor cu dizabilitati si/sau cerinte educationale speciale.

1. Comisii de evaluare si incadrare in grade de handicap

Atributia de incadrare a copilului intr-un grad de handicap revine Comisiei pentru Protectia Copilului, acesta fiind un organ de specialitate, fara personalitate juridica, din cadrul consiliului judetean/ local al sectorului municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia protectiei si promovarii drepturilor copilului. Comisia in a carei raza teritoriala se afla domiciliul copilului stabileste incadrarea copiilor cu dizabilitati in grad de handicap si elibereaza certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de handicap.

Serviciul de Evaluare Complexa a Copilului (SECC) are ca obiectiv evaluarea complexa socio-psiho-medicala a copiilor cu dizabilitati in scopul stabilirii functionarii, stabilirii nivelului calitatii structurilor anatomice, functiilor organice, activitatilor si participarii copilului la viata sociala in vederea eliberarii certificatului de incadrare intr-o categorie de persoane cu dizabilitati si a intocmirii planului de abilitare-reabilitare.

Categorii de beneficiari:

  1. Copii neincadrati in grad de handicap si orientati scolar/profesional de catre Comisia de Orientare Scolara si Profesionala, acestia fiind fie copii care au simultan dizabilitati si CES, dar pentru care parintii nu solicita/refuza incadrarea in grad de handicap, fie copii doar cu CES;
  2. Copii neincadrati in grad de handicap si neorientati scolar sau profesional de catre Comisia de Orientare Scolara si Profesionala, acestia fiind copii care au simultan dizabilitati si CES, pentru care parintii/reprezentantul legal nu solicita orientare scolara si nici incadrare in grad de handicap.
  3. Copii incadrati in grad de handicap si orientati scolar/profesional de catre Comisia de Orientare Scolara si Profesionala, acestia fiind copii care au simultan dizabilitati si CES;
  4. Copii incadrati in grad de handicap si neorientati scolar/profesional de catre Comisia de Orientare Scolara si Profesionala, acestia fiind fie copii care au simultan dizabilitati si CES si pentru care parintii/reprezentantul legal nu solicita orientare scolara, fie copii cu dizabilitati si fara CES, scolarizati in unitati de invatamant de masa, precum copii cu dizabilitati fizice, somatice, HIV/SIDA sau boli rare neinsotite de tulburari psihice;

2. Formularea propunerii gradului de handicap

Certificatele de handicap se acorda in baza criteriilor si pentru bolile prevazute de Ordinul 1306/2016 1306/1883 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de incadrare a copiilor cu dizabilitati in grad de handicap si a modalitatilor de aplicare a acestora.

Criteriile biopsihosociale se impart in doua categorii:

Propunerea gradului de handicap se formuleaza prin corelarea calificatorilor obtinuti in urma aplicarii celor doua categorii de criterii.

Comisia pentru Protectia Copilului (CPC) stabileste incadrarea in grad de handicap in baza raportului de evaluare complexa, avand posibilitatea de a aproba propunerea Serviciului de Evaluare Complexa sau de a o schimba, folosind aceleasi modalitati de aplicare a criteriilor biopsihosociale.

Certificatul de incadrare in grad de handicap se elibereaza de Comisia Protectiei Copilului pentru fiecare grad in parte. Modelul certificatului de incadrare a copilului cu dizabilitati in grad de handicap este prezentat in Anexa 11, iar modelul raportului de evaluare complexa a copilului cu dizabilitati este cel din Anexa 12 la Ordinul nr. 1.985/2016

Potrivit dispozitiilor art. 86 din Legea nr. 448/2006, se disting urmatoarele tipuri si grade de handicap:

  1. Tipurile de handicap sunt: fizic (cod 1), somatic (2), auditiv (3), vizual (4), mental (5), neuropsihic (6), asociat (7), HIV/SIDA (8), boli rare (9), surdocecitate (10).
  2. Gradele de handicap sunt: usor (IV), mediu (III), accentuat (II), grav (I) cu sau fara asistent personal.

Cod grad handicap*) (se bifeaza): 11/12/13/14/2/3/4/5

  • 11 = deficienta functionala grava - cu asistent;
  • 12 = deficienta functionala grava - fara asistent; 
  • 13 = deficienta functionala grava - cu insotitor; 
  • 14 = deficienta functionala grava - fara insotitor;
  • 2 = deficienta functionala accentuata; 
  • 3 = deficienta functionala medie;
  • 4 = deficienta functionala usoara; 
  • 5 = boala, nu handicap.

Cod tip handicap*) (se bifeaza): 1/2/3/4/5/6/7/8/9/10

*) Coduri cuprinse in Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale nr. 1.106/2011 privind constituirea registrelor electronice privind persoanele cu handicap

Incadrarea in grad de handicap a copiilor cu dizabilitati se face in raport cu intensitatea deficientei/ afectarii functionale individuale - datorate unor probleme de structura si/sau functie a organismului - corelata cu limitarile de activitate si restrictiile de participare - datorate atat deficientei/ afectarii functionale, cat si barierelor din mediu.

Gradul grav de handicap (gradul I) se poate acorda copiilor care au, in raport cu varsta, capacitatea de autoservire inca neformata sau pierduta, respectiv au un grad de dependenta ridicat fizic si psihic. In aceasta situatie autonomia persoanei este foarte scazuta din cauza limitarii severe in activitate, ceea ce conduce la restrictii multiple in participarea sociala a copilului. Drept urmare, copilul necesita ingrijire speciala si supraveghere permanenta din partea altei persoane.

Gradul accentuat de handicap (gradul II) se poate acorda copiilor la care incapacitatea de a desfasura activitatea potrivit rolului social corespunzator dezvoltarii si varstei se datoreaza unor limitari functionale importante motorii, senzoriale, neuropsihice sau metabolice rezultate din afectiuni severe, in stadii inaintate, cu complicatii ale unor aparate si sisteme. In aceasta situatie participarea sociala a copilului este substantial restrictionata.

Gradul mediu de handicap (gradul III)  se poate acorda copiilor care au capacitate de prestatie fizica (motorie, metabolica) sau intelectuala redusa, corespunzand unei deficiente functionale scazute, ceea ce duce la limitari in activitate, in raport cu asteptarile corespunzatoare varstei. In aceasta situatie ele se reflecta in restrictii relativ semnificative ale participarii sociale a copilului.

Gradul usor de handicap (gradul IV) se poate acorda pentru cazurile in care impactul afectarii asupra organismului este minim, cu limitare nesemnificativa a activitatii, si nu necesita masuri de protectie speciala, participarea sociala fiind in limite rezonabile. Aceste cazuri vor fi raportate si inregistrate statistic.

3. Procesul de evaluare si incadrarea in grad de handicap

Care sunt pasii ce trebuie parcursi de familie pentru eliberarea certificatului de incadrare in grad de handicap pentru copilul cu dizabilitati?

Pe scurt, pasii ce trebuie parcursi de familie pentru eliberarea certificatului de incadrare in grad de handicap pentru copilul cu dizabilitati sunt urmatorii:

  1. Efectuarea si eliberarea unei anchete sociale (a se vedea tipizatul) de catre primarie a domiciliului copilului;
  2. Efectuarea unui consult medical general si eliberarea fisei medicale sintetice de catre medicul de familie;
  3. Trimiterea copilului la medicul de specialitate in functie de problemele de sanatate identificate de catre medicul de familie, in baza unui bilet de trimitere;
  4. Eliberarea certificatului medical tip A5 (formular tipizat) de catre medicul de specialitate;
  5. Efectuarea unui consult psihologic, la recomandarea medicului de specialitate, si eliberarea fisei psihologice de catre psiholog;
  6. Depunerea cererii de eliberare a certificatului de incadrare in grad de handicap la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului. Cererea este insotita de urmatoarele documente: ancheta sociala, fisa medicala sintetica, certificatul medical tip A5, fisa psihologica (daca a fost necesara), copii ale actului de identitate ale copilului si parintilor/ reprezentantului legal;
  7. Intocmirea Raportului de evaluare complexa a copilului de catre Serviciul de Evaluare Complexa pentru copii din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului. Raportul cuprinde in mod obligatoriu propunerea gradului de incadrare in grad de handicap (pe baza aplicarii criteriilor biopsihosociale) si este insotit de un plan de recuperare;
  8. Hotararea de incadrare in grad de handicap de catre Comisia pentru Protectia Copilului - organ de specialitate, fara personalitate juridica, al consiliului judetean/ local al sectorului municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in materia protectiei si promovarii drepturilor copilului - si eliberarea certificatului de incadrare a copilului. intr-un grad de handicap de catre comisie;
  9. In caz de nemultumire fata de gradul de handicap acordat, parintii/ reprezentantul legal pot ataca hotararea comisiei la tribunalul de la domiciliul copilului;
  10. Reevaluarea anuala a conditiilor privind incadrarea copilului intr-un grad de handicap are loc la cererea parintelui/ reprezentantului legal, formulata cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulata si inainte de expirarea acestui termen daca s-au schimbat conditiile pentru care sa eliberat certificatul de incadrare intr-un grad de handicap.

4. Dosarul de evaluare

Care sunt documentele necesare pentru incadrarea copilului cu dizabilitati in grad de handicap?

Pentru obtinerea certificatului de incadrare in grad de handicap sau a accesului la servicii de abilitare si reabilitare, parintii/ reprezentantul legal depun la sediul DGASPC cel putin urmatoarele documente lizibile:

1. Cerere (a se vedea tipizatul) - in original.

Cererea se completeaza la sediul DGASPC de catre reprezentantul legal al copilului sau online, dupa descarcarea formularului tip.

2. Certificat medical tip A5 - in original - eliberat de catre medicii de specialitate din unitatile abilitate de DSP sa elibereze aceste certificate (a se vedea model), cu precizarea valabilitatii (intre 3 luni si 4 ani):

  • in cazul unui diagnostic multiplu, se emite un singur certificat medical tip A5 semnat de seful unitatii sanitare in care lucreaza medicii de specialitate care au evaluat copilul sau se emit mai multe certificate medicale tip A5, daca medicii de specialitate lucreaza in unitati sanitare diferite;
  • in certificatul medical tip A5 se trec diagnosticul complet - boala principala, bolile asociate si alte boli - si codul de boala prevazut de Clasificatia Internationala a Maladiilor, respectiv CIM-10;
  • pentru afectiunile grave, aflate pe lista Comisiei de Paliatie, listate in Anexa 3 la Ordinul 1306/1883/2016 (a se vedea tipizatul), medicul specialist trebuie sa faca precizarea de "necesita ingrijiri medicale paliative", astfel incat sa se poata acorda valabilitatea certificatului de handicap pana la varsta de 18 ani.

3. Scrisoare medicala/ referat de stare prezenta si/sau investigatii din anul in curs (dupa caz) - in original:

  • pentru bolile aparatului respirator (astm bronsic) - OBLIGATORIU probe functionale respiratorii si chestionarul ACT privind controlul astmului (completat de catre medicul pneumolog), scrisori medicale / bilete de iesire din spital - din ultimele 12 luni;
  • pentru bolile cardiace - OBLIGATORIU gradul de insuficienta cardiaca - clasa NYHA si ecografie cardiaca;
  • pentru tulburarile de auz - OBLIGATORIU audiograma;
  • pentru afectiunile oftalmologice - OBLIGATORIU determinarea acuitatii vizuale (A.V) si a acuitatii vizuale cu corectie: VOD cc, VOS cc;
  • pentru intarzierile mintale - determinarea coeficientului de dezvoltare (QD) pana la varsta de 3 ani si a coeficientului de inteligenta (QI) peste varsta de 3 ani;
  • pentru tulburarile din spectrul autist/ autism infantil - OBLIGATORIU diagnosticul sa fie completat pe baza criteriilor medico- psihologice privind afectarea celor 4 paliere (socializare, limbaj, autoservire si motor);
  • pentru mucoviscidoza - OBLIGATORIU forma clinica a bolii, stadiul evolutiv, complicatii, recomandari;
  • pentru distrofie musculara - OBLIGATORIU E.M.G. (electromiografie);
  • pentru boala genetica - OBLIGATORIU cariotip sau scrisoare medicala de la medic specialist genetica medicala;
  • pentru hidronefroza - OBLIGATORIU ECO renal - interpretat.

4. Acte medicale aditionale 

  • legate de boala de baza si/sau complicatii: scrisori medicale/ bilete de externare, analize, investigatii, teste genetice etc iar pentru prima incadrare - bilet externare nou nascut, scrisoare medicala de la debutul bolii - in copie;
  • pentru cazurile care necesita ingrijiri medicale paliative, OBLIGATORIU, planul de paliatie intocmit de medicul de specialitate in care sunt consemnate nevoile de ingrijire paliativa ale copilului pe cele 4 dimensiuni: fizica, psiho-emotionala, sociala si spirituala - in original.

Acte medicale aditionale certificatului medical Tip A5:

  • boli ale aparatului cardiovascular - tipizat;
  • boli ale aparatului locomotor - tipizat;
  • boli ale aparatului respirator - tipizat;
  • boli ale aparatului urinar - tipizat;
  • boli ale glandelor endocrine - tipizat;
  • boli ale laringelui - tipizat;
  • boli ale pielii - tipizat;
  • boli ale structurii si functiile ochiului - tipizat;
  • boli ale structurii si functiile urechii -tipizat;
  • boli ale structurii si functiile digestive - tipizat;
  • boli genetice - tipizat;
  • boli hematologice - tipizat;
  • boli imunologice - tipizat;
  • boli metabolice - tipizat;
  • boli neurologice, tulburari neuropsihice - tipizat;
  • malformatii congenitale ale nasului -tipizat.

5. Caracterizare de la terapeutul care lucreaza cu copilul (daca este cazul) - in original - din care sa reiasa tipul de terapie, perioada si frecventa, precum si obiectivele urmarite de terapeut, comportamentul copilului, ce poate sa faca sau nu din punct de vedere cognitiv, motric, social, limbaj, autoservire etc.

6. Fisa medicala sintetica (a se vedea tipizatul) - in original - tipizat completat de medicul de familie al copilului, in baza consultului bilantului anual (are valabilitate 1 an de la data emiterii).

7. Fisa psihologica (a se vedea tipizatul) - in original - tipizat completat de catre psihologi cu drept de libera practica, cu atestat in psihologie clinica (are valabilitate 3 luni de la data emiterii);

  • daca examenul psihologic se realizeaza in cadrul unui Cabinet Psihologic Individual, este obligatoriu ca fisa sa contina timbrul profesional emis in anul in curs, cu marca "COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMANIA".
  • evaluarea psihologica este obligatorie la prima incadrare, indiferent de diagnosticul si varsta copilului.

In cazul copiilor cu dizabilitati mintale, psihice si asociate, precum si in cazul copiilor cu HIV/SIDA si boala canceroasa, evaluarea psihologica este obligatorie la fiecare reincadrare in grad de handicap.

8. Fisa psihopedagogica (a se vedea tipizatul) - in original - tipizat completat de catre cadrul didactic care lucreaza direct cu copilul in unitatile de invatamant anteprescolar si prescolar, invatatorul/ institutorul/ profesorul pentru invatamantul primar, dirigintele pentru invatamantul gimnazial si liceal, in colaborare cu consilierul scolar si profesorul itinerant si de sprijin, alti profesionisti din echipa multidisciplinara.

  • are valabilitate pe tot parcursul anului scolar in curs.

9. Adeverinta de elev (prescolar/ scolar) - in original.

10. Copie certificat de orientare scolara (daca este cazul).

11. Copie dupa ultimul certificat si hotarare de handicap (daca este cazul).

12. Copie Sentinta de divort/ de plasament/ incredintare la unul dintre parinti (daca este cazul).

13. Acordul celuilalt parinte privind incadrarea copilului in grad de handicap (in urmatoarele situatii - divort, cu exercitarea in comun a drepturilor parintesti, separare, concubinaj).

14. Copie certificat nastere copil si copie carte de identitate copil (dupa 14 ani).

15. Copie certificat casatorie/ deces parinte (daca este cazul).

16. Copie acte identitate al ambilor parinti sau al reprezentantului legal al copilului.

Documentele necesare dosarului pentru incadrare in grad de handicap se pot depune la sediul D.G.A.S.P.C, prin Serviciul Registratura, sau online in format pdf sau jpg (poza - cat mai lizibile posibil) la adresa de email specifica fiecarui DGASPC.

5. Eliberarea certificatului de incadrare in grad si tip de handicap

Practic, parcursul este: Medic specialist + acte tipizate -> depunere acte la Serviciul de Evaluare Complexa al DGASPC de judet -> Eliberare certificat de incadrare in grad de handicap de catre Comisia pentru Protectia Copilului.

Evaluarea 

In urma evaluarii complexe si a aplicarii criteriilor biopsihosociale, se intocmeste raportul de evaluare complexa, semnat de cei 4 specialisti (medic, psiholog, psihopedagog si asistent social) si de seful Biroului, in care se propune gradul si tipul de handicap SAU neincadrare, precum si valabilitatea certificatului de handicap.

In urma evaluarii complexe se stabileste severitatea handicapului, iar dosarul care contine si raportul final de evaluare complexa va fi inaintat Comisiei pentru Protectia Copilului, impreuna cu propunerea de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap.

Solutionare cerere

Dosarul este inaintat Comisiei pentru Protectia Copilului, acesta il analizeaza si elibereaza o Hotarare cu anexele:

  1. Certificat de incadrare in grad de handicap pentru copii cu dizabilitati (pana la varsta de 18 ani);
  2. Plan de abilitare/ reabilitare a copilului cu dizabilitati (acces la servicii de specialitate recuperare, terapie).

Acordarea drepturilor

Solicitantul depune Certificatul de incadrare in grad de dizabilitate (in copie) si Certificatul medical tip A 5 (copie) impreuna cu actele de stare civila la sediul DGASPC pentru acordarea drepturilor aferente gradului de dizabilitate.

Dreptul la prestatiile sociale se stabileste prin decizie a Directorului Executiv al DGASPC in baza documentului care atesta incadrarea in grad de handicap iar plata prestatiilor sociale se face din oficiu.

Gradele de handicap si beneficiile sunt:

  1. Grav - cu sau fara asistent personal, caz in care opteaza pentru asistent personal sau indemnizatie lunara (art. 43 din Legea nr. 448/2006) + buget complementar (70% din ISR).
  2. Accentuat - alocatie dubla + buget complementar (35% din ISR);
  3. Mediu - alocatie dubla + buget complementar (12% din ISR);
  4. Usor - alocatie dubla;

Conform legii, bugetul personal complementar se acorda familiei sau reprezentantului legal al copilului cu handicap grav, accentuat sau mediu pe perioada in care il are in ingrijire, supraveghere si intretinere.

In situatia copilului cu dizabilitati ce frecventeaza in regim intern o scoala speciala se acorda doar in perioada vacantei.

Pe baza planului de recuperare, copilul are acces la un centru de zi pentru copiii cu dizabilitate, unde vor efectua terapii de recuperare (psihoterapie, logopedie, kinetoterapie). In plus, incadrarea in grad de handicap permite prelungirea concediului de crestere a copilului de la 2 la 3 ani.

Formularea propunerii gradului grav se face conform legii:

  • Gradul grav cu asistent personal;
  • Gradul grav pentru situatiile in care, conform prevederilor legale in vigoare, parintii sau reprezentantii legali ai copilului nu pot detine calitatea de asistent personal.

Procedurile specifice privind asistentul personal pentru copilul cu dizabilitati se aplica de autoritatea locala care incheie contractul cu acesta si acestea sunt, dupa cum urmeaza:

  1. Asistentul personal este o persoana de atasament pentru copil sau o persoana apropiata. Astfel, daca asistentul personal nu este unul dintre parintii copilului, copilul este consultat in ceea ce priveste selectarea asistentului personal. In situatia in care consultarea nu poate avea loc, se va tine cont de evaluarea sociala care evidentiaza persoanele apropiate copilului.
  2. Se acorda asistent personal pentru fiecare copil in parte daca sunt mai multi frati/copii in aceasta situatie in familie, in acord cu art. 24 din Norme metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 268/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
  3. Contractul cu asistentul personal al copilului este separat fata de contractul cu familia si are atasata fisa de post, tinand cont de responsabilitatile principale notate in planul de abilitare - reabilitare, respectiv planul individualizat de protectie revizuit.
  4. Formarea obligatorie si gratuita a asistentilor personali prevazuta de lege contine limbajul mimico-gestual si limbajul Braille pentru asistentii personali ai copiilor cu dizabilitati senzoriale, respectiv contine comunicarea prin pictograme/simboluri pentru asistentii personali ai copiilor cu dizabilitati mintale, psihice si asociate.

Reevaluare

Solicitantul (reprezentantul legal al copilului) revine pentru obtinerea unui nou Certificat de incadrare in grad de handicap cu 60 de zile inainte de data expirarii Hotararii anterioare, in baza programarii telefonice.

Cererea de reevaluare poate fi formulata oricand, daca s-au schimbat conditiile pentru care s-a eliberat certificatul de incadrare intr-un grad de handicap.

Conform legislatiei in vigoare, hotararile Comisiei pentru Protectia Copilului pot fi contestate la tribunalul (sectia de contencios-administrativ) de la domiciliul copilului.

De ce copiii, avand acelasi diagnostic, nu au aceeasi incadrare in grad de handicap?

Criteriile de incadrare in grad de handicap pentru copii nu sunt exclusiv medicale, ci sunt biopsihosociale, prin urmare, copiii, avand acelasi diagnostic, pot avea incadrari diferite in grad de handicap, datorita consecintelor pe care boala o are asupra functionarii organismului, a conditiilor de mediu (fizic, social si atitudine) si a factorilor personali.

De ce se schimba incadrarea in grad de handicap la copii, daca diagnosticul ramane acelasi?

In cazul aceluiasi copil, evolutia favorabila/ defavorabila a bolii si a conditiilor sociale poate conduce la schimbarea gradului de handicap. Totodata, acordarea gradului de handicap conduce la obtinerea unor drepturi prevazute de Legea nr. 448/2006, inclusiv asistentul personal de care beneficiaza copiii incadrati in gradul grav, dar si la obligatia parintilor de a respecta masurile si furnizate si agreate de comun acord in planul de recuperare.

6. Valabilitatea certificatului de incadrare in grad de handicap pentru copii

Termenul de valabilitate al certificatului de incadrare in grad de handicap la copii se stabileste in functie de situatia concreta a copilului si nu este determinat de termenele de valabilitate ale documentelor de evaluare anexate cererii de evaluare complexa si incadrare in grad de handicap.

De asemenea, termenul de valabilitate a certificatului de incadrare in grad de handicap pentru copii se stabileste tinand cont de situatia concreta a copilului din punct de vedere al deficientelor/ afectarilor, limitarilor de activitate si restrictiilor de participare si este de minimum 6 luni si maximum 2 ani. Pentru tanarul care urmeaza sa implineasca 18 ani, termenul de valabilitate poate fi mai mic de 6 luni si mai mare de 2 ani, dar nu mai mare de 2 ani si 6 luni.

Prin exceptie, pentru copiii cu handicap a caror afectiune necesita ingrijiri medicale paliative, certificate de medicul de specialitate, Comisia pentru Protectia Copilului stabileste un termen de valabilitate a certificatului valabil pana la varsta de 18 ani.

Parintii copiilor cu afectiuni permanente, precum boli degenerative, membre amputate sau autism, nu mai sunt nevoiti de-acum sa mai mearga in fata Comisiei pentru Protectia Copilului, in scopul emiterii unui nou certificat de incadrare in grad de handicap grav.

Decizia comisiei de a emite un certificat de incadrare in grad de handicap grav valabil pana in momentul in care copilul implineste varsta de 18 ani se bazeaza acum pe o serie de criterii biopsihosociale ce au fost incluse in Ordinul 1.472/20.539/2022.

In cazul in care unui copil cu dizabilitati ii sunt eliberate succesiv doua certificate de incadrare in grad de handicap grav, fiecare dintre ele avand termenul maxim de valabilitate permis de lege, adica 2 ani, autoritatile ii vor elibera acestuia un certificat valabil pana la implinirea varstei de 18 ani.

In plus, copiii cu deficienta grava care au nevoie de ingrijiri paliative nu mai trebuie sa mearga anual la comisia de evaluare, pentru ca certificatele obtinute de acum incolo sunt valabile pana la 18 ani, conform actului: "(...) pentru copiii cu handicap a caror afectiune necesita ingrijire medicale paliative, certificate de medicul de specialitate, Comisia pentru protectia copilului stabileste un termen de valabilitate a certificatului pana la varsta de 18 ani".

Anexa 1 - Lista bolilor care fac improbabila supravietuirea pana la varsta de 18 ani si pentru care copilul necesita ingrijiri paliative pentru care se acorda certificat de incadrare in grad de handicap pana la varsta de 18 ani

Anexa 2 - Criteriile biopsihosociale specifice care stau la baza eliberarii unui certificat de incadrare in grad de handicap cu termen de valabilitate pana la 18 ani, in continuarea a doua certificate consecutive cu gradul de handicap grav cu durata de 2 ani fiecare.

In caz de diagnostic multiplu, termenul de valabilitate al certificatului de incadrare in grad de handicap se stabileste pana la 18 ani numai in cazul in care necesitatea ingrijirilor paliative este consemnata pentru boala pentru care sau aplicat criteriile biopsihosociale ș6i care a condus la formularea propunerii de grad, nu pentru diagnostice asociate.

Iata care sunt noutatile din Legea 185/2021 ce a modificat Legea 448/2006 si a Ordinului nr. 1.472/20539/2022:

  • introducerea criteriilor biopsihosociale specifice care stau la baza eliberarii unui certificat de incadrare in grad de handicap cu termen de valabilitate pana la 18 ani, in continuarea a doua certificate consecutive cu gradul de handicap grav cu durata de doi ani fiecare;
  • monitorizarea copiilor pentru care s-a acordat certificat pana la 18 ani prin aplicarea criteriilor biopsihosociale specifice.
  • introducerea necesitatii consemnarii gradului grav in certificatul de incadrare;
  • stabilirea criteriilor determinante pentru stabilirea termenului de valabilitate al certificatului de incadrare in grad de handicap la copii;
  • introducerea listei bolilor care fac improbabila supravietuirea pana la varsta de 18 ani si pentru care copilul necesita ingrijiri paliative pentru care se acorda certificat de incadrare in grad de handicap pana la varsta de 18 ani;
  • clarificarea atributiilor ce revin medicului de specialitate curant, in situatia in care copilul necesita ingrijiri paliative, si monitorizarea copiilor pentru care s-a acordat certificat pana la 18 ani pe motiv de ingrijiri paliative;
  • clarificarea definitiilor relatiilor intrafamiliale functionale si a retelei de sprijin pentru familie;
  • introducerea de solutii legislative care sa clarifice efectuarea consultului suplimentar medical si psihologic;
  • introducerea activitatii de coordonare metodologica pentru aplicarea criteriilor medicale de catre Ministerul Sanatatii prin comisiile de specialitate si pentru aplicarea criteriilor psihosociale de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie.

De ce nu se acorda grad de handicap permanent copiilor, asa cum se intampla in cazul adultilor?

Gradul permanent nu este prevazut in legislatia privind copiii cu dizabilitati deoarece acestia au potential de dezvoltare fata de adulti, a caror crestere este stagnata in mod fiziologic. Spre deosebire de adulti, indicatorii de capacitate si performanta ai copiilor sunt supusi modificarii in dinamica atat in sensul reabilitarii, cat si in sensul agravarii prin complicatii de ordine medicala, psihologic sau social, de unde nevoia reevaluarii periodice.

7. Copiii cu Cerinte Educationale Speciale

Dispozitiile Ordinului nr. 1985/2016 se aplica copiilor cu dizabilitati si/sau CES, fara a diferentia daca acestia se afla: in familie, internate ale unitatilor de invatamant special, sistemul de protectie speciala sau alte situatii, precum centrele educative, unitati sanitare etc.

In functie de incadrarea in grad de handicap si de orientarea scolara si profesionala bazata pe CES si tinand cont de faptul ca incadrarea in grad de handicap se realizeaza numai la solicitarea parintilor/ reprezentantului legal, iar inscrierea copiilor cu dizabilitati si CES in invatamantul special si special integrat se face numai pe baza orientarii scolare si profesionale efectuate de Comisia de Orientare Scolara si Profesionala (COSP), copiii cu dizabilitati si/sau CES se impart in urmatoarele grupuri:

  1. copii incadrati in grad de handicap si orientati scolar/ profesional de catre COSP, acestia fiind copii care au simultan dizabilitati si CES;
  2. copii incadrati in grad de handicap si neorientati scolar/profesional de catre COSP, acestia fiind fie copii care au simultan dizabilitati si CES si pentru care parintii/ reprezentantul legal nu solicita orientare scolara, fie copii cu dizabilitati si fara CES, scolarizati in unitati de invatamant de masa, precum copii cu dizabilitati fizice, somatice, HIV/SIDA sau boli rare neinsotite de tulburari psihice;
  3. copii neincadrati in grad de handicap si orientati scolar/profesional de catre COSP, acestia fiind fie copii care au simultan dizabilitati si CES, dar pentru care parintii nu solicita/ refuza incadrarea in grad de handicap, fie copii doar cu CES;
  4. copii neincadrati in grad de handicap si neorientati scolar sau profesional de catre COSP, acestia fiind copii care au simultan dizabilitati si CES, pentru care parintii/ reprezentantul legal nu solicita orientare scolara si nici incadrare in grad de handicap.

Copiii cu nevoi diferite de invatare sunt incadrati ca CES in urma unei evaluari speciale in cadrul Serviciului de Evaluare, Orientare Scolara si Profesionala (S.E.O.S.P) la Centrele Judetene de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE). Precizam ca trebuie facuta distinctia intre certificatul CES si certificatul de incadrare in grad de handicap. Astfel, certificatul CES ajuta strict pentru orientarea scolara si este legat de nevoile particulare de invatare, pe cand certificatul de handicap atesta dizabilitatea in sine. Daca un copil are certificat CES nu inseamna ca are automat si certificat de handicap si nici invers.

Certificatul de orientare scolara si profesionala permite orientarea copilului spre una din urmatoarele optiuni: o scoala speciala, o clasa speciala in cadrul unei scoli de masa, predare pe baza unui curriculum adaptat in cadrul unei clase din invatamantul de masa, sau (daca copiii nu se pot deplasa) scolarizare la domiciliu. Elevul poate beneficia de profesor de sprijin/ itinerant, daca scoala dispune de un astfel de profesor. Continutul procesului instructiv-educativ ar trebui adaptat nevoilor copilului cu CES, iar evaluarea ar trebui sa tina cont de capacitatile reale ale copilului. Drepturile se acorda pe baza de cerere scrisa, depusa la scoala la care este inscris copilul cu CES, in perioada 1-30 septembrie a fiecarui an scolar.

In Romania doar copiii cu deficiente grave sunt inscrisi in scolile speciale. Aici profesorii sunt specializați prin cursuri de formare initiala in acest domeniu (programe de licenta sau master). Copiii cu deficiente usoare sau medii sunt inscrisi in invatamantul de masa, unde ar trebui sa beneficieze de un Program de Interventie Personalizat, adica adaptarea de catre profesorul de la clasa a curriculumului si a metodelor de evaluare pentru ritmul de invatare si nevoile copilului.

Profesorii itineranti sau de sprijin sunt cadre didactice specializate in lucrul cu copiii cu CES si acestia ar trebui sa asiste copiii cu CES din scolile de masa cat si familiile acestora si personalul didactic. Ei trebuie sa ajute profesorul de la clasa cu redactarea unui Program de Interventie Personalizat pentru fiecare copil, sa asiste copiii la unele ore si suplimentar in cabinetul personal. Normele legale prevad un numar de 8-12 copii cu deficiente medii/usoare sau 4-6 cu deficiente mai grave per profesor.

Parintii sau alte persoane pot insoti elevii la cursuri, daca acestia au CES si/sau dizabilitati, potrivit unei circulare trimisa de Ministerul Educatiei si Cercetarii catre toate scolile.

Facilitatorul poate fi unul dintre parinti, asistentul personal sau insotitorul, pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoana numita de parinti si fata de care copilul are dezvoltata o relatie de atasament, un specialist recomandat de parinti sau reprezentantul legal, un specialist numit de parinti din organizatii, universitati, alte institutii cu care unitatea de invatamant are incheiate acorduri, cat si alte persoane prevazute la art. 64 alin. 2 din ordinul comun nr. 1985/1305/5805/2016, iar numirea acestuia se face in urma includerii in planul de abilitare-reabilitare, respectiv planul de servicii psihoeducationale, potrivit art. 64 alin. 4.

Evaluarea functionarii, dizabilitatii si CES la copii

Procesul de evaluare a functionarii, dizabilitatii si CES la copii are drept scop mentinerea, imbunatatirea sau cresterea calitatii vietii copilului prin urmatoarele actiuni interconectate:

  1. Incadrarea in grad de handicap, care confera drepturile prevazute de legea speciala;
  2. Orientarea scolara si profesionala, care asigura dreptul la educatie;
  3. Planificarea serviciilor de abilitare si reabilitare si/sau a serviciilor psihoeducationale cu monitorizarea si reevaluarea periodica a progreselor inregistrate de copil, a eficientei beneficiilor, serviciilor, interventiilor si a gradului de satisfactie a beneficiarilor.

Evaluarea initiala se realizeaza de catre SPAS/DGASPC de sector in contextul familial al copilului, respectiv printr-o vizita la domiciliul acestuia. Ea se aplica numai copiilor care nu au certificate de incadrare in grad de handicap si/sau de orientare scolara si profesionala.

Pentru copiii care au certificate de incadrare in grad de handicap si/sau de orientare scolara si profesionala nu se mai aplica evaluarea initiala, ci se trece direct la etapa de reevaluare complexa.

Scopul principal al evaluarii initiale este de a stabili daca este vorba de un copil cu suspiciune de dizabilitate si/sau CES.

Evaluarea sociala presupune analiza, cu precadere, a contextului familial, a calitatii mediului de dezvoltare a copilului - locuinta, hrana, imbracaminte, igiena, asigurarea securitatii fizice si psihice, inclusiv a factorilor de mediu ca bariere si facilitatori, precum si a factorilor personali.

Evaluarea medicala presupune examinarea clinica si efectuarea unor investigatii de laborator si paraclinice, in vederea stabilirii unui diagnostic complet - starea de sanatate sau de boala si, dupa caz, complicatiile bolii - care va conduce, alaturi de rezultatele evaluarii psihologice, atunci când este cazul, la determinarea tipului de deficienta/afectare functionala.

Evaluarea medicala se realizeaza de catre medicul de familie si medicii de specialitate. Evaluarea medicala de specialitate poate fi realizata de orice medic de specialitate pentru copii, in functie de problema de sanatate a copilului, insa eliberarea certificatului medical tip A5 necesar pentru dosarul de la SEC, respectiv SEOSP, se face numai de catre medicii de specialitate din unitatile abilitate de DSP sa elibereze aceste certificate.

Eliberarea certificatului medical tip A5 se face gratuit pentru copiii cu dizabilitati. Termenul de valabilitate al certificatului medical tip A5 este stabilit de medicul care il emite, insa nu poate fi mai mic de 3 luni si nici mai mare de 4 ani.

Evaluarea psihologica are in vedere evaluarea mecanismelor si functiilor psihice a acestuia si se realizeaza prin observatie clinica, teste specifice si raportare la standardele existente, cu scopul identificarii unor conditii sau stari patologice in aria cognitiva, afectiva, de comportament sau a personalitatii - psihodiagnostic si formularea unui program de interventie psihologica de specialitate.

Evaluarea psihologica este obligatorie la prima incadrare in grad de handicap, precum si pentru toate orientarile si reorientarile scolare si profesionale de catre COSP.

In cazul copiilor cu dizabilitati fizice, somatice, senzoriale si boli rare fara tulburari psihice, evaluarea psihologica nu este obligatorie la reincadrarea in grad de handicap si, daca se considera necesara, se realizeaza numai la recomandarea medicului de familie sau a celui de specialitate.

In cazul copiilor cu dizabilitati mintale, psihice si asociate, precum si in cazul copiilor cu HIV/SIDA si boala canceroasa, evaluarea psihologica este obligatorie la fiecare reincadrare in grad de handicap.

Evaluarea psihologica a copiilor cu dizabilitati fizice, somatice, senzoriale si boli rare fara tulburari psihice este insotita de una-doua sedinte de consiliere psihologica, la recomandarea psihologului care a evaluat copilul.

Rezultatele evaluarii psihologice se consemneaza in fisa de evaluare psihologica care se inmaneaza parintilor/ reprezentantului legal. Termenul de valabilitate al fisei de evaluare psihologica este stabilit de psihologul care o emite, insa nu poate fi mai mare de 3 luni.

Evaluarea educationala are in vedere stabilirea nivelului de achizitii curriculare, a gradului de asimilare si corelare a acestora cu posibilitatile si nivelul de dezvoltare cognitiva, psihomotorie si socioafectiva a copilului, precum si identificarea decalajelor curriculare, a particularitatilor de invatare si dezvoltare.

Rezultatele evaluarii educationale se consemneaza in fisa pentru copiii cu dizabilitati si/sau CES care se inmaneaza in original parintilor/ reprezentantului legal.

Evaluarea psihoeducationala se realizeaza de catre SEOSP in vederea orientarii scolare si profesionale a copiilor cu CES. Evaluarea psihoeducationala presupune stabilirea nivelului de cunostinte si a gradului de asimilare si corelarea acestora cu posibilitatile si nivelul intelectual al copilului, a nivelului de adaptare la mediul scolar si social, precum si identificarea barierelor si a CES.

Rezultatele evaluarii psihoeducationale se consemneaza in fisa de evaluare psihoeducationala.

Dupa efectuarea evaluarilor sociale, medicale, psihologice, educationale si obtinerea tuturor documentelor necesare orientarii scolare sau profesionale, parintii/ reprezentantul legal se programeaza la SEOSP pentru obtinerea certificatului de incadrare in grad de handicap sau a accesului la servicii de abilitare si reabilitare, precum si a certificatului de orientare scolara si profesionala 

In etapa de evaluare complexa in vederea incadrarii in grad de handicap, DGASPC numeste un manager de caz pentru fiecare copil cu dizabilitati inregistrat la nivelul institutiei. Dosarul copilului incadrat in grad de handicap se pasteaza in original de catre managerul de caz.

Evaluarea complexa a copilului cu dizabilitati si/sau CES are drept obiective incadrarea in grad de handicap de catre comisia pentru protectia copilului si/sau orientarea scolara si profesionala de catre COSP, insotite obligatoriu de un plan de abilitare-reabilitare pentru copiii incadrati in grad de handicap, respectiv un plan de servicii individualizat pentru copiii orientati scolar/ profesional de COSP.

8. Planul de abilitare-reabilitare al copilului cu dizabilitati

Planificarea beneficiilor, serviciilor si a interventiilor pentru copiii cu dizabilitati incadrati in grad de handicap se concretizeaza in planul de abilitare-reabilitare a copilului cu dizabilitati. Acest plan contine si masurile pentru parinti/ reprezentant legal si alte persoane importante pentru copil si este anexa a certificatului de incadrare in grad de handicap.

Planificarea serviciilor pentru copiii cu dizabilitati neincadrati in grad de handicap si cu CES se concretizeaza in planul de servicii individualizat, aprobat de COSP si anexa a certificatului de orientare scolara si profesionala.

Planul de abilitare-reabilitare se elaboreaza si pentru copiii cu dizabilitati pentru care parintii solicita exclusiv acest lucru, situatie in care planul este aprobat de conducerea DGASPC, nu de CPC.

Obiectivul general al planului de abilitare-reabilitare este dezvoltarea personala si sociala, maximizarea potentialului, dobandirea autonomiei personale si sociale a copilului in vederea incluziunii sociale. In cazul copiilor cu varsta peste 18 ani, obiectivul planului va contine si tranzitia la viata de adult. In cazul copiilor aflati in ingrijire paliativa, la domiciliu sau in centru de tip hospice, obiectivul planului va contine si mentinerea calitatii vietii/ incetinirea degenerarii starii de sanatate.

Totodata, obiectivul planului de servicii individualizat este de a facilita integrarea scolara si profesionala si de a valorifica potentialul intelectual, emotional si aptitudinal al copilului, contribuind astfel la incluziunea sociala.

Durata planului de abilitare-reabilitare este aceeasi cu valabilitatea certificatului de incadrare in grad de handicap.

Durata planului de servicii individualizat este aceeasi cu valabilitatea certificatului de orientare scolara si profesionala.

Interventiile din planul de abilitare-reabilitare vizeaza, printre altele:

  1. asigurarea transportului copiilor la unitatea de invatamant aflata in alta localitate decat cea de domiciliu;
  2. asigurarea transportului la sediile furnizorilor de servicii aflate in alta localitate decat cea de domiciliu pentru copiii provenind din familii cu venituri insuficiente si insotitorii acestora;
  3. cazarea parintelui/ reprezentantului legal pe perioada abilitarii-reabilitarii copilului in unitati/ centre de reabilitare sau de tip hospice, in cazul copiilor provenind din familii cu venituri insuficiente;
  4. masurile de sprijin pentru promovarea educatiei incluzive pentru copiii cu dizabilitati fara CES din invatamantul de masa si pentru copiii cu dizabilitati si CES din invatamantul special integrat care beneficiaza de ambele certificate;

Asigurarea transportului la unitatea de invatamant pentru copiii cu dizabilitati si/sau CES poate fi asigurata astfel:

  1. pentru copiii care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu se aplica prevederile art. 84 alin. (3) si art. 85 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pentru copiii cu dizabilitati si CES se aplica prevederile art. 84 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

COSP emite certificatele de orientare scolar si profesionala, la propunerea SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE. Valabilitatea certificatului de orientare scolara si profesionale este de minimum un an scolar sau pana la finalizarea nivelului de invatamant.

In cazul copiilor care nu sunt incadrati in grad de handicap si nici nu sunt orientati scolar/ profesional, durata planului de abilitare-reabilitare este stabilita in functie de perioada de acordare a serviciilor si interventiilor.

Planul de abilitare-reabilitare si de paliatie are durata de 2 ani, se monitorizeaza anual si se actualizeaza o data la 2 ani.

Monitorizarea planului de abilitare-reabilitare si de paliatie se face anual de serviciul public de asistenta sociala/ primaria de la domiciliul copilului, conform prevederilor art. 73-82 din Ordinul nr. 1.985/1.305/5.805/2016. Ministerul Sanatatii, prin comisia de paliatie, asigura coordonarea metodologica in domeniul ingrijirilor paliative pentru care se elibereaza certificat de incadrare in grad de handicap pana la varsta de 18 ani.

In vederea asigurarii de servicii specializate pentru copiii cu dizabilitati care nu au acces la servicii, DGASPC poate sa infiinteze una sau mai multe echipe mobile pentru copiii cu dizabilitati ca serviciu specializat licentiat sau ca parte din DGASPC, respectiv SEC, alt compartiment sau puncte de lucru. Structura orientativa de personal a echipei mobile pentru copiii cu dizabilitati este urmatoarea: asistent social, kinetoterapeut, logoped, psihopedagog, psiholog, cadru medico-sanitar, cum ar fi asistent medical sau medic pediatru, educator specializat.

Planul de abilitare-reabilitare se incheie odata cu expirarea certificatului de incadrare in grad de handicap, iar planul de servicii individualizat se incheie odata cu expirarea certificatului de orientare scolara si profesionala.

Orientarea/ reorientarea scolara si profesionala va fi realizata, de regula, cel mult odata pe an si cel putin odata pe nivel de invatamant sau la expirarea valabilitatii certificatului de orientare scolara si profesionala, la cererea parintilor/ reprezentantului legal, precum si ori de cate ori este nevoie.

Masurile de sprijin pentru tranzitia de la pubertate la viata de adult pot fi:

  1. pregatirea copilului prin informare adectata varstei, gradului de maturitate si tipului dizabilitatii de care familie si cadrele didactice;
  2. educatie pentru sanatate sub forma disciplinei optionale sau oferita de alti furnizori de servicii educationale, de sanatate sau sociale;
  3. consiliere din partea consilierului scolar sau din partea altor furnizori de servicii educationale, de sanatate sau sociale;
  4. dezvoltarea abilitatilor de viata independenta in cadrul unor servicii sau cursuri;
  5. evaluare si consiliere vocationala;
  6. orientare profesionala/in carieră;
  7. sprijin si consiliere pentru gasirea unui loc de munca, angajare si adaptare la cerintele postului, inclusiv mediere pe piata muncii.
  8. pregatirea copilului/ tanarului prin informare adecvata varstei, gradului de maturitate si tipului dizabilitati de catre familie si managerul de caz, incluzand aspectele privind acordarea gradului de handicap pentru persoanele adulte cu dizabilitati;
  9. sprijinul pentru parinti/ reprezentant legal pentru pregatirea documentelor necesare acordarii gradului de handicap pentru persoanele adulte cu dizabilitati;
  10. medierea relatiei parintilor/ reprezentantului legal cu serviciul de evaluare complexa pentru persoanele adulte cu handicap, denumit in continuare SECPAD.

Cand copilul implineste 18 ani, SEC transfera cazul de incadrare in grad de handicap la SECPAD, odata cu o copie a ultimului dosar de reincadrare in grad de handicap.

Dupa transfer, se numeste un nou manager de caz pentru tinerii din familie si se mentine acelasi manager de caz pentru tinerii din sistemul de protectie speciala.

Furnizarea serviciilor si interventiior pentru copilul cu dizabilitati si/sau CES, familie/ reprezentant legal si alte persoane importante pentru copil se realizeaza in mod integrat si este monitorizata astfel incat copilul sa beneficieze in mod real de acestea si adecvat dezvoltarii sale.

9. Legislatie copii cu dizabilitati si/sau CES

LISTA actelor normative cu incidenta in domeniul drepturilor copiilor cu dizabilitati si/sau CES:

COMMENTS 

Postat la
%b %20, %2017
Postat de
borsan veronica
intrebare
sunt mama unui baiat de 9 ani cu autism , incadrat in gradul de handicap grav. datele din dosarul lui de la primaria locala - protectia copilului - au caracter confidential sau pot fi facute publice , fara acordul meu ? este vorba de incalcarea drepturilor unui copil cu dizabilitate _ copil care nu se poate apara singur _ sau sunt date la care are acces oricine ? multumesc mult . sper sa ma ajutati cu un raspuns .

Adauga comentariu

Codul de securitate
Actualizează