Petitii la Parlamentul EuropeanOrice cetatean al Uniunii Europene sau rezident al unui stat membru are dreptul, in mod individual sau in asociere cu alte persoane, sa adreseze petitii Parlamentului European in legatura cu un subiect care face parte din domeniile de activitate ale Uniunii Europene si care il priveste in mod direct. De asemenea, orice societate, organizatie sau asociatie cu sediul in Uniunea Europeana isi poate exercita dreptul de a adresa petitii, acesta fiind garantat prin Tratat, conform articolului 194.

Petitia poate fi redactata sub forma de plangere sau de cerere si poate avea ca obiect chestiuni de interes public sau privat.

Petitia poate consta intr-o cerere individuala, o plangere, o sesizare referitoare la aplicarea dreptului comunitar sau un apel adresat Parlamentului European pentru a lua pozitie intr-o anumita chestiune. Astfel de petitii ii ofera Parlamentului European posibilitatea de a atrage atentia asupra oricarei incalcari a drepturilor unui cetatean european de catre un stat membru, de catre autoritatile locale sau orice alta institutie.

Proceduri de adresare a unei petitii Parlamentului European

Cine poate adresa petitii?

Are dreptul de a adresa petitii:

  • orice cetatean al Uniunii Europene,
  • orice rezident al unui stat membru al Uniunii Europene,
  • orice membru al unei asociatii, societati, organizatii (persoana fizica sau juridica) cu sediul intr-un stat membru al Uniunii Europene.

Ce subiecte pot fi abordate in petitia dumneavoastra?

Subiectul petitiei trebuie sa tina de domeniile de competenta sau de interes ale Uniunii Europene, precum:

  • drepturile dumneavoastra, ca cetatean european, asa cum sunt stabilite in tratate,
  • aspecte legate de mediu,
  • protectia consumatorului,
  • libera circulatie a persoanelor, marfurilor si serviciilor si piata interna,
  • aspecte legate de ocuparea fortei de munca si politica sociala,
  • recunoasterea calificarilor profesionale,
  • alte aspecte legate de punerea in aplicare a dreptului comunitar.

Nota importanta:

Simplele solicitari de informatii si comentariile generale pe marginea politicii UE nu sunt de competenta Comisiei pentru petitii.

In ce limba trebuie redactata petitia?

Petitia trebuie redactata intr-una dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene.

Cum trebuie sa arate o petitie?

Exista doua modalitati de a adresa o petitie:

  • 1. prin posta,
  • 2. pe cale electronica (cu ajutorul formularului electronic).

Petitia trebuie sa fie cuprinzatoare si sa includa toate elementele pertinente referitoare la subiectul abordat, dar sa evite detaliile inutile. Ea trebuie redactata clar si lizibil si poate fi insotita de un rezumat.

  • prin posta:

In cazul in care doriti sa adresati o petitie in format tiparit, nu trebuie sa completati niciun formular si nici sa respectati un format standard.

Totusi, petitia trebuie sa respecte urmatoarele conditii:

  • sa cuprinda numele, nationalitatea si domiciliul dumneavoastra stabil (in cazul unei petitii colective, aceasta trebuie sa cuprinda numele, nationalitatea si domiciliul stabil al persoanei care o adreseaza sau, cel putin, al primului semnatar);
  • sa fie semnata.

Petitia dumneavoastra poate avea anexe constand, in special, in copii ale documentelor justificative de care dispuneti.

Petitia trebuie expediata la:

Parlement européen

Le Président du Parlement européen
Rue Wiertz
B-1047 Bruxelles

Daca doriti sa adresati o petitie pe cale electronica, trebuie:

  • sa cititi, pe site-ul Parlamentului European, informatiile si instructiunile privind petitiile si apoi
  • sa completati formularul afisat pe internet si sa apasati pe butonul "Trimite".

De indata ce ati expediat petitia dumneavoastra pe cale electronica, veti primi o confirmare de primire pe aceeasi cale.

Petitia dumneavoastra va fi inaintata Comisiei pentru petitii, care are responsabilitatea de a gestiona procesul de petitionare si de a formula recomandari si concluzii referitoare la fiecare petitie in parte. Petitiile care sunt depuse dar care contin un limbaj ofensator sau al caror subiect este lipsit de pertinenta nu vor fi examinate de comisie si nu li se va da un raspuns.

{googleads}Comisia pentru petitii va trimite prin posta toata corespondenta ulterioara privind masurile luate in urma petitiei.

In cazul in care doriti sa insotiti petitia dumneavoastra de informatii suplimentare sau documente justificative, va rugam sa le expediati prin posta, mentionand totodata numarul petitiei, la urmatoarea adresa:

Parlement européen
Commission des pétitions
Secrétariat
Rue Wiertz
B-1047 Bruxelles

Comisia pentru petitii este compusa din 34 de membri si este condusa de un presedinte si 4 vicepresedinti.

Ce masuri se iau in cazul petitiilor admisibile?

Daca petitia dumneavoastra tine de unul dintre domeniile de activitate ale Uniunii Europene, aceasta este, de regula, declarata admisibila de catre Comisia pentru petitii, care va decide apoi ce tip de masuri trebuie luate, in conformitate cu Regulamentul de procedura.

Comisia pentru petitii va va informa cat de curand posibil dupa ce se ia o decizie, oricare ar fi aceasta.

Comisia pentru petitii poate, dupa caz:

  • sa solicite Comisiei Europene sa efectueze o ancheta preliminara si sa-i furnizeze informatii referitoare la respectarea legislatiei comunitare in domeniu sau sa contacteze SOLVIT,
  • sa inainteze petitia altor comisii ale Parlamentului European, pentru informare sau pentru ca acestea sa ia masuri (de exemplu, o comisie poate tine seama de o petitie in cadrul activitatilor sale legislative),
  • sa elaboreze si sa inainteze un raport complet Parlamentului European, in anumite cazuri exceptionale, pentru ca acesta sa il supuna votului in sedinta plenara, sau sa efectueze o vizita de informare in tara sau regiunea in cauza si sa emita un raport al comisiei care sa contina observatiile si recomandarile sale,
  • sau sa ia orice alta masura considerata adecvata pentru a incerca sa solutioneze problema sau sa ofere un raspuns adecvat petitionarului.

Comisia pentru petitii se reuneste, de regula, in fiecare luna, cu exceptia lunii august, cand Parlamentul European se afla in vacanta. Comisia este asistata, in activitatea sa, de un secretariat permanent care gestioneaza procesul de petitionare, are un rol consultativ si pregateste sedintele comisiei.

Pentru rezolvarea problemelor ridicate de petitionari, Comisia pentru petitii a Parlamentului European poate incerca sa coopereze cu autoritatile nationale sau locale din statele membre. Prin urmare, detaliile legate de petitii pot fi comunicate acestor autoritati, cu exceptia cazului in care petitionarul se opune in mod explicit.

Cu toate acestea, Comisia pentru petitii nu poate trece peste deciziile luate de autoritatile competente din statele membre. Deoarece Parlamentul European nu este o autoritate judiciara, el nu poate pronunta sentinte si nici revoca hotarari ale instantelor judecatoresti din statele membre. Petitiile trimise in acest scop sunt declarate inadmisibile.

Inadmisibilitatea, publicarea petitiilor

Inadmisibilitatea unei petitii

In cazul in care petitia dumneavoastra nu se incadreaza in domeniile de activitate ale Uniunii Europene, ea va fi declarata inadmisibila. Acest lucru se poate intampla din cauza faptului ca subiectul tine, in mod evident, de responsabilitatea si competenta statelor membre.

Petitiile declarate inadmisibile de catre Comisia pentru petitii se arhiveaza fara a mai fi luate alte masuri. Comisia va va informa totusi cu privire la decizia sa.

In functie de subiectul petitiei dumneavoastra, Comisia pentru petitii va poate sugera sa va adresati unui alt organism, care nu apartine Uniunii Europene (de exemplu, Curtea Europeana a Drepturilor Omului) sau unei autoritati nationale (de exemplu, avocatul poporului sau comisiile pentru petitii din cadrul parlamentelor statelor membre).

Va rugam sa retineti faptul ca problemele legate de administrarea defectuoasa in cadrul institutiilor sau organismelor Uniunii Europene trebuie adresate Ombudsmanului European.

Publicarea petitiilor

Numarul petitiei si numele autorului (in cazul unei petitii colective, numele autorului principal) si numarul atribuit unei petitii sunt consemnate intr-un registru in ordinea in care acestea au fost primite si sunt anuntate in cadrul sedintelor plenare ale Parlamentului European. Aceste comunicari sunt mentionate in procesul-verbal al sedintei plenare in care au fost anuntate.

Petitionarii sunt informati despre publicarea acestor procese-verbale in Jurnalul Oficial. Anumite detalii, inclusiv numele petitionarului si numarul petitiei sunt, prin urmare, disponibile pe internet. Acest lucru are implicatii in ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal si de aceea li se atrage atentia petitionarilor, in mod deosebit, asupra acestui fapt. Daca, in calitate de petitionar, doriti ca numele dumneavoastra sa nu fie facut public, Parlamentul European va va respecta aceasta dorinta, dar o astfel de solicitare trebuie facuta clar si explicit in petitia dumneavoastra.

In mod similar, daca doriti ca petitia dumneavoastra sa fie tratata in mod confidential, trebuie sa specificati clar acest lucru. Comisia acorda importanta transparentei reuniunilor sale, care pot fi transmise pe internet. Prin urmare, lucrarile pot fi urmarite de pe orice calculator normal, prin intermediul site-ului PE. Reuniunile comisiei sunt publice iar petitionarii pot asista la ele daca solicita acest lucru, daca si atunci cand petitia lor este discutata.