Numerosi pasageri aerieni cu handicap si cu mobilitate redusa inca se confrunta cu probleme constand in refuzuri nejustificate si alte cereri nefondate atunci cand incearca sa calatoreasca, motiv pentru care CE a reamintit, care sunt drepturile acestora.
Clarificarile survin in contextul in care mii de persoane cu handicap, atat participanti la Jocurile Paralimpice, cat si spectatori se pregatesc sa calatoreasca spre Londra pentru Jocurile Olimpice.
Yannis Vardakastanis, presedintele Forumului European al Persoanelor cu Handicap, a declarat ca "asistenta de calitate este foarte importanta pentru persoanele cu handicap, iar orientarile de interpretare o abordeaza in mod pozitiv. Comisia Europeana a optat pentru o abordare echilibrata si reuseste sa protejeze in mod proportional atat interesele pasagerilor cu handicap, cat si pe cele ale pasagerilor cu mobilitate redusa".
Orientarile se refera la pasageri din toate aeroporturile UE si la operatiunile transportatorilor UE peste tot in lume. Ele vizeaza si transportatorii din afara UE care opereaza zboruri in Europa sau cu plecare din Europa.
CE urmareste clarificarea normelor existente ale UE privind drepturile persoanelor cu handicap si ale persoanelor cu mobilitate redusa pe durata calatoriei pe calea aerului. Orientarile abordeaza probleme din 22 de domenii referitoare la accesul nediscriminatoriu la calatoria cu avionul.
Pentru ca prestatorii de servicii (aeroporturile sau companiile aeriene) sa poata lua masurile necesare in vederea acordarii asistentei solicitate, este esential ca persoanele cu handicap si cele cu mobilitate redusa sa ii informeze in privinta nevoilor lor cu cel putin 48 de ore inainte de ora de decolare anuntata.
Pasagerii raporteaza probleme recurente din cauza refuzurilor si cererilor inconsecvente de certificate medicale, precum si cerintei ca pasagerii sa fie insotiti.
Conform clarificarilor continute in orientari, ca regula, nu trebuie solicitate certificate medicale pentru persoanele cu o conditie stabila - de exemplu, persoane nevazatoare sau persoane aflate in scaunul cu rotile.
Daca o persoana este independenta, regula este ca nu trebuie sa i se impuna sa fie insotita, cu exceptia cazului in care exista anumite cerinte de siguranta care trebuie aduse la cunostinta acesteia.
Orientarile subliniaza ca pasagerii cu handicap si pasagerii cu mobilitate redusa au dreptul la transportul gratuit a doua elemente de echipament de mobilitate. Un pasager care foloseste un scaun cu rotile electric este obligat sa anunte transportatorul cu cel putin 48 de ore inainte.
Dupa cum se subliniaza de asemenea in orientari, cainii-ghizi si cainii insotitori recunoscuti pot calatori in cabina numai daca acest lucru a fost notificat in prealabil in mod corespunzator. Ca in cazul tuturor pasagerilor, echipamentul sportiv care nu reprezinta echipament de mobilitate intra sub incidenta regulilor generale referitoare la bagaje ale companiilor aeriene.
Pasagerii care au nevoie de oxigen suplimentar in cursul calatoriei trebuie sa anunte acest lucru in prealabil. Conform clarificarilor din orientari, compania aeriana este cea care trebuie sa stabileasca daca pasagerii pot sa aduca propriul oxigen suplimentar, iar o companie aeriana nu este obligata sa puna la dispozitie oxigen suplimentar. Aceste informatii trebuie insa sa fie comunicate in mod clar de catre compania aeriana.
In pofida actelor legislative ale UE cu privire la drepturile pasagerilor, persoanele cu handicap si cele cu mobilitate redusa se confrunta inca cu probleme atunci cand calatoresc pe calea aerului: lipsa calitatii sau un nivel inegal al calitatii serviciilor in Europa; cazuri prea des nejustificate de refuz sau restrictii la rezervare ori la imbarcare pe baza unor motive de siguranta neclare; tratarea cu inconsecventa a pasagerilor care au nevoie de oxigen medical la bord; un nivel limitat de cunoastere de catre pasageri a drepturilor lor; un procent limitat (aproximativ 40 %) de prenotificari privind nevoia de asistenta inaintea calatoriei, lucru de o importanta capitala care le permite prestatorilor de servicii sa ia masurile necesare pentru a pune la dispozitie asistenta solicitata; lipsa aplicarii armonizate a regulamentului de catre organismele nationale de aplicare a legii si lipsa de eficacitate in ceea ce priveste tratarea reclamatiilor.
Orientarile se bazeaza pe o analiza detaliata a regulamentului existent privind drepturile persoanelor cu handicap si ale persoanelor cu mobilitate redusa pe durata calatoriei pe calea aerului.
Orientarile respective au fost discutate in detaliu cu toate partile interesate: autoritatile nationale, sectorul aviatic (organizatii ale companiilor aeriene si ale aeroporturilor), precum si asociatii ale consumatorilor si ale utilizatorilor, mai ales asociatii reprezentand persoane cu handicap si cu mobilitate redusa.
Aceste orientari vor ajuta persoanele cu handicap si pe cele cu mobilitate redusa sa calatoreasca mai usor pe calea aerului, ajutand astfel transportatorii aerieni si aeroporturile sa amelioreze aplicarea regulamentului. Ele vor sprijini totodata autoritatile nationale la controlarea aplicarii regulamentului. Orientarile vor aduce o adevarata valoare adaugata participarii mai ridicate la calatorii a persoanelor cu handicap si cu mobilitate redusa, asteptata cu ocazia Jocurilor Paralimpice.
Sursa: Comisia Europeana