Drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarulParlamentul European si Consiliul UE au ajuns la un acord privind regulamentul referitor la drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul.

Conform noului regulament, europenii vor avea dreptul ca compensare in cazul anularii calatoriei, intarzierilor si accidentelor.

Peste 70 de milioane de europeni calatoresc in fiecare an cu autobuzul si autocarul in UE. Acest sector ramane inca singurul nereglementat de o lege europeana. Dupa negocieri ce au durat trei ani, Parlamentul European si Consiliul UE au ajuns la un acord. Deputatii europeni vor vota asupra acestuia saptamana aceasta la Strasbourg. Raportorul Antonio Cancian (PPE, Italia) ne-a aratat ce schimba regulamentul pentru cetateni.

Comisia Europeana a propus aceasta lege in 2008. Suntem deja in 2011 si regulamentul nu a fost inca adoptat. De ce?

Autobuzele si autocarele nu sunt gestionate de companii mari, ca cele aeriene si feroviare, ci, de cele mai multe ori, de companii familiale. Statele membre au insistat ca nu este momentul de a impune reguli intreprinderilor mici si mijlocii, pentru a nu reduce competitivitatea acestora.

Acest lucru este de in?eles, dar trebuie sa luam in considerare si faptul ca pasagerii "rutieri" sunt de multe ori "vulnerabili" din punct de vedere al venitului si educatiei. Nu-si pot rezolva problemele mergand la tribunal. Vorbim si de persoane cu mobilitate redusa, nu doar de cele cu handicap, dar si de cele in varsta. De aceea sunt necesare reguli comune.

Ce se va schimba regulamentul pentru europenii ce calatoresc cu autobuzul sau autocarul?

Vor avea o carta de drepturi. Pentru calatorii de peste 250 de kilometri, vor avea compensatii si asistenta in cazul intarzierilor si anularilor, protectie in cazul accidentelor, rambursarea costurilor bagajelor pierdute si informatii accesibile. Persoanele cu mobilitate redusa vor beneficia de asistenta speciala, ca in cazul transportului aerian.

Drepturi

  • compensare si ajutor in caz de accident (dupa caz, hrana, haine, transport, rambursarea hotelului - maxim 80 de euro pe pasager pentru maxim doua nopti);
  • alegerea unei rute ocolitoare pentru anularea calatoriei si intarziere mai mare de 120 de minute;
  • masa si hotel (maxim 80 de euro pe pasager) in cazul anularii sau intarzierii cu peste 90 de minute a unei calatorii de peste trei ore;
  • asistenta pentru persoanele cu mobilitate redusa (in caz contrar, persoanele au dreptul la un insotitor care calatoreste gratuit).

Care au fost principalele motive de dezacord intre Parlament si Consiliu?

Noi am vrut ca regulile sa se aplice calatoriilor de peste 50 de kilometri, iar ei doar celor de peste 500 de kilometri. 250 de kilometri a fost un compromis. A fost greu sa ajungem la un acord. In ultima noapte de negocieri am terminat la 1.30 a.m. A fost primul acord in comitetul de conciliere dupa Tratatul de la Lisabona. A fost o dezbatere inflacarata.

Ce se intampla cu serviciile in cadrul calatoriilor pe distante scurte?

Acest regulament ofera o serie de 12 drepturi de baza - valabile pe orice distante - concentrate in special pe nevoile persoanelor cu handicap si ale celor cu mobilitate redusa.

Ce urmeaza?

Cu acest regulament am completat dosarul drepturilor pasagerilor. Indiferent de mijlocul de transport pe care il folosesc, europenii sunt protejati acum la nivel european. Comisia Europeana a promis sa revizuiasca in urmatorii ani toate regulamentele existente pentru transportul in comun in cadru european. Acest lucru ii va ajuta pe pasageri sa fie la curent cu drepturile pe care le au si va reduce numarul autoritatilor care monitorizeaza implementarea regulamentelor.

Vom mai cere un singur tip de bilet pentru toate mijloacele de transport. Astfel nu vom mai avea probleme cand, in cadrul aceleiasi calatorii, va trebui sa luam de exemplu intai trenul si apoi autobuzul.

Deputatii europeni si Consiliul UE au ajuns pe 30 noiembrie, in cadrul comitetului de conciliere, la un acord privind regulamentul referitor la drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul in UE. Parlamentul European va dezbate si vota pe 15 februarie, in a treia lectura, raportul intocmit de italianul Antonio Cancian de la Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat).

Drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul, in vigoare din 2013

Veriga lipsa a legislatiei europene privind dreptul pasagerilor a fost votata la Strasbourg marti, 15 februarie, prin adoptarea unor reglementari care prevad drepturi consolidate pentru pasagerii care calatoresc cu autobuzul sau autocarul.

Dupa doi ani de negocieri dificile, Parlamentul European si statele membre au ajuns la un acord cu privire la un regulament care va acoperi toate serviciile normale, nationale sau transfrontaliere pe distante lungi (250 de kilometri sau mai mult), incepand din primavara anului 2013.

Compensatii

Pentru acest tip de servicii, noua legislatie prevede compensatii de pana la 50% din pretul biletului, in plus fata de rambursarea integrala a tichetului, daca un operator anuleaza o calatorie si nu poate astfel sa isi onoreze contractul de transport.  Aceasta regula se aplica si in cazul unei intarzieri mai mari de doua ore, daca operatorul nu poate oferi pasagerilor nici o redirectionare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea calatoriei. Calatorii care, in urma unei anulari sau a unei intarzieri mai lungi de doua ore, doresc sa renunte la calatorie, au dreptul la o rambursare integrala a pretului biletului calatoriei.

In cazul unei intarzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustari, mese sau bauturi racoritoare. Daca o calatorie este intrerupta sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte, operatorii sunt obligati sa ofere calatorilor cazare la hotel in valoare de pana la 80 EUR pe noapte. Totusi, operatorii nu sunt obligati sa ofere aceste facilitati in cazul unor catastrofe naturale sau a unor conditii meteorologice foarte dificile care pun in pericol securitatea transportului.

In cazul pierderii sau deteriorarii bagajelor, operatorii vor trebui sa prevada o rambursare de minimum 1 200 EUR, precum si rambursarea unei sume de pana la 220 000 EUR (sau mai mult, daca este prevazut in legislatia nationala), in caz de deces sau vatamare in urma unui accident.

Pentru a permite companiilor mai mici sa se adapteze noilor exigente, Parlamentul va acorda statelor membre posibilitatea de a excepta serviciile regulate nationale sau serviciile speciale, care sunt efectuate in mare parte in afara Uniunii, pentru o perioada maxima de 4 ani si care poate fi reinnoita o data.

Drepturile fundamentale

In schimb, deputatii au obtinut adoptarea a douasprezece drepturi fundamentale care se vor aplica tuturor serviciilor regulate, indiferent de distanta. Aceste drepturi privesc in special dreptul calatorilor de a fi informati inainte si pe durata calatoriei, precum si nevoile persoanelor cu handicap si ale celor cu mobilitate redusa. Aceste drepturi asigura un acces nediscriminatoriu la transport si includ dreptul la despagubire atunci cand scaunele cu rotile sau alte echipamente de mobilitate sunt pierdute sau deteriorate.

Formarea personalului

Pentru a putea acorda o asistenta adecvata pasagerilor cu mobilitate redusa care au solicitat acest lucru cu cel putin 36 de ore inaintea calatoriei, personalul din autobuz sau autocar trebuie sa fie format in acest sens si sa detina competentele definite in anexa regulamentului. Atunci cand operatorul nu poate furniza o asistenta adecvata, pasagerii cu mobilitate redusa au dreptul de a fi insotiti, fara costuri suplimentare, de o alta persoana la alegerea sa.

"Acest acord este important pentru sectoarele transporturilor si turismului, reflectand un echilibru strategic" a declarat Antonio Cancian (PPE, IT) "deoarece protejeaza IMM-urile dar aduce facilitati si persoanelor cu mobilitate redusa".

Sursa: Parlamentul European

COMMENTS 

Postat la
%b %24, %2011
Postat de
ciresaru
Drepturile pasagerilor...
Pana in 2013 mai e ceva vreme...
In comentariu-expu nere se arata ca trasportul auto este privat si are capacitate mai redusa sa se alinieze cerintelor. Este absolut adevarat. Ma gandesc ca la noi in Romania este foarte greu sa ceri unui sofer de microbuz sa adapteze ,sa poata primii la calatorie o persoana cu fotoliu rurant. Se stie asta si suntem obiectivi, intelegatori.
Eu as propune de pilda ca fiecare autogara sa aiba in patrimoniu ei o rulota in care sa poata urca orice persoana cu caruciorul.
Sa stea in garajul autogarii. Persoana cu handicap ar avea posibilitatea sa se programeze cu 10,24 de ore, 48 etc,etc.
Odata programata ar pune in miscare acest vehicol. Stiu , va veti crucii de propunerea mea, insa daca va veti gandii la rece veti ajunge la concluzia ca este un inceput. Microbuze sunt cu sutele,insa autogarile mai putine si se pot gospodarii ...
Spun , nu dau cu parul.
Plus ca la noi calatoriile sunt mult mai scurte, 100 sau poate doar 40 de kilometrii.

Adauga comentariu

Codul de securitate
Actualizează