Permis unic de munca si rezidenta pentru muncitorii non-UEMigrantii din tari non-UE care lucreaza legal in UE se vor bucura de drepturi similare cu cele ale resortisantilor UE in ceea ce priveste conditiile de munca, securitatea sociala si accesul la serviciile publice. Toate acestea sunt incluse in cadrul unei noi legislatii, “permisul unic”, votata marti. Noua legislatie va permite lucratorilor straini sa obtina permise de munca si de sedere printr-o procedura unica.

Statele membre vor avea la dispozitie doi ani pentru a-si adapta legislatia nationala conform noilor reglementari.

Directiva "permisul unic" complementeaza alte masuri privind migratia legala, precum cartea albastra, si este conceputa pentru a facilita migratia necesara pentru a satisface nevoile de pe piata muncii din UE.

In cadrul dezbaterii de luni, raportoarea Véronique Mathieu (EPP, FR) a declarat: "Directiva privind permisul unic permite un raspuns partial la criza de forta de munca care se profileaza la orizont. Ea permite de asemenea un control al fortei de munca. Este mai bine sa avem o migratie legala, sa dejucam orice tentativa de frauda si de migratie ilegala. In afara faptului ca vom simplifica procedurile pentru permisul de rezidenta si de munca, permisul unic va permite o baza comuna de drepturi pentru lucratorii din statele terte si lucratorii din UE. Egalitatea de tratament a lucratorilor este esentialul acestei directive".

Aceste reguli nu afecteaza puterea de decizie a tarilor UE in ceea ce priveste admiterea muncitorilor non-UE sau numarul celor admisi, ci vor trebui sa decida intr-un interval de patru luni daca acorda sau nu aprobare pentru permis unic.

Directiva propusa ar reduce, de asemenea, procedurile administrative ale resortisantilor tarilor terte, permitandu-le acestora sa obtina permise de munca si de sedere intr-un stat membru printr-o procedura unica. Totodata, legea va permite completarea aplicatiei de catre migrantii din tari terte sau de catre angajatorii UE ai acestora.

Cine este inclus ?

Normele s-ar aplica cetatenilor non-UE care doresc sa traiasca si sa lucreze intr-un stat membru, sau care locuiesc si muncesc deja in mod legal intr-o tara UE. Noua lege nu ar include rezidentii pe termen lung, refugiatii si lucratorii detasati (care sunt deja inclusi in alte norme UE), lucratorii sezonieri sau cei transferati in cadrul unei companii (de asemenea inclusi in alte directive UE). Participantii au pair si navigatorii care navigheaza sub pavilionul unui stat membru sunt, de asemenea, exclusi.

Un nou set de drepturi

Cei care detin o singura autorizatie ar beneficia de un set de drepturi similare cu cele ale lucratorilor din UE, precum standarde de munca fundamentale, recunoasterea calificarilor, dreptul de a se afilia la sindicate, drepturi de pensie, asigurari sociale, servicii oferite de oficiile fortelor de munca si locuinte publice. Tarile UE ar putea aplica propriile restrictii specifice pentru aceste drepturi.

Protectie sociala, locuinte sociale si pensii

Ca regula generala, muncitorii non-UE se vor bucura de acelasi acces la protectie sociala precum cetatenii UE. Cu toate acestea, statele membre ar putea aplica restrictii pentru detinatorii de contracte de munca pe o durata mai mica de sase luni. Pentru cetatenii non-UE care urmeaza sa studieze intr-o tara UE, asistenta sociala ar putea fi de asemenea limitata. Statele membre vor avea totodata posibilitatea de a restrictiona accesul la serviciile publice, precum locuintele publice, muncitorilor strainilor care au locuri de munca.

La cererea deputatilor europeni, directiva asigura faptul ca lucratorii non-UE isi vor primi pensiile in tarile lor de origine, in aceleasi conditii si la aceleasi rate precum cetatenii statelor membre.

Formarea profesionala si invatamantul

Tot la cererea deputatilor europeni, cetatenii non-UE si cei care sunt inregistrati ca someri vor beneficia de formare profesionala si educatie. In timpul negocierilor, deputatii au respins propunerea tarilor membre de a limita aceste servicii doar la muncitorii straini angajati. In ceea ce priveste accesul la invatamantul universitar sau la formare profesionala care nu se refera direct la ocuparea fortei de munca, tarile membre ar putea impune conditii specifice precum competenta lingvistica.

Ce urmeaza

Avand in vedere ca legea adoptata de catre Parlament marti a fost deja aprobata de catre statele membre, votul Parlamentului va incheia procedura legislativa. Odata ce directiva este publicata in Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea doi ani pentru a o transpune in legislatia nationala.

Sursa: Parlamentul European

Adauga comentariu

Codul de securitate
Actualizează

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .