asistenta-medicala-transfrontalieraDirectiva privind asistenta medicala transfrontaliera permite tuturor cetatenilor europeni sa aleaga locul din UE unde vor sa fie tratati si sa li se ramburseze costurile aferente, la nivelul sumei corespunzatoare tratamentului din tara de origine. Este aplicabila pe intreg teritoriul Uniunii Europene.

Inainte de intrarea in vigoare a Directivei europene 2011/24/UE, daca se imbolnaveau in timpul unei calatorii in alt stat membru al UE, cetatenii Uniunii beneficiau de sistemele de asigurari sociale ale tarilor din care provin.

In cazul asistentei medicale transfrontaliere planificate, un stat putea cere ca pacientii sa solicite mai intai o autorizatie prealabila, fiind obligat sa acorde autorizatia numai in cazul in care pacientii nu puteau fi tratati in tara lor de origine intr-un termen considerat justificat din punct de vedere medical.

Noua directiva introduce trei schimbari majore privind drepturile pacientilor

  • Cetatenii vor avea dreptul de a alege sa primeasca ingrijiri in sistemul public de sanatate sau in cel privat, oriunde in UE si au dreptul de a li se rambursa costul tratamentului.
  • Autorizatiile prealabile pentru asistenta medicala transfrontaliera vor deveni mai degraba o exceptie, decat o regula.
  • Cetatenii vor avea dreptul sa ia decizii in cunostinta de cauza cu privire la optiunile de tratament - au dreptul de a primi toate informatiile necesare din partea punctelor de contact nationale, infiintate in baza noii directive. De asemenea, cetatenii UE pot primi informatiile corespunzatoare direct din partea furnizorilor de asistenta medicala.

Directiva prevede si dezvoltarea unor retele europene de referinta, pentru a incuraja punerea in comun a cunostintelor si pentru o utilizare cat mai eficienta a resurselor in asistenta medicala ultraspecializata, de exemplu in diagnosticarea si tratarea bolilor rare.

Ce aduce nou Directiva

  • Pacientii care se deplaseaza intr-o alta tara din Uniune pentru a primi asistenta medicala se vor bucura de acelasi tratament ca si cetatenii tarii care presteaza serviciile medicale respective.
  • Daca au dreptul de a beneficia de aceasta asistenta medicala la domiciliu, ei vor fi rambursati de catre tara de origine.
  • Rambursarea se va ridica la nivelul costurilor tratamentului din tara lor.
  • In unele cazuri, este posibil ca pacientii sa fie nevoiti sa solicite o autorizatie inainte de se deplasa in strainatate pentru tratament, in special daca acesta presupune spitalizare sau asistenta medicala foarte specializata si foarte costisitoare.

Avantaje

  • Carifica drepturile pacientilor fondate pe libera circulatie a serviciilor, stabilite prin numeroase hotarari ale Curtii Europene de Justitie. In cazul asistentei medicale spitalicesti, una dintre principalele realizari ale acestei noi directive este faptul ca pacientii vor putea sa-si aleaga furnizorul de asistenta medicala.
  • Mai multe optiuni - Directiva acopera toti furnizorii de servicii medicale din UE.
  • Mai putine formalitati pentru pacienti.
  • Informarea pacientilor: pacientii vor primi toate informatiile de care au nevoie, de exemplu cu privire la calitatea si siguranta serviciilor medicale, prin intermediul punctelor nationale de contact care vor fi create in toate statele membre. Totodata, directiva introduce noi masuri destinate sa-i ajute pe toti pacientii sa beneficieze in mod optim de drepturile prevazute de ambele instrumente legislative.
  • Garantii procedurale. Toti pacientii au dreptul de a depune plangeri si de a solicita despagubiri (si toate tratamentele trebuie sa fie acoperite de o asigurare de raspundere civila sau sa beneficieze de o garantie similara). De asemenea, pacientii au dreptul de a primi un exemplar al dosarului lor medical.

In ce proportie va fi rambursat tratamentul efectuat in strainatate

Pacientilor li se va rambursa aceeasi suma pe care ar primi-o in tara lor pentru acelasi tip de asistenta medicala.

Statele membre unde asistenta medicala este gratuita la locul prestatiei vor fi obligate sa informeze pacientii cu privire la tarifele de rambursare practicate. Daca tratamentul in strainatate este mai ieftin decat in tara de origine, rambursarea va reflecta pretul real al tratamentului.

Este obligatorie plata in avans

Da, in general pacientul plateste pe loc, urmand ca ulterior sa fie rambursat de catre autoritatea nationala din tara de origine cat mai rapid posibil. De asemenea, legea ofera statelor membre optiunea de a confirma in scris valoarea rambursarii, in avans.

Totodata, statele membre au optiunea de a plati direct serviciile medicale prestate, mai degraba decat sa ramburseze cheltuielile pacientilor.

Continuarea tratamentului de calitate, in tara de origine

Tara de origine are obligatia de a garanta ca tratamentul efectuat in continuare este de aceeasi calitate, indiferent de tara UE in care a fost efectuat tratamentul initial.

Transferarea dosarului medical

Aveti dreptul de a primi un exemplar al dosarului medical in tara de origine inainte de a beneficia de tratament in alt stat membru, precum si de la furnizorul de asistenta medicala din tara in care ati efectuat tratamentul inainte de a reveni in tara de origine.

Retetele medicale, recunoscute intr-un alt stat membru al UE

O reteta medicala emisa intr-o alta tara a UE trebuie sa fie recunoscuta in tara de resedinta a pacientului si viceversa. In acest mod se garanteaza faptul ca asistenta medicala acordata intr-o alta tara a UE este continuata in mod corespunzator la intoarcerea pacientului acasa.

Pacientii sunt indreptatiti sa obtina medicamentul prescris cu conditia ca acesta sa fie autorizat pentru vanzare si disponibil in tara in care ei doresc sa il primeasca.

Desi aceste principii nu sunt noi, in practica obtinerea unor retete recunoscute poate fi dificila. In mod evident, problema nu se va rezolva dintr-o data, insa dispozitiile directivei vor veni in sprijinul farmacistiilor ajutandu-i sa inteleaga mai bine si sa dea curs retetelor eliberate in alte state membre.