Drept castigat in instanta - plata integrala a dobanzii creditului bancar obtinut in conformitate cu dispozitiile art. 27 din Legea 448/2006
Ma numesc Ana Bobirnac, sunt din Craiova si am un baietel, Bogdan, care a fost diagnosticat cu Distrofie Musculara Progresiva Duchenne, handicap grav. Are 13 ani si jumatate si de 2,5 ani este imobilizat in carucior.
Conform art. 27 din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap am demarat procedura de a accesa un credit pentru adaptarea locuintei, credit a carui dobanda se suporta din bugetul de stat.
Am initiat procedura in mai 2009, la ANPH, cu actele de rigoare, sub incidenta HG 268/2007.
In mai 2009 ANPH mi-a eliberat un acord de principiu iar in septembrie 2009 adeverinta referitoare la acordul platii dobanzii.
{googleads}Am reusit sa perfectez un contract cu banca in 14 decembrie 2009, dar, din motive personale, pertinente, nu am reusit sa ajung la ANPH decat la sfarsitul lunii august 2010 cand am completat dosarul cu ce mi se ceruse in adeverinta 8064/sept 2009, referitoare la acordul platii, adica contractul cu banca, graficul de rambursare, planul de adaptare a locuintei, deviz estimativ.
Intre timp ANPH se descentralizase si toate dosarele in plata fusesera transferate la DGASPC judetene. Al meu care nu era in plata, ramasese la ANPH. De la ANPH mi s-a inmanat dosarul pe baza de semnatura, ca sa nu se mai piarda timp cu transferul la Dolj, pe caile obisnuite (!), si a doua zi am venit sa-l depun la DGASPC Dolj, unde, asa cum mi se spusese la ANPH, trebuia sa semnez contractul. Mentionez ca din ianuarie 2010, dupa incheierea contractului cu banca, am platit regulat ratele (si dobanda, evident).
La Craiova, surpriza!, deoarece a fost primul dosar de adaptare a locuintei din Dolj, si cei de la DGASPC nu "stapaneau" nici procedura si nici legislatia, au inceput tergiversarile. Mi-au cerut sa refac documentatia, sa redepun la ei, de aceasta data, toate documentele premergatoare eliberarii adeverintei, urmand ca ei sa-mi elibereze o noua adeverinta referitoare la acordul platii dobanzii. Am refuzat deoarece eu aveam deja o adeverinta eliberata de ANPH in 2009, pe baza careia eu luasem deja creditul bancar in 2009 si plateam deja atat rata mea cat si dobanda pe care, evident urma sa mi-o recuperez de la DGASPC .
Un alt motiv de respingere a dosarului a fost ca proiectul de adaptare a locuintei (care fusese intocmit si avizat de un arhitect, membru al Ord. Arhitectilor din Romania) nu era verificat de catre verificatori atestati pe categorii de lucrari conform art 30 si art 33 din Ord. 364/01.03. 2010, care, stupoare, este un ordin al Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de atestare tehnico-profesionala a specialistilor verificatori de proiecte, responsabililor tehnici cu executia si expertilor tehnici de calitate si extrajudiciari pentru lucrarile de montaj utilaje, echipamente si instalatii tehnologice industriale.
Oricum, am depus dosarul la DGASPC Dolj de 2 ori, cu aceeasi documentatie, care era conform legislatiei in vigoare, si am primit 2 respingeri. Deoarece mi s-a mai spus, oral, ca trebuie sa fac cum zic ei si ca daca vom ajunge sa semnam un contract nu mi se va plati dobanda pentru tot creditul bancar ci numai pentru ratele ce vor urma semnarii contractului cu DGASPC (fara a mi se returna contravaloarea dobanzilor platite de mine, desi eu am platit regulat ratele de la incheierea contractului cu banca, iar in L. 448/2006 cat si in ambele ambele metodologii de aplicare a acesteia (atat HG 268/2007, cat si HG 89/2010) se spune clar ca numai "in situatia in care beneficiarul creditului inregistreaza restante la rambursarea acestuia, dobanda aferenta creditului se va suporta de catre acesta"), i-am actionat in justitie si am castigat. Nu mi s-au acordat daunele morale cerute de mine, pe motiv ca nu am demonstrat suferinta psihica a copilului ca urmare a neincheierii contractului cu DGASPC. Adevarul este ca in Romania nu exista practica acordarii de daune morale de catre instante.
Sentinta nr .418/2011 a Tribunalului Dolj a fost foarte clar redactata si poate fi folosita ca precedent. La Curtea de Apel Craiova am Decizia nr.1692/2011.
Mi s-a parut ca aceasta institutie, DGASPC Dolj, probabil ca multe alte DGASPC din tara, nu-si cunoaste rolul, acela de asistenta sociala si protectie a copilului, asa cum ii spune denumirea, ca nu vine in sprijinul celui pe care trebuie sa-l ajute nici macar in limita legii, darmite sa ofere ceva in plus, cautand sa obstructioneze, sa descurajeze orice incercare a unei persoane cu dizabilitati de a avea o viata mai buna. De aceea i-am actionat in justitie. Totusi, nu pot baga "in aceeasi galeata" toti functionarii de acolo. Exista si la ei, probabil ca in toate institutiile publice, oameni minunati, competenti, care isi indeplinesc sarcinile cu responsabilitate si care inteleg ca rolul lor acolo este de a indruma si sprijini persoane, copii cu handicap, aflati in nevoie. Pacat ca acei functionari competenti nu sunt factori decidenti.
Motivarea factorilor decidenti ca orice inceput este greu, ca au teama de AUDIT, ca "sufla si in iaurt” nu are justificare. Nu trebuiau decat sa citeasca, inteleaga si sa aplice corect legea.
Mi s-a parut, de asemenea, o lipsa de respect fata de mine care ma straduiesc sa ii fac viata mai accesibila si un pic mai frumoasa acestui copil.
Da, baietelul meu are un handicap, dar nu e vina lui ca are distrofie musculara progresiva si nu e nici vina mea sau a fetitei mele. De ce la grijile zilnice pe care le avem si la greutatile pe care trebuie sa le depasim (si ma refer la greutati si griji materiale, fizice si psihice), trebuie sa ne lovim si de incompetenta celor care in loc sa ne ajute fiind platiti pentru aceasta, ne obstructioneaza intr-un mod cat se poate de neprofesionist si lamentabil?!
Mi se pare o incalcare crasa a Legii 448/2006, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, dar mai ales o incalcare a demnitatii umane. Iar cand OMUL in cauza este un copil iar cel care il nedreptateste este "protectorul" lui legiferat, este cu atat mai dureros si de neiertat.
Important este ca am stabilit precedentul: se plateste toata dobanda creditului bancar contractat conform metodologiei de aplicare a Legii 448, art 27, si nu numai dobanda de dupa incheierea contractului cu DGASPC. In fond, este vorba de dobanda creditului pentru adaptarea locuintei nu acea parte a creditului de dupa semnarea cu DGASPC a angajamentului de plata a dobanzii, pe baza contractului de credit si a graficului de rambursare. (art 17. pct (3). HG 89/2010)
Pentru daune morale, stand de vorba cu terte persoane, mi s-a spus ca pot actiona mai departe pe discriminare, ma refer la situatie discriminatorie. O sa vad….
Anexez legislatia care mi-a fost utila:
LEGISLATIE
1. LEGEA 448/2006 cu modificarile si completarile ulterioare, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (art 25, devenit art. 27)
Art. 27. - (1) Persoanele adulte cu handicap grav sau accentuat pot beneficia de credit a carui dobanda se suporta din bugetul de stat, prin transferuri de la bugetul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap la bugetele directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza unui contract privind angajamentul de plata a dobanzii pentru achizitionarea unui singur autovehicul si pentru adaptarea unei locuinte conform nevoilor individuale de acces, cu conditia platii la scadenta a ratelor creditului, dar si cu conditia ca valoarea creditului sa nu depaseasca 10.000 de euro, iar returnarea creditului sa nu depaseasca 10 ani. (modificarea si completarea Legii 448/2006 prin Legea 207/2009)
- (2) Beneficiaza de prevederile alin. (1) si familia sau persoana care are in ingrijire cel putin un copil cu handicap grav ori accentuat.
2. ORD. ANPH NR. 517/ 04.11.2009
Art. 2. - In procesul de derulare a contractelor incheiate de ANPH cu beneficiarii si preluate in conditiile stabilite prin Ordinul presedintelui ANPH nr. 277/2009, DGASPC se substituie ANPH.
3. ORD. PRESEDINTELUI ANPH NR. 277/2009
Art. 5. - Incepand cu data preluarii, DGASPC preia raspunderea continuarii platilor, inclusiv a celor neefectuate pana la data preluarii, si va instiinta beneficiarii contractelor in acest sens.
Art. 6. - Adeverintele referitoare la acordul platii dobanzii eliberate de catre Autoritate incepand cu anul 2008 sunt valabile in vederea incheierii unui contract privind angajamentul de plata a dobanzii)
4. HG 268/2007 inlocuit cu HG 89/2010, art.17 (Norme metodologice de aplicate Legea 448/2006)
{googleads}(1) Pentru a beneficia de prevederile art. 27 din lege, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are in ingrijire un copil cu handicap grav sau accentuat se adreseaza directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi are domiciliul persoana cu handicap grav sau accentuat, denumita in continuare directie, si depun prin registratura urmatoarele documente:
- a) cerere;
- b) copie de pe documentul care atesta incadrarea in grad de handicap;
- c) copie de pe documentul de identitate;
- d) declaratie pe propria raspundere referitoare la faptul ca respecta prevederile art. 27 din lege si ca nu a mai beneficiat de acestea;
- e) declaratie pe propria raspundere referitoare la faptul ca va comunica directiei orice actualizare a certificatului de incadrare sau orice modificare a domiciliului;
- f) copie de pe hotararea judecatoreasca de punere sub interdictie sau de pe dispozitia de tutela/curatela, unde este cazul.
(2) In urma analizarii documentelor depuse, directia elibereaza solicitantului o adeverinta privind acordul platii dobanzii la creditul obtinut in temeiul prevederilor art. 27 din lege.
(3) Dupa obtinerea adeverintei, solicitantul se adreseaza unei unitati bancare in vederea obtinerii creditului. In urma acceptului de creditare din partea unitatii bancare, directia va incheia un angajament de plata a dobanzii, pe baza contractului de credit si a graficului de rambursare.
(4) In functie de destinatia creditului obtinut in conditiile legii, persoanele cu handicap grav sau accentuat ori persoana care are in ingrijire un copil cu handicap grav sau accentuat includ in dosar si urmatoarele documente:
- a) proiectul lucrarii de adaptare a locuintei conform nevoilor individuale de acces, insotit de devizul de lucrari aferente adaptarii; proiectul si devizul trebuie sa fie intocmite de organe abilitate;
- b) declaratie pe propria raspundere a organului abilitat prevazut la lit. a) din care sa reiasa faptul ca proiectul lucrarii respecta cerintele de accesibilitate, in conformitate cu actele normative in vigoare; sau
- c) copie de pe factura finala a autovehiculului sau copia legalizata a contractului de vanzare/cumparare a acestuia.
(5) Graficul de rambursare a creditului se depune la directie ori de cate ori acesta suporta modificari; directia efectueaza platile in baza ultimului grafic de rambursare depus.
(6) In situatia in care beneficiarul creditului inregistreaza restante la rambursarea acestuia, dobanda aferenta creditului se va suporta de catre acesta."
5. LEGE nr. 272 din 21 iunie 2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului - art. 46
(1) Copilul cu handicap are dreptul la ingrijire speciala, adaptata nevoilor sale.
(2) Copilul cu handicap are dreptul la educatie, recuperare, compensare, reabilitare si integrare, adaptate posibilitatilor proprii, in vederea dezvoltarii personalitatii sale.
(3) Ingrijirea speciala trebuie sa asigure dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala a copiilor cu handicap. Ingrijirea speciala consta in ajutor adecvat situatiei copilului si parintilor sai ori, dupa caz, situatiei celor carora le este incredintat copilul si se acorda gratuit, ori de cate ori acest lucru este posibil, pentru facilitarea accesului efectiv si fara discriminare al copiilor cu handicap la educatie, formare profesionala, servicii medicale, recuperare, pregatire, in vederea ocuparii unui loc de munca, la activitati recreative, precum si la orice alte activitati apte sa le permita deplina integrare sociala si dezvoltare a personalitatii lor.
(4) Organele de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa initieze programe si sa asigure resursele necesare dezvoltarii serviciilor destinate satisfacerii nevoilor copiilor cu handicap si ale familiilor acestora in conditii care sa le garanteze demnitatea, sa le favorizeze autonomia si sa le faciliteze participarea activa la viata comunitatii.
Cu respect,
Ana Bobirnac
COMMENTS
Postat la
%b %28, %2011Postat de
ihdsimmeuDar din pacate nu am auzit de astfel de situatii. Multa sanatate si... Doamne-ajuta!
Postat la
%b %28, %2011Postat de
ihdsimmeuDaca te incadrezi, restul tine de cat de eligibil esti!
Postat la
%b %27, %2012Postat de
manoleva rog sa mi spuneti concret ce intelege Anph ul prin adaptarea locuintei, ce lucrari se pot face in casa???
Postat la
%b %27, %2012Postat de
Ana BobirnacAdaptarile de locuinte acceptate sunt cele prevazute in normativul NP 051-2001, asa spune legea. - cauta pe google
Adaptarea iluminatului in cladire pentru a se asigura iluminat general si iluminat local corespunzator natural si/sau artificial inclusiv noaptea. Adaptarea usilor astfel inacat sa fie fara praguri si sa aiba minim 90 cm latime. Protejarea peretilor cu materiale rezistente la lovire cu piciorul, sau cu roata caruciorului.
Adaptare bucatariei
- asigurarea un spatiu liber de manevra pt.scaun rulant, de min. 1,50 x 1,50 m
- mobilier adaptat
- robinetii in sistem parghie.
- frigiderul va avea rafturile pozitionate la: h = 0,40 + 1,40 m
- plita cu deconectare automata cu alimentare dubla (gaz si electric).
- aparate electrocasnice prevazute cu indicatoare optice de control.
Camera de baie
- spatiu liber de manevra scaun rulant de min. 1,50 x 1.50 m
- cada la partea inferioara o retragere (h = 10cm)
- bare de sprijin pe peretii laterali ai baii si tavan , cu dispozitive de translatie din scaun in cada si/sau sistem cu scripete in tavan pentru translatia din scaun in cada
- cuva dusului fixata la nivelul pardoselii
- se va adapta vasul de WC astfel incat sa asigure usor translatia din scaunul rulant
Adaptarea dormitorului
- asigurarea circulatia si manevrarea in orice directie evitand impactul cu piesele de-mobilier.
- mobilierul (birou, biblioteca, pat, sifonier) va fi adaptat astfel incat sa asigure utilizarea facila de la nivelul scaunului rulant
- biblioteca cu rafturi simple si rafturi mobile pentru carti
- sifonierul va avea usi glisante,
- patul va avea o inaltime corespunzatoare astfel incat sa asigure translatia facila de la nivelul scaunului rulant
Amplasarea pe scara a unei platforme care sa permita accesul cu scaunul rulant la etaj, sau lift...
Postat la
%b %16, %2015Postat de
BodoBuna ziua !
As dori sa aflu la ce suma se ridica un astfel de proiect de lucrari de adaptare a locuintei (care am inteles ca trebuie avizat) si deviz de lucrari ce trebuie sa fie in concordanta cu acel normativ(NP 051-2001),..... ....Si cui ar trebui sa ma adresez pentru a intocmi un asemenea proiect si deviz (aritect ,inginer proiectant,etc ) ? Multumesc anticipat !!!