Dreptul de a vota este de importanta cruciala pentru asigurarea egalitatii de sanse pentru persoanele cu dizabilitati si pentru participarea lor deplina si efectiva in societate. Prin exercitarea acestuia, persoanele cu dizabilitati isi afirma autonomia lor individuala, care include libertatea de a lua propriile decizii, precum si dreptul de a fi recunoscute ca persoane cu drepturi egale in fata legii.
Toate persoanele adulte, inclusiv persoanele cu dizabilitati, au dreptul de a vota la alegerile nationale si la cele pentru Parlamentul European. Constitutia Romaniei garanteaza, potrivit art. 36, egalitatea in drepturi a tuturor cetatenilor romani, fara privilegii si discriminari si prevede ca au drept de vot toti cetatenii romani care au implinit varsta de 18 ani, cu exceptia debililor sau alienatilor mintali, pusi sub interdictie si a persoanelor condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la pierderea drepturilor electorale. Tot Constitutia prevede ca pot fi alesi cetatenii romani cu drept de vot care au domiciliul in tara, daca nu le este interzisa asocierea in partidele politice.
Dreptul de a alege si de a candida, accesul la informatii si la vot ar trebui, de asemenea, asigurate, in conditii de egalitate, pentru toti cetatenii, inclusiv pentru persoanele cu dizabilitati.
Votul pentru persoanele cu dizabilitati
Potrivit legislatiei electorale, in Romania, statul asigura conditii egale de exercitare a dreptului de vot. In materie electorala legislatia romaneasca permite doar exercitarea directa a dreptului de vot sau exercitarea asistata, dar nu si votarea prin reprezentanti. Astfel, alegatorii au posibilitatea sa se deplaseze personal la sectia de votare de care apartin, fiind stabilite o serie de cerinte care sa asigure conditii corespunzatoare pentru exercitarea dreptului de vot:
- La stabilirea sectiilor de votare vor fi avute in vedere indeosebi spatii aflate la parterul cladirilor;
- Pentru accesul persoanelor cu dizabilitati motorii in scaunul cu rotile care intentioneaza sa isi exercite dreptul de vot, se amenajeaza rampe speciale;
- Pe langa norma de cabine calculata pentru o sectie de votare se recomanda confectionarea si amplasarea unei cabine de vot pentru persoanele cu dizabilitati motorii in scaunul cu rotile, dimensionata si marcata corespunzator.
In sectia de votare, alegatorul care, din motive temeinice, constatate de presedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur are dreptul sa cheme in cabina de votare un insotitor ales de el pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din randul observatorilor sau membrilor biroului electoral al sectiei de votare. Pentru alegatorii netransportabili din cauza de boala sau invaliditate, presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate aproba, la cererea scrisa a acestora, insotita de copii ale unor acte medicale sau alte acte oficiale din care sa rezulte ca persoanele respective sunt netransportabile, ca o echipa formata din cel putin doi membri ai biroului electoral sa se deplaseze cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii la locul unde se afla alegatorul, pentru a se efectua votarea.
In raza unei sectii de votare se utilizeaza o singura urna speciala. Urna speciala poate fi transportata numai de membrii biroului electoral al sectiei de votare si se poate deplasa numai in raza teritoriala arondata la respectiva sectie de votare.
Exercitarea dreptului de vot prin intermediul URNEI SPECIALE
La alegerile pentru Presedintele Romaniei din 18 mai 2025, daca te afli in tara, dar nu te poti deplasa la sectia de votare din motive obiective, cauzate de boala sau invaliditate, atestate prin inscrisuri, poti depune o cerere pentru a vota prin intermediul urnei speciale.
➜ Modelul cererii AICI
Cererea pentru a vota prin intermediul urnei speciale insotita de actele necesare se depune fizic, prin intermediul oricarei persoane, sau prin mijloace electronice, la biroul electoral judetean sau la biroul electoral al sectorului municipiului Bucuresti, pana cel mai tarziu la data de 16 mai 2025 ora 17.00, sau la sectia de votare la care este arondata adresa imobilului unde se solicita deplasarea urnei, fizic, prin intermediul oricarei persoane, in preziua votarii, 17 mai 2025, intre orele 18.00 - 20.00.
Alegatorii cu mobilitate redusa care se pot deplasa la sectia de votare nu pot solicita urna speciala acasa si trebuie sa se deplaseze la sectia unde sunt arondati conform domiciliului sau resedintei. Conform art 9 din Legea 370/2004 pe listele suplimentare pot vota si alegatorii cu mobilitate redusa care nu sunt inscrisi in lista electorala permanenta a sectiei de votare respective. Asadar, daca un alegator nu poate vota la sectia de votare la care este arondat pentru ca nu este accesibila, poate vota la orice alta sectia de votare accesibila (din aceeasi cladire sau din alta).
Conform Deciziei nr. 22D/14.03.2025: Alegatorul cu mobilitate redusa poate vota la orice sectie de votare care ii asigura accesul la vot, chiar daca aceasta se afla in aceeasi unitate administrativ- teritoriala in care este organizata sectia de votare pe a carei lista electorala permanenta se regaseste, urmand a fi inscris in lista electorala suplimentara.
Alegatorii cu dizabilitati/cu mobilitate redusa pot afla detalii privind accesibilitatea sectiilor de votare (amplasare parter/etaj, existenta rampei etc.) accesand Harta sectiilor de votare pentru alegerile prezidentiale, disponibila la urmatorul LINK.
Dreptul la vot este in primul rand o libertate fundamentala si un privilegiu al cetatenilor intr-o societate democratica. Este o modalitate prin care alegatorii isi pot exprima vointa si pot influenta directia si politica guvernului. Prin vot, cetatenii isi pot exprima preferintele politice, pot influenta politica si deciziile guvernamentale si pot contribui la alegerea reprezentatilor care sa-i reprezinte interesele in institutiile de guvernare.
Proiect pilot care faciliteaza procesul de votare pentru persoanele cu deficiente de vedere la alegerile prezidentiale din 2025
Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a desfasurat, cu sprijinul Asociatiei Nevazatorilor din Romania, o simulare a procesului de vot pentru primul tur al alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2025, adaptata pentru persoanele cu dizabilitati vizuale. In cadrul acestei simulari a fost utilizat un sablon pentru buletinul de vot proiectat de AEP, care permite alegatorilor cu dizabilitati vizuale sa poata vota in mod independent.
Simularea a avut ca obiectiv testarea sablonului pentru buletinul de vot proiectat de AEP in vederea asigurarii posibilitatii de exercitare directa a votului de catre persoanele cu deficiente de vedere, precum si consultarea persoanelor cu dizabilitati cu privire la masurile ce pot facilita exercitarea drepturilor electorale. Se tine cont de urmatoarele considerente:
- Alegatorii pot vota, in principal, la sectia de votare la care sunt arondati potrivit domiciliului sau resedintei.
- Cei aflati in alta localitate decat cea de domiciliu sau resedinta pot vota la orice sectie.
- Alegatorii cu mobilitate redusa pot vota la orice sectie de votare care asigura accesibilitatea.
- Procedura de vot presupune identificarea alegatorului, semnarea listei electorale (permanente sau suplimentare, dupa caz), primirea buletinului de vot si a stampilei "VOTAT", exercitarea votului in cabina de vot, introducerea buletinului in urna si restituirea stampilei. Singura diferenta in ceea ce priveste alegatorii cu deficiente de vedere, o reprezinta utilizarea unui sablon special adaptat care permite exercitarea votului in mod independent (direct), respectand principiile accesibilitatii si egalitatii de sanse.
Buletinul de vot este introdus desfacut in sablon.
Sablonul pentru buletinul de vot are fante pentru fiecare pozitie de pe buletinul de vot. Astfel sunt 11 fante, iar fiecare corespunde unui competitor electoral. Deasupra fiecarei fante este scris in alfabet Braille numarul pozitiei. - Presedintele sectiei sau un membru desemnat de acesta introduce buletinul de vot desfacut in sablon si il inmaneaza alegatorului cu deficiente de vedere impreuna cu stampila cu mentiunea "VOTAT". De asemenea, i se inmaneaza o pagina in Braille care ii indica pozitia de pe buletinul de vot, numele candidatilor si formatiunea politica (partid politic, respectiv alianta electorala), precum si acronimul acesteia, respectiv sintagma "candidat independent".
- In continuare alegatorii au dreptul legal de a fi insotiti in cabina de vot de o persoana de incredere (care nu poate fi membru al biroului electoral sau observator). Astfel, acestia vor putea vota in conditii de autonomie, fiind un instrument esential pentru respectarea principiului egalitatii de sanse in procesul electoral.
- Dupa ce a votat, alegatorul extrage din sablon buletinul de vot, il impatureste, paraseste cabina de vot si introduce buletinul de vot in urna.
Sectiile de votare 323 si 324 din Bucuresti, Sectorul 2, strada Vatra Luminoasa, vor pune la dispozitia alegatorilor un suport care foloseste alfabetul Braille si care le permite alegatorilor sa voteze independent.
La aceste sectii pot vota nu doar persoanele arondate, ci si, pe liste suplimentare, orice alta persoana cu dizabilitati vizuale, indiferent daca este din Bucuresti sau din alta localitate.
➜ AUDIO - Explicare sablon pentru persoanele nevazatoare
Persoanele cu deficiente de vedere pot opta sa mearga la aceste sectii sau pot solicita un insotitor care sa ii ajute sa isi exercite dreptul de vot, la sectia la care sunt arondati.
Insotitorii fara probleme de vedere care locuiesc in Bucuresti pot vota la sectiile de votare 323 si 324 din Bucuresti doar daca sunt arondati la ele, ori daca au domiciliul sau resedinta in perimetrul acoperit de ele, conform cartii de identitate.
Concluzii si recomandari
Conventia privind drepturile persoanelor cu dizabilitati (CDPD) anunta o noua era pentru participarea politica a persoanele cu dizabilitati impunand obligatia de a garanta persoanelor cu dizabilitati drepturile politice si posibilitatea ca acestea sa le poata exercita in conditii de egalitate cu ceilalti.
Drepturile exclusiv politice sunt drepturile pastrate exclusiv pentru cetatenii unui stat, prin intermediul carora acestia pot participa la guvernare. Exista doua asemenea drepturi: dreptul la vot si dreptul de a fi ales.
In Romania, persoanele cu dizabilitati continua sa se confrunte cu bariere fizice si de comunicare, cu sectii de votare inaccesibile, cu lipsa de informatii in formate accesibile, care impiedica sau limiteaza participarea lor egala si efectiva in desfasurarea drepturilor electorale. Mai raman inca multe de facut pentru a garanta accesul egal si efectiv la drepturile politice de catre toate persoanele cu dizabilitati, masuri ce ar putea avea in vedere:
➜ Eliminarea obstacolelor juridice si administrative: Planurile nationale de actiune privind dizabilitatea ar trebui sa abordeze modalitati de promovare a participarii la vot a persoanelor cu dizabilitati, inclusiv modificarea legilor care priveaza aceste persoane de dreptul de vot din cauza dizabilitatii; introducerea formelor alternative de vot pentru persoanele institutionalizate, si accesibilizarea mecanismelor de reclamatie cu privire la vot;
➜ O participare la vot mai accesibila, in sensul in care sectiile de votare ar trebui sa raspunda nevoilor tuturor persoanelor cu dizabilitati, nu doar celor cu deficiente fizice. Informatiile cu privire la alegeri si materialele de campanie ar trebui sa fie disponibile intr-o gama variata de formate accesibile - de exemplu in Braille, limbajul semnelor, in formate usor de citit etc.
➜ Utilizarea unor forme accesibile de comunicare sau prin acordarea de sprijin suplimentar acolo unde este necesar.
➜ Sensibilizarea cu privire la drepturi: Functionarii implicati in alegeri, partidele politice, autoritatile publice si mass-media au nevoie de instruire si de orientari cu privire la modul in care trebuie sa raspunda nevoilor persoanelor cu dizabilitati. De asemenea, organizatiile persoanelor cu dizabilitati ar trebui sa beneficieze de sprijin pentru implementarea unor programe de constientizare in randul membrilor lor a importantei exercitarii dreptului de vot.
➜ Colectarea de date pentru a masura participarea la vot, date fiabile si comparabile la nivelul UE , pentru a fi utilizate la formularea de masuri tintite care vor imbunatati participarea la vot, inclusiv elaborarea de abordari comune pentru culegerea unor astfel de date si de orientari pentru masurarea accesibilitatii.
➜ Sunt necesare a fi dezvoltate modalitati alternative de vot, care sa permita alegatorilor cu dizabilitati sa voteze in public, preferabil fara asistenta, asigurandu-se astfel secretul votului. Acestea ar trebui sa fie intotdeauna evaluate in raport cu obligatia generala de a include persoanele cu dizabilitati in toate aspectele societatii, promovand independenta, autonomia si demnitatea acestora, urmand a fi utilizate numai in cazurile in care nu este posibil, sau este extrem de dificil, pentru persoanele cu dizabilitati sa voteze in sectiile de votare, la fel ca toti ceilalti, pentru ca, dependenta generala privind votarea asistata si votul alternativ nu sunt in concordanta cu obligatiile generale asumate de statele parti in conformitate cu articolele 4 si 29 din Conventie.