Economia sociala in noul cod al munciiStatul nu va mai plati insotitori din familie pentru persoanele cu handicap. Ajutoarele sociale vor fi acordate conditionat si doar celor care au nevoie de ele, sustine Guvernul. Ajutoarele pentru incalzire sunt incluse intr-un venit minim pentru combaterea saraciei.

Autoritatile se pregatesc de schimbari majore in domeniul ajutoarelor pentru populatia defavorizata. O noua legislatie a fost elaborata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, obiectivul fiind de a imparti "mai corect", potrivit oficialilor, sumele de care bugetul dispune.

Este vorba despre o noua Strategie pentru reforma sistemului de asistenta sociala. Primul document al acestei noi strategii, Legea-cadru in domeniu, tocmai a fost lansat in dezbatere publica, la sfarsitul saptamanii trecute.

{googleads}Autoritatile au plecat de la identificarea problemelor si sustin ca modificarea legislatiei ar urma sa corecteze erorile si sa eficientizeze intregul sistem. Potrivit unei analize de la care a pornit Ministerul Muncii in elaborarea noilor texte legislative, cheltuielile publice cu prestatiile sociale au crescut de la 1,4% din PIB in 2005, la 2,86% in 2010.

Cu toate acestea, s-a constatat ca ele nu au imbunatatit deloc statistica nationala referitoare la calitatea vietii. Dimpotriva, concluzia a fost ca cei mai saraci dintre romani au primit tot mai putini bani: daca in 2005 ajungeau la ei aproximativ 48% din totalul sumelor cheltuite, in 2009 procentul a coborat la numai 43. Aceasta, spune Strategia, din cauza inechitatii sistemului de distribuire.

Ajutoare mai putine si focalizate

In primul rand, noua legislatie ar trebui sa reduca birocratia si sa faca ordine in sistem. In momentul de fata, exista 202 tipuri de ajutoare si prestatii, dintre care un sfert consuma peste 95% din bugetul total.

Numarul lor va fi redus prin contopirea mai multor tipuri si structurarea pe patru mari categorii. La politici familiale ramane, de pilda, numai alocatia de stat pentru copii, care este un drept neconditionat al tuturor copiilor, si indemnizatia pentru cresterea copiilor de pana la doi ani.

Dispare ajutorul de incalzire

Urmeaza categoria care se refera la sprijnirea familiilor cu venituri reduse. Aici s-au unit deja doua alocatii, cea pentru familia monoparentala si alocatia familiala complementara, incepand cu 2011. Operatiunea va continua prin contopirea acesteia cu actualul Venit Minim Garantat (VMG) si cu ajutoarele de incalzire. Ajutorul rezultat va purta numele de Venit Minim de Insertie (VMI), nume ce ar trebui sa reflecteze, potrivit Strategiei, caracterul sau activ.

Va fi un ajutor consolidat acordat familiilor sarace si va fi insotit de alte servicii sociale pentru ca macar copiii actualilor asistati sa nu mai fie dependenti de sistem. In afara sanctiunilor, legea VMI va introduce si un stimulent pentru angajarea celor aflati in saracie: ei vor putea incasa indemnizatia inca trei luni dupa ce-si gasesc un job, iar plafonul la care au dreptul va urca in cazul acestora din urma cu 15%.

O a treia mare categorie de ajutoare este cea pentru persoane cu handicap. In momentul de fata, legea acorda ajutoare adultilor cu handicap, copiilor cu handicap, precum si familiilor lor. Un adult cu handicap grav primea anul trecut o indemnizatie de 202 de lei si un buget personal complementar de 91 de lei.

Daca se incadra in criterii, avea dreptul la un insotitor personal care poate sa fie si din familie, caz in care aceasta ruda primeste o indemnizatie identica salariului net al asistentului social debutant cu studii medii, adica salariul minim pe economie. Anul trecut, aproape 550.000 de personae au primit indemnizatii pentru handicap grav sau accentuat.

A fost o crestere cu 21.000 a numarului total, fata de 2009. Cele mai multe drepturi s-au platit in judetele Vrancea, Timis si Iasi.

Tocmai la acest capitol, al persoanelor cu nevoi speciale, ar urma sa se produca cele mai mari schimbari. Mai intai, se contopesc indemnizatia si bugetul complementar intr-o singura suma. In al doilea rand, Legea cadru pentru reforma asistentei sociale spune ca nu va mai exista o suma fixa, ci cuantumul va fi diferentiat in functie nu doar de gradul handicapului, cum este acum, ci si de veniturile persoanei respective.

Fiindca, spune Lacramioara Corches, seful Directiei de Asistenta Sociala din Ministerul Muncii, "este inechitabil ce se intampla acum - primeste aceeasi suma si cel care s-a nascut cu un handicap, si cel care a lucrat inainte de a dobandi handicapul si are un venit din pensie".

Rudele nu vor mai primi salariu de ingrijitor

In 2010 s-au acordat aproape 45.000 de indemnizatii de insotitor pentru persoane cu handicap. Peste 90% au fost incasate de rude. "Doar la noi se intampla asa ceva", explica Lacramioara Corches. Inovatia a aparut dupa 1990, atunci cand statul a recunoscut existenta copiilor cu HIV/SIDA. Pentru a ajuta familiile si a le permite mamelor sa renunte la job, s-a introdus aceasta posibilitate, ca parintii sa fie platiti pe post de ingrijitor personal.

Practica s-a extins, insa, si cei din asociatiile neguvernamentale specializate pe asistenta sociala au sustinut de multe ori ca nu este o solutie - exista familii unde dependenta rudei bolnave este incurajata tocmai din cauza acestei sume mici care suplimenteaza veniturile gospodariei. In plus, Corches spune ca nu e posibil sa se asigure asistenti la paritate: unul pentru fiecare persoana cu probleme. "Asa ceva nu exista niciunde in Europa. Asistentii informali sunt si ineficienti, deoarece nu sunt specializati".

De acum incolo, un asistent social platit de stat, bugetar sau de la o fundatie specializata va avea arondate mai multe persoane dependente de care se va ocupa in timpul programului de opt ore. Pentru fiecare va aloca un timp stabilit potrivit nevoilor fiecaruia dintre beneficiari.

Alte schimbari in urmatorii doi ani

Pocesul reformarii sistemului de asistenta sociala va dura pana in 2013 si presupune elaborarea de legi specifice pentru fiecare categorie de ajutoare.

57% din populatia Romaniei primeste, direct sau indirect, un ajutor social de la stat.

Sprijin pentru parintii abandonati

Strategia si legea-cadru pentru reforma sistemului de asistenta sociala subliniaza un principiu de baza al acestui domeniu, si anume ca sumele achitate de stat reprezinta "forme de sprijin destinate, in principal, depasirii unei situatii de dificultate, reconcilierii vietii de familie cu viata profesionala, incurajarii ocuparii pe piata muncii".

Legea reformuleaza si textele privind persoanele varstnice, asta, spune Lacramioara Corches, dupa ce s-a observat in ultimii ani cresterea numarului de copii care-si abandoneaza parintii.

Ca noutate importanta, legea impune copiilor ­sa-si ingrijeasca parintii batrani.

Asadar, articolul 94 prevede ca "familia persoanei varstnice are obligatia de a asigura ingrijirea si intretinerea acesteia". Daca si rudele persoanelor in etate au o situatie precara, numai atunci statul va interveni cu ajutoare financiare. Prezumtia ca rudele sunt primele care acorda sprijin batranilor aparea si in Codul familiei, dar nu era formulata atat de limpede. In plus, autoritatile spun ca batranii evita in general sa-si dea in judecata copiii pentru a le cere sa-i intretina.

Lucrurile s-ar putea schimba radical daca ajutoarele acordate celor in varsta vor fi conditionate de dovedirea faptului ca urmasii nu pot plati factura la intretinere, de exemplu. Inca nu se stie cum va arata in detaliu legea referitoare la protectia persoanelor in varsta, dar este posibila dovedirea cu acte a imposibilitatii copiilor de a-si sprijini parintele, asa cum se intampla acum la obtinerea unui loc in caminul de batrani.

Ajutoare conditionate de educatia contraceptiva

Acordarea ajutoarelor sociale va fi conditionata de mai multe lucruri decat pana acum, pentru a-i responsabiliza pe cei care le primesc si pentru a creste sansele lor de a scapa de saracie. O prima noutate ar fi ca aceste obligatii ii privesc nu doar pe adulti, care potrivit legilor in vigoare trebuie sa munceasca in folosul comunitatii si sa mearga la cursurile de formare profesionala. De acum incolo vor fi implicati in acest sistem de obligatii si copiii.

Venitul Minim de Insertie, de exemplu, va fi conditionat de cautarea activa a unui loc de munca (in cazul parintilor), dar si de prezenta la scoala a copiilor. Aceasta conditionare a intrat de fapt in vigoare inca de la inceputul anului, prin legea care permite plata alocatiei pentru sprijinul familiei. Acest ajutor nu se mai acorda in cazul in care copiii au mai mult de 20 de absente nemotivate la scoala sau o nota mai mica de 8 la purtare.

O a doua inovatie este menita sa ii determine pe parintii care traiesc mai ales din alocatiile copiilor sa gaseasca si alte solutii. Potrivit Strategiei redactate de Guvern, asistentul social va juca un rol mult mai important decat in prezent. El va face o evaluare a situatiei familiei respective si apoi va prescrie un fel de "tratament social".

Tratamentul poate consta in obligarea persoanelor care incaseaza ajutoarele sociale sa urmeze cursuri de educatie contraceptiva (mai ales in cazul parintilor cu multi copii), sau de obligarea tinerilor analfabeti de a participa la programele "a doua sansa", prin care se urmareste tocmai recuperarea sociala, prin educatie, a celor care au abandonat scoala. Potrivit datelor puse la dispozitie de autoritati, nu mai putin de 11 milioane de adulti cu varste corespunzatoare si apti de munca beneficiaza de prestatii sociale.

Dintre acestia, 2,2 milioane de persoane nu muncesc si nici nu sunt cuprinse in vreun sistem educational sau de pregatire profesionala. Reprezentantii Ministerului Muncii spera ca pana in 2013, moment pana la care ar urma sa fie puse in practica cele mai multe dintre noile reglementari privind asistenta sociala, cel putin 100.000 de persoane apte de munca, care traiesc acum exclusiv din sumele primite de la stat, vor deveni independente de sistem.

Noua strategie guvernamentala prevede si plafonarea sumei totala a ajutoarelor primite de o familie. Suma se va stabili pornind de la un indicator social (cel luat in calcul si pentru somaj si pentru salariul minim pe economie), caruia i se va aplica un coeficient in functie de numarul de membri si de situatia lor. Cu alte cuvinte, se va tine cont daca printre acestia din urma se afla persoane cu handicap ori inapte de munca.

Plafonul, al carui cuantum nu a fost stabilit, va fi aplicat la totalul rezultat dupa ce se aduna ajutoarele din primele trei categorii: pentru combaterea saraciei (VMI), pentru familie si copil (alocatia de stat si indemnizatia pentru cresterea copilului) si cele pentru nevoi speciale (persoane cu handicap).

Formularul unic ­anti-birocratie

Schimbarile pe care le propune noua legislatie ar trebui sa aduca, potrivit autoritatilor, si reducerea birocratiei, precum si a costurilor administrative. In prezent, o familie care beneficiaza de cinci tipuri de ajutoare este obligata sa completeze sase dosare diferite. Daca procedurile s-ar simplifica asa cum propune Ministerul Muncii, familia va merge la agentie, va depune un singur dosar si va completa un singur formular. Datele se vor introduce in computer, iar un soft special ar urma sa spuna exact ce ajutoare banesti trebuie sa primeasca respectivii solicitanti.

In plus, centralizarea datelor va oferi o evidenta clara a prestatiilor, ceea ce acum este imposibil. "Nimeni nu ar putea sa va spuna exact cate familii beneficiaza acum de prestatii si nici cate tipuri sunt primite de o familie", spune Lacramioara Corches, sef Directia de Asistenta Sociala in Ministerul Muncii. Ea precizeaza ca persoanele care beneficiaza de ajutoare sociale pot fi cautate, in prezent, in reteaua computerizata a directiei, doar dupa CNP-ul beneficiarului, si nu dupa nume sau adresa.

Sursa: Adevarul