Drepturile minorilor cu deficienta usoaraPrestatorul casnic sau lucratorul casnic este persoana fizica ce poate desfasura activitati casnice in una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice. 

Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic, insa poate fi ingrijitorul informal, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic si care nu are incheiat un contract pentru ingrijire informala cu serviciul public de asistenta sociala. O persoana poate fi prestator casnic numai daca a implinit varsta de cel putin 16 ani.

Legea nr. 111/2022 stabileste notiunea de activitate casnica, definind-o ca fiind activitatea ocazionala necalificata, desfasurata de un prestator casnic in gospodaria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau in alt loc necesar desfasurarii acesteia; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti.

Termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

  1. beneficiar casnic - persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice;
  2. tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic;
  3. gospodarie - totalitatea bunurilor imobile constand in cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.

Platforma electronica destinata beneficiarilor si prestatorilor de activitati casnice poate fi accesata pe adresa tichete.anofm.ro, iar conceptul presupune achizitionarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfasoara activitati ocazionale in gospodarie.

Ghiduri de utilizare a platformei pentru prestatori, beneficiari si angajatori:

  1. Prestator
  2. Beneficiar
  3. Angajator

Beneficiarii pot posta in sectiunea "Marketplace" serviciile pentru care cauta personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurata in acest fel medierea intre cerere si oferta in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor casnice.

Prestatorii casnici vor beneficia de asigurari de pensie si sanatate cu conditia preschimbarii a cel putin 85 de tichete de activitati casnice, respectiv 1.275 de lei/luna. Din valoarea de 15 lei a unui tichet, 3 lei reprezinta contributiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie si sanatate, fara sa fie nevoie de un contract de munca intre parti.

Conventia care se incheie intre prestator si beneficiarul casnic in vederea prestarii activitatilor, desi nu este obligatorie forma scrisa, va stabili: 

  1. activitatile si numarul de ore sau volumul de munca;
  2. faptul ca plata prestatorului casnic se face cu tichete de activitati casnice;
  3. volumul de munca zilnic, care nu poate sa depaseasca 12 ore pentru un adult si 6 ore pentru prestatorii cu varste cuprinse intre 16-18 ani.

Se poate inscrie ca prestator casnic orice persoana care a implinit 16 ani si care doreste sa aiba sau sa-si suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activitati casnice necalificate, fie ca este somer, pensionar, elev, student sau angajat..

Fiecare prestator are dreptul de a stabili pretul serviciilor pe care le ofera, iar pentru acest lucru trebuie sa se inregistreze in platforma electronica ANOFM.

Angajatorii care se inscriu in platforma pot achizitiona si distribui propriilor angajati tichete pentru activitati, transformandu-i pe acestia in beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici. Tichetele de activitati casnice pot fi acordate sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activitati casnice, aceste date fiind inscrise pe tichet. La achizitionarea a cel putin 600 de tichete intr-un an, angajatorii si beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, in anul urmator, 75 de tichete.

Lista activitatilor casnice definite este prevazuta in anexa de AICI.

Lista activitatilor casnice definite se poate modifica si completa anual sau ori de cate ori se impune de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si/sau la solicitarea partilor interesate, dupa caz, prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Dupa cum e stabilit in Legea nr. 360/2023, cumularea pensiilor in sistemul public va fi posibila cu orice alte venituri pentru care asigurarea in sistemul public de pensii e obligatorie, potrivit Codului fiscal. Regulile se vor aplica si in cazul persoanelor care desfasoara activitate in calitate de prestator casnic, potrivit Legii nr. 111/2022 si care datoreaza contributia de asigurari sociale.

Valoarea minima a contributiei lunare pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, respectiv de 85 de tichete de activitati casnice, si conditia imperativa ca aceasta valoare minima sa nu fie mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.

Intre prestatorul casnic si beneficiarul casnic se stabileste un raport juridic prin acordul de vointa al partilor, fara a avea o forma scrisa, in vederea prestarii activitatilor casnice. Durata zilnica a prestarii activitatilor casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani.

Prestatorii casnici pot fi remunerati exclusiv prin tichete de activitati casnice, si nu prin numerar sau plati bancare. Aceste tichete pot fi achizitionate de la agentiile de ocupare a fortei de munca (ANOFM), de la oficiile postale sau de pe platforma dedicata. Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitionarea altor bunuri sau servicii si pot fi folosite numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt inscrise pe acestea.

Prestatorul casnic poate preschimba tichetele de activitati casnice in bani in termen de cel mult 12 luni de la primirea acestora - vezi AICI. Conversia se poate face in numerar la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, la furnizorul de serviciu universal sau, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.

Prestatorilor casnici li se vor retine impozitul pe venit si contributia la pensii pentru tichetele primite. Asigurarea de sanatate va fi, de asemenea, posibila. Concret, daca prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de sanatate, acesta va dobandi calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si va avea dreptul la pachetul de servicii medicale de baza de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice.

Prestatorul casnic nu este considerat angajat, deoarece raportul de munca nu se formalizeaza printr-un contract de munca, ci printr-un simplu acord verbal intre parti. Aceasta inseamna ca nu exista un angajament contractual tipic, cu toate drepturile si obligatiile prevazute de Codul muncii, ci un aranjament mai flexibil si informal pentru prestarea serviciilor casnice.

Litigiile intre beneficiarul casnic si prestatorul casnic nerezolvate pe cale amiabila se solutioneaza de catre instanta competenta in a carei raza teritoriala se afla domiciliul beneficiarului casnic.

Platforma digitala de gestionare a tichetelor pentru lucratorii casnici permite efectuarea digitala a tuturor tranzactiilor legate de tichete (achizitionare, inregistrarea orelor de lucru), de inregistrarea detaliilor privind activitatea lucratorilor casnici (numar de ore, tip de activitate casnica desfasurata), precum si interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe institutii.

OUG 38/2024 care modifica Legea nr. 111/2022 stabileste statutul prestatorului casnic, acesta putand fi si ingrijitorul informal, definit la art. 6 lit. ș) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definita la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune si care nu are incheiat un contract pentru ingrijire informala cu serviciul public de asistenta sociala, potrivit dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Beneficiarii de venit minim de incluziune (VMI), pot inregistra castiguri provenite din munca de prestatori casnici, fara a risca sa li se taie ajutorul social, conform prevederilor din Legea 196/2016. Acest lucru este prevazut in articolul 10 al legii, deopotriva pentru zilieri si prestatori casnici.

Totodata, Legea asistentei sociale 292/2011 contravine paragrafului de mai sus, stabilit prin OUG, in masura in care notiunea de ingrijitor informal este deja stabilita de legea asistentei sociale. Conform definitiei stabilite prin lege, "ingrijitorul informal este persoana necalificata, membru al familiei, ruda sau orice alta persoana, care asigura ingrijirea personala, respectiv ajutorul pentru efectuarea de catre persoana varstnică aflata in situatia de pierdere a autonomiei functionale, a activitatilor de baza si instrumentale ale vietii zilnice". Cu alte cuvinte, definitiile celor doua concepte nu se suprapun in privinta calitatii de membru al familiei, de aici rezultand neclaritati ce pot pune in dificultate prestatorul casnic, caruia legea ii permite sa fie "si ingrijitor informal".

Activitatile pe care un prestator casnic le poate desfasura in raport cu persoanele dependente sunt:

  1. Efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente;
  2. Imbracarea si dezbracarea persoanelor dependente;
  3. Hranirea si hidratarea persoanelor dependente;
  4. Efectuarea igienei eliminarilor persoanelor dependente;
  5. Transferul si mobilizarea persoanelor dependente;
  6. Facilitarea comunicarii persoanelor dependente cu alte persoane;
  7. Facilitarea deplasarii persoanelor dependente in interior;
  8. Facilitarea deplasarii si insotirea persoanelor dependente in exterior;
  9. Acompanierea persoanelor dependente la activitati de socializare si/sau socializarea cu persoanele dependente.

Ingrijitorul informal beneficiaza de program lunar de lucru redus, de o jumatate de norma la angajator, cu asigurarea platii, pentru cealalta jumatate, sub forma unei indemnizatii, din bugetul local, in baza unui contract incheiat cu Directia de Asistenta Sociala. Indemnizatia este echivalenta cu jumatate din salariul de baza brut al ingrijitorului la domiciliu, stabilit potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, pentru gradatia 0, la care se aplica prevederile din Codul fiscal, respectiv impozit pe venit si contributii sociale obligatorii. Timpul cat ingrijitorul informal beneficiaza de program redus de lucru se considera, la calculul vechimii in munca, timp lucrat cu norma intreaga, pe baza adeverintei eliberate de Directia de Asistenta Sociala.

Activitatea de ingrijitor informal este doar pentru persoanele care detin deja contract de munca.

Poate beneficia de asistenta sociala varstnicul care:

  1. Nu are familie sau nu se afla in intretinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozitiilor legale in vigoare;
  2. Nu are locuinta si nici posibilitatea de a-si asigura conditiile de locuit pe baza resurselor proprii;
  3. Nu realizeaza venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea ingrijirii necesare;
  4. Nu se poate gospodari singura sau necesita ingrijire specializata;
  5. Se afla in imposibilitatea de a-si asigura nevoile sociomedicale, datorita bolii ori starii fizice sau psihice;
  6. Nu au sustinatori legali sau cu intretinatori legali, care locuiesc sau nu cu acestia, care nu-si pot indeplini obligatia legala de intretinere din motive independente de vointa lor, datorate starii de sanatate (ex: dependenta de alcool, invaliditate, handicap, boli cronice), situatiei economice precare, sarcinilor familiale (copii in intretinere pana la 7 ani, persoane cu handicap si/sau alte persoane in intretinere, fata de care exista aceasta obligatie legala) sau stabiliti in afara razei administrativ teritoriale a judetului sau in afara tarii, constatate pe baza actelor doveditoare/informatiilor mentionate in fisa de evaluare sociomedicala si geriatrica;
  7. Se afla in intretinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, dar aceasta/acestea nu ii pot asigura ingrijirea si intretinerea din motive independente de vointa lor, datorate starii de sanatate, situaţiei economice precare, sarcinilor familiale sau stabiliti in afara razei administrativ teritoriale a judetului sau in afara tarii constatate pe baza actelor doveditoare/informatiilor mentionate in fisa de evaluare sociomedicala si geriatrica. In aceasta situatie persoana/persoanele obligate sa asigure intretinerea persoanei varstnice se angajeaza sa achite integral serviciile de ingrijire la domiciliu din venitul propriu.

Conditii pentru ingrijitorul informal:

  • locuieste cu persoana varstnica;
  • are capacitate deplina de exercitiu;
  • nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni care ar face-o incompatibila cu ingrijirea unei persoane varstnica aflata in stare de dependenta (certificat de integritate comportamentala);
  • are o stare de sanatate corespunzatoare, atesta de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
  • are calitatea de salariat cu contract de munca si a obtinut acordul angajatorului cu privire la reducerea programului de lucru;
  • are o conduita civica ireprosabila si comportament social moral si e astfel recunoscut in societate si la locul de munca (aspecte regasite in ancheta sociala).

Indemnizatia bruta acordata ingrijitorilor informali care muncesc si au, in acelasi timp, grija de o persoana varstnică ar fi de aproximativ 1.850 de lei, bani pentru care ingrijitorii informali trebuie sa incheie un contract cu serviciul public de asistenta sociala.

In situatia in care ingrijitorul informal este o persoana care are obligatie de intretinere fata de persoana varstnica, contractul se poate incheia pe durata nedeterminata, cu obligatia evaluarii anuale a conditiilor care au stat la baza incheierii acestuia.

Un alt aspect neclar cu privire la ingrijitorul informal este cel privind variabila salariala. Conform legii prestatorului casnic, plata aferenta muncii prestate se face in tichete cu valoarea bruta de 15 lei. In mod contrar, legea privind asistenta sociala a persoanelor varstnice mentioneaza ca ingrijitorul informal va primi "o indemnizatie lunara echivalenta cu jumatate din salariul de baza brut al ingrijitorului la domiciliu stabilit prin legea nr. 153/2017".

Consiliul Legislativ a emis Avizul nr. 230 referitor la OUG 38/2024 in care semnaleaza ca prestatorul casnic nu poate fi ingrijitor informal, intrucat nu isi desfasoara activitatea in baza unui contract semnat cu serviciul public de asistenta sociala. Asa cum s-a vazut, cele doua notiuni (cea de prestator casnic si cea de ingrijitor informal) sunt in contradictie din mai multe puncte de vedere fundamentale, precum metoda contractuala, plata, dar si apartenenta familiala. Totusi, in ciuda avizului emis de consiliul legislativ, nu exista modificari in acest sens. OUG 34/2024 se afla in Parlament, unde poate fi respinsa sau modificata prin lege, unde-i pot fi aduse inclusiv amendamente care sa reglementeze neclaritatile mentionate mai sus.

Din Legea nr. 111/2022 au fost eliminate orice referiri la activitatile prestate de bone, intrucat este o munca calificata.

Legislatie

  1. OUG nr. 38/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic;
  2. LEGE nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic;
  3. ORDINUL ministrului muncii si solidaritatii sociale pentru aprobarea modelului contractului necesar a fi incheiat intre angajatori si agentiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București pentru acordarea de tichete de activități casnice, în condițiile art.11 din Legea nr.111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, cu modificările și completările ulterioare;
  4. LEGEA nr. 298/2011 - asistentei sociale;
  5. LEGE nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
  6. LEGEA nr. 17/2000 (*republicata 4*) privind asistenta sociala a persoanelor varstnice;
  7. ORDIN nr. 2.490/2023 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 955/2023 pentru aprobarea modelului contractului incheiat intre ingrijitorul informal al persoanei varstnice dependente si serviciul public de asistenta sociala;
  8. ORDIN nr. 955/2023 pentru aprobarea modelului contractului incheiat intre ingrijitorul informal al persoanei varstnice dependente si serviciul public de asistenta sociala