Primariile vor fi obligate de a angaja si salariza asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav. Se aplica sanctiuni in cazul in care se incalca prevederile legale din art. 100, alin 1) lit. (b), cu valori cuprinse intre 10.000 lei si 20.000 lei, motiv care va duce la responsabilizarea institutiilor, persoanelor care stabilesc si acorda beneficiile de asistenta sociala, precum si a beneficiarilor.
Conform art. 44 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, "Autoritatile administratiei publice locale prevazute la art. 43 alin. (2) au obligatia: a) de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav, in conditiile prezentei legi; b) de a asigura si garanta plata indemnizatiei lunare, in cazul in care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta".
Astfel, primariile sunt obligate sa angajeze asistenti personali pentru persoanele cu handicap grav care au trecut in certificatul de incadrare in grad de handicap, optiunea grav - cu asistent personal.
In cazul incadrarii ca persoana cu handicap grav cu asistent personal, pentru cazurile noi este necesara transmiterea de catre persoana cu handicap grav cu asistent personal sau de catre reprezentantul legal al acesteia, a optiunii potrivit prevederilor art. 42, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, cu toate modificarile si completarile ulterioare, inclusiv prin OUG nr. 51/30.06.2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, astfel:
- asistent personal;
- indemnizatie lunara prevazuta la art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati;
- indemnizatie de insotitor prevazuta de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
Cererea de optiune poate fi depusa personal la serviciul de Asistenta Sociala din cadrul primariei unde isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav sau transmisa electronic ori depusa la sediul DGASPC, in a carei raza teritoriala se afla.
- Cererea de optiune in format pdf poate fi descarcata de AICI
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in bugetul local sumele necesare din care se suporta salarizarea, precum si celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Daca pe parcursul unui an, apar dosare noi, respectiv cereri de angajare AP, in lipsa fondurilor cuprinse in bugetele ordonatorilor de credite la inceput de an, primariile centralizeaza si inregistreaza aceste documente si la urmatoarea rectificare bugetara la nivel central, ori la inceput de an, solicita suplimentarea numarul de posturi noi pentru AP si acorda aceste drepturi legale conform art. 1 din HG nr. 598/2024, art. 164 alin (1) din Legea nr. 53/2003 si art. 154, 155 alin. 1 litera d), alin 5, litera e), art. 156 si art. 196, alin.1 litera b) din O.U.G. nr. 57/2019, privind Codul Administrativ.
In conformitate cu prevederile legislatiei romanesti, procesul prin care se stabileste bugetul fiecarei localitati incepe la data de 1 iunie a fiecarui an, data pana la care Ministerul Economiei si Finantelor trebuie sa transmita catre directiile generale ale finantelor publice, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, o scrisoare-cadru prin care informeaza aceste institutii cu privire la contextul macroeconomic pe baza caruia vor fi intocmite proiectele de buget prognozate, metodologiile de elaborare a acestora, precum si cu privire la limitele sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat si ale transferurilor consolidabile pe ansamblul judetului (sau al Municipiului Bucuresti).
Fondurile pe care autoritatile administratiei publice locale dintr-o localitate le gestioneaza provin din taxele si impozitele platite de locuitorii acelei localitati, iar serviciile pe care administratia le ofera sau le pune la punct trebuie sa fie in concordanta cu asteptarile celor care contribuie la buget.
Primaria localitatii stabileste si redacteaza prima forma a proiectului de buget pentru anul urmator, pe care trebuie sa o transmita la directia generala a finantelor publice pana la data de 1 iulie. Asadar, pe parcursul lunii iulie a fiecarui an, fiecare primarie ar trebui sa ii consulte pe cetateni cu privire la modul in care ar trebui structurat bugetul localitatii, fara ca acest lucru sa insemne ca procesul de consultare nu poate sa incepa mai devreme.
Un alt moment important il constituie perioada de sfarsit de an si cea de inceput a anului urmator cand, pe baza sumelor defalcate din unele venituri la bugetul de stat, precum si a transferurilor consolidabile, Primaria trebuie sa realizeze proiectul final de buget, iar consiliul local trebuie sa adopte bugetul.
!!! In cazul incalcarii de catre angajator a unor drepturi ale asistentului personal al persoanei cu handicap grav care are mentionat in certificatul de handicap mentiunea cu asistent personal, respectiv neincheierea unui contract de munca, neacordarea voucherelor de vacanta, a indemnizatiei de hrana si concediului de odihna sau medical, dupa caz, pot fi sesizate institutiile Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) sau PREFECTURA de care apartine persoana cu handicap grav cu asistent personal.
- In cazul refuzului angajarii asistentului personal: Institutia Prefectului si Agentia Judeteana pentru Plati si Inspectie Sociala (AJPIS);
- Remunerarea asistentului personal cu salariul mai mic decat salariul minim pe economie: Institutia Prefectului si Agentia Judeteana pentru Plati si Inspectie Socială (AJPIS);
- Incalcarea programului de lucru si a concediului de odihna: Inspectia Teritoriala a Muncii (ITM) si Agentia Judeteana pentru Plati si Inspectie Sociala (AJPIS).
Potrivit prevederilor art. 1001, lit. c) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nerespectarea de catre primariile in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav a prevederilor art. 44 din lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale prevazute la art. 1001 se fac de catre inspectorii sociali.
UPDATE: asistentul personal al persoanei cu handicap grav NU mai exista dreptul la spor pentru conditii periculoase sau vatatatoare de 15%, asa cum a decis ICCJ prin Decizia nr. 23/2023.
In noiembrie 2023, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a dat o hotarare prin care a decis ca asistentii personali sa nu mai primeasca sporul de 15% pentru conditii grele de munca, chiar daca dau statul in judecata. Cei care au castigatul procesul inainte de noiembrie 2023 iau sporul in continuare.
Asistentul personal profesionist are dreptul si la un spor de 15% calculat la salariul de baza, pentru suprasolicitare neuropsihica si conditii de munca deosebita in care isi desfasoara activitatea.
!!! Mai multe detalii, AICI
Persoana care doreste sa devina Asistent Personal se adreseaza angajatorului daca indeplineste urmatoarele conditii:
- are varsta minima de 18 ani impliniti;
- nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni care ar face-o incompatibila cu exercitarea ocupatiei de asistent personal;
- are capacitate deplina de exercitiu;
- are o stare de sanatate corespunzatoare, atestata de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
- a absolvit cel putin cursurile invatamantului general obligatoriu, cu exceptia rudelor si afinilor pana la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum si cu excepţia sotului sau sotiei, dupa caz; in situatii exceptionale, la propunerea asistentului social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana care urmeaza sa indeplinesca functia de asistent personal, ANPDPD poate aproba derogarea de la indeplinirea conditiilor de studii si in cazul altor persoane.
Nu pot detine calitatea de asistent personal persoanele care beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 7 ani.
Legislatia privind drepturile persoanelor cu dizabilitati a fost intotdeauna ambigua. Desi stabileste care sunt facilitatile si sumele la care au dreptul aceste persoane, in functie de tipul de dizabilitate si grad, nu precizeaza responsabilii, nici modalitatile de sanctionare a celor care nu respecta prevederile legale.
Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata, specifica:
Art. 1001 - Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea de catre directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti a prevederilor art. 23 alin.(3), art. 42 alin.(6), art. 88, art. 903 alin.(2), si (7);
b) nerespectarea de catre Comisiile de evaluare a prevederilor art. 89 alin.(1) si (4);
c) nerespectarea de catre primariile in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav a prevederilor art. 37 alin. (3), art. 39 alin.(1) si (2), art. 40 alin.(1), art. 44;
d) nerespectarea de catre serviciile publice de asistenta sociala a prevederilor art. 40 alin.(2);
nerespectarea de catre unitatile protejate autorizate a prevederilor art. 82 alin.(2);
nerespectarea de catre consiliile judetene, dupa caz, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti a prevederilor art. 85 alin.(5).
Art. 1002 - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale prevazute la art.1001 se fac de catre inspectorii sociali.
Sumele obtinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de stat.
Cuantumul amenzilor contraventionale, prevazute la art. 1001, se actualizeaza prin Hotarare de Guvern.
Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal de contraventie ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 1001, agentul constatator facând mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de contraventie.
Dupa cum se observa in art. 1001 litera c) se specifica:
c) nerespectarea de catre primariile in a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap grav a prevederilor art. 37 alin. (3), art. 39 alin.(1) si (2), art. 40 alin.(1), art. 44."
Detaliat, aceste referiri al articolelor invocate de art 1001, specifica urmatoarele:
- art. 37 alin.(3) In situatia in care angajatorul nu poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, persoanei cu handicap grav i se acorda indemnizatia prevazuta la art. 43 alin. (1) sau gazduirea intr-un centru de tip respiro.
- art. 39 alin.(1) Contractul individual de munca al asistentului personal se incheie cu primaria localitatii de domiciliu sau resedinta a persoanei cu handicap grav, dupa caz, in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii cererii.
- art. 39 alin.(2) Contractul individual de munca se intocmeste in 3 exemplare, cate unul pentru fiecare parte contractanta, iar cel de-al treilea exemplar se transmite directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de 5 zile de la incheierea acestuia.
- art. 40 alin.(1) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada si sa garanteze in bugetul local sumele necesare din care se suporta salarizarea, precum si celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii.
- art. 44 Autoritatile administratiei publice locale prevazute la art. 43 alin. (2) au obligatia:
a) de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav, in conditiile prezentei legi;
b) de a asigura si garanta plata indemnizatiei lunare, in cazul in care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta.
Prin introducerea acestor penalizari (amenzi) se creaza un sistem unitar de sanctiuni pentru beneficiile de asistenta sociala care va duce la responsabilizarea institutiilor, persoanelor care stabilesc si acorda beneficiile de asistenta sociala, precum si a beneficiarilor. Sistemul unitar de sanctiuni va descuraja fraudarea sistemului si focalizarea resurselor catre persoanele afectate de saracie si a celor aflate in situatie de vulnerabilitate.
Speram ca aceste sanctiuni vor corecta ambiguitatile legate de finantarea serviciilor sociale si angajarea, respectiv salarizarea asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav in conformitate cu Legea nr. 448/2006 si a HG nr. 268/2007 privind Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
COMMENTS
Postat la
%b %06, %2020Postat de
Mona si DanComisia de Expertiza Medicala pentru Recuperarea Capacitatii de Munca este singura Autoritate care emite Certificatul de incadrare in grad de handicap/dizabi litate. Daca aceasta comisie nu schimba, nu decide ca sora dumneavoastra are gradul grav/gradul unu atunci nu are drept la insotitor. Doar in particular veti apela la o persoana dispusa sa se ingrijeasca de situatia sorei. Desigur, aveti posibilitatea de a solicita o reevaluare a gradului de handicap/dizabi litate,Sa depuneti o Contestatie. Insa Comisia decide. Constestatia o reexamineaza Comisia Superioara de la Bucuresti, la nivel national insa si ea tine cont de actele medicale din dosarul medical. Sau mai aveti posibilitatea de a va judeca pe cazul dumneavoastra.
Postat la
%b %11, %2020Postat de
Tolea tudorAm primit decizia de handicap grad 1 cod G81 cu asistent personal am fost la primărie pentru angajare si au zis ca nu sunt locuri si sa optăm pentru indemnizație ,vreau un sfat ., menționez că decizia de handicap este permanentă persoana cu handicap are 82 ani
Postat la
%b %24, %2020Postat de
emiliaIn primul rand, incepand cu anul 2019, salarizarea asistentilor personali se face din bugetul local. asa ca o primarie dintr-o localitate mai mica, avand in vedere ca din anul 2017 isi plateste angajatii tot din bugetul local, e normal sa si planifice si sa-si aprobe un numar de posturi pentru asistentii personali si pt salariati in functie de buget.
Oeganigrama si statul de functii se aproba, de regula, dupa aprobarea bugetului.
Daca bugetul de care va dispune in anul respectiv este limitat sau aproximativ la fel cu cel din anii trecuti , e normal sa nu poata mari nici numarul de posturi de asistenti persoanali si nici pe cel al salariatilor proprii.
inca un aspect: salariatilor le calculeaza salariul in functie de bugetul de care dispune primaria in cauza, in schimb asistentilor personali e obligatoriu sa le acorde salariul din Legea 153/2017, legea unitara a salarizarii.
Si in unele primarii, salariul asistentilor personali cu vechime poate depasi salariul unui functionar.
asa ca nu dati cu piatra inainte de a va documenta.
Pentru ca e nevoie de buget sa poti sustine majorarea numarului de asistenti personali, al caror salariu , pentru cel cu vechime maxima, in anul 2020 , este de 2704 lei brut si de 2232 pentru cel fara vechime, la acestea adaugandu-se si indemnizatia de hrana de 347 de lei.
Postat la
%b %18, %2022Postat de
Mona si DanDomnule Tolea Tudor,
Persoana cu handicap in varsta de 82 de ani are Cretificat de incadrare in gradul 1 (grav) , cod G81. Aceasta persoana beneficiaza de indemnizatie pentru Dizabilitate. De toate facilitatile ce decurg din Legea 448/2006. Indemnizatia cuvenita insotitorului (asistentul personal ) o primeste persoana care ingrijeste persoana in varsta de 82 de ani. Daca nu exista insotitor ( asistentul personal ) , suma cuvenita insotitorului o incaseaza persoana de 82 de ani. Si plateste pe cel care este dispus sa o ingrijeasca .
Postat la
%b %18, %2022Postat de
Mona si DanDoamna Emilia,
Nu stiu care este intrebarea dumneavoastra . Cu ce va putem ajuta ?!
Postat la
%b %28, %2022Postat de
Mona si DanDoamna LasselMonica
Precizez ca sunt un simplu om, iar raspunsurile mele le redactez din prietenie si solidaritate cu cei care pun intrebari pe Prostemcell.ro
La aceasta intrebarea va raspund cu drag si precizez ca cunosc aceasta situatie. Dumneavoastra asteptati sa impliniti calendaristic 53 de ani. Varsta pentru limita de varsta al femeiilor este 63 de ani. 63 minus 10 egal 53 de ani. Din pacate exista o birocratie absurda si va explic . Certificatul de incadrare in grad de dizabilitate este o simpla hartie. Cu 3-4 luni inainte de a implinii 53 de ani solicitati medicului de families a mergeti la medicul de specialitate al afectiunii dumneavoastra. Medicul de specialitate elibereaza certificat parafat cu afectiunea . Si va scrie ( afectiune din nastere )si va scrie data nasterii. Cu acest certificat sau scrisoare medicala va prezentati la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului. Este obligata sa va elibereze/emita un NOU CERTIFICAT de incadrare in grad de handicap. Este absolut identic cu cel care il aveti. Insa acest nou certificat are un paragraf anume. Scrie asa in el, ( acest certificat a fost eliberat pentru aplicarea articolului 57 din Legea 263/2010 ). Drept consecinta vi se aproba iesirea la pensie pentru limita de varsta.Teoretic avand Gradul 2, aveati posibilitatea de a avea pensie de invaliditate oricand. In cazul in care sunteti acum pensionara de invaliditate veti beneficia de recalcularea pensiei.Doar acest nou CERTIFICAT il ia in considerare CASA de pensii . De fapt intreaga perioda de munca este in conditie de handicap/dizabi litate. Aceste demersuri dureaza 2-4 luni . Acesta este statul roman ! Elibereaza acte noi care certifica cele stiute de la bun inceput. Bataie de joc. “Asta-i Romania noastra cea desteapta !”
Postat la
%b %31, %2024Postat de
mariusVDin ce știu primăriile sunt obligate sa angajeze asistenti personali la cerere in condițiile legii care nu prevăd condiția dacă au buget sau nu
Postat la
%b %04, %2024Postat de
Mona si DanDomnule MariusV, da, aveti dreptate !