Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Adeverinta de asigurat la sanatate

Adeverinta de asigurat la sanatate #29153

Din 2013, adeverinta de asigurat nu mai exista. Cum vom demonstra ca suntem asigurati la sanatate de la 1 ianuarie?

Asiguratii in sistemul national de sanatate beneficiaza, in baza contributiei, de anumite servicii medicale gratuite: de la controale la medicul de familie pana la asistenta medical de urgenta, servicii de medicina dentara sau medicamente compensate. Pentru a putea beneficia de aceste servicii, o persoana trebuie sa si demonstreze ca este asigurata in sistemul national de sanatate. Daca pana acum erau necesare adeverinte de asigurat, de la 1 ianuarie 2013, acestea vor fi inlocuite cu un alt document.



Proiect HG: Cardul National de Sanatate
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Adeverinta de asigurat la sanatate #29154

Incepand cu data de 1 ianuarie 2013, asiguratii vor avea acces la servicii medicale si medicamente doar pe baza cardului national de sanatate, se arata in Hotararea de Guvern nr. 900/2012 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 643, din 10 septembrie 2012.

Potrivit HG nr. 900/2012, cardul national de sanatate va fi distribuit catre asigurati incepand cu data intrarii in vigoare a normelor metodologice, adica 10 septembrie, iar pana la sfarsitul anului se va testa functionalitatea documentului, la nivelul judetului Arad, judetul pilot.

Desi va fi distribuit inca de anul acesta, hotararea prevede ca utilizarea cardului de catre asigurati se va face de la 1 ianuarie 2013. Astfel ca, pana la data de 31 decembrie 2012, dovada calitatii de asigurat se va face ca si pana acum, prin adeverinta de asigurat sau carnetul de asigurat eliberate de casa de asigurari de sanatate la care este inscris asiguratul. Termenul de valabilitate a cardului national va fi de 5 ani de la data emiterii. In plus, actul normativ stabileste ca inclusiv pentru cardurile emise pana la data de 31 decembrie 2012, data emiterii se considera 1 ianuarie 2013.

Dupa primirea lor de catre medicii de familie, care le vor repartiza asiguratilor, cardurile pot fi returnate caselor de asigurari de sanatate (CAS) doar in anumite situatii, si anume:
  • Daca prezinta defectiuni tehnice sau erori ale informatiilor inscrise;
  • Daca medicii de familie constata ca unele carduri sunt corespunzatoare unor persoane asigurate care nu se mai regasesc pe lista acestora. In acest caz, CAS va redistribui cardurile medicilor de familie pe lista carora se regasesc asiguratii.

De asemenea, in hotarare se arata ca, in cazul in care asiguratul se afla in imposibilitatea de a intra in posesia cardului, documentul se va pastra la medicul de familie pe listele caruia se afla inscris timp de maxim 3 luni, dupa care se va preda CAS.

Care sunt costurile pentru asigurati?

Conform actului normativ, contravaloarea, dar si cheltuielile pentru producerea cardului national se suporta de Ministerul Sanatatii, insa NU si in cazul eliberarii unui duplicat al documentului.

Astfel, in cazul pierderii, furtului sau deteriorarii cardului, dar si in situatia modificarii datelor personale, asiguratul va suporta costurile eliberarii unui duplicat al cardului (conform informatiilor publicate in iunie de Ministerul Sanatatii, costul unui card se estimeaza la aproximativ 2 euro)

In plus, HG nr. 900/2012 stabileste ca, in fiecare dintre aceste situatii, titularul cardului este obligat sa solicite eliberarea unui nou card in termen de 15 zile calendaristice. Pana la eliberarea documentului, in maximum 30 de zile de la solicitare, asiguratul va beneficia de servicii medicale si de medicamente pe baza unei adeverinte eliberate de casele de asigurari de sanatate.

Tot in luna iunie, ministrul Sanatatii, Vasile Cepoi, sustinea ca este putin probabil ca toti asiguratii sa fie de acord sa plateasca producerea cardului, motiv pentru care Ministerul Sanatatii a incercat sa gaseasca o solutie financiara prin care cheltuielile sa fie suportate din bugetul de stat. "In felul acesta, ne asiguram ca toti cetatenii vor primi acest card", spunea Cepoi.

Ce informatii va cuprinde cardul?

Potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cardul national de asigurari sociale de sanatate va inlocui documentele care atesta calitatea de asigurat, adica adeverinta de asigurat, eliberata de casa de asigurari la care este inscris asiguratul, sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate a instrumentului electronic pus la dispozitie de CNAS.

Conform prevederilor legale, cardul se va emite pentru asiguratii cu varsta peste 18 ani, se va folosi doar pe teritoriul Romaniei si va cuprinde urmatoarele informatii:
  • numele, prenumele, precum si codul numeric personal ale asiguratului;
  • codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate;
  • diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
  • grupa sanguina si Rh;
  • acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces;
  • data expirarii cardului national;
  • medic de familie: nume, prenume, date de contact.

In HG nr. 900/2012 se mai precizeaza ca doar medicul de familie va avea acces la citirea si editarea datelor inscrise pe card, in timp ce medicii specialisti, altii decat medicii de familie, vor putea doar citi informatiile.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Adeverinta de asigurat la sanatate #29155

Aflati AICI cu ce documente trebuie sa demonstreze in prezent ca est asigurat la sanatate un salariat, o PFA, un somer, un pensionar sau un student.

Cum demonstrezi la medic ca esti asigurat in sistemul national de sanatate?

Daca sunteti salariati, pentru a va demonstra calitatea de asigurati, este nevoie ca angajatorul sa va elibereze o adeverinta din care sa reiasa ca vi se retine si vireaza contributia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate.

Adeverinta se elibereaza pe propria raspundere a angajatorului, insa modelul acesteia este stabilit de autoritati prin Ordinul nr. 903/2007 si folosirea acestui format este obligatorie.

Adeverinta eliberata de angajator are o valabilitate de 3 luni.

Persoanele fizice autorizate, in schimb, trebuie sa isi demonstreze calitatea de asigurat printr-o adeverinta de asigurat, eliberata pe baza urmatoarelor documente, dupa cum informeaza Casa de Asigurari a Municipiului Bucuresti pe site-ul sau:
  • act de identitate;
  • dovada achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate la zi.

Adeverinta de asigurat va fi valabila timp de valabila 3 luni de la momentul emiterii.

Tot de adeverinta de asigurat au nevoie si celelalte categorii de persoane care sunt asigurate in sistemul national de sanatate pentru a-si dovedi aceasta calitate. Adeverinta de asigurat se elibereaza de Casa de Asigurari de Sanatate, pe baza anumitor documente, reglementate de Ordinul nr. 617/2007. Documentele solicitate difera in functie de categoria din care fac parte persoanele respective (sunt someri, pensionari, elevi, etc.). Concret, iata care sunt aceste documente.

Pensionarii au nevoie de:
  • actul de identitate,
  • cuponul mandatului postal de achitare a drepturilor sau a talonului de plata prin cont curent personal deschis la o unitate bancara, din luna anterioara.

In cazul pierderii acestor documente sau pana la dobandirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedita cu o adeverinta eliberata de institutia platitoare a pensiei. Adeverinta de asigurat eliberata pentru pensionari are valabilitate 2 ani.

Somerii trebuie sa pregateasca:
  • actul de identitate;
  • carnetul si/sau adeverinta de somaj.

In cazul somerilor, adeverinta de asigurat eliberata este valabila 6 luni.

Copiii in varsta de pana la 18 ani au nevoie de actul de identitate sau certificatul de nastere, dupa caz. Adeverinta de asigurat le va fi valabila pana cand implinesc 18 ani.

Adeverinta pentru elevii sau studentii cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani se elibereaza pe baza urmatoarelor documente:
  • act de identitate;
  • document eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca, un document din care sa rezulte ca au calitatea de elev sau student;
  • declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca.

Adeverinta de asigurat eliberata pentru acestia este valabila pe durata anului scolar/universitar.

Parintii aflati in concediu pentru cresterea copilului au nevoie de:
  • actul de identitate
  • decizia emisa de directiile judetene de munca, familie si egalitate de sanse, respectiv de Directia de Munca, Familie si Egalitate de Sanse a Municipiului Bucuresti;

In acest caz, adeverinta de asigurat va avea o valabilitate de 2 ani, calculati de la data emiterii.

Femeile insarcinate sau lauze care solicita eliberarea adeverintei de asigurat trebuie sa prezinte:
  • actul de identitate;
  • adeverinta medicala;
  • certificatul de nastere a copilului - pentru lauze;
  • un document eliberat de unitatile fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile
  • o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri sau documente justificative din care sa rezulte ca realizeaza venituri lunare sub salariul de baza minim brut pe tara;

Adeverinta de asigurat eliberata va fi valabila valabila 1 an de la data emiterii.

Dosarul persoanelor cu handicap trebuie sa cuprinda:
  • actul de identitate;
  • certificatul de incadrare intr-un grad de handicap;
  • un document eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile,
  • declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza alte venituri in afara celor prevazute de legea prin care li s-a stabilit aceasta calitate.

Adeverinta de asigurat va fi valabila 1 an.

Pentru un coasigurat aflat in intretinerea unui asigurat, documentele necesare la eliberarea adeverintei de asigurat sunt:
  • actul de identitate;
  • documente care sa ateste relatia de rudenie sau casatoria cu persoana asigurata;
  • documente eliberate de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile;
  • declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii;
  • declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.

Adeverinta de asigurat, in acest caz, va fi valabila 3 luni de la data emiterii.

Tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului au nevoie de:
  • act de identitate;
  • document care sa ateste ca au fost inclusi itr-un sistem de protectie a copilului;
  • document eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca, un document eliberat de primaria din localitatea de domiciliu prin care sa ateste ca nu beneficiaza de ajutor social;
  • declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca.

Adeverinta de asigurat eliberata acestor tineri are o valabilitate de 1 an.

Pentru eliberarea adeverintei de asigurat in cazul bolnavilor cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate sunt necesare:
  • actul de identitate;
  • o adeverinta medicala eliberata de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sanatate;
  • un document eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile;
  • o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse.

Adeverinta de asigurat pentru aceste persoane are valabilitate 1 an.

Persoanele care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit legii nr.416/2001, trebuie sa prezinte:
  • actul de identitate;
  • adeverinta eliberata de catre primaria localitatii de domiciliu, din care sa rezulte ca acestea se incadreaza in categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;

Adeverinta are valabilitate 1 an.

Beneficiarii de legi speciale
(veterani de razboi , vaduve de razboi, persoane persecutate pe criterii politice, etnice sau rasiale, revolutionari) pot obtine adeverinta de asigurat daca prezinta:
  • actul de identitate,
  • documentele doveditoare ca se incadreaza In una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi;
  • documentul eliberat de organele fiscale teritoriale din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri impozabile, altele decat cele din pensii;
  • declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza alte venituri decat cele prevazute de legile speciale sau pensii.

In cazul acestora, adeverinta are valabilitate 1 an.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Adeverinta de asigurat la sanatate #48027

De la 1 ianuarie 2023, contribuţia individuală de asigurări sociale pentru persoanele care sunt asigurate la venitul minim va fi de 750 lei

In atenția persoanelor asigurate facultativ în baza Contractului de asigurare socială încheiat conform Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare:

Urmare intrării în vigoare, începând cu 1 ianuarie 2023 a prevederilor H.G nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr.1186/09.12.2022, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată va fi de 3.000 lei.

Astfel, în conformitate cu prevederile art.36 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, în cazul asiguraților care au încheiat contracte de asigurare socială, facem următoarele precizări:

- Baza lunară de calcul a contribuției de asigurări sociale pentru asigurații care au încheiat contracte de asigurare socială în baza Legii nr.263/2010, o constituie venitul lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială, dar nu mai putin decât valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

- In consecință, începând cu data de 1 ianuarie 2023, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială încheiat în baza Legii nr.263/2010, cu modificările și completările ulterioare, va fi de 3.000 lei.

Casa Judeteana de Pensii Arges va modifica din oficiu, conform Legii nr.263/2010, toate veniturile asigurate înscrise în contractele de asigurare socială al căror nivel se situează sub nivelul de 3.000 lei. Începand cu 01.01.2023, contribuţia individuala de asigurări sociale pentru persoanele care sunt asigurate la venitul minim, va fi de 750 lei.
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 16143
  • Thank you received: 5260
  • Karma: 40
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.